100 φωνές

100 φωνές

Αν­δρέ­ας Εμπει­ρί­κος (Βρα­ΐ­λα, Ρου­μα­νία 1901-Αθή­να 1975)

Ποι­η­τής, ψυ­χα­να­λυ­τής και φω­το­γρά­φος. Η συλ­λο­γή του Υψι­κά­μι­νος (1935) εί­ναι ένα από το πρώ­τα υπερ­ρε­α­λι­στι­κά έρ­γα στη νε­ο­ελ­λη­νι­κή λο­γο­τε­χνία. Μα­ζί με τους για­τρούς Δη­μή­τρη Κου­ρέ­τα και Γιώρ­γο Ζα­βι­τζιά­νο και τη συ­νερ­γα­σία της πρι­γκί­πισ­σας Μα­ρί­ας Βο­να­πάρ­τη σχη­μά­τι­σε την πρώ­τη ομά­δα Ελ­λή­νων ψυ­χα­να­λυ­τών μέ­λη αρ­γό­τε­ρα της ψυ­χα­να­λυ­τι­κής Εται­ρεί­ας του Πα­ρι­σιού (1935-1950). Έγρα­ψε μι­κρά δο­κί­μια για τη ζω­γρα­φι­κή των Ορέ­στη Κα­νέλ­λη, Νί­κης Κα­ρα­γά­τση, Γιάν­νη Τσα­ρού­χη και για τον ζω­γρά­φο και ποι­η­τή Νί­κο Εγ­γο­νό­που­λο. Με τον Δ. Κου­ρέ­τα και τον ηθο­ποιό Δη­μή­τρη Μυ­ράτ συ­ζή­τη­σε με θέ­μα Η ψυ­χα­νά­λυ­σις στη ζωή μας και με τον ποι­η­τή Νί­κο Γκά­τσο και κρι­τι­κό Αν­δρέα Κα­ρα­ντώ­νη Τί εί­ναι ο υπερ­ρε­α­λι­σμός από τη ρα­διο­φω­νι­κή εκ­πο­μπή «Ηθο­γρα­φι­κά τα­ξί­δια στην Ελ­λά­δα. Θέ­α­τρο. Ομι­λούν οι ει­δι­κοί» του ΕΙΡ (1961). Το με­γα­λύ­τε­ρο μέ­ρος του λο­γο­τε­χνι­κού του έρ­γου εκ­δό­θη­κε με­τά τον θά­να­τό του.

[ Βλ. και το εκτε­νές Αφιέ­ρω­μα του Χάρ­τη (1985) ]

Από τον δί­σκο «Ο Εμπει­ρί­κος δια­βά­ζει Εμπει­ρί­κο», Lyra-Διό­νυ­σος 1964)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: