__________
«Εν αρχή ην το χάος. Ο ατελείωτος χρόνος, το ίχνος, η χάραξη στο βράχο, στο κόκαλο, στην πέτρα, η επικοινωνία. Ο δίσκος της Φαιστού το πρώτο κινητό στοιχείο, η πρώτη εκ-τύπωση. Η γραφή, το θείο δώρο, η γνώση»
ΓIANNHΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΙΣ, Το Αγλαόν, 20041
Στο «Mικρό προλόγισμα» του βιβλίου του Γιάννη Στεφανάκι Ο κόσμος της χαρακτικής των εκδόσεων 24 γράμματα,2 ο καθηγητής Ιστορίας Τέχνης στο ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παυλόπουλος, σωστά εντοπίζει την πεμπτουσία αυτού του εγχειρήματος στην κατάθεση του προσωπικού καλλιτεχνικού βιώματος του Στεφανάκι.
Οι μακροχρόνιοι, πολυποίκιλοι πειραματισμοί του καλλιτέχνη στον κλάδο της χαρακτικής, η ανεκτίμητη διαδρομή του στην παραδοσιακή τυπογραφία, τις εκδόσεις και τα συλλεκτικά βιβλία καθώς και η επί 32 συναπτά έτη διδασκαλία στον ΑΚΤΟ σμίγουν σε αυτό το πολυεπίπεδο πόνημα. Συγκροτούν εμπειρίες που συνενώνονται σε ένα πρωτότυπο συγγραφικό κράμα, στοιχειοθετώντας ένα μεθοδολογικό σχήμα που ο καλλιτέχνης επιχειρεί πρώτη φορά: ταυτόχρονα αυτοβιογραφικό αφήγημα, τεχνικό εγχειρίδιο και δοκίμιο για την ιστορία της χαρακτικής.
Ο πρόλογος του Στεφανάκι, γραμμένος στο α’ πρόσωπο, δίνει το στίγμα. Ξεκινά εγείροντας από τη λήθη αναμνήσεις των πρώτων παιδικών του χρόνων σε μια ανασκόπηση που ταξιδεύει τους αναγνώστες σε σημαντικές προσωπικές στιγμές· χαραγματιές της μνήμης. Εξομολογείται βιώματα, επιθυμίες, ελπίδες, στόχους, όνειρα και εμμονές. Ο εκμυστηρευτικός τόνος εγκαθιδρύει εξαρχής μια άμεση επικοινωνία με τον αναγνώστη ενώ καλλιεργεί την αναγκαία αίσθηση εμπιστοσύνης για τη μύηση του κοινού στα μαγικά εικαστικά μονοπάτια της χαρακτικής.
Έπεται η εισαγωγή όπου ο καλλιτέχνης παραθέτει ένα επιλεκτικό οδοιπορικό από τις πρωτόγονες βραχογραφίες των σπηλαίων έως τη σημερινή ψηφιακή εποχή. Οι διάφορες τεχνικές –ξυλογραφία, χαλκογραφία, λιθογραφία, μεταξοτυπία αλλά και οι παράλληλες τεχνικές–αποτελούν ξεχωριστό κεφάλαιο. Για την κάθε μέθοδο αντιστοίχως, ο καλλιτέχνης προτάσσει τα πιο χρήσιμα ιστορικά στοιχεία ενώ ακολουθεί η περιγραφή της καλλιτεχνικής διαδικασίας εν είδει μαθήματος. Αριθμημένες φωτογραφίες και λεζάντες επεξηγούν τα διαφορετικά στάδια παραγωγής των έργων. Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό λειτουργεί συμπληρωματικά με τις γραπτές οδηγίες. Αποτελεί οπτικό βοήθημα για τους ήδη μυημένους –δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι το βιβλίο αφιερώνεται στους μαθητές του–, ενώ καθοδηγεί λεπτομερώς, βήμα-βήμα, τους μη-γνώστες που θέλουν να καταπιαστούν με το δημιουργικό εγχείρημα της χαρακτικής.
Στο κεφάλαιο αυτό, που αριθμεί 30 περίπου σελίδες, ο Στεφανάκις μας μιλάει με τη γλώσσα του δεξιοτέχνη μάστορα. Απλά, κατανοητά, ανεπιτήδευτα. Προσφέρει γενναιόδωρα τη γνώση του αλλά και τα μυστικά που ο ίδιος ανακάλυψε κατά τη διάρκεια της πολύχρονης πορείας του, καθιστώντας σαφές ότι η ξενάγηση στον κόσμο της χαρακτικής γίνεται από δάσκαλο πολυμαθή και έμπειρο.