————
Μετάφραση: Aχιλλέας Κυριακίδης
————
Μαθητής: Κύριε, χάλασε η καφετιέρα. Τι κάνουμε; Κύριε...;
Δάσκαλος: Ζζζζζζζ.
Δάσκαλος: Ο άνθρωπος που μιμείται τον άνθρωπο είναι πίθηκος.
Μαθητής: Ναι, αλλά και ο πίθηκος που μιμείται τον άνθρωπο είναι πίθηκος.
Δάσκαλος: Μου σπας τα νεύρα.
Μαθητής: Ό,τι πετάει δεν είναι πτηνό, ό,τι είναι πτηνό δεν πετάει. Γιατί, κύριε;
Δάσκαλος: Για τον ίδιο λόγο που και όλοι οι μαθητές μου δεν είναι ηλίθιοι, αλλά και, ευτυχώς, όλοι οι ηλίθιοι δεν είναι μαθητές μου.
Μαθητής: Η μνήμη είναι, όπως λέει ο Βαλερύ, το μέλλον του παρελθόντος;
Δάσκαλος: Ναι, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη λήθη.
Μαθητής: Πονάω τόσο πολύ, κύριε, που μου ’ρχεται να ουρλιάξω.
Δάσκαλος: Να εισπνεύσεις ήλιον.
Μαθητής: Θα πονάω λιγότερο;
Δάσκαλος: Όχι, αλλά όταν ουρλιάξεις θα ’χει πλάκα.
Μαθητής: Δάγκωσα ένα μήλο κι έφαγα ένα σκουλήκι.
Δάσκαλος: Καμιά φορά, η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται προκαταβολικά.
Μαθητής: Ποια είναι η διαφορά μεταξύ καλλιεργημένου και ευφυούς;
Δάσκαλος: Ο μεν καλλιεργημένος ξέρει ότι η ντομάτα είναι φρούτο, ο δε ευφυής ότι αυτό δεν είναι λόγος να τη βάζουμε στη φρουτοσαλάτα.
Από το Demande au muet: 115 dialogues socratiques de qualité [ Ρώτα τον μουγκό: 115 σωκρατικοί διάλογοι ποιότητας (2014) ]