«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»


Στο νέο αφιέ­ρω­μα διαρ­κεί­ας που φι­λο­ξε­νεί ο Χάρ­της, με τί­τλο στί­χους από το ποι­η­τι­κό βι­βλίο του Νί­κου Αλέ­ξη Ασλά­νο­γλου Ο δύ­σκο­λος θά­να­τος (Θεσ­σα­λο­νί­κη 1954, Νε­φέ­λη 2007), τρα­γου­δο­ποιοί της νε­ό­τε­ρης γε­νιάς πα­ρου­σιά­ζουν με­λο­ποι­ή­σεις ποι­η­μά­των σύγ­χρο­νων ποι­η­τριών και ποι­η­τών που εκ­δό­θη­καν στην Ελ­λά­δα με­τά το 2000. Το αφιέ­ρω­μα επι­χει­ρεί να εξε­ρευ­νή­σει τη σχέ­ση με­τα­ξύ της ποι­η­τι­κής τέ­χνης και της τρα­γου­δο­ποι­ί­ας, όπως αμ­φό­τε­ρες καλ­λιερ­γού­νται και αν­θί­ζουν τις τε­λευ­ταί­ες δύο δε­κα­ε­τί­ες στη χώ­ρα μας. Από τον Μάρ­τιο του 2024 έως και τον Μάρ­τιο του 2025, κά­θε μή­να θα δη­μο­σιεύ­ε­ται στον Χάρ­τη μία με­λο­ποί­η­ση σε μορ­φή βί­ντεο κα­θώς και μια σύ­ντο­μη γρα­πτή συ­νο­μι­λία με τις/τους τρα­γου­δο­ποιούς.


_________

Ο Lulak Aluf με­λο­ποιεί και ερ­μη­νεύ­ει το ποί­η­μα «Του Πιε­ρό­του και της Εσταυ­ρω­μέ­νης» του Στέρ­γιου Μή­τα.
_______


«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Του Πιερρότου και της Εσταυρωμένης

Μπαντίνα του τρόμου σε μια τοσοδούλα
σειρά παιδικών βιμπραφόν.
Περίγραμμα αθώων μορφών
σταυρωμένων στη ράμπα. Ταμπούρλα

πενθούν την Εσταυρωμένη του Τσίρκου.
Εσύ εκτοξεύεις μια δέσμη
μαχαίρια. Κι όπως της λες «μη
μου τρέμεις» το στόχο τους βρίσκουν.

Πάντα θα ‘ναι έτσι: η ράμπα αναιτίως
φωτίζει. Τα πλήθη ασμένως
ριγούν. Πιερότε, αστείος
λαβώνεσαι –γέρνεις θλιμμένος.



ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΜΗΤΑΣ
(Έμμετρη φυσική ιστορία των θεάτρων, Εκδόσεις Μικρή Άρκτος, 2013)

«Όχι μια μουσική που λύνεται/μα πάθος για τη μέσα έκφραση/μιας ασυναρτησίας»
Η συνέντευξη


Για ποιούς λό­γους διά­λε­ξες να με­λο­ποι­ή­σεις αυ­τό το ποί­η­μα;

Το συ­γκε­κρι­μέ­νο ποί­η­μα μου πρό­τει­νε να το δια­βά­σω ανά­με­σα σε άλ­λα η Παυ­λί­να Μάρ­βιν και έπε­σε πο­λύ μέ­σα στο γού­στο μου. Το βα­σι­κό συ­στα­τι­κό που με ώθη­σε στη με­λο­ποί­η­ση ήταν οι έντο­νες ει­κό­νες που δη­μιούρ­γη­σε στο κε­φά­λι μου σε συν­δυα­σμό με τα συ­ναι­σθή­μα­τα αγά­πης και φό­βου που έχω για το τσίρ­κο από παι­δί.


Πό­σο κο­ντά ή/και πό­σο μα­κριά εί­ναι το να γρά­φεις τρα­γού­δια με το να γρά­φεις ποι­ή­μα­τα;

Πο­λύ μα­κριά. Βα­σι­κά νιώ­θω ότι δεν έχουν κα­μία σχέ­ση με­τα­ξύ τους. Η αλή­θεια εί­ναι ότι δεν έχω γρά­ψει αρ­κε­τά ποι­ή­μα­τα στη ζωή μου για να έχω άπο­ψη για το τι ση­μαί­νει να γρά­φεις ποί­η­ση αλ­λά πι­στεύω ότι υπάρ­χει ει­δο­ποιός δια­φο­ρά ανά­με­σα στον στί­χο και στο ποί­η­μα και αυ­τή εί­ναι η συ­σχέ­τι­ση τους με τη μου­σι­κή. Το ποί­η­μα εί­ναι σαν τη φω­το­γρα­φία, απο­τυ­πώ­νει μια στιγ­μή με λέ­ξεις αφή­νο­ντας τον ανα­γνώ­στη να δη­μιουρ­γή­σει το δι­κό του σύ­μπαν μέ­σα στο οποίο εξε­λίσ­σε­ται η εκά­στο­τε πα­ρά­στα­ση. Το τρα­γού­δι εί­ναι σαν το βί­ντεο, οι λέ­ξεις ενώ­νο­νται με τις κι­νή­σεις, τις ποιό­τη­τες και τα χρώ­μα­τα του ήχου και έτσι μπαί­νουν σε μια νέα διά­στα­ση η οποία εί­ναι και συ­γκε­κρι­μέ­νη χρο­νι­κά. Έτσι με έναν τρό­πο εκ­μαιεύ­ει κά­ποια συ­ναι­σθή­μα­τα δί­νο­ντας ταυ­τό­χρο­να και μία ελευ­θε­ρία στην από­δο­ση. Η πραγ­μα­τι­κή απά­ντη­ση εί­ναι ότι δεν ξέ­ρω. Εί­μαι σί­γου­ρος ότι αν έγρα­φα ποι­ή­μα­τα και όχι τρα­γού­δια η απά­ντη­σή μου θα ήταν τε­λεί­ως δια­φο­ρε­τι­κή.


Ποιές με­λο­ποι­ή­σεις ποι­η­μά­των από εγ­χώ­ριους ή ξέ­νους καλ­λι­τέ­χνες έχεις θαυ­μά­σει και για­τί;

Με­γά­λω­σα με τον Σταυ­ρό του Νό­του να παί­ζει στο σπί­τι οπό­τε ανα­πό­φευ­κτα εί­ναι το πρώ­το που μου έρ­χε­ται στο μυα­λό. Ακού­γο­ντάς το μέ­σα στα χρό­νια ακό­μα θαυ­μά­ζω την τρα­γου­δο­ποι­ία αλ­λά και τις ερ­μη­νεί­ες ιδιαί­τε­ρα του Κού­τρα τον οποίο από μι­κρό παι­δί πα­ρο­μοί­α­ζα με τον Πο­σει­δώ­να ή κά­ποιο άλ­λο θα­λάσ­σιο ον. Μιας και ανα­φέρ­θη­κα στον Καβ­βα­δία να πω επί­σης ότι τα τε­λευ­ταία χρό­νια ανα­κά­λυ­ψα ένα δί­σκο με με­λο­ποι­ή­σεις του από ένα ντου­έ­το, τους Ξέ­μπαρ­κους, που θε­ω­ρώ ότι έχουν κά­νει ακό­μα κα­λύ­τε­ρη δου­λειά από τον Μι­κρού­τσι­κο. Ο δί­σκος μυ­ρί­ζει αλά­τι.


Λει­τουρ­γεί το ποί­η­μα σαν οδη­γός για την μου­σι­κή που θα το συ­να­ντή­σει, ή ανά­πο­δα; Ποιες εί­ναι κα­τά τη γνώ­μη σo οι απα­ραί­τη­τες προ­ϋ­πο­θέ­σεις για να γί­νει το ποί­η­μα τρα­γού­δι;

Αν μι­λά­με για με­λο­ποί­η­ση τό­τε σί­γου­ρα το ποί­η­μα λει­τουρ­γεί σαν οδη­γός. Μπο­ρεί βέ­βαια να ισχύ­ει και το ανά­πο­δο αλ­λά προ­σω­πι­κά μου φαί­νε­ται δύ­σκο­λο από συ­ναι­σθη­μα­τι­κής άπο­ψης. Η μου­σι­κή από τη φύ­ση της εί­ναι μια αφη­ρη­μέ­νη τέ­χνη όσο κι αν την έχου­με κα­λου­πώ­σει μέ­σα στου αιώ­νες. Το κά­θε ποί­η­μα έχει μια ξε­χω­ρι­στή συ­ναι­σθη­μα­τι­κή κί­νη­ση που θα πρέ­πει η μου­σι­κή να ακο­λου­θή­σει. Άρα στο μυα­λό μου εί­ναι σχε­δόν αδύ­να­το να προ­σαρ­μό­σεις ένα ποί­η­μα πά­νω σε ένα μου­σι­κό κομ­μά­τι και να στέ­κει.
Αν μι­λά­με για τρα­γου­δο­ποι­ία, τό­τε τα πράγ­μα­τα εί­ναι πο­λύ δια­φο­ρε­τι­κά. Προ­σω­πι­κά, εν­νιά στα δέ­κα κομ­μά­τια που γρά­φω ξε­κι­νά­νε με μου­σι­κή και ο στί­χος έρ­χε­ται με­τά ή κα­τά τη διάρ­κεια της σύν­θε­σης.
Όσο για τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις, πι­στεύω χρειά­ζε­ται το ποί­η­μα να έχει ή να μου βγά­ζει μια μου­σι­κό­τη­τα από μό­νο του και να μου δη­μιουρ­γεί την ανά­γκη να εκ­φρά­σω και κά­τι δι­κό μου μέ­σα από αυ­τό.


Υπάρ­χει κά­ποιο ποί­η­μα ή κά­ποια ποι­η­τι­κή σύν­θε­ση που θα θέ­λα­τε πο­λύ να με­λο­ποι­ή­σε­τε στο μέλ­λον και αν ναι ποιο/ποια;

Θα ήθε­λα κά­ποια στιγ­μή να γρά­ψω έναν δί­σκο με με­λο­ποι­ή­σεις ποι­η­μά­των του William Blake.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: