Γνωρίζω από τους χάρτες ότι οι ΗΠΑ είναι ωκεάνια “μονωμένες” από τις άλλες ηπείρους της γης, από τον Ατλαντικό ανατολικά και τον Ειρηνικό δυτικά· από την Ευρώπη και την Αφρική, χωρίς απειλή από εκεί, όπως και από την Ασία, αλλά εδώ υπό προϋποθέσεις. Εξαίρεση αποτελεί η μοναδική εγγύτητα των ΗΠΑ με την Ασία, στον Βερίγγειο Πορθμό, που όμως είναι σχεδόν σημειακή, στη μέση των μικρών Διομήδειων Νήσων. Είναι η γειτνίαση της Αλάσκας με το ανατολικό ασιατικό άκρο της Ρωσίας.
Επίσης, ο χάρτης μου έδειχνε ότι δεν μεσολαβεί ωκεανός μεταξύ των ΗΠΑ και των βόρειων ακτογραμμών της Ρωσίας. Οι ΗΠΑ δεν είναι ωκεάνια “μονωμένη” από την Ρωσία ούτε από τον Αρκτικό Ωκεανό εφόσον παρεμβάλεται ο Καναδάς και η Γροιλανδία της Δανίας, χώρες αδύναμες απέναντι στη Ρωσία σε σύγκριση με τις ΗΠΑ. Η Ρωσία κυριαρχεί γεωπολιτικά στον Αρκτικό Ωκεανό, από τον οποίο δεν βρέχονται οι ΗΠΑ· καλύπτει το σύνολο της βόρειας Ασίας και αρκετό μέρος της βόρειας Ευρώπης, έχοντας έκταση ηπείρου, όσο η Νότια Αμερική.
Ο ίδιος χάρτης μου έδειχνε και τον Κόλπο του Μεξικού που μετονομάστηκε μονομερώς “της Αμερικής”, από τις ΗΠΑ, όπως μου έδειχνε και το Φιλί των Ωκεανών
νοτιότερα ―τη Διώρυγα του Παναμά. Εντούτοις, παρέμενα με την εντύπωση ότι ο χάρτης κάτι μου έκρυβε στον Αρκτικό Ωκεανό… Μήπως κάποια άλλη χαρτογραφική απεικόνιση, προβολικά καταλληλότερη, θα προσέφερε αποκαλυπτικότερη θέαση στα βορειότερα; Άραγε μια σχολική υδρόγειος σφαίρα; Τι Αρκτική θα μου έδειχνε μια θέαση “από επάνω”; Θα αποκάλυπτε ίσως κάτι στους σχηματισμούς του Αρκτικού Ωκεανού; Μήπως θα υποδείκνυε ότι η διεκδίκηση Καναδά και Γροιλανδίας σχετίζεται με κάποια (υποθετική) ανάγκη των ΗΠΑ για μια τρίτη ωκεάνια “μόνωση” ασφαλείας από τη Ρωσία, τώρα με τον Αρκτικό Ωκεανό; Αν οι απαντήσεις περί τρίτης “μόνωσης” ήταν θετικές, τότε η κυριαρχία των ΗΠΑ στα νότια, επί της Διώρυγας του Παναμά και η μετονομασία του Κόλπου του Μεξικού σε “Αμερικής”, θα ήταν απλώς συμπληρωματικές λεπτομέρειες…
2.
Οι γνωστές από τα μαθητικά μας χρόνια υδρόγειοι ―όταν και όποτε υπήρχαν στην αίθουσα του σχολείου― ήταν ξεχωριστές τρισδιάστατες αναπαραστάσεις της γήινης σφαίρας σε σμίκρυνση, που τραβούσαν το παιδικό μάτι, εφόσον είναι γνωστό ότι αν βάλεις μπροστά σε νήπιο μια μπάλα, έναν κύβο, έναν κώνο και έναν κύλινδρο, τις περισσότερες φορές μάλλον τη μπάλα θα διαλέξει!
Εκείνες οι σχολικές υδρόγειοι (βλ. Χάρτης # 22) είχαν διάφορα μεγέθη ― τις έχουμε καμιά φορά και στα σπίτια μας, ως ντεκόρ σύγχρονης κατασκευής, ενίοτε φωτιζόμενες. Συνήθως η ακτίνα τους ήταν δεκαπέντε εκατοστά, περίπου δεκατέσσερα εκατομμύρια φορές μικρότερη από την ακτίνα της γης. Το ένα εκατοστό της περιμέτρου της αντιστοιχούσε σε περίπου 425 χιλιόμετρα της γήινης σφαιρικής περιμέτρου και στο ένα τετραγωνικό εκατοστό της χωρούσε άνετα η απεικόνιση της Σουηδίας, ενώ η Ελλάδα περίπου στο μισό.
Αν και οι σφαίρες είναι κατασκευαστικά πολυπλοκότερες (βλ. Χάρτης # 17) από ότι οι κλασικοί επίπεδοι χάρτες, η απεικόνιση της γήινης σφαίρας σε σφαιρική μορφή επιτρέπει προνομιακές θεάσεις, με σωστότερη αναλογική σχέση των ηπείρων και των ωκεανών μεταξύ τους ―και με την πραγματικότητα― επομένως καλύτερη εποπτεία των γεωγραφικών σχηματισμών.