Σημειώσεις από το περιβάλλον
[ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ή ΠΕΡΑ ΑΠ᾽ ΑΥΤΗΝ ]

Ο «Χάρτης» θρηνεί τον αγαπημένο φίλο και μέλος της συντακτικής ομάδας Μάριο Ποντίκα (Μυτιλήνη 1942 - Αθήνα 17.9.22)

Φωτ. Γιάννης Φαλκώνης



«Σκοτάδι εδώ μέσα που πάρκαρα. Και ο χώρος άηχος. Μπήκα για να προστατευτώ, αλλά τώρα δεν θυμάμαι τι με απειλούσε και με ανάγκασε να ψάχνω έναν χώρο κρυμμένο απ’ όλους, όπως νόμιζα αφελώς, διότι δεν ήμουν μόνος μου εδώ μέσα απ’ όσο μπορώ να καταλάβω, μη βλέποντας βεβαίως, ακούγοντας όμως θορύβους διάφορους, διαφορετικούς κάθε φορά, ποτέ όμοιους και πολύ ύπουλους θα μπορούσα να πω, δηλαδή ήχους που έμοιαζαν σαν προειδοποιήσεις απροσδιόριστου επερχόμενου συμβάντος, επικίνδυνου κατά μία πιθανότητα, αλλά δεν είμαι και βέβαιος επ’ αυτού, και λέω πρέπει να βγω από δω μέσα, κάνω λοιπόν ν’ ανάψω πάλι τη μηχανή και μου φωνάζει κάποιος που νόμιζα ότι ήταν ο υπεύθυνος του συνεργείου όπου πήγαινα το αυτοκίνητό μου για σέρβις, έτσι μου φάνηκε, ''μη, θα τιναχτούμε όλοι στον αέρα, μην ανάβεις τη μηχανή!'' Αισθάνθηκα τότε ότι έσπρωχναν το αυτοκίνητό μου προς την έξοδο των ματιών μου, πράγμα που δεν ήθελα, αφού όσα συνέβαιναν έξω ήσαν πράγματι τρομερά και φοβερά, αλλιώς γιατί έψαχνα να βρω ένα μέρος για να προστατευτώ απ’ αυτά. Και πατάω με όλη μου τη δύναμη φρένο.»


ΜΑΡΙΟΣ ΠΟΝΤΙΚΑΣ

Από τα Γρεβενά τεντώνοντας

Χρειάζεται να πάρεις ύψος για να φτάσεις πιο μακριά. Εκεί ψηλά φυσά. Δεν έχουν όμως πάρει τα μυαλά του αέρα. Παίρνει φόρα και τρέχει και απογειώνεται. Μαζεύει τα πόδια του ενώ πετά. Έπειτα τα τεντώνει και προσγειώνεται. Κάθε φορά που αυτό το παιδί πηδά, η χώρα πηγαίνει πιο μακριά. Ας βουλιάζει στο χώμα μετά. Πρόκειται για τον συνονόματο του Σαχτούρη πρωταθλητή στο μήκος. Από τα Γρεβενά έως το σκάμμα. Ποιος δεν θα ήθελε να γίνει αθλητικογράφος, αν έτσι ήταν οι αθλητές; Αν αποτελούσαν μυθικούς χαρακτήρες στο άθλημα του λόγου. Με τσιτώνει η φίλη μου, έχει πει. Αυτό βοηθά να γίνω καλύτερος. Μοιράζει εύσημα. Ευχαριστεί συγγενείς και φίλους που ήρθαν να τον στηρίξουν στον αέρα. Παραπέμπει επίσης στον πρώτο προπονητή, που τον έπεισε να δοκιμάσει το μήκος βλέποντάς τον να κάνει παρκούρ.
Η πόλη δεν έχει απευθείας οδική σύνδεση με την Αθήνα. Χτίστηκε ανάμεσα σε δύο ρωμαϊκούς οικισμούς, λίγα χιλιόμετρα από μια προϊστορική Τούμπα. Στην πλατεία το υψόμετρο είναι 535 μέτρα. Ως Γριβάνα αναφέρεται πρώτη φορά σε κείμενο του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου. Γραιβινό, Γρεβενός, Γρεβυνόν, Γρεβαινό, Γρεβαινά είναι μεταξύ των παραλλαγών. Κάπου 28 χιλιάδες βιβλία έχει η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη. Κάθε χρόνο διοργανώνονται τα «Ανακατωσάρια» και η «Γκαμήλα» την Κυριακή της Αποκριάς. Οι πιο γνωστοί αθλητικοί σύλλογοι ονομάζονται Πυρσός, στο ποδόσφαιρο, Πρωτέας, στο μπάσκετ, και Γυμναστικός, στο βόλεϊ.
Η χώρα βρίσκεται διαρκώς σε μία καμπή. Από επαρχιακές πόλεις αναδεικνύονται πρωταθλήτριες, από την Καρδίτσα η Αντιγόνη Ντρισμπιώτη, από τη Νέα Καλλικράτεια στη Χαλκιδική η Ελίνα Τζένγκο, από την Καστοριά η Ευαγγελία Αναστασιάδου, ενώ από την Αθήνα στους κρίκους ο Λευτέρης Πετρούνιας. Το περιβάλλον επιβεβαιώνει ότι χωρίς ετερότητα δεν υπάρχει επιλογή ταυτότητας. Δώστε μου λίγο φως και ας καώ, μονολογεί κάθε σκοτεινό κερί. Λυτρώνει το μαύρο φως σήμερα που ο πιο διάσημος Έλληνας είναι Αφρικανός. Έτσι λεγόταν και ο Σκιπίων, που είχε ζητήσει να ταφεί μακριά από την πόλη της Ρώμης, την οποία θεωρούσε αχάριστη. Αφρο-Έλληνες από γειτονιές της πρωτεύουσας οι της ημετέρας παιδιάς μετέχοντες. Διεθνές προσωνύμιο: Γκρικ Φρικ. Τι φρίκη να είσαι Έλληνας. Δηλαδή, τι συγκίνηση. Σε ποιο ταμπούρι άραγε να τραγουδά ο Νέγρος του Μοριά; Κράτα το ίσο, ρε Ισοκράτη, πρώιμε Βυζαντινέ μιας κλασικής εποχής.
Από τους πιο ορεινούς και αραιοκατοικημένος νομούς, την περιοχή διασχίζει ο Αλιάκμονας, ο μεγαλύτερος σε μήκος ποταμός της χώρας. Στο Εθνικό Πάρκο Βόρειας Πίνδου βρίσκεται η Βάλια Κάλντα, «ζεστή κοιλάδα» στα βλάχικα. Στην Οθωμανοκρατία ήταν ένα από τα πέντε αρματολίκια στα οποία χωριζόταν η Μακεδονία κάτω από έναν άξιο ποταμό όπως ο Αξιός. Κοιτίδα Δωριέων και οπλαρχηγών της ανεξαρτησίας και του Μακεδονικού Αγώνα, η περιοχή έγινε νομός ταυτόχρονα με τον νομό Πειραιά.
Ο Μίλτος Τεντόγλου το κάνει να φαίνεται εύκολο. Σέβομαι όλους τους αθλητές, ακόμη κι αν δεν είναι καλοί, έχει πει. Σέβομαι την προσπάθειά τους. Σέβομαι όλα τα επαγγέλματα Δεν θεωρώ ότι αυτό που κάνω είναι πιο δύσκολο συγκριτικά με κάποιον που δουλεύει οκτάωρο στην οικοδομή. Όλες οι δουλειές είναι δύσκολες. Ο κολλητός μου δουλεύει σε φούρνο, στα Γρεβενά.
Ακολουθεί μακρύς κατάλογος: μανιταρόπιτα, μανιταρόσουπα, μανιταροπίλαφο, μανιταροτραχανάς, μανιταρομαγειρίτσα, ζυμαρικά με μανιτάρι, ποντιακό πλιγούρι με μανιτάρια, μανιτάρια τουρσί, αποξηραμένα μανιτάρια, παστέλι με μανιτάρι, λικέρ από μανιτάρι, γλυκό κουταλιού και μαρμελάδα από μανιτάρια. Τα Γρεβενά ανακηρύχθηκαν πόλη των μανιταριών το 2007. Γλυπτά συμπλέγματα με μανιτάρια ορθώνονται σε πάρκα, πλατείες και οδικούς κόμβους. Στον νομό έχουν καταγραφεί περισσότερα από 2.500 είδη μανιταριών από τα επτά χιλιάδες που εντοπίζονται στην Ελλάδα. Κομβικό ρόλο για περισσότερα από τριάντα χρόνια έχει παίξει ο εκπαιδευτικός Γιώργος Κωνσταντινίδης, ερασιτέχνης μυκητολόγος, συγγραφέας σχετικών βιβλίων και πρόεδρος των Μανιταρόφιλων Ελλάδας.
Προσπαθώντας όλοι να τεντωθούν, στην ουρά μπαίνουν για να δώσουν συγχαρητήρια στους πρωταθλητές. Στα 9 μέτρα στο μήκος προσβλέπουν όσοι κοιτάζουν πιο μακριά. Τρίβοντάς το με το χέρι, όπως συνηθίζει ο Τεντόγλου, το μετάλλιο από το Μόναχο έχει αρχίσει να χάνει τη χρυσή επικάλυψή του.
Στα βρώσιμα είδη συγκαταλέγονται ο αμανίτης ο καισαρικός (αβγό, κοκκινούσκα, νερατζάκι), το αγαρικό το κροκοδείλινο (γλόμπος, γερμανικό κράνος, γούβα), η μακρολεπιωτή η ψηλή (ζαρκαδίσιο, αδραχτίτσα), ο κανθαρίσκος ο υποπαχνώδης (κιτρινούσκα) και ο βωλίτης ο χάλκειος (καλογεράκι, πορτσίνι, βασιλικό). Τοξικός θεωρείται ο αμανίτης ο μυϊκός (ζουρλομάνταρο, λωλομανίτης, αγαρικό των μυγών). Θανατηφόρος ο αμανίτης ο φαλλοειδής (θανατίτης, φαμελίτης), από τον οποίο αρχαίοι ιστορικοί θεωρούν ότι δηλητηριάστηκε ο Κλαύδιος, που διαδέχθηκε ο Νέρων, τον οποίο είχε υιοθετήσει. Ο Κλαύδιος ήταν ο πρώτος Ρωμαίος αυτοκράτορας που γεννήθηκε εκτός Ιταλίας.

Σχετικά κείμενα

Τα πουλιά δεν είναι πραγματικά / Γιώργος Χουλιάρας - Χάρτης (hartismag.gr)

Αγαπημένη Κάρινγκτον / Γιώργος Χουλιάρας - Χάρτης (hartismag.gr)

Πηγή: ΕΡΤΝews

Δερύνεια Αμμοχώστου +11.8.2022

Στον ουρανό σε νοιώθω, Τάσο Ισαάκ
στ΄ αστέρια ανάμεσα, χρυσόμαυρο καγιάκ.

Το κοιμητήρι φέγγει στης νυχτός την λίμνη,
το καντηλάκι σου πηγή στο Παραλίμνι

Την Μάνα σου την συναντώ στ’ ακροθαλάσσι, Τάσο.
Μου λέει «στον Κάβο-Γκρέκο τρέχω να προφτάσω,

πριν ξημερώσει χύνεται ο γιόκας μου σαν άστρο
σμίγει το κλάμα μου στης ερημιάς το κάστρο».

Εικοσιέξι Αυγούστων η δική σου Αναστασία
στέκει στο συρματόπλεγμα, ξανθή οπτασία

στάχυ αναστάσιμο στο αίμα σου φυτρωμένο
και την κοιτώ. Κι είναι ένα φως στραγγαλισμένο

από τα μπαρ και τα ξενοδοχεία και τα φαγάδικα.
«Δεν πήγατε χαράμι, δεν επέσατε άδικα»,

Ψάλλει η σιωπηλή άρπα του κορμιού της.
Και με τυλίγει το αεράκι του ματιού της.

Στον ουρανό σε νοιώθω, Τάσο Ισαάκ
στ΄ αστέρια ανάμεσα, χρυσόμαυρο καγιάκ.



Παράπονα που μας περιήλθαν



Στο κλιματιζόμενο από δροσερές εικόνες γραφείο ταξιδίων, στο οποίο είχαν καταφύγει οι Δράχου-Χούδρα για να προστατευτούν από τον καύσωνα, έφτασαν αξιόλογα παράπονα από αλλοδαπούς επισκέπτες μετά το τέλος των διακοπών τους. Σταχυολογούνται κάποια δείγματα, στατιστικώς αξιόπιστα, που καταχωρούνται ασχολίαστα εν αναμονή διευκρινίσεων.


1

«Το ηλιοβασίλεμα είχε άλλο χρώμα από αυτό που υποσχόταν η διαφήμισή σας. Πρόκειται για κακέκτυπο;»
«Υπήρχε παντού άμμος στην παραλία. Έπρεπε συνεχώς να καθαρίζουμε. Όταν καθόμασταν σε πέτρες, δεν ήταν όσο αναπαυτικές φαίνονται στις φωτογραφίες στη μπροσούρα σας από το Ηρώδειο. Το ίδιο στο Θέατρο της Επιδαύρου, όπου δεν πήγαμε.»
«Τα παιδιά φοβήθηκαν. Κανείς δεν μας είχε προειδοποιήσει ότι θα υπάρχουν ψάρια στο νερό.»
«Πρέπει να απαγορευτεί η ηλιοθεραπεία χωρίς μαγιό. Ήθελε να χαλαρώσει ο σύζυγός μου, αλλά δεν μπορούσε.»
«Ήταν αηδιαστικό όλες οι ταβέρνες να έχουν τοπική κουζίνα. Τι θα φάνε οι επισκέπτες;»
«Βρήκαμε πολλούς Έλληνες στην Ελλάδα. Κανείς δεν μας είχε πει ότι θα υπήρχαν τόσοι ξένοι.»
«Δεν μπορούν να κλείνουν τα μαγαζιά για μεσημέρι, όταν θέλεις να κάνεις ψώνια.»
«Δεν μπορούν να ανοίγουν τα μαγαζιά το πρωί, όταν δεν θέλεις να κάνεις ψώνια.»

2

«Το διαμέρισμα περιγραφόταν ως πλήρως εξοπλισμένο, αλλά δεν υπήρχε μηχάνημα να τεμαχίζει σφιχτά βραστά αβγά. Αναγκαστήκαμε να βγάλουμε μαχαίρι, αφού τα ξεφλουδίσαμε.»
«Οι δρόμοι είχαν λακκούβες. Δεν μπορούσαμε να διαβάσουμε τον ταξιδιωτικό οδηγό. Χάσαμε πολλά αξιοθέατα από τρύπα σε τρύπα.»
«Επισκέπτες από άλλες χώρες μας είπαν ότι σε λίγες ώρες θα ήταν σπίτι τους. Εμείς πρέπει να είμαστε στο αεροπλάνο όλη την ημέρα. Αυτό είναι άδικο.»
«Ζητήσαμε με τον αρραβωνιαστικό μου δύο κρεβάτια. Μας βάλατε σε δίκλινο. Ποιος θα αναλάβει το μωρό;»
«Κάποια νησιά είναι πολύ κοντά. Γιατί δεν συνέχισε το πούλμαν αντί να πάρουμε πλοίο;»

3

«Μας πήγαν σε ένα κτήριο με αγάλματα. Τα περισσότερα χωρίς χέρια, χωρίς πόδια, χωρίς μύτες. Δεν είχατε στείλει πληροφορίες. Είναι αντίγραφα, είπα στην κόρη μου. Πού είναι τα πραγματικά, ήθελε να μάθει. Σε κάποιο μουσείο, της είπα. Εδώ, τι είναι, ρώτησε.»
«Μου τηλεφώνησε η γυναίκα μου ότι την συνέλαβαν, όταν διαμαρτυρήθηκε για τον θόρυβο. Ζήτησε να έρθει η αστυνομία. Προσπαθώ να τους κάνω να καταλάβουν τι συνέβη, μου είπε, αλλά δεν μπορώ. Είναι όλοι ξένοι.»
«Ο άντρας μου ζήτησε ζεστό καφέ. Του έφεραν καφέ με παγάκια. Τι περιμένετε να συμβεί;»

εν κατακλείδι

«Δεν μας παρηγορεί να λέτε ότι ευτυχώς δεν κλείσαμε ταξίδι σε διαστημικό σταθμό και έτσι, ακόμη και έχοντας πιεί, είναι εύκολο να βρούμε το πάτωμα, γιατί υπάρχει βαρύτητα.»

ζωή χωρίς αντικλείδι

Σε κομψά μπουκαλάκια, που γράφουν Aria ti Mare, θαλασσινό αέρα σε τουρίστες πουλά στην Απουλία Ιταλός φοιτητής. Εξανεμίζονται οι διαδόσεις ότι ο αέρας είναι κοπανιστός.
Δεν του αρέσει να οδηγεί σε κανονικούς δρόμους, εξομολογήθηκε ο ραλίστας Λιούις Χάμιλτον. Δεν αντέχεται αυτό το άγχος, είπε σε δημοσιογράφο, που καθόταν δίπλα του, ενώ οδηγούσε στη Νίκαια της Γαλλίας επιστρέφοντας σπίτι.
Ειδικές εκπτώσεις επέβαλε η κυβέρνηση σε ξενοδοχεία στη νήσο Χαϊνάν, όπου παρέμειναν αποκλεισμένοι λόγω κορωνοϊού περίπου ογδόντα χιλιάδες Κινέζοι τουρίστες.
Γραφείο ταξιδίων προσφέρει τουρ σε κατεστραμμένες πόλεις στην Ουκρανία. Διευκρινίζεται ότι τα πακέτα διαφέρουν από τον λεγόμενο «σκοτεινό τουρισμό», που περιλαμβάνει περιηγήσεις σε μέρη μαζικών θανατώσεων και καταστροφών.
Στο χωριό Στάβλο, με 13 μόνιμους κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011, στην Ικαρία διοργανώθηκε στις 12 Αυγούστου, ημέρα Παρασκευή, το πρώτο απολύτως φυτοφαγικό (vegan) πανηγύρι.
Ανεβάζουμε τα μπάσα, δήλωσαν οι διοργανωτές του πρώτου ρέιβ πάρτι για κουφούς στο Εδιμβούργο, με φώτα λέιζερ, κουφούς ντι τζέι και περφόρμερς που χρησιμοποιούν βρετανική νοηματική γλώσσα.
«Αυτό το βίντεο θα το παίζουν ξανά και ξανά», δήλωσε Καναδός πολιτικός που κατάπιε μέλισσα κατά τη διάρκεια ομιλίας, η οποία μεταδιδόταν από τοπική τηλεόραση στο Οντάριο.

Η ανέχεια στο επόμενο

Προηγουμένως

Τρέχοντας επιτόπου / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)

Τα εργαστήρια του Ιανού

Π   Ρ   Ο   Β   Ο   Λ   Ε   Σ

Η αλυσίδα πολιτισμού IANOS και τα Εργαστήρια Βιβλίου της, φέτος τo φθινόπωρο συμπλήρωσαν ήδη 9 χρόνια παρουσίας στον χώρο της εκπαίδευσης.
Οι εγγραφές για τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής, διόρθωσης και επιμέλειας κειμένων και εικονογράφησης ξεκίνησαν.
Τα μαθήματα ξεκινούν από τη Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου.



Διά ζώσης εργαστήρια στην Αθήνα (μέσω zoom)

Σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής

  • Μυθιστόρημα: Οδηγίες χρήσης (Αμάντα Μιχαλοπούλου)
  • Διήγημα - Νουβέλα: Ξεκλειδώνοντας τη μικρή φόρμα (Χρήστος Οικονόμου)
  • Διήγημα - Νουβέλα: Το επόμενο βήμα (Χρήστος Οικονόμου)
  • Κοινωνικό και Αστυνομικό Μυθιστόρημα (Ευτυχία Γιαννάκη)
  • Ποιητική συνάντηση (Στρατής Πασχάλης)
  • Ποιητική συνάντηση Β: Χτίζοντας ποιητικές συλλογές (Στρατής Πασχάλης)
  • Παιδικό και νεανικό βιβλίο: Λύνοντας την κόκκινη κλωστή (Μαρία Αγγελίδου - Ελένη Σβορώνου)
  • Θέατρο: Η γραφή στη σκηνή (Γιάννης Σκαραγκάς)
  • Σενάριο: Γράφοντας για την τηλεόραση (Νίκος Απειρανθίτης)
  • Δημιουργική γραφή για εφήβους 11+ (Μαρία Αγγελίδου - Ελένη Σβορώνου)

    Εργαστήριο Διόρθωσης-Επιμέλειας Κειμένων:
    2 κύκλοι, 4 επίπεδα (Δημήτρης Θάνας - Πελαγία Μαρκέτου)
  1. Εισαγωγή στη διόρθωση κειμένων
  2. Εργαστηριακό τμήμα διόρθωσης κειμένων
  3. Εισαγωγή στην επιμέλεια κειμένων
  4. Εργαστηριακό τμήμα επιμέλειας κειμένων

        Εργαστήριο Εικονογράφησης (Σβετλίν)

Διά ζώσης εργαστήρια στη Θεσσαλονίκη (μέσω zoom)

        Σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής

  • Πεζογραφία: Πώς γίνεται η αρχή (Σοφία Νικολαΐδου)
  • Πεζογραφία Β: Γράφω το δικό μου βιβλίο (Σοφία Νικολαΐδου)

    Από το Διήγημα στη Νουβέλα και από τη Νουβέλα στο Μυθιστόρημα (Γιάννης Σκαραγκάς)
  • Το σύμπαν της Ποίησης [Ποίηση Α] (Βασίλης Αμανατίδης)
  • Ποίηση Β: Ξετυλίγοντας το σύμπαν του εαυτού μας (Βασίλης Αμανατίδης)
  • Παιδική και νεανική λογοτεχνία: Στην αυλή των θαυμάτων (Αλεξάνδρα Μητσιάλη)
  • Σενάριο: Γράφοντας για την τηλεόραση (Νίκος Απειρανθίτης)
  • Θέατρο: Η γραφή στη σκηνή (Γιάννης Σκαραγκάς)

Εξ αποστάσεως εργαστήρια (ασύγχρονα e-learning)

        Σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής

  • Μυθιστόρημα – Από την πρώτη ύλη στο έργο τέχνης (Κώστας Καβανόζης)
  • Διήγημα - Νουβέλα: Ξεκλειδώνοντας τη μικρή φόρμα (Χρήστος Οικονόμου)
  • Διήγημα - Νουβέλα: Το επόμενο βήμα (Χρήστος Οικονόμου)
  • Κοινωνικό και Αστυνομικό Μυθιστόρημα (Ευτυχία Γιαννάκη)
  • Ποιητική συνάντηση (Στρατής Πασχάλης)
  • «Στο κάτω-κάτω της γραφής» – Εργαστήριο δημιουργικής γραφής και σχέσης με το παιδικό και νεανικό βιβλίο (Μαρία Αγγελίδου - Ελένη Σβορώνου)
  • Θεατρική Διασκευή (Στρατής Πασχάλης)
  • Σενάριο: Θεωρία και Τεχνικές (Γιάννης Σκαραγκάς)

        Εργαστήριο Διόρθωσης Κειμένων (έναρξη Απρίλιος 2023, συντονισμός: Δημήτρης Θάνας)
        
Διδάσκοντες: Δημήτρης Θάνας - Πελαγία Μαρκέτου

        Εργαστήριο Επιμέλειας κειμένων (έναρξη Απρίλιος 2023, συντονισμός: Δημήτρης Θάνας)
         Διδάσκοντες: Δημήτρης Θάνας - Πελαγία Μαρκέτου





Για οποιαδήποτε πληροφορία τηλεφωνήστε στο 2103217929 ή στο 6958004810.