Από τη σκοπιά μιας αναλυτικής προσέγγισης της εικονοσχηματικής/οπτικής ποίησης ως πεδίο της τέχνης διαμέσων, και λαμβάνοντας υπόψη τη θεωρία τριβής και την εισβολή συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, είναι προφανές ότι το ήδη (δήθεν)προαναγγελθέν τέλος της οπτικής ποίησης δεν είναι τόσο κοντά. Ωστόσο, είναι επείγον να γίνει μια ριζική τροποποίηση των θεωριών και πρακτικών που συνδέονται με την οπτική ποίηση, ώστε να μην γίνει μια αλγοριθμική τέχνη, αλλά να ανοίξει ένας νέος χώρος πειραματισμού και να μπορούν τα πρότυπα της τεχνητής νοημοσύνης να συμβάλουν σε αυτό με ποικιλία εναλλακτικών διαδικασιών. Έτσι, μπορούν να προκύψουν νέες καταστάσεις τριβής αφού οι συνδυασμοί κειμένων/εικόνων που αναπτύσσονται από τους αλγόριθμους καλούνται να ανοίξουν διάλογο με τους συνδυασμούς κειμένων/εικόνων που αναπτύσσονται με παραδοσιακές τεχνικές. Μπορούν να προκύψουν νέες περιπτώσεις τριβής, νέες ευκαιρίες για δημιουργική υπέρβαση. Στο μέλλον θα υπάρξει αύξηση των δημιουργικών προκλήσεων και η συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης θα παίξει κρίσιμο ρόλο σε αυτό.
Αυτή η πρόβλεψη οδηγεί σε δύο ενδεχόμενα, σε δύο προκλήσεις: η πρώτη συνδέεται με το φαινόμενο της πολυπλοκότητας και της πολλαπλότητας που θα μπορούσε να οδηγήσει(με τρόπο απρόβλεπτο) στην εμφάνιση μιας εντελώς νέας τάξης πραγμάτων (όπως η ανάδυση της συνείδησης σύμφωνα με τις νευροεπιστήμες) . Η δεύτερη, αναφέρεται στην πιθανότητα η οπτική ποίηση και η τέχνη γενικά να εντείνουν την κριτική τους αποστολή και να συγκεντρώσουν τα «οπλοστάσια» για να επιτεθούν στους κώδικες, τους αλγόριθμους και τα δίκτυα που αποτελούν τη βάση των υπερ-μηχανών της AI (Τεχνητής Νοημοσύνης) (CASTELLIN, 2023, σ.354). Με άλλα λόγια, η τέχνη και η ποίηση να τολμήσουν να ξεκινήσουν έναν αγώνα ενάντια στην πρωταρχική και πρωτότυπη τριβή που αναδύεται από την σύγκρουση : τέχνης εναντίον πραγματικού, και κατασκευασμένου εναντίον βιωμένου.
Ευχαριστίες στην Michèle Valley και στον Γιάννη Ρηγάδη για την βοήθεια τους στην τελική διαμόρφωσή του κειμένου.
Μετάφραση του γαλλικού κειμένου από τη Φανή Σωφρονίδου.
*«Ορισμένοι οπτικοί ποιητές συνεχίζουν να γράφουν ποιήματα που απαιτούν ένα συγκεκριμένο οπτικό πλαίσιο για να αποκτήσουν το νόημά τους – ένα πλαίσιο τόσο σημαντικό που αποτελεί βασικό στοιχείο ενός ενοποιημένου κειμένου. Άλλοι οπτικοί ποιητές επικεντρώνονται εξ ολοκλήρου στη μορφή των γραμμάτων, αναδεικνύοντας την ομορφιά αυτών των γλωσσικών μονάδων είτε μεμονωμένα, μερικές φορές συγκεντρωμένα σε μέρη γραμμάτων, είτε σε στροβιλιζόμενα νεφελώματα χαρακτήρων. » (Geof Huth / Visual Poetry Today) συνεισφορά Γιάννης Ρηγάδης
«Ένα οπτικό ποίημα πρέπει να βλέπεται για να γίνει πλήρως κατανοητό, ο λόγος και η εικόνα αντλούν δύναμη ο ένας από την άλλη για να παράγουν ένα υψηλότερο νόημα). Ως εκ τούτου, η οπτική ποίηση μας καλεί να εξετάσουμε όχι μόνο τα τυπογραφικά στοιχεία του στίχου – το σχήμα των γραμμάτων, τα κενά μεταξύ των λέξεων, τη σύνθεση της σελίδας – αλλά και τις ποιητικές δυνατότητες των εικόνων. » (Andrew Venell / On VisualPoetry) συνεισφορά Γιάννης Ρηγάδης
**(Συμβολή Γιάννη Ρηγάδη).
What is machine learning and how does it work? In-depth guide / Linda Tucci
Η μηχανική μάθηση είναι ένας δρόμος προς την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία με τη σειρά της τροφοδοτεί την πρόοδο του ML (machine learning) που
βελτιώνει την τεχνητή νοημοσύνη και σταδιακά θολώνει τα όρια μεταξύ τεχνητής νοημοσύνης και ανθρώπινης νόησης. https://www.techtarget.com/sea...
Μηχανική μάθηση / Ορισμός
Λειτουργία μάθησης με την οποία ένα σύστημα ή πρότυπο (λογισμικό, ρομπότ) αξιολογεί και βελτιώνει την απόδοση και την αποτελεσματικότητά του χωρίς να τροποποιηθεί το πρόγραμμά του, αποκτώντας νέες γνώσεις και δεξιότητες από δεδομένα ή/και αναδιοργανώνοντας αυτά που ήδη διαθέτει. https://archive.wikiwix.com/ca...
ΜΜ/μηχανική εκμάθηση
Η μηχανική μάθηση είναι μια μέθοδος ανάλυσης δεδομένων που αυτοματοποιεί την ανάπτυξη αναλυτικών μοντέλων. Είναι ένας κλάδος της τεχνητής
νοημοσύνης που βασίζεται στην ιδέα ότι τα συστήματα μπορούν να μαθαίνουν δεδομένα, χωρίς να είναι προγραμματισμένα να εκτελούν συγκεκριμένες
εργασίες, να εντοπίζουν μοντέλα και να λαμβάνουν αποφάσεις με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση. https://www.sas.com/el_gr/insi...
Β Ι Β Λ Ι Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α
ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ Δ. (2022 α), «Ανακατατάξεις, αναθεωρήσεις» (ελληνική έκδοση του γαλλικού κειμένου-Αγραφιώτης Δ. 2023 α), χαρτής
42, 06/2022 https://www.hartismag.gr/hartis-42/klimakes/anakatatakseis-anatheoriseis [Αυτό το κείμενο παρουσιάστηκε στο «Jornada Internacional de Poesia Visual: Pesquisa e Criação» που έλαβε χώρα από τις 8 έως τις 13 Νοεμβρίου 2021 https://www.fondazionebonotto.org/en/news/1-events/187_i_jornada_internacional_de_poesia_criação. html ]
AGRAFIOTIS D. (2022 b), N,AO Editions: Confraria do Vento, Rio de Janeiro, Brazil 2022, Traductiόn: Alipio Carvalho Neto https://dagrafiotis.com/?p=8976&cat=38&lang=fr AGRAFIOTIS D. (2023 a), Réorientations, révisions (Δοκίμιο για την οπτική ποίηση), e-review : Otoliths no. 65, 13/02/2023 https://the-otolith.blogspot.com/2022/02/demosthenes-agrafiotis.html
AGRAFIOTIS D. (2023 b), Reorientations, revisions { Δοκίμιο για την οπτική ποίηση }, Αγγλική εκδοχή: https://the-otolith.blogspot.com/2022/02/demosthenes-agrafiotis-english.html
AGRAFIOTIS D. (2023 c), La friction comme dispositif interdisciplinaire. Το κείμενο παρουσιάστηκε στα γαλλικά στο πλαίσιο μιας Στρογγυλής Τράπεζας στο δια ζώσης και εξ αποστάσεως Διεθνές Συνέδριο (Pr. Michel Sicard, Pr. Dominique Château, Pr. François Soulages, Pr. Démosthène Agrafiotis) : III. RETiiNA. Espírito Santo – Filme-Vídeo: imagens em movimento, imagens em fricção. https://www.youtube.com/watch?v=C3ENBWGpyPo&list=PLxJn7wJrn5HbKAumuGw_hhkyY_DFGBLcJ&index=3 Η γαλλική έκδοση του κειμένου δημοσιεύτηκε από το ηλεκτρονικό περιοδικό lacritique http://www.lacritique.org/article-la-friction-comme-dispositif-interdisciplinaire
AGRAFIOTIS D. (2023 d), Friction, Editions Estepa, Paris. Σε συνεργασία με την Kate Van Houten. (Βιβλίο καλλιτέχνημα ) http://dagrafiotis.com/?cat=170&paged=2&lang=en)
CASTELLIN Ph. (2023) De la croissante invisibilité des poésies numériques en ligne dans la zone française (1997-2013), Revue DOCKS,
Editions Eoliennes, 354-68
HIGGINS D. (1995), Chart of Intermedia https://www.fondazionebonotto,org/it/collection/fluxus/higginsdick/983.html
PAPANIKOLAOU K.A. (2023), Cerveaux vivants et machines intelligentes ? Les possibilités, les limites et les répercussions de l'Intelligence Artificielle, / Ανδρέας Κ. Παπανικολάου/ Εγκέφαλοι εμβίων και ευφυείς μηχανές : οι δυνατότητες, τα όρια και οι επιπτώσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης, Σύναψις/ synapsis Νο. 71, 10-12/2023, σελ. 19-26
PIQUARD A. (2023), Le modèle économique de l’intelligence artificielle définira l’avenir du secteur, Le Monde, 13/07/2023
SADIN E. (2023 a) La vie spectrale. Penser l'ère du métavers et des IA génératives, Editions Grasset, Paris, 2023
SADIN E. (2023 b), L’humain diminué, Le Monde Diplomatique, 11 /2023, p.27 https://www.monde-diplomatique.fr/2023/11/SADIN/66291 SOULAGES F. (2017), Esthétique de la photographie : la perte et le reste, nouvelle édition, Armand Colin – (2023) No Necessary Correspondence, Whitney Museum of American Art, ISP Studio Program Spring Exhibition, Catalogue, New York 17 – 28/05/ 2023
Μια πρώτη εκδοχή (στα Γαλλικά)του κειμένου παρουσιάστηκε στο διεθνές συνέδριο :II JORNADA INTERNACIONAL DE POESIA VISUAL: DO CORPO, DO SIGNO AO CYBERCEU, BRAZIL,.SAN PAOLO, 27/11-02/12/2023. https://www.jornadaadepoesiavisual.com καθώς και τρία εικονοσχηματικά ποιήματα στην ψηφιακή έκθεση VISPO(Visual Poetry): https://www.jornadadepoesiavisual.com/mostravirtual2023