«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»


Στο νέο αφιέρωμα διαρκείας που φιλοξενεί ο Χάρτης, με τίτλο στίχους από το ποιητικό βιβλίο του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου Ο δύσκολος θάνατος (Θεσσαλονίκη 1954, Νεφέλη 2007), τραγουδοποιοί της νεότερης γενιάς παρουσιάζουν μελοποιήσεις ποιημάτων σύγχρονων ποιητριών και ποιητών που εκδόθηκαν στην Ελλάδα μετά το 2000. Το αφιέρωμα επιχειρεί να εξερευνήσει τη σχέση μεταξύ της ποιητικής τέχνης και της τραγουδοποιίας, όπως αμφότερες καλλιεργούνται και ανθίζουν τις τελευταίες δύο δεκαετίες στη χώρα μας. Από τον Μάρτιο του 2024 έως και τον Μάρτιο του 2025, κάθε μήνα θα δημοσιεύεται στον Χάρτη μία μελοποίηση σε μορφή βίντεο καθώς και μια σύντομη γραπτή συνομιλία με τις/τους τραγουδοποιούς.


_________

Η Καλλιόπη Μητροπούλου μελοποιεί και ερμηνεύει 
το ποίημα «η αλεπού» της Κατερίνας Ηλιοπούλου.

_______


«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Η αλεπού

Μέσα στη δέσμη του φωτός εμφανίστηκε
Διέσχισε το δρόμο
Μια μικρή καφέ αλεπού.
Και ξανά το επόμενο βράδυ
Πίσω από ένα θάμνο φευγαλέα
Και μια άλλη φορά η ουρά της μόνο
Σκούπισε το σκοτάδι
Και από τότε πάλι
Τις πατούσες της να βηματίζουν στο βλέμμα σου
Το ζεστό γούνινο σώμα της
Ανάμεσά μας να σκιρτά.
Πάντα σε πέρασμα ποτέ σε στάση.
«Μα ποια είσαι;» τη ρωτήσαμε
«Είμαι» είπε, «αυτό που περισσεύει».



ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
(Το βιβλίο του χώματος, Εκδόσεις Μελάνι, 2011)

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Η συνέντευξη


Για ποιούς λόγους διάλεξες να μελοποιήσεις αυτό το ποίημα;

Μου άρεσε γιατί είναι απλό και δημιουργεί πολλές εικόνες με πρωταγωνίστρια μια αλεπού.
Νιώθω πως αυτό που περισσεύει, αυτό που κάνει την αλεπού να κουνιέται συνέχεια και να μη σταματά, είναι αυτό που δεν κολλάει, που χαλάει το παζλ και που κάπως δεν ξέρουν τι να το κάνουν δυο άνθρωποι. Και έτσι μου ήρθε και μια μελωδία σαν παιδικό τραγούδι.


Πόσο κοντά ή/και πόσο μακριά πιστεύεις ότι είναι το να γράφεις τραγούδια με το να γράφεις ποιήματα;

Είναι μια δημιουργική έκφραση με βάση το λόγο. Πολύ κοντά, ο ρυθμός και τα λόγια είναι ήδη εκεί στην ποίηση, αυτό που προστίθεται είναι η μελωδία και η αρμονία στο τραγούδι. Βέβαια, τώρα που τα λέμε δε μπορώ να με φανταστώ ποτέ να γράφω ένα ποίημα, αλλά με έβαλες σε σκέψεις!


Ποιές μελοποιήσεις ποιημάτων από εγχώριους ή ξένους καλλιτέχνες έχεις θαυμάσει και γιατί;

Τα 13 τραγούδια, μελοποιήσεις της Λένας Πλάτωνος, ποίηση του Καρυωτάκη και φωνή Γιαννάτου. Είναι ανατριχιαστικά.


Λειτουργεί το ποίημα σαν οδηγός για την μουσική που θα το συναντήσει, ή ανάποδα; Ποιες είναι κατά τη γνώμη σo οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να γίνει το ποίημα τραγούδι;

Δε νομίζω πως υπάρχουν απαραίτητες προϋποθέσεις για να γίνει ένα ποίημα τραγούδι! Θα είχε ενδιαφέρον να γίνει το ποίημα μετά τη μουσική, συνήθως ακούμε το ανάποδο, πρώτα έρχεται το ποίημα και μετά η μελοποίησή του. Σίγουρα οι λέξεις και ο ρυθμός τους, δείχνουν το δρόμο στη μουσική.


Υπάρχει κάποιο ποίημα ή κάποια ποιητική σύνθεση που θα θέλατε πολύ να μελοποιήσετε στο μέλλον και αν ναι ποιο/ποια;

Θα ήθελα να μελοποιήσω κάτι από τα Άνθη του Κακού του Μπωντλαίρ.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: