Ύπνος

«Μεσημεριανός ύπνος» του Βαν Γκογκ (1889-90). 73 x 91 εκ., Grand Palais Mουσείο Orsay
«Μεσημεριανός ύπνος» του Βαν Γκογκ (1889-90). 73 x 91 εκ., Grand Palais Mουσείο Orsay

Όποιος κοιμάται νωρίς, ξυπνά αργά, θα έχετε διαπιστώσει. Επίσης όμως ισχύει ότι όποιος κοιμάται αργά, αργά ξυπνά, εκτός αν έχει εμπιστοσύνη στο ξυπνητήρι του και ξυπνήσει νωρίς, χωρίς αυτό να συνεπάγεται ότι δεν θα ξυπνήσει αργά. Το ξυπνητήρι δεν μετρά την ώρα, αλλά ορίζει την ενόχληση να ξυπνήσεις την ώρα που έχεις πει, ασχέτως του αν έχεις σκοπό να σεβαστείς την απόφασή σου ή γυρίζοντας πλευρό να συνεχίσεις τον ύπνο σου. Εξάλλου, δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ νωρίς και αργά, αφού πρόκειται για έννοιες σχετικές. Είτε νωρίς είτε αργά ξυπνά κάποιος σήμερα, αυτό δεν εξασφαλίζει ότι δεν θα ξυπνήσει ούτε νωρίς ούτε αργά αύριο.

Το συμπέρασμα είναι ότι με το ξυπνητήρι ή χωρίς αυτό δεν προκύπτει το νωρίς ούτε το αργά. Γι’ αυτό συμβούλευαν οι αρχαίοι «σπεύδε βραδέως», που ερμηνεύεται «ξύπνα αργά, γιατί είναι νωρίς» ή, αν το πούμε αλλιώς, «όποιος βιάζεται σκοντάφτει», καθώς είτε νωρίς είτε αργά το «πεπρωμένον φυγείν αδύνατον» ή, με άλλα λόγια, «ες αύριον τα σπουδαία», δηλαδή έρχεται η ώρα νωρίς ή αργά όταν, αν σκοντάψεις, πληρώνεις το μάρμαρο, θέμα που δεν έχει σχέση με τον ύπνο, διότι δεν σκοντάφτεις όσο κοιμάσαι τον ύπνο του δικαίου ή του αδίκου, αποφεύγοντας νωρίς ή αργά το πεπρωμένο, εφόσον τα σπουδαία δεν είναι ποτέ για σήμερα, αλλά για αύριο, ενώ και η τιμή του μάρμαρου μέρα με την ημέρα ποικίλλει.

Η λαϊκή σοφία καταγράφει περιπτώσεις όπου ο κοιμισμένος ξυπνά με τις κότες, πράγμα που σημαίνει ότι κατοικώντας νοερώς ή πραγματικά σε κοτέτσι υπακούει στις συνήθειες των πουλερικών, δεδομένου ότι ξυπνούν νωρίς οι κότες, ενώ σπανίως οι πάπιες, οι χήνες, οι γαλοπούλες, οι φραγκόκοτες και τα καπόνια, εξαιρώντας ασφαλώς τα κοκόρια, που ξυπνούν πριν καλά-καλά η μέρα χαράξει για να προλάβουν να κακαρίσουν, επιβεβαιώνοντας ότι εν τω μέσω της νυκτός δεν έχει μπει στο κοτέτσι πονηρή αλεπού με προτίμηση στα κοκόρια, οπότε ακακάριστη θα πάει η μέρα. Επιπλέον, υπάρχουν άνθρωποι που κοιμούνται με τις κότες χωρίς να ξυπνούν μαζί τους, αφού, για να ξυπνήσουν, τα βλέφαρα χρειάζεται να κλείσουν και όσοι «δεν έχουν ύπνο». Πάντως, δεν υπάρχουν κότες που μένουν ξύπνιες ούτε αλεπούδες που ζουν νηστικές, καθώς η φύση απεχθάνεται το κενό, όπως το απεχθάνονται και τα συρτάρια, που συνεχώς γεμίζουν και φυσικά τίποτε δεν μπορείς να βρεις, ακόμη και αν ξαγρυπνήσεις.

Επομένως, ας μην προκαλεί απορία αν κάποιος «πιάστηκε στον ύπνο», όσο αβέβαιο και αν ακούγεται αυτό. Αναφέρεται άραγε το πιάσιμο σε μέρος του σώματος (λουμπάγκο, κράμπα, μούδιασμα, συχνουρία, πονόλαιμος, φαγούρα, δυσκοιλιότητα) κατά τη διάρκεια του ύπνου ή σε σύλληψη επ’ αυτοφώρω κοιμωμένου; Μήπως στον ύπνο πιάστηκε ενώ κοιμόταν, ενώ, για να γίνει αντιληπτό το πιάσιμο, κάποιος πρέπει να έχει ξυπνήσει, ή πρόκειται για κανέναν ξύπνιο που περιμένει να τον πιάσει ο ύπνος; Φυσικά πάντοτε λέγεται ότι «αυτά τα βλέπεις στον ύπνο του», ακόμη και αν κάποιος αμερόληπτος δηλώσει ότι δεν υπνοβατεί, οπότε τα παραμιλητά υπολογίζονται εις βάρος του. Εν πάση περιπτώσει, αλήθεια είναι ότι «όπως στρώσεις θα κοιμηθείς», ανεξαρτήτως του αν κοιμάσαι νωρίς ή αργά, εφόσον το κρεβάτι είναι ήδη στρωμένο.

αν από τη μύτη πιάνεται το έξυπνο πουλί, από πού πιάνεται το κοιμισμένο;




ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΣ:

Τρέχοντας επιτόπου   ≈  Παράπονα που μας περιήλθαν  ≈  Πώς περπατά η νύχτα (συμβουλές)  ≈  Ατυχή συμβάντα & θεραπείες  ≈  Oρθώς: ενός λεπτού σιγή   ≈   Εγκιβωτισμοί (από Κιβωτό σε Κιβωτό)  ≈  Μη φάτε πόρτα, εκτός αν επιμένετε  ≈  Κόρνα είναι και κορνάρει  ≈  Α, καπέλα  ≈   Πίτουρα & κότες   ≈ Παπαγαλία  ≈  Το τζατζίκι  ≈  Ταμείον  ≈  Τάρανδοι  ≈  Φτου x 3   ≈  Παχύς  ≈  Πίτουρα  ≈  Παπούτσια & σώβρακα  ≈  Μάτια

 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: