Το πνεύμα της τζαζ, είτε εντός είτε εκτός εισαγωγικών, δεν ορίζεται και παραμένει ανοιχτό στις ερμηνείες – ευτυχώς! Μπορεί να το αναγνωρίσουμε σε κάποια παράσταση, μουσική ή άλλη, που δεν έχει εξωτερικά σχέση με την τζαζ και ενδέχεται να απουσιάζει από το έργο ενός μουσικού σχήματος τζαζ, δηλαδή που αυτοαποκαλείται τζαζ.
Ένας τομέας ο οποίος δεν έχει πάρει τη θέση που του αναλογεί είναι κυρίως η ζωγραφική, τα εικαστικά γενικότερα, και ίσως λιγότερο η καλλιτεχνική πλευρά του σχεδιασμού των εξωφύλλων των δίσκων βινυλίου και των CD. Γιατί κυκλοφορούν διεθνώς πολλές εκδόσεις με εξώφυλλα δίσκων και λευκώματα φωτογραφιών. Επίσης διοργανώνονται εκθέσεις με φωτογραφίες μουσικών της τζαζ γνωστών φωτογράφων, με αφίσες των φεστιβάλ ή των συναυλιών και πολλά άλλα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλοί ζωγράφοι, φωτογράφοι, γραφίστες ή επιμελητές εκδόσεων έχουν πιάσει την ατμόσφαιρα της τζαζ και συχνά αυτό που λέμε «πνεύμα» της τζαζ. Οι ακροατές των δίσκων, επί πολλές δεκαετίες, συνέδεαν τη μουσική, τον δημιουργό, το σχήμα τζαζ με το εξώφυλλο του συγκεκριμένου δίσκου. Στη μνήμη τους παρέμεναν ταυτισμένα τα κομμάτια με την εικαστική απεικόνιση. Ας μη θεωρούμε υποδεέστερο το θέμα της υλικής παρουσίας της μουσικής, δηλαδή των δίσκων βινυλίου μέσα στο πρώτο λεπτό κάλυμμα και ακολούθως στο χαρτονένιο με τα κείμενα, τους τίτλους, τις φωτογραφίες και κάποιο εύρημα του σχεδιαστή. Είναι μια ουσιαστική διαφορά, η οποία φυσικά δεν ενισχύει την αξία της ίδιας της μουσικής αλλά, πώς να το κάνουμε, όσοι αισθάνονται τη διαφορά την αισθάνονται, που σημαίνει ότι υπάρχει. Τελεία και όχι άλλα λόγια.
Αυτός λοιπόν είναι ο συνήθης τρόπος με τον οποίο συνδέεται η τζαζ με τα εικαστικά. Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες περιπτώσεις. Ένας δεύτερος τρόπος είναι η συνεργασία του ζωγράφου-εικαστικού με έναν η περισσότερους μουσικούς, είτε στο εργαστήριό του είτε ενώπιον κοινού. Και ένας τρίτος, πιο πρακτικός, οι συναυλίες σε αίθουσες μουσείων ή ο συνδυασμός μουσικής, ζωγραφικής και performance και τόσες άλλες ανάλογες καταστάσεις. Ο αντίλογος αφορούσε την αδυναμία αποτύπωσης τέτοιων συνδυασμών. Πράγματι στον δίσκο, στο CD, ακούμε και δεν βλέπουμε. Η μουσική ίσως έχει δημιουργηθεί αυτοσχεδιαστικά σε μια αίθουσα εκθέσεων και το πιο πιθανό είναι να έχει επηρεαστεί από το περιβάλλον ο μουσικός ή το μουσικό σχήμα. Ο ήχος ξετυλίγεται με αφορμή εικόνες, πίνακες, γλυπτά, κατασκευές, εγκαταστάσεις και εμείς παραμένουμε ακροατές. Κι αυτό ξεπεράστηκε γιατί η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει τη δυνατότητα να έχουμε, ως ακροατές και θεατές πλέον, όλο το φάσμα εικόνας και ήχου. Τελικά, άλλη η εμπειρία όταν είσαι παρών και άλλη όταν είσαι μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή ή απέναντι από τα ηχεία.
Δείγματα και σχόλια
Ας γίνουν κάπως πιο συγκεκριμένα τα πράγματα με ορισμένα δείγματα και παραδείγματα.
Didier Petit: Portrait, έκδοση Inouie