Ω, πως ξέρει να τιμωρεί / /ο τύραννος έρωτας / την τόλμη μιας επαναστατημένης ψυχής!
Carlo Milanuzzi
Λυρικά ερωτικά ποιήματα του 16ου-17ου αιώνα με πρωτοτυπία, πνεύμα και πάθος, χωρίς συγκεκριμένη αυστηρή φόρμα, γίνονται τραγούδια για τέσσερις ή πέντε φωνές, τα μαδριγάλια, ανοίγοντας έναν ξεχωριστό δρόμο στην κοσμική μουσική.
Με αφετηρία την Musica Segreta –που άνθησε στην αυλή του δούκα Alfonso d’ Este της Φεράρρα και ακολουθώντας τα λυρικά αλλά και μυστικά μονοπάτια της τέχνης και της ζωής των τραγουδιστριών και συνθετριών του 17ου αιώνα– οι τρεις τραγουδίστριες του φωνητικού συνόλου «Canto Soave» Μάιρα Μηλολιδάκη, Νατάσσα Αγγελοπούλου και Έφη Μηνακούλη, μαζί με την συνοδεία της Κατερίνας Κτώνα στο τσέμπαλο, μας κάνουν κοινωνούς εξαιρετικών τρυφερών εκμυστηρεύσεων· τραγουδιών που έχουν κάτι από την ιερατικότητα των ύμνων, αλλά που ο συνθέτης τους ζητά να υπηρετήσει, με εκφραστική δραματικότητα και κομψότητα συνάμα, ένα κοσμικό, των ανθρώπινων παθών κι επιθυμιών περιεχόμενο.
Να που πρέπει να γυρίσουμε πίσω αρκετούς αιώνες για να θυμηθούμε ότι ο συνθέτης διαβάζει σε βάθος, οικειοποιείται, συνουσιάζεται με ένα ποιητικό κείμενο για να το μελοποιήσει. Το ξέρουν καλά κάποιοι, ελάχιστοι βέβαια, συνθέτες και το παραβλέπουν οι περισσότεροι.
Το μαδριγάλι λοιπόν της Αναγέννησης στην Ιταλία εγκαταλείποντας το θρησκευτικό περιεχόμενο μιας πρωιμότερης φάσης του και μεταλλάσσοντας την frotolla –σύντομο, ελαφρύ κι άσεμνο παιχνιδιάρικο ερωτικό τραγούδι– προς μια πιο εκλεπτυσμένη κατεύθυνση, ακολουθεί την ανανέωση του ποιητικού είδους της εποχής.
Τα λεξικά της γλώσσας –αλλά και της μουσικής– θέλουν την δυσερμήνευτη λέξη μαδριγάλι να έχει διαφορετικές, ενδεχομένως προελεύσεις: Πολλοί φιλόλογοι την συνδέουν με την λέξη mandra που σημαίνει κοπάδι – μαδριγάλι –madriallis– εξηγώντας ίσως κι έναν βουκολικό χαρακτήρα που είχαν κάποια ποιήματα. Άλλοι πάλι οδηγούνται στη λέξη materialis, materiales – το υλικό και κατ’ επέκταση το γήινο ή και το κοσμικό, κάτι που ερμηνεύει ίσως την θεματολογία των τραγουδιών, ενώ τέλος κάποιοι οδηγούνται στη λέξη mater - matricalis και συναντούν εκεί την έννοια της μητρικής γλώσσας, εν προκειμένω της ιταλικής που επεκράτησε σε αυτά τα τραγούδια εκτοπίζοντας την λατινική.
Όπως και να είναι δεν παύουν τα μαδριγάλια να καινοτομούν ως προς την ποιητική τους. Κάτω από την επίδραση των θεωριών του Pietro Bembo, ο οποίος υπήρξε ποιητής, καρδινάλιος και μεταφραστής στον 16ο αιώνα, έπνευσε ένας ανανεωτικός αέρας στην ποιητική γραφή. Ο Bembo επέμεινε όχι μόνο στην σημασία, στο εννοιολογικό πλαίσιο, μα και στον ήχο των λέξεων και στην θέση τους μέσα στην φράση, μέσα στον στίχο. Απελευθέρωσε την έμπνευση δίνοντας της μια θεματική διευρυμένη και πιο σοβαρή, αλλά και την ίδια την φόρμα, προβάλλοντας την αξία όχι μόνον των λέξεων αλλά και του φθόγγου· δίνοντας έτσι ιδιαίτερη προσοχή στην θέση και εναλλαγή συμφώνων και φωνηέντων και στις συνηχήσεις που προκαλούν. Η κατάλληλη χρήση της γλώσσας στο ποίημα, πίστευε ο Bembo, μπορεί να δημιουργήσει αισθήματα ικανά να καλύψουν όλη την γκάμα της ανθρώπινης έκφρασης, από την γλυκύτητα και την χάρη έως την σοβαρότητα και την θλίψη.
Οι ιδέες του αυτές στάθηκαν καθοριστικές στην διαμόρφωση αυτού του μουσικού είδους. Ο ίδιος επίσης αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον για τον Πετράρχη, προβάλλοντας τα διδάγματα για την μουσικότητα του στίχου του. Τα περίφημα σονέτα για την Λάουρα, έναν αιώνιο έρωτα του Πετράρχη, ίσως κατοικούν κρυφά στο βάθος των ποιημάτων που γίνονται μαδριγάλια του 16ου-17ου αιώνα.
Η εξαιρετική συλλογή του Canto Soave [https://fmrecords.net/el/canto-soave-vita-segreta-musica-segreta/] περιλαμβάνει μαδριγάλια των Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Luzzascho Luzzaschi, Francesca Caccini, Barbara Strozzi, που συναντούν την ευαίσθητη, έξυπνα και ελεύθερα δομημένη ποίηση των Guilio Strozzi, Ottavio Rinnucini, Carlo Milanuzzi, Batista Guarini, Maffeo Barberini, όλοι τους ποιητές με παρεμφερή δράση, μα με δικό τους ιδιαίτερο στίγμα. Μπαλάντα στους ποιητές άδοξοι που΄ναι, όπως έλεγε ο Καρυωτάκης έτσι κι εγώ θα οδηγηθώ να πω δυό λόγια γι΄αυτούς, αν και στην εποχή τους δεν ήταν τόσο άδοξοι.