Άκου τον λεξικέλαδο

[ Ένας οδηγός με πρακτικά παραδείγματα ]
«Δέλτα του Λιθοπόταμου». Φωτογραφία: Άννα Ορτεντζάτου, 10/2023
«Δέλτα του Λιθοπόταμου». Φωτογραφία: Άννα Ορτεντζάτου, 10/2023

στη μνήμη του Ἀπολοχμίου Ἀρχικλέους,
του Ladislav Zgusta (1924-2007)



τε, και, ούτε, μήτε, ουδέ, μηδέ κλπ: δεν είμαι κληρονόμος του Α. Σχινά, ούτε δηλώνω υπερλεξιστής ή κάτι τέτοιο. Συμμαθητές ανάλογους αυτών του Σχινά (εδώ οι Κ. Αξελός, Ρ. Αποστολίδης, Α.Α. Κύρου και άλλοι) δεν είχα. Και γράμματα γνωρίζω.
Συμπτωματικώς, συνομήλικος του Σχινά ήταν ο Τσεχοαμερικανός γλωσσολόγος & λεξικογράφος Ladislav Zgusta, του οποίου διαλέξεις παρακολουθούσα στην Ουρμπάνα το 1991-2. Πιο πρόσφατα, ένας φίλος ψυχολόγος μου είπε 'Πλέον, για μένα οι άνθρωποι είναι σαν διαφανείς'. Για μερικώς-συναφείς λόγους, και η ιστορική γλωσσολογία καθιστά πολλές λέξεις διαφανείς ή, έστω, διαφώτιστες. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί ακόμη και κακό όταν γράφεις ποιήματα, και κάποτε το διαπιστώνω. Όμως ειδικώς όταν κατασκευάζεις κάποιες λέξεις για ποιήματα, είτε στα πλαίσια της 'υπερλεξιστικής λεξιποιίας τριών σταδίων' του Σχινά είτε όχι, η γλωσσολογία συνιστά χείρα εντός ορίων βοηθείας. Στην συνέχεια θα μιλήσω κυρίως για ποιήματα (: λογική, σημασία, περιπέτειες) τα οποία εμπλέκουν κατασκευασμένες και παραποιημένες λέξεις, εστιασμένος σε πρακτικά παραδείγματα που γνωρίζω εκ των ένδον.
Ο λεξικέλαδος του τίτλου του κειμένου ακούγεται σε ομώνυμο ποίημα (Χάρτης, τ. 21). Το έγραψα με αφορμή δύο τυχαίες συναντήσεις, το 2014 & και το 2017 στο μετρό, με τον Δημήτρη Καλοκύρη, ο οποίος, τουλάχιστον από το 1981 (ΔΚ, «Το ασήμαντο νόμισμα»):

μαζεύει αμίλητος τα τριζόνια του λόγου ― συλλαβές και οράματα.

Αλλά ήδη (ΚΓΜ, 'Λεξικέλαδος'):

τα εξώφυλλα του λεξικού ανοιγοκλείουσι αυτομάτως
Ο συνειρμός θα ξεκινήσει εντός ολίγου



Α. Εισαγωγή

'Λοιπόν, στην διαδρομή θα βαφτίζουμε όπως μας αρέσει κάποια είδη της πανίδας Κατόπιν λέω να γράψουμε ένα ταξιδιωτικό βιβλίο – σπαζοκεφαλιά: ο αναγνώστης θα προσπαθεί να καταλάβει σε τι αναφερόμαστε και οι απαντήσεις σχεδόν ποτέ δεν θα είναι προφανείς!', 

ΚΓΜ, ' Βαρυχαίτες και Αστροχάννοι', Χάρτης, τ. 50

Αφού επιτύχουμε την, αφανή ή εμφανή, αρμονία (ιδεών; λέξεων; ήχων;), ακολουθεί η λιτάνευση, πχ:

λιτανεία των λέξεων
με κυρτώνη και τίλαλο
πέφτει φως, τρέχει φως
στην πλαγιά του Οργίλου

['λιτανεία', ΚΓΜ, Πόρφυρας, τ. 183]

Αλλά ποιες λέξεις ή/και ποιους ήχους θα συναρμόσουμε; Οπωσδήποτε, μπορούμε να συναρμόσουμε λέξεις γνωστές ή/και λέξεις κατασκευασμένες, όπως πχ έκανε ο Σχινάς σε ορισμένα ποιήματά του.
Οι επιλεγμένες γνωστές λέξεις μπορούν να είναι, πχ: (α) συνειδητά απλές-τετριμμένες, όπως έκανε ο Σαχτούρης, (β) συνειδητά σε αυξημένο βαθμό πυροτεχνικές, όπως έκανε ο Εμπειρίκος, (γ) συνειδητά σε αυξημένο βαθμό υπερπυροτεχνικές, όπως έκανε ο Κακναβάτος, με αποτελέσματα υποδεέστερα αυτών του Εμπειρίκου, λόγω δυσκολίας πλήρους χειρισμού των επιλεχθεισών πρώτων υλών (παρεμπιπτόντως: 'επιλεχθεισών': νά μία δύσκολη πρώτη ύλη!).
Περαιτέρω, οι γνωστές λέξεις είναι δυνατόν να εμφανίζονται είτε στην οικεία μορφή, είτε βασανισμένες (για θεωρητική απαρίθμηση σχετικών δυνατοτήτων: 'βασανιστής των λέξεων', ΚΓΜ, Χάρτης, τ. 38), μαζικώς παρατονισμένες (πχ 'πλέξι', ΚΓΜ, Χάρτης, τ. 41) κλπ, κλπ
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το ποιητικό λεξιλόγιο παρουσιάζει, όπως και το αντίστοιχο συντακτικό, κάποιες ιδιαιτερότητες. Μάλιστα, βλέπουμε σε κάποια λεξικά χαρακτηρισμούς όπως 'ποιητικός τύπος', 'επικός τύπος' κλπ Όμως οι μη-χρηστικού προορισμού κατασκευασμένες λέξεις σπανίως φθάνουν στα λεξικά, αν και όντες σε εμπύρετη κατάσταση, ίσως καταλήξουμε να ψάχνουμε σε αυτά ακόμη και δικές μας κατασκευές:1

φτιάχνω δικές μου λέξεις / περγαμοντάριστος, / αργάπαγος, εικονοφόρο δένδρο …
ύστερα, πυρετός και χάραμα,/ ψάχνω τις λέξεις που έφτιαξα / στα λεξικά
['λέξεις', ΚΓΜ, Χάρτης τ. 44]


1Αλλά, είπε κάποιος, 'πλησιάζει το τέλος της δικτατορίας των λεξικών, αφού, νά, πληκτρολογώ 'περγαμοντάριστος' και το google το βγάζει, όπως και ολόκληρο το ποίημά σου!΄

Συνεχίζω με δυνατότητες. Μπορούμε και να αναδομήσουμε τις λέξεις σε επίπεδο συλλαβών. Δίνω ως παράδειγμα μία αδημοσίευτη μεταμεσονύκτια προσπάθειά μου του 1995, έναν ύμνο, εδώ αγνώριστο:


[υποστολή]

ισρίας Νελώμες
Υδίσουν Νουέος Θηός
Λ

θέγονο ρίσο όρι Του σάπατι οίτι τεψή
Σε γάλαμεν ώψι βογόνη Έλε κορι του ᾿ζὼψ των έλων
υπό ιά τα την χάκόα θυ
την ᾿Ποτήνη κηκάεψ
τόψο-μεψή

απ’ τεὦ ανάδοψε πρώλλα ήνάτα
και ορόμι ώμένα θαν Σε γάλαμεν τέψι βογόνη
παθιόη Χαίψ αιθεψιά

Σχόλιο: Σε αυτό ειδικά το ποίημα, αν και αραιωμένο με άλλα πολλά, έπεσε πιο πρόσφατα το μάτι υποψήφιου εκδότη, με συνέπεια διαφορετική διαπραγμάτευση ('ξέρετε, αυτά που γράφετε είναι πολύ πειραματικά' κλπ). Και δεν συμφωνήσαμε.



Β. μανή, θεκέλ, φαρές

'καὶ αὕτη ἡ γραφὴ ἐντεταγμένη· μανή, θεκέλ, φάρες. τοῦτο τὸ σύγκριμα τοῦ ῥήματος· μανή, ἐμέτρησεν ὁ Θεὸς τὴν βασιλείαν σου καὶ ἐπλήρωσεν αὐτήν· θεκέλ, ἐστάθη ἐν ζυγῷ καὶ εὑρέθη ὑστεροῦσα· φάρες, διῄρηται ἡ βασιλεία σου, καὶ ἐδόθη Μήδοις καὶ Πέρσαις'
(Δανιήλ, 5, 25-28)

Βάζουμε, πάνω-κάτω είπαμε, λέξεις στην σειρά, κάποτε ενσωματώνουμε και δικές μας λέξεις. Δεν θα μιλήσω για την λογική (/-ές) κατασκευής λέξεων του Σχινά. Για τις προθέσεις-του κλπ φαντάζομαι θα το κάνουν άλλοι, στο αναγκαίο βάθος ή και μεγαλύτερο. Σημειώνω όμως μια εντύπωσή μου: στα αποτελέσματα / ποιήματα του Σχινά που έχω δει, οι όποιες δικές του λέξεις έχουν κάτι το αριστοφανικό αλλά με ήχο που έχει κάτι από γερμανικούς 'σιδηρόδρομους', ενώ θα προτιμούσα, μάλλον, τζιτζιμιτζιχόντζιρες. Αλλά, γούστα είναι αυτά. Φταίει ίσως και ότι σχολιάζω ενώ τα τζιτζίκια έξω οργιάζουν στους πυρετικούς-μας 39 οC - και ο γάτος Αραράτ παλεύει με ένα από αυτά. Και μία δεύτερη εντύπωση: το ισχυρότερο ποίημα του Σχινά που γνωρίζω, είναι το 'αυτό το άνθος', ποίημα που δεν περιλαμβάνει νέες λέξεις.
Αφήνω, είπαμε, τις άγνωστες και γνωστές βουλές του Σχινά στους άλλους και θα συνεχίσω να μιλώ εστιασμένος στις δικές μου ιδιοκατασκευές που ξέρω καλύτερα, κάνοντας κύκλους ή άλλο τι, στο σχετικό αλώνι επί 4 δεκαετίες.
Τι εξυπηρετούν οι κατασκευασμένες λέξεις των ποιημάτων [-μου]; Στο τ. 52 του Χάρτη, κάπου στο κείμενο 'λυκαμέρα' (: μία ποιητική), ο ΓΑ, ένα alter ego μου, προσπαθεί να εξηγήσει. Μεταφέρω εδώ την βασική πρώτη παράγραφο:

'Ο καθένας με τα τεχνάσματά του Οι λέξεις αυτές είναι ημιδιαφανείς Κάτι αφήνω στην φαντασία ή, έστω, υπονομεύω την ιδέα ότι έχουν ειπωθεί τα πάντα... ίσως και να περιορίζω τις συνέπειες της φθοράς ή της ‘φθοράς’ του οικείου λεξιλόγιου'.

Στην συνέχεια του 'λυκαμέρα' αναφέρω και άλλα σχετικά. Πάντως, καλύπτεται κυρίως η ενσωμάτωση διάσπαρτων κατασκευασμένων λέξεων, όπως πχ στο απόσπασμα της 'Λιτανείας' που παρέθεσα προηγουμένως.
Αλλά κάποιος μπορεί να κάνει και πολλά άλλα πράγματα. Μπορεί πχ να πλημμυρίσει το ποίημα (κλπ) με κατασκευασμένες λέξεις, διατηρώντας μόνον λίγα σκελετικά στοιχεία από την γλώσσα αναφοράς - αυτό περίπου κάνει και ο Σχινάς σε κάποια ποιήματά του, πχ στο 'ΘΡΑΠΑ': Μέσ’ στο βουρκί του μαγαζιού του Μπιθουλιάν χλιχλίβαν, τουμποκορδωμπαχλιάζονταν, λυσσοβουτοπαφτιάζαν [...] εναλλασσοπθακίζονταν κι’ άλληλοσφιχτομπλάφαν [...]

Ιδού και ένα δικό μου πλημμυρισμένο με κατασκευασμένες λέξεις, αλλά διαφορετικού ήχου, θραύσμα:

εφιάλτης ο βαρυχανάς, αλευγανὰς και έρκος,
πελτεχανάς, πολτερχανάς, χυδαίος και λακέρυζος
βραχυχανάς ή καγχανάς και ως προς το επτά,
= 7, φαυρέντης [...]
[ΚΓΜ, 'πετθαλός', Νέα Εστία, τ. 1897]

Σχόλιο: Εδώ κυρίως βρέχει επίθετα, που, ας πούμε, χαρακτηρίζουν κάποιον Θεσσαλό - στους πιθανούς θεωρητικώς και εγώ.


«Τακτικώς ερριμμένα», Ελένη Ρακαντά, 1/2021
«Τακτικώς ερριμμένα», Ελένη Ρακαντά, 1/2021



Γ. Εν αρχή

Παραθέτω και σχολιάζω ομάδα πέντε αδημοσίευτων μικρών ποιημάτων μου, από αυτά που περιγράφω ως 'Ημερολογιακά':

1. ΒΑΛΕϊΡόΝ

ΏΧΡΑ Βελόνα ΔΟύΒΙΟΥΣ
ΑΜWάAΛEN ΚΟΡώΝΑ
ΧΡΩΜΑ ΚΕΚΡάΝΑ ΟύΝΓΙΟΥΣ
ΤΕΥΤόΝΑ ΠΑΡγΑΝίΣΚΩ

[Αθήνα, 1984-5]

Σχόλιο: Κάποια αφορμή η επίσκεψη του μυθικού, τουλάχιστον τότε και για μένα (και λόγω Bowie), Βερολίνου των δύο κόσμων. Γραμμένο για την αίσθηση και μόνον του πράγματος.

2.θλ

τοσούτος θλούος πίκρυφος
χλούος καὶ αλίτρυφος
φλούος, φλούος ποκνύς
[Έβανστον, 1987-]

Σχόλιο: Το -θλ- της θλίψεως σε ροή.


3.
τύλθος (μενθόφραμμα)

ερράθετο οκαί έστελθεν
σπαλμαίως τέάς φουρνίθας
εκρούμβεεν τέεν κουλμαιάν,
                κυριέθεδεν οκτέην παλσοίηθαν
εθίνχετο εάς χάαρπας πιρλοπορσάνος
Δι-ό, οκαί αστανθήσας εσπαθέμνατο
άππις καρθεοφασμίας

[Έβανστον, 1987-]

Σχόλιο: Ο τελευταίος στίχος σημαίνει 'μέχρι να φανεί η καρδιά [του πιρλοπορσάνου]'. Τα εδώ ημερολογιακά Νο 1-3 είναι της προ του L. Zgusta εποχής (διαλέξεις LZ: 1991-2).


4. χορός

μπομ μπαμ παράποα
φοστρόβι σμούρτου λοὺ τουρλοὺ
ο Αραπογιάννη φέγγει του μουρλού

Πενχάρθα Πάμφωτος Φουσφοὺζ
φέγγει στα αλήθεια Ούτι ούτι

[Αθήνα, 1994]

Σχόλιο: Στροβιλισμοί, Τρεις φανταστικές πόλεις, Φέγγει. Από περισσεύματα μεγαλύτερων ποιημάτων.


5. φερτές ύλες
καθ’ ὕψος:

ι                 ο

        ι                 ι                 μμ                 ι
κυθ
                ταθ ω νεθ τωτ θαμι
θωθ                         νεδ
ναθαρ
ῥαξ μαυ τερ θε αγ υλ αυφ

καὶ Χόρτα

[Αθήνα, 9/11/1994]

Σχόλιο: Ποίημα, κυρίως μία διάταξη συλλαβών, που έχουν φθάσει στο Δέλτα υποθετικού ποταμού. Από μία ανέκδοτη μικρή πειραματική συλλογή ('Χόρτα'). Εδώ μία φιλική τότε συμβουλή, κάποιου που ακούω αρκετά έως σήμερα, ήταν να μην περιλάβω τόσο περίεργα πράγματα σε μία επικείμενη υποβολή σε κάποιο λογοτεχνικό περιοδικό. Άκουσα την συμβουλή αλλά και τα 'κοινά' ποιήματα που υπέβαλα, σε περιοδικό της Θεσσαλονίκης, αγνοήθηκαν πλήρως. Λίγες ακόμη τέτοιες προσπάθειες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τελικώς δεν δημοσίευσα ούτε έναν στίχο κατά τον 20ό αιώνα,2

2Πάντως ένας υπεύθυνος περιοδικού είχε ξεχωρίσει έναν στίχο και μου είχε γράψει: 'Καλός ο στίχος 'πέφτουν του μπάσου οι γραμμές με τερερέμ και κρότο', αλλά από εκεί και πέρα τίποτε'.


Δ. Νεότερες περιπέτειες

'διαβάζεις την επιγραφή:
γανάγαρα ταμάθαρα / δορίφιλι πατάχανα / σεφεσοφάνα μίτμας
Και αναφωνείς: ¡πανζουρλισμός των λέξεων! [¡παντανασάμα σκέρναστ!]'
ΚΓΜ, Χάρτης, τ. 57

Παρουσιάζω τρία δείγματα άλλων δυνατοτήτων

1. σχάρα: Κήπος ΙΙβ΄, ψηψι-φιδωτό

Άκου τον λεξικέλαδο

Σχόλιο: Το 2020 έφτιαξα διάφορα μικρά 'ποιήματα'-σχάρες λέξεων με αφετηρία μία συζήτηση που είχα για ένα εικαστικό έργο (θέμα: 'ο Κήπος'). Τα σχετικά εικαστικά έργα εκτέθηκαν (: άνευ εμπλοκής μου), ενώ εγώ απέφυγα τα μα & μου κρατώντας τις σχάρες ιδιωτικές. Δίνω εδώ ένα δείγμα σχάρας, ένα ψίψη-φιδωτό: 8 βασικές λέξεις, κατασκευασμένες οι δύο (γήβος και χήφος) και όλες οι λέξεις, πλην μιας, κατακερματισμένες

2. ραμονικό3

3Δηλαδή; Οι Ramones (Ραμόουνς, για όσους ξέρουν, ή Ραμόνες, για όσους καταλαβαίνουν) ήταν Νεοϋρκέζικο πανκ-ποπ συγκρότημα [1974-1996] με τραγουδιστή ένα Αλογάκι της Παναγίας, τον Joey Ramone. Συχνά χαρακτηριστικά τους τα περίπου δίλεπτα τραγούδια, καταιγιστικά και άλλα, και η ψευδοανόητη στιχουργία. Νεκρά, ως το 2014, και τα 4 αρχικά μέλη .

αλογάκη της Παναγίας

                του J.R. [1951-2001]

η Δήθα είναι σπόγγος,
η Θυμαριά είναι κόμβος
κίσσηρις και σπούγγος,
η Νάκη είναι στούργος

λίβανος και νάρδος,
ο Ζώης είναι βάρδος
μπάμπουρας και βόμβος,
ο Δέδες είναι στόνκος

1 - 2 - 3 - 4
στούργος, όμβρος, χόρυβος
1 - 2 - 3
στόνκος, τοίχος, στρόμβος

η Τζιούτα είναι σπάγκος,
με σκουλαρίκια πάγκος
ναι, χτύπα-τον τον Fράτο,
με χαζοβιόλη βάτο
ναι, χτύπα-τον τον βρούτο,
με ρόπαλο και κνούτο

Σχόλιο: Το ανωτέρω είναι το πρώτο από τα τέσσερα μέρη ενός ποιήματος με τον ραμονικό τίτλο '1-2-3-4'. Πριν μερικά χρόνια υπέβαλα ολόκληρο το '1-2-3-4' και απορρίφθηκε1. Οι Ραμόνες ως συχνή πηγή προβλημάτων μου. Για παράδειγμα, πρωτοετής αγόρασα μέσα σε μία εβδομάδα τους τότε 4 δίσκους τους - ήταν εισαγωγής και ξέμεινα από χρήματα για πολλά στοιχειώδη επί πολύ καιρό. Τέλος πάντων, στο 'Αλογάκη' ίσως έφταιγαν και δύο 'αντιποιητικές' λέξεις, οι 'στούμπος' και 'μπόμπος', που υπήρχαν σε προηγούμενη μορφή. Τα έχει πεί αυτά και ο Σαχτούρης (Το δέντρο, τ. 33-34), για τα 'ρόδια και αχλάδια' που ο εκδότης του Χαίντερλιν διόρθωσε σε 'ρόδια και λουλούδια'. Τελικώς, αντικατέστησα τα 'στούμπος' και 'μπόμπος' με κατασκευασμένες λέξεις (να άλλη μία εφαρμογή των κατασκευασμένων λέξεων), χωρίς να ξέρω αν αυτό περιορίζει αισθητώς τον εκνευρισμό. Πάντως, θέλησα να μεταφέρω κάτι που παρέπεμπε στην ιδιότυπη στιχουργία των Ραμόνες (στα Judy is a punk, Beat on the brat κ.ά.), αλλά με δισύλλαβες λέξεις εκεί που τα αντίστοιχα ραμονικά είχαν κυρίως μονοσύλλαβες.

[Άσκηση: Ποιες είναι οι πέντε κατασκευασμένες λέξεις του 'Αλογάκη';]

4. Πρόσφατα δημοσίευσα μία μορφή του 4ου μέρους του 1-2-3-4 στον Πόρφυρα (τ. 183): 'λιθαροβάμονες, μισού ναού θαμώνες' [...]

3. σε χαμένη μεσογειακή γλώσσα

Στην αποθήκη μου, 4 ποιήματα 'γραμμένα σε χαμένη μεσογειακή γλώσσα'. Τα συσκευάζω και ανασυσκευάζω έως σήμερα, αλλά δεν έχω καταφέρει να τα δημοσιεύσω. Σαφώς, προκαλούν αμηχανία - ίσως να φταίει κάπως και το ότι είναι γραμμένα με λατινικούς χαρακτήρες.
Δίνω, αυτή την φορά με ελληνικούς χαρακτήρες, μικρά αποσπάσματα των δύο από τα τέσσερα ποιήματα:

(α) ζούμζουρουμούσγους

άζουλουμούσγους ράσλι ραμούν
μούσκι πουρούν, Ρόπ-χάνα φάρβα
φάρβα παρού, σάσταμολούνα
ζάμζαρα λούα
βάρσα παράμ [...]


(β) ζουαλεμπούνγκους

α μπαλαό, ω ζομ ζουλουμπούνγκους
ζάρρα παρούπαλα ζανζαναού
άρσα παρούπαπα, πούρπουσα μπάαλον
σου πιριλάμπου, χούστουρας θου

πάμσελι σέλι α!
τούρρα μπασούρεους αργιαφαράνα
χωραμιράνας πάνγκα φαρούμ [...]

Σχόλιο: Εδώ δεν υπάρχει γλώσσα αναφοράς (ελληνική ή άλλη) ― τέλος πάντων, η υποθετική γλώσσα αναφοράς δηλώνεται 'χαμένη'. Στα υπόψιν 4 ποιήματα αναγνώριζα και αναγνωρίζω μόνον λίγες λέξεις (πχ κυρίως το pirilampu στα παρατεθέντα αποσπάσματα) αλλά το αποτέλεσμα, το οποίο δεν είναι προϊόν κάποιου σχεδίου-αλγορίθμου, μού φαίνεται, όπως και μου φαινόταν εξ αρχής, ταυτοχρόνως ακατάληπτο και οικείο. Επίσης, μου είναι διαισθητικά σαφές ότι πρόκειται για ποιήματα, και αυτό όχι αποκλειστικά λόγω κάποιων 'ποιητικών' μοτίβων-ρυθμών κ.λπ.
Όσο ασχολείσαι με την κατασκευή λέξεων για ποιήματα, η μη αποδοχή ποιημάτων σου που δεν πατούν σαφώς σε μία γλώσσα μπορεί και να θεωρηθεί κομβική εκκρεμότητα

Ε. εν τέλει

«αν λεττριστής, αν λεκτιστής
και ηλεκτριστείς,
κεχριμπαρένιες λεξ-αν στάξεις [...]»
                                        'ήλεκτρος', ΚΓΜ, 8/2024


Eκτάσεις, θλίψεις, συμφυρμοί, λέξεων, όψεων, Σχι - Ψι, Κ.Γ. Μπέλτσιος, 9/2024
Eκτάσεις, θλίψεις, συμφυρμοί, λέξεων, όψεων, Σχι - Ψι, Κ.Γ. Μπέλτσιος, 9/2024
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: