Το τζατζίκι

Το τζατζίκι




Ο κό­σμος συ­νε­χί­ζει να εί­ναι αυ­τός που εί­ναι, πα­ρό­λο που επί των ημε­ρών μας μία αλ­λα­γή οι­κου­με­νι­κής εμ­βέ­λειας έχει εξα­πλω­θεί λαμ­βά­νο­ντας δια­στά­σεις παν­δη­μί­ας στε­ρη­μέ­νης εμ­βο­λί­ων. Προη­γού­με­νες παν­δη­μί­ες στή­ρι­ζαν τη φι­λο­σο­φι­κή άπο­ψη αντιεμ­βο­λια­στών ότι όποιος κα­εί στα κάρ­βου­να φυ­σά­ει και το για­ούρ­τι, την ώρα που εμ­βο­λια­σμέ­νοι φω­να­σκού­σαν ότι όποιος ζε­μα­τι­στεί στο για­ούρ­τι φυ­σά τα κάρ­βου­να. Εμπε­ρι­στα­τω­μέ­νες επι­στη­μο­νι­κές με­λέ­τες, που υπο­στη­ρί­ζο­νται από μη κυ­βερ­νη­τι­κές ορ­γα­νώ­σεις υπέρ της διά­κρι­σης γα­λα­κτο­κο­μι­κών από αν­θρα­κο­γε­νή δι­καιώ­μα­τα, το­νί­ζουν ότι, αν δεν φυ­σή­ξεις τα κάρ­βου­να, φλό­γα δεν υπάρ­χει, οπό­τε πώς θα βρά­σει το γά­λα, σου­ρω­μέ­νο από δι­πλό τουλ­πά­νι, που πω­λεί­ται σε μα­γα­ζιά με εί­δη ρα­πτι­κής. Εν συ­νε­χεία για να πή­ξει το γά­λα, το αφή­νε­τε να κρυώ­σει σε 45 ή 46 βαθ­μούς Κελ­σί­ου. Αν δεν έχε­τε θερ­μό­με­τρο ζα­χα­ρο­πλα­στι­κής ού­τε πυ­ρε­τό, βυ­θί­ζε­τε το μι­κρό σας δά­χτυ­λο (κα­λά πλυ­μέ­νο) στο βρα­σμέ­νο γά­λα, με­τρώ­ντας έως το 10 ή 12 (διό­τι δώ­δε­κα οι Από­στο­λοι). Με­τρή­στε αρ­γά. Αν αντέ­ξε­τε, το γά­λα έχει πε­ριέλ­θει στην πρέ­που­σα θερ­μο­κρα­σία. Όπερ έδει πή­ξαι. Πυξ λαξ πά­ντως απήλ­θαν του μα­ταί­ου κό­σμου τού­του όσοι έβα­λαν το δά­χτυ­λο στην πρί­ζα για να διευ­κο­λύ­νουν την πή­ξη.

Σε σχοι­νο­τε­νείς συ­ζη­τή­σεις προ ημε­ρη­σί­ας δια­τά­ξε­ως, οι οποί­ες δεν ολο­κλη­ρώ­θη­καν, κα­τα­τέ­θη­καν, όταν δεν θυ­ρο­κολ­λή­θη­καν, υπο­μνή­μα­τα εκ μέ­ρους πο­λυά­ριθ­μων και πο­λυ­πλη­θών Ενώ­σε­ων Πο­λι­τών, δια των οποί­ων υπο­στη­ρί­ζε­ται ότι, βά­σει της διε­θνούς βι­βλιο­γρα­φί­ας, αν φυ­σάς τα κάρ­βου­να θα κα­εί το για­ούρ­τι ασχέ­τως παν­δη­μί­ας. Η Πυ­ρο­σβε­στι­κή απεκ­δύ­ε­ται πά­σης ευ­θύ­νης, κα­θό­σον κα­νέ­να λα­μπά­δια­σμα δεν οφεί­λε­ται σε φυ­σι­κά αί­τια, αλ­λά σε αν­θρώ­πι­νη αμέ­λεια με πι­θα­νό­τη­τα δό­λου. Εν ανα­μο­νή νο­μο­λο­γί­ας επί του προ­κει­μέ­νου, οι πο­λί­τες κα­λού­νται να βγά­λουν τα κάρ­βου­να από τη φω­τιά αξιο­λο­γώ­ντας το για­ούρ­τι, που όλοι έχου­με σπί­τι μας, ενώ τα κάρ­βου­να λεί­πουν, λό­γω απο­ψί­λω­σης του δα­σι­κού πλού­του της χώ­ρας. Εί­ναι πα­ρη­γο­ρη­τι­κό να γνω­ρί­ζεις ότι το για­ούρ­τι, απα­ραί­τη­το στοι­χείο της με­σο­γεια­κής δια­τρο­φής, ανα­κου­φί­ζει από τα εγκαύ­μα­τα, αν επι­τε­θείς σε καυ­τή αστα­κο­μα­κα­ρο­νά­δα πριν πε­ριέλ­θει σε θερ­μο­κρα­σία εστια­το­ρί­ου. Ας μην επε­κτα­θού­με και εκτε­θού­με σε ανα­γνώ­σεις από ξέ­νους επι­σκέ­πτες, που δεν απο­κλεί­ε­ται να μα­θαί­νουν ελ­λη­νι­κά, μα­κράν των πρω­το­πό­ρων θε­ρα­πευ­τι­κών πρα­κτι­κών εκ μέ­ρους δι­δα­σκό­ντων κοι­νω­νιο­λο­γία στα λα­τι­νι­κά.

Συ­νε­πώς, ρε­τσέ­τες σε Γραμ­μι­κή ΑΒ, ορ­νι­θο­σκα­λί­σμα­τα ενό­ψει επί­σκε­ψης σε σου­περ­μάρ­κετ, συλ­λα­βι­στά κα­λιαρ­ντά, ια­τρι­κές συ­στά­σεις φαρ­μα­κευ­τι­κής αγω­γής και άλ­λες πα­ραλ­λα­γές ελ­λη­νι­κής γρα­φής, που συ­νε­χώς απο­κρυ­πτο­γρα­φού­νται, επι­βε­βαιώ­νουν ότι τα υλι­κά μιας πα­ρα­δο­σια­κής συ­ντα­γής για τζα­τζί­κι εί­ναι τα εξής:

300 γρ. για­ούρ­τι στραγ­γι­στό (από τουλ­πά­νι που έχε­τε από προη­γού­με­νη πα­ρά­γρα­φο)
1 αγ­γού­ρι (ορ­θό, εν­νο­εί­ται)
3 σκ. σκόρ­δου (σκε­λί­δα όχι υπο­σκε­λι­σμέ­νη)
3 κου σου (κου­τα­λιές σού­πας) ξί­δι, από λευ­κό κρα­σί ή μη­λό­ξι­δο
1/4 μα­τσά­κι άνη­θο, ψι­λο­κομ­μέ­νο (στα όρια της ανη­θι­κό­τη­τας)
2 κου σου ελαιό­λα­δο (προς ανε­λέ­η­τη μεί­ξη)
1 πρέ­ζα αλά­τι (ή άλ­λη ναρ­κω­τι­κή ου­σία της επι­λο­γής σας)
πι­πέ­ρι (στη γλώσ­σα, αν το ίδιο σκε­φτό­μα­στε)

Τί­πο­τε επι­πλέ­ον δεν χρειά­ζε­ται. Αντι­θέ­τως, λό­γος λι­τός και βί­ος λα­κω­νι­κός επι­τρέ­πουν αφαι­ρέ­σεις υλι­κών ως εξής: Χω­ρίς σκόρ­δο, για όσους θέ­λουν να πε­ρά­σουν απα­ρα­τή­ρη­τοι από μη­χα­νή­μα­τα οσμο-εντο­πι­σμού. Χω­ρίς λά­δι, για όσους δεν θα έρ­θουν βρά­δυ. Χω­ρίς αγ­γού­ρι, χά­ριν του ορ­θού λό­γου. Τέ­λος, χω­ρίς για­ούρ­τι, για όσους προ­τι­μούν το αυ­θε­ντι­κό πλα­τω­νι­κό τζα­τζί­κι, που απλώς χρε­ώ­νε­ται στον λο­γα­ρια­σμό του εστια­το­ρί­ου.

Πράγ­μα­τι, η ιστο­ρία της γα­λα­κτο­κο­μί­ας και του γα­λα­ξία γε­νι­κό­τε­ρα επι­σκιά­ζε­ται από την πέ­τσα του πα­ρελ­θό­ντος, κα­θώς τις απαρ­χές της αναρ­ρο­φούν οι θη­λές αμνο­ε­ρι­φί­ων, βο­οει­δών και άλ­λων οι­κό­τρο­φων ζώ­ων, που απο­κτή­νω­σε η συμ­βί­ω­ση με τους αν­θρώ­πους. Πα­ρό­λα αυ­τά, πολ­λοί ερευ­νη­τές συ­γκλί­νουν στην άπο­ψη ότι ομο­γε­νείς από το Τζα­τζι­κι­στάν εγκαι­νί­α­σαν το τζα­τζί­κι στην Ελ­λά­δα. Εί­χαν ανα­γκα­στεί να εγκα­τα­λεί­ψουν τα λι­βά­δια της δια­σπο­ράς με­τά από ανε­πι­τυ­χή επα­νά­στα­ση αυ­το-χα­λά­ρω­σης, που ακο­λού­θη­σε έντο­νη προ­ε­κλο­γι­κή πε­ρί­ο­δο, στην οποία ρευ­στο­ποι­ή­θη­καν τα για­ούρ­τια, ενώ σα­γα­νά­κι έγι­ναν οι οι­κο­νο­μί­ες τους σε τυ­ριά. Όπως και αν έχουν τα πράγ­μα­τα, επι­κρά­τη­σε μια χορ­το­φα­γι­κή διά­θε­ση, με απο­τέ­λε­σμα έκτο­τε να πα­ρα­λεί­πε­ται από τα υλι­κά το τζι­τζί­κι.

Εξου­θε­νω­τι­κά ανα­λύ­ο­ντας τα ανω­τέ­ρω, οφεί­λου­με πα­ρεν­θε­τι­κώς να διευ­κρι­νί­σου­με πως εί­ναι πα­ντε­λώς απορ­ρι­πτέα η αντί­λη­ψη ότι ση­κώ­νο­νται τα αγ­γού­ρια και βα­ρά­νε τον μα­νά­βη. Ου­δό­λως ισχύ­ει. Δεν υπάρ­χει λό­γος προ­στρι­βών. Ο μα­νά­βης που­λά­ει. Τα αγ­γού­ρια αγο­ρά­ζο­νται. Κα­νείς δεν βα­ριέ­ται. Οι αρ­μό­διοι κα­θεύ­δουν, σύμ­φω­να με σι­γί­λιο του Κων­στα­ντί­νου Πα­λαιού Λό­γου, απο­κεί­με­νο σε Μο­νή Εσφιγ­μέ­νου, το οποίο κα­θώς σφίγ­γε­ται προ­δια­γρά­φει μια αέ­ναη ροή που σχη­μα­τί­ζουν κα­ταρ­ρά­κτες τζα­τζί­κι από την αρ­χαιό­τη­τα έως ένα με­τα-βυ­ζα­ντι­νό μέλ­λον. Φτου φτου σκόρ­δα, θα πεί­τε. Πά­ντως χω­ρίς επί­κλη­σή τους η βα­σκα­νία δεν υπο­χω­ρεί, όσα κρεμ­μύ­δια και αν βά­λε­τε στην αγ­γου­ρο­ντο­μα­το­σα­λά­τα. Εί­ναι έγκυ­ρο το κα­λο­καί­ρι, αν δεν σκά­ει τετ­τί­γων άσμα; Τε­ρε­τί­ζο­ντας πα­ρε­λαύ­νουν ημί­πτε­ροι τζι­τζι­κά­ριοι: ο τζί­τζι­κας και ο Ηπει­ρώ­της τζί­τζι­ρας και ο Κύ­πριος ζί­ζι­ρος. Κά­νουν λά­θος όσοι νο­μί­ζουν ότι τζι­τζί­κια πε­τα­λώ­νου­με.

H κα­τα­νά­λω­ση της αλοι­φής υπο­κρού­ε­ται από μου­σι­κή τζατζ



Προ ηγού­με­νος

Τρέ­χο­ντας επι­τό­που / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Πα­ρά­πο­να που μας πε­ρι­ήλ­θαν / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Πώς περ­πα­τά η νύ­χτα (συμ­βου­λές) / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Ατυ­χή συμ­βά­ντα και θε­ρα­πεί­ες / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Oρ­θώς: ενός λε­πτού σι­γή / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Εγκι­βω­τι­σμοί (από Κι­βω­τό σε Κι­βω­τό) / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Μη φά­τε πόρ­τα, εκτός αν επι­μέ­νε­τε / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Κόρ­να εί­ναι και κορ­νά­ρει / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Α, κα­πέ­λα / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Πί­του­ρα & κό­τες / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)
Πα­πα­γα­λία / Δρά­χου Χού­δρα - Χάρ­της (hartismag.gr)