Το σύγχρονο δράμα και θέατρο για παιδιά και εφήβους στην Ελλάδα και στην Κύπρο έχει διανθιστεί από τις σύγχρονες μορφές δραματουργίας και σκηνικής σύνθεσης που ενσωματώνουν στην τελική γραφή για το θέατρο ή την performance την έννοια της συμμετοχικότητας και της διαδραστικότητας, τις ψηφιακές τεχνολογίες, τον αυτοσχεδιασμό και το σωματικό θέατρο, τη συναπόφαση και τη συνδημιουργία, προσδιορίζοντας εκ νέου τις ρίζες του θεάτρου και δη του παιδικού. Η συμμετοχή των μικρών θεατών στη διαδικασία της παράστασης θεωρείται πλέον μία από τις βασικές συνιστώσες της θεατρικής πράξης και μέθεξης, που συνδέεται άμεσα με τις σύγχρονες θεωρίες που εστιάζουν στην πρόσληψη και ερμηνεία του θεατρικού μηνύματος από τους θεατές.[1] Ταυτόχρονα, η δραματουργία για παιδιά ή/και για εφήβους εστιάζει σε θεματικές, άξονες και συγκρούσεις που αφορούν στη συγκεκριμένη ηλικία, δίχως αυτό να περιορίζει τον ορίζοντα του/της δραματουργού για μια πιο σφαιρική και «ενήλικη» αντίληψη της δραματουργίας. Το θέατρο για παιδιά και εφήβους έχει αναπτυχθεί ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια μέσα από τη συστηματική παρουσία ομάδων, θεατρικών οργανισμών, θεσμικών πλαισίων, τυπικής ή και άτυπης παρουσίας του σε θεατρικούς και μη θεατρικούς χώρους, ενώ έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργική σύνδεση σχολείου και θεάτρου, τόσο με την ενεργή παρουσία των θεατρολόγων στην εκπαίδευση όσο και μέσα από θεατροπαιδαγωγικές δράσεις που προηγούνται ή έπονται της παρακολούθησης της θεατρικής παράστασης, υλοποιούνται στη σχολική τάξη ή στο θέατρο και σχετίζονται με το περιεχόμενο του έργου και τη συγκεκριμένη παράσταση. Στο πλαίσιο αυτό, ο/η δραματουργός ή η δραματουργική/συγγραφική ομάδα αξιοποιεί διαφορετικές και ποικίλες συμβάσεις διάδρασης και ενεργού συμμετοχής των παιδιών και των εφήβων, τις οποίες και εντάσσει στο θεατρικό έργο. Παράλληλα, το θέατρο από/με και για παιδιά και εφήβους λαμβάνει χώρα τόσο στις παιδικές/εφηβικές σκηνές των θεατρικών οργανισμών και ιδιωτικών θεάτρων, σε πιο εργαστηριακές ή επαγγελματικές δομές, στα μαθητικά/εφηβικά φεστιβάλ και στις «σκηνές» των σχολείων.
Η πολυγραφότατη Κύπρια θεατρική συγγραφέας Βασιλική Φωτίου, η οποία χαρακτηρίζεται δικαιωματικά στην Κύπρο ως «η Μούσα των παιδιών, των εφήβων και των νέων»,[2] καθώς τα έργα της έχουν ανεβαστεί και αγαπηθεί από χιλιάδες παιδιά και νέους, επιτυγχάνει με το έργο της να συνδυάζει τις παραδοσιακές και σύγχρονες ανάγκες του παιδικού και εφηβικού θεάτρου και αξίζει να μελετηθεί πιο συστηματικά και να διερευνηθεί και στον ελλαδικό χώρο του θεάτρου στην εκπαίδευση.
Η Βασιλική Φωτίου, με γενέτειρά της την Επισκοπή Λεμεσού, έχει διακριθεί[3] στην παιδική-νεανική λογοτεχνία, κυρίως στο θέατρο. Σπούδασε στην Αθήνα Ελληνική Φιλολογία και εργάστηκε στη Μέση Εκπαίδευση. Τα έργα της έχουν παρασταθεί από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου (ΘΟΚ), την Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (ΕΘΑΛ), το Θέατρο «Σκάλα», το Θέατρο «Επίγονοι», την Ελεύθερη Σκηνή Πάφου, το Θέατρο «Χ», το ΝΕΘΕΚ, καθώς και από πολλά ερασιτεχνικά σχήματα, ενώ παράλληλα έχουν μεταδοθεί από το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου, στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Η συγγραφέας κατάφερε να εκδώσει τα περισσότερα από τα έργα της, τα οποία είναι εύκολα προσβάσιμα σε κρατικές, δημοτικές και σχολικές βιβλιοθήκες. Παρουσιάζει ενδιαφέρον η δυναμική παρουσία των θεατρικών της έργων στα σχολεία της Κύπρου, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, και η συχνότητα με την οποία παίζονται από παιδιά και νέους. Έργα της Βασιλικής Φωτίου επιλέγονται διαχρονικά από εκπαιδευτικούς και για τη συμμετοχή των θεατρικών ομάδων των σχολείων στους Παγκύπριους Σχολικούς Αγώνες Θεάτρου.[4] Συγκεκριμένα, 28 φορές έχουν ανέβει έργα της στο πλαίσιο του συγκεκριμένου θεσμού, από το 1993 έως σήμερα, με κυρίαρχη την παρουσία των διασκευών που έχει κάνει η συγγραφέας στα έργα του Αριστοφάνη, καθώς και των θεατρικών της έργων με θεματικό άξονα την κυπριακή ιστορία, την οικολογία, σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα και κυπριακές ηθογραφίες.
Η Βασιλική Φωτίου έχει κάνει εκδόσεις θεατρικών έργων για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, δύο τόμους με κυπριακές ηθογραφίες, δύο ποιητικές συλλογές, διηγήματα, με θέμα το αθλητικό ιδεώδες, μία συλλογή διηγημάτων για μικρά παιδιά, δύο παραμύθια οικολογικού περιεχομένου και ένα τόμο με σατιρικά-ευθυμογραφικά κείμενα και διαλόγους, με τίτλο Γυαλιά-καρφιά.[5] Οι εκδόσεις των έργων της συνοψίζονται στις εξής: Ήταν ένα καράβι (τέσσερα θεατρικά έργα, για μεγάλα παιδιά, έκδοση 1993), Στο βασίλειο της μουσικής (οκτώ θεατρικά έργα, για μικρά παιδιά, έκδοση 1994), Νεανικό θέατρο Ι (πέντε θεατρικά έργα, έκδοση 1995), Νεανικό θέατρο ΙΙ (πέντε θεατρικά έργα, έκδοση 1998), Έχουμε καρδιά (μικρές ιστορίες για παιδιά, έκδοση 2001), Αιέν Αριστεύειν (διηγήματα με θέμα τον αθλητισμό, έκδοση 2002, 2007, 2011), Πέντε θεατρικά έργα (εκδ. Επιφανίου 2008), Η πολύτιμη αλυσίδα (εκδ. Επιφανίου 2009), Γυαλιά-καρφιά (ευθυμογραφήματα, χρονογραφήματα, εύθυμοι διάλογοι, εκδ. Άνευ 2010), Θεατρική σχολική βιβλιοθήκη Nεφέλες, Αριστοφάνη (Δάσκαλε που δίδασκες, διασκευή 2010), Ένας αληθινός παράδεισος. Οικολογικό παραμύθι και θεατρικό έργο (εκδ. Επιφανίου, 2010), Ήταν ένα καράβι (εκδ. Εν τύποις 2011), Κυπριακές ηθογραφίες (θεατρικά έργα, εκδ. Επιφανίου), Τέσσερα μονόπρακτα: Ο αιχμάλωτος, Το γράμμα, Το σκιάχτρο, Ο νυχτερινός επισκεπτής (εκδ. Αφή 2013), Σχολικό θέατρο: Νήσος τις έστιν, Οι πέντε νάνοι και το μαγικό λυχνάρι (εκδ. Επιφανίου 2013), Σχολικό θέατρο: Η βασίλισσα της ομορφιάς, Πυρηνικός αφοπλισμός (εκδ. Επιφανίου 2014), Ειρήνη! Ειρήνη! Ειρήνη! (εμπνευσμένο από την κωμωδία Αχαρνείς του Αριστοφάνη), Το δακτυλίδι του Πλούτου και της Αφθονίας, Πλανήτης Χ, Παραμύθι χωρίς όνομα Πηνελόπης Δέλτα: Δραματοποίηση-Διασκευή (εκδ. Επιφανίου 2016), Στο Βασίλειο της Μουσικής, Το όνειρο της Μαριορέτας, Πετά, πετά ο βασιλιάς!, Το μαγικό σακούλι κι ο μαγικός αυλός (εκδ. Επιφανίου 2017), καθώς και τα υπό έκδοση θεατρικά έργα : Άκουσέ με... Σου μιλώ!, Η μάσκα, Τα πουλιά της βροχής (ελάχιστο αφιέρωμα στην «Αγία Σκέπη») και θεατρικά μονόπρακτα: Η πανσέληνος, Οι πέτρες, Ο τοίχος.
Το έργο της Βασιλικής Φωτίου εστιάζει σε θεματικές που αφορούν στη φύση και την οικολογία (Το τραγούδι των γλάρων, Στον πλανήτη Χ, Ένας αληθινός παράδεισος), στην ιστορία, ως προσωπική μνήμη και αφήγηση και ως συλλογική μνήμη και συνείδηση, τονίζοντας καίριες στιγμές της κυπριακής ιστορίας, όπως ο απελευθερωτικός αγώνας 1955-1959 και η τουρκική εισβολή του 1974 (Οι αγνοούμενοι της ελπίδας, Νήσος τις εστίν, Ήταν ένα καράβι), στον αθλητισμό ως ιδανικό για τους νέους, σε προβλήματα και εξαρτήσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής που επηρεάζουν εφήβους και ενήλικες, όπως η μετανάστευση (Νυκτερινός επισκέπτης, Ο άγνωστος), η φτώχεια και ο νεοπλουτισμός, τα ναρκωτικά (Ο καθρέφτης), η μεσογειακή αναιμία/θαλασσαιμία (Όλα θα πάνε καλύτερα), το ΑIDS (Ο εφιάλτης) κ.ά.
Με ιδιαίτερη τόλμη, ευθύτητα και ευαισθησία η Φωτίου θίγει τις συνέπειες του πολέμου, το τυφλωμένο μίσος του ρατσισμού αλλά και την ανθρωπιά, την αλληλεγγύη και την καλοσύνη, και τα έργα της αποκτούν πανανθρώπινη, διαχρονική και παγκόσμια διάσταση. Ενδεικτικά αναφέρεται το θεατρικό έργο Ο αιχμάλωτος, με πρόσωπα του έργου τον Ανακριτή, την Υπαξιωματικό-Φύλακα και τον Αιχμάλωτο, ο οποίος επισκέπτεται διάφορες χώρες για να συγκεντρώσει υλικό για τη διδακτορική του διατριβή ως φοιτητής Συγκριτικής Αρχαιολογίας και συλλαμβάνεται ως κατάσκοπος σε μια χώρα στην οποία επικρατεί χαώδης κατάσταση λόγω μακροχρόνιων εμφυλίων πολέμων και άλλων δεινών. Θα ζήσει ως αιχμάλωτος δραματικές στιγμές, γνωρίζοντας κατά τη διάρκεια της ομηρίας και της αιχμαλωσίας του και τις δύο όψεις της ανθρώπινης φύσης.[6] Η συγγραφέας προσθέτει τις εξής οδηγίες για το σκηνικό του έργου: «Eγκαταλελειμμένο παλιό ορυχείο το οποίο έχει διαμορφωθεί ως ανακριτήριο και φυλακή αιχμαλώτων. Ο ένας τοίχος μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως οθόνη για προβολή διαφανειών».[7] Πρόκειται για ένα θεατρικό έργο που μπορεί να διερευνηθεί από θεατρικές ομάδες εφήβων και νέων σε σχέση με τις τωρινές συνέπειες του πολέμου στον τόπο και στη χώρα τους.
Ο αντιπολεμικός και ταυτόχρονα οικολογικός χαρακτήρας πολλών θεατρικών έργων της Φωτίου (ενδεικτικά αναφέρονται: S.T.A.R.T, Πυρηνικός αφοπλισμός) για παιδιά και εφήβους προσφέρεται προς διερεύνηση στο πλαίσιο θεατρικών δράσεων, φεστιβάλ και παραστάσεων, αλλά και στο πλαίσιο της θεατρικής αγωγής, καθώς και των άλλων μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος, για παράδειγμα ως παράλληλα κείμενα στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας ή της Γλώσσας, αλλά και στις θετικές επιστήμες. Όπως αναφέρει ο Άθως Ερωτοκρίτου για το έργο της Φωτίου: «Γενικά, θα συμπληρώναμε, τα έργα της Βασιλικής Φωτίου, όπως κάθε γνήσιο λογοτεχνικό δημιούργημα, χαρακτηρίζει η δημιουργική έκφραση και διέπονται από αισθητικούς κανόνες αλλά παράλληλα έχουν και σημαντικό ρόλο να παίζουν ως μελετήματα».[8]