Από το πλούσιο βιογραφικό του πρέπει να θυμίσω, για τους νεώτερους, πως ο Κωστής Μοσκώφ σπούδασε Νομικά στη Θεσσαλονίκη και έκανε μεταπτυχιακό στο Παρίσι στα χρόνια της ‘τελευταίας’ δικτατορίας στην Ελλάδα. Αναγορεύτηκε διδάκτωρ Ιστορίας και Ανθρώπινης Σκέψης στην Ανώτερη Σχολή Σπουδών του Παρισιού και – απ’ όσο ξέρω από τον ίδιο, ενώ είχε δυο προσκλήσεις που του προδιέγραφαν μια λαμπρή καριέρα σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, προτίμησε να επιστρέψει στην Ελλάδα. Εκείνη την εποχή, πολύ νέο, από τα είκοσι εννιά του χρόνια, τον σημάδεψε ο θάνατος με μια αργόσυρτη ασθένεια που κράτησε τελικά τριάντα χρόνια. Δεν ήταν όμως μόνο αυτός ο λόγος...
Για τρεις συνεχόμενες τετραετίες εκλέγονταν πλειοψηφών δημοτικός σύμβουλος και, παρεπόμενα, θήτευσε για ένα μικρό διάστημα Δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Έγραψε κυρίως ιστορικά βιβλία και δοκίμια, αλλά και ποίηση, και μια ― σπάνιου ρυθμού, συνοπτική περιδιάβαση του χωροχρόνου του με έκδηλες τις προσωπικές αναφορές. Η φιλοσοφία, ή αγωνία του, αφορούσε τον «πλησίον» και το «Άλλο Εγώ», όπως συνήθιζε και καθιέρωσε, σαν όρο, να αποκαλεί τους συνανθρώπους μας, ψάχνοντας ― με τον δήθεν αδιάφορο τρόπο του, τον χαρακτήρα, τον ψυχισμό και κυρίως την προς αυτόν «ανταπόκρισή» τους...
Εδώ – αντί για οποιοδήποτε άλλο σχόλιο, παραθέτω λίγους στίχους από το ποίημα «Σταθμός Λιτοχώρου» ενός Άλλου, κοινού μας φίλου-ποιητή, του Αλέξη Ασλάνογλου:
Το 1989 αγγίζει την πιο ευτυχισμένη ίσως περίοδο της ζωής και της καριέρας του. Διορίζεται μορφωτικός ακόλουθος της πρεσβείας μας στο Κάιρο, θέση που κυριολεκτικά ανέδειξε και τίμησε με το παραπάνω, δημιουργώντας υποθήκες προς την Πολιτεία για την συνέχιση του εμπνευσμένου έργου του.
Καθιέρωσε και διοργάνωνε τα Συμπόσια για τον Καβάφη, με Έλληνες και ξένους ομιλητές, δημιούργησε το Μουσείο Καβάφη και το «Σπίτι του Τσίρκα», ήρθε σε δημιουργική επαφή με τον αραβικό κόσμο αλλά και ευρύτερα της Μέσης Ανατολής και μετέφρασε αραβική και εβραϊκή ποίηση. Είναι από τους πρώτους που επέμενε και πέρασε στους σύγχρονους πολιτικούς το μήνυμα πως ο πολιτισμός αδελφώνει τους λαούς και αποτελεί την καλύτερη θωράκιση και άμυνά μας. Είναι μεγάλο κρίμα και αποτελεί άλλη μια, μέσα στις πολλές, επιβεβαίωση της εθνικής μας παθογένειας ότι το εμπνευσμένο έργο του δεν είχε την πρέπουσα - ανάλογη συνέχεια. Πριν λίγες μέρες μάλιστα πληροφορήθηκα από την κόρη του Αμίνα, πως σε σχετική εκδήλωση στο σπίτι του Καβάφη στην Αλεξάνδρεια ούτε καν αναφέρθηκε το όνομά του. Κρίμα και ντροπή...