«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»


Στο νέο αφιέ­ρω­μα διαρ­κεί­ας που φι­λο­ξε­νεί ο Χάρ­της, με τί­τλο στί­χους από το ποι­η­τι­κό βι­βλίο του Νί­κου Αλέ­ξη Ασλά­νο­γλου Ο δύ­σκο­λος θά­να­τος (Θεσ­σα­λο­νί­κη 1954, Νε­φέ­λη 2007), τρα­γου­δο­ποιοί της νε­ό­τε­ρης γε­νιάς πα­ρου­σιά­ζουν με­λο­ποι­ή­σεις ποι­η­μά­των σύγ­χρο­νων ποι­η­τριών και ποι­η­τών που εκ­δό­θη­καν στην Ελ­λά­δα με­τά το 2000. Το αφιέ­ρω­μα επι­χει­ρεί να εξε­ρευ­νή­σει τη σχέ­ση με­τα­ξύ της ποι­η­τι­κής τέ­χνης και της τρα­γου­δο­ποι­ί­ας, όπως αμ­φό­τε­ρες καλ­λιερ­γού­νται και αν­θί­ζουν τις τε­λευ­ταί­ες δύο δε­κα­ε­τί­ες στη χώ­ρα μας. Από τον Μάρ­τιο του 2024 έως και τον Μάρ­τιο του 2025, κά­θε μή­να θα δη­μο­σιεύ­ε­ται στον Χάρ­τη μία με­λο­ποί­η­ση σε μορ­φή βί­ντεο κα­θώς και μια σύ­ντο­μη γρα­πτή συ­νο­μι­λία με τις/τους τρα­γου­δο­ποιούς.


_________

Η Καλ­λιό­πη Μη­τρο­πού­λου με­λο­ποιεί και ερ­μη­νεύ­ει 
το ποί­η­μα «η αλε­πού» της Κα­τε­ρί­νας Ηλιο­πού­λου.

_______


«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Η αλεπού

Μέσα στη δέσμη του φωτός εμφανίστηκε
Διέσχισε το δρόμο
Μια μικρή καφέ αλεπού.
Και ξανά το επόμενο βράδυ
Πίσω από ένα θάμνο φευγαλέα
Και μια άλλη φορά η ουρά της μόνο
Σκούπισε το σκοτάδι
Και από τότε πάλι
Τις πατούσες της να βηματίζουν στο βλέμμα σου
Το ζεστό γούνινο σώμα της
Ανάμεσά μας να σκιρτά.
Πάντα σε πέρασμα ποτέ σε στάση.
«Μα ποια είσαι;» τη ρωτήσαμε
«Είμαι» είπε, «αυτό που περισσεύει».



ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
(Το βιβλίο του χώματος, Εκδόσεις Μελάνι, 2011)

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Η συνέντευξη


Για ποιούς λό­γους διά­λε­ξες να με­λο­ποι­ή­σεις αυ­τό το ποί­η­μα;

Μου άρε­σε για­τί εί­ναι απλό και δη­μιουρ­γεί πολ­λές ει­κό­νες με πρω­τα­γω­νί­στρια μια αλε­πού.
Νιώ­θω πως αυ­τό που πε­ρισ­σεύ­ει, αυ­τό που κά­νει την αλε­πού να κου­νιέ­ται συ­νέ­χεια και να μη στα­μα­τά, εί­ναι αυ­τό που δεν κολ­λά­ει, που χα­λά­ει το παζλ και που κά­πως δεν ξέ­ρουν τι να το κά­νουν δυο άν­θρω­ποι. Και έτσι μου ήρ­θε και μια με­λω­δία σαν παι­δι­κό τρα­γού­δι.


Πό­σο κο­ντά ή/και πό­σο μα­κριά πι­στεύ­εις ότι εί­ναι το να γρά­φεις τρα­γού­δια με το να γρά­φεις ποι­ή­μα­τα;

Εί­ναι μια δη­μιουρ­γι­κή έκ­φρα­ση με βά­ση το λό­γο. Πο­λύ κο­ντά, ο ρυθ­μός και τα λό­για εί­ναι ήδη εκεί στην ποί­η­ση, αυ­τό που προ­στί­θε­ται εί­ναι η με­λω­δία και η αρ­μο­νία στο τρα­γού­δι. Βέ­βαια, τώ­ρα που τα λέ­με δε μπο­ρώ να με φα­ντα­στώ πο­τέ να γρά­φω ένα ποί­η­μα, αλ­λά με έβα­λες σε σκέ­ψεις!


Ποιές με­λο­ποι­ή­σεις ποι­η­μά­των από εγ­χώ­ριους ή ξέ­νους καλ­λι­τέ­χνες έχεις θαυ­μά­σει και για­τί;

Τα 13 τρα­γού­δια, με­λο­ποι­ή­σεις της Λέ­νας Πλά­τω­νος, ποί­η­ση του Κα­ρυω­τά­κη και φω­νή Γιαν­νά­του. Εί­ναι ανα­τρι­χια­στι­κά.


Λει­τουρ­γεί το ποί­η­μα σαν οδη­γός για την μου­σι­κή που θα το συ­να­ντή­σει, ή ανά­πο­δα; Ποιες εί­ναι κα­τά τη γνώ­μη σo οι απα­ραί­τη­τες προ­ϋ­πο­θέ­σεις για να γί­νει το ποί­η­μα τρα­γού­δι;

Δε νο­μί­ζω πως υπάρ­χουν απα­ραί­τη­τες προ­ϋ­πο­θέ­σεις για να γί­νει ένα ποί­η­μα τρα­γού­δι! Θα εί­χε εν­δια­φέ­ρον να γί­νει το ποί­η­μα με­τά τη μου­σι­κή, συ­νή­θως ακού­με το ανά­πο­δο, πρώ­τα έρ­χε­ται το ποί­η­μα και με­τά η με­λο­ποί­η­σή του. Σί­γου­ρα οι λέ­ξεις και ο ρυθ­μός τους, δεί­χνουν το δρό­μο στη μου­σι­κή.


Υπάρ­χει κά­ποιο ποί­η­μα ή κά­ποια ποι­η­τι­κή σύν­θε­ση που θα θέ­λα­τε πο­λύ να με­λο­ποι­ή­σε­τε στο μέλ­λον και αν ναι ποιο/ποια;

Θα ήθε­λα να με­λο­ποι­ή­σω κά­τι από τα Άν­θη του Κα­κού του Μπω­ντλαίρ.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: