Σε αυτήν εδώ τη στήλη για την όπερα θα ήθελα να αφιερώσω κάποια άρθρα στους θιασώτες εκείνους της λυρικής τέχνης της χώρας μας οι οποίοι δεν είναι τόσο γνωστοί στο ευρύτερο κοινό. Ξεκινώ με τη σοπράνο Φανή Αϊδαλή-Σαπουντζή η οποία γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1912 και απεβίωσε στην ίδια πόλη πριν από ακριβώς 20 χρόνια. Διαβάζοντας για τη ζωή και την καριέρα της* συμπεραίνει κανείς ότι πρόκειται για μια καλλιτέχνιδα η οποία είχε αυτό που λέμε κάλεσμα. Δεν προερχόταν από μουσική οικογένεια, ούτε παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα εξωστρεφής, αντίθετα πολύ ταπεινή και εργατική.
Ήξερε, όμως, από νωρίς πως η μουσική ήταν ο τόπος της και διεκδίκησε την θέση της σε αυτόν. Ξεκινά τις μουσικές της σπουδές στα θεωρητικά στη Θεσσαλονίκη, αλλά ούσα γυναίκα εκείνη την εποχή δεν της προσφερόταν η δυνατότητα για πτυχίο. Έτσι, το 1932 μετακομίζει στην Αθήνα και τον επόμενο χρόνο δίνει εξετάσεις στο Υπουργείο Παιδείας για να διοριστεί ως καθηγήτρια ωδικής. Μέλη της επιτροπής ήταν ο Μανώλης Καλομοίρης και ο Διονύσιος Λαυράγκας, οι οποίοι εντυπωσιάστηκαν από το χρώμα, το μέταλλο και την ευελιξία της φωνής της και την παρότρυναν να σπουδάσει μονωδία. Η Φανή Αϊδαλή ακολούθησε τις συμβουλές τους και γράφτηκε στην τάξη της Νίνας Φωκά η οποία την αναγνώρισε αμέσως ως φωνητικό φαινόμενο. Οι σπουδές της στην Αθήνα διακόπτονται για οικογενειακούς λόγους και επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη όπου συνεχίζει με την Καίτη Καλαμαριώτου. Αποφοιτά το 1934 από το Εθνικό Ωδείο ως «εξαιρετική μουσική ιδιοφυΐα» και μόλις έξι μήνες μετά, πάλι με πρόταση του Καλομοίρη, κάνει το ντεμπούτο της ως Aida στη Θεσσαλονίκη με τον θίασο Ελληνικό Μελόδραμα υπό τη διεύθυνση του Καλομοίρη. Η 23χρονη Αϊδαλή θριαμβεύει στον ρόλο της Aida και στο θέατρο Ολύμπια στην Αθήνα, αλλά και σε περιοδεία στην Αίγυπτο. Οι κριτικές είναι διθυραμβικές και η επιτυχημένη πορεία της στον χώρο της όπερας διαφαίνεται σίγουρη. Την ίδια περίοδο, πάλι με τον Καλομοίρη, θα πρωταγωνιστήσει στην όπερά του Το Δαχτυλίδι της Μάνας.