- 1969-1970: Τα συγκείμενα
- Αύγουστος 1969
Περιοχή του Woodstock, η οργάνωση του ροκ-φολκ-soul-blues φεστιβάλ ξεπερνιέται από την απρόσμενη προσέλευση και το πλήθος των νέων Αμερικάνων και Αμερικανίδων, καθώς οι οργανωτές είχαν προβλέψει 50.000 θεατές και επένδυσαν μισό εκατομμύριο δολάρια, τελικά συμμετείχαν 400.000 και ίσως 500.000 και χρειάστηκαν χρόνια να ξεπληρώσουν τα χρέη τους από αυτήν την υπερσύναξη των παιδιών των λουλουδιών. Κόπηκαν πάντως 180.000 εισιτήρια. Αρχικά η συναυλία είχε προγραμματιστεί να γίνει στο Woodstock μετά στα Saugerties, Wallkill, στο τέλος έγινε στο Bethel –μικρές κοινότητες στο βόρειο τμήμα της πολιτείας της Νέας Υόρκης σε απόσταση περίπου 170 χιλιομέτρων–, από την Παρασκευή μέχρι την Δευτέρα (15-18/8/1969). Ο ιδιοκτήτης της φάρμας Max Yasgiur έμεινε στην ιστορία, μια και εισέπραξε ένα σημαντικό ποσό (50.000 δολάρια). Το φεστιβάλ έμελλε να λειτουργήσει ως πολιτιστικό ορόσημο όχι μόνο για τις ΗΠΑ αλλά για όλο τον πλανήτη. Στο Φεστιβάλ δοκιμάστηκαν όλες οι μικροτελετές ( π.χ. η χρήση των αναπτήρων) και όλα τα είδη του ενδυματολογικού κώδικα της νεολαίας (πολύχρωμα ρούχα, καμπάνες παντελόνια). Η τεράστια διάφορά στις αμοιβές των συμμετεχόντων αστεριών (Jimmy Hendrix: 18.000 $, Joe Cocker: 1.375$, Melany: 750$), δυο θάνατοι από υπερβολική χρήση ουσιών, ανεπαρκής ιατρική φροντίδα και περίθαλψη, καταδεικνύουν τις οργανωτικές αδυναμίες της συναυλίας που διεκδικούσε αδελφότητα και αλληλεγγύη.
Στην περιφέρεια της πόλης της Syracuse (N.Y. State) και για ένα μήνα φιλοξενούμαι από μια οικογένεια «ηπίων» προτεσταντών (σε σχέση με υπεραυστηρούς μεθοδιστές και κουακέρους γείτονες της οικογένειας) για να συνηθίσω τον αμερικάνικο τρόπο ζωής μια και θα πήγαινα για μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν (University of Wisconsin) από τις αρχές του Σεπτέμβρη του 1969. Ο υιός της οικογενείας ήθελε να γίνει στρατιωτικός και ήταν πολύ προσεκτικός με τις παρέες του και με τις εκδηλώσεις που συμμετείχε. Έτσι αποκλείστηκε η παρακολούθηση του φεστιβάλ του “love and peace”. Ωστόσο μερικοί νεαροί γείτονες πήγαν (15/8/1969) και με την επιστροφή τους διηγούνται τα «φοβερά και τρομερά» (19/8/1969): το πλήθος, τη βροχή, τη λάσπη, το μεγαλύτερο μποτιλιάρισμα στην αμερικανική ιστορία, τη διαφοροποίηση στην ποιότητα των μουσικών εκτελέσεων, την χρήση αλκοόλ και ουσιών, την παραίτηση από κάθε εμπορική εκμετάλλευση λόγω αριθμού των συμμετεχόντων (κηρύχθηκε free festival λόγω της υπερπροσέλευσης), τη μεταφορά των μουσικών με ελικόπτερα λόγω της μη πρόσβασης στο χώρο των μουσικών, τη μυητική σχεδόν ευλάβεια στην παρακολούθηση του μουσικού προγράμματος, το μείγμα ξεφαντώματος και μηνυμάτων ειρήνης, της συμπλέξεις ελπίδας για μίαν «άλλη Αμερική» αλλά και την υποτίμηση των διαθέσιμων μέσων και υποδομών για τέτοια διοργάνωση… Οι βετεράνοι που γύρισαν με τα πόδια από τα λασπωμένα χωράφια, μας μετέφεραν την εμπειρία τους και οι υπόλοιποι «καταριόμασταν» που ήμασταν τόσο κοντά στην «Αποκάλυψη» και ωστόσο χάσαμε το πανηγύρι της μουσικής, της «ηδονής», της συνύπαρξης και της πολιτιστικής μεταβολής η κι ειρηνικής εξέγερσης, του ”make love not war” – χάσαμε από κακή διάγνωση του παρόντος, την συνάντηση με την σύγχρονη πολιτιστική ιστορία. Για μερικές μέρες όλες οι συζητήσεις αφορούσαν τα γεγονότα και όλοι διαπιστώνανε ότι η νεολαία και τα ενναλακτικά κινήματα αποκτούσαν πολιτιστική παρουσία στην αμερικανική σκηνή, ποια θα ήταν όμως η σημασία και η λειτουργικότητα του νεόφερτου πρωταγωνιστή δεν ήταν τόσο σαφές. Πολιτική χειραφέτηση ή οικειοποίηση από την πολιτιστική βιομηχανία; Απαρχή μιας νέας περιόδου ή ένα ξέσπασμα χωρίς αύριο;
- Ακαδημαϊκή χρονιά 1969-1970
Το τέλος της δεκαετίας του 1960 στις ΗΠΑ, στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν (με παράδοση ριζοσπαστικού ιδρύματος (radical university) με 60.000 σπουδαστές σ’ ένα τεράστιο campus κοντά στην μικρή πόλη Madison, πρωτεύουσα του «Milk State»), οι σπουδαστές του πρωτοστατούν στην σπουδαστική εξέγερση. Η πολιτεία θεωρείται σκανδιναβική καθώς η πλειοψηφία των αποίκων/κατοίκων της προέρχεται από την Βόρεια Ευρώπη. Το κλίμα έχει αποχρώσεις πολικού χειμώνα κι η θερμοκρασία μπορεί να φτάσει μέχρι τους -25οC που με τον αέρα που έρχεται από τον Καναδά φτάνει (ως αίσθηση) μέχρι τους -45οC. Χιόνι από τον Οκτώβρη μέχρι τον Απρίλη. Ο αγώνας εναντίον του πολέμου του Βιετνάμ, η αγωνία των νέων σπουδαστών για να μην κληθούν να υπηρετήσουν ως στρατιώτες στην νότιο-ανατολική Ασία, οι δοκιμές για ένα τρόπο ζωής πιο κοντά στην φύση με περισσότερη ανοχή στην κοινωνικο-πολιτιστική διαφορά, και με την προτροπή “make love not war”, εμφανίζουν πλήρη «ανθιση». Χίπις, κίνημα νεολαίας, πολιτική ευαισθητοποίηση, τόλμη για νέα πρότυπα, καλλιτεχνική χειραφέτηση: η δεκαετία του 60’ στην αποκορύφωση της λάμψης της. Σ’ αυτό το ριζοσπαστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον είχαν αναδυθεί όλες οι δυνατές τάσεις: «τσεγκεβαρίστες», «τροτσκιστές», «μαύροι πάνθηρες», «weathermen», «λευκοί πάνθηρες», αναρχικές ομάδες ή ομαδούλες, φοιτητές από όλον τον κόσμο σ’ ένα πλούσιο πανεπιστήμιο και με ισχυρή παράδοση στις κοινωνικές επιστήμες και στην μελέτη των συνδικαλιστικών οργανώσεων με αναρχική θεώρηση της ιστορίας: ένα μωσαϊκό, ετερογενές αλλά γεμάτο ενέργεια και διάθεση καινοτομική. Μάλιστα, στον ανταγωνισμό με το πανεπιστήμιο του Berkeley υπήρχε η εντύπωση ότι το Πανεπιστήμιο μας δεν συγκρινόταν, αλλά τα αμερικάνικα ΜΜΕ καθιέρωσαν το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας ως το πιο «προχωρημένο» (πολιτιστικά και πολιτικά), για τον απλό λόγο της γειτνίασής του με την πολιτιστική βιομηχανίας των ΗΠΑ. Στο πανεπιστήμιο με την ευκαιρία της «Δίκης του Σικάγου» όπου μια ομάδα ριζοσπαστών (π.χ. Abbie Hoffman) περνούσε σε δίκη με την κατηγορία της πολιτικής ανατροπής και της τοποθέτησης ελαφρών ναρκωτικών στο σύστημα ύδρευσης της πόλης, μια σειρά από προσωπικότητες- ακτιβιστές «πεταγόντουσαν» στο Madison για μια διάλεξη στις φοιτητικές συνάξεις (π.χ. Jack Ruby). Παράλληλα, μουσικά σύνολα παρελαύναν και έδιναν μουσικές παραστάσεις στα μεγάλα αθλητικά (κλειστά) στάδια: Janis Joplin, Jimmy Hendrix, Peter, Paul & Mary… blues singers (π.χ. Arthur Allison), jazz stars … δημιουργούσαν μια ατμόσφαιρα «ελευθερίας» και πολιτιστικής μέθεξης, ως «φυσικής» συνέχειας του Woodstock.