___________
ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΕ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ {8}
___________
Είναι παγκοσμίως γνωστή χάρης στα 66 αστυνομικά μυθιστορήματα που έχει γράψει, με πρωταγωνιστές διάσημους ντετέκτιβ όπως ο Βέλγος Ηρακλής Πουαρό (σε 33 μυθιστορήματα και πάνω από 50 διηγήματα) και η Βρετανίδα Μις Μαρπλ (12 μυθιστορήματα, 20 διηγήματα). Η επονομαζόμενη «Βασίλισσα του εγκλήματος», Άγκαθα (στα καθ’ ημάς Αγκάθα) Κρίστι, κατέχει την πρώτη θέση στο Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες για τις πωλήσεις των βιβλίων της. Θεωρείται η περισσότερο μεταφρασμένη συγγραφέας, σε τουλάχιστον 103 γλώσσες, ενώ το ίδρυμα που φέρει το όνομά της ισχυρίζεται ότι τα έργα της έρχονται τρίτα σε αριθμό εκδόσεων παγκοσμίως, πίσω από την Βίβλο και τα έργα του Σέξπιρ. Αναρίθμητες, επίσης, είναι οι θεατρικές, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές μεταφορές διαφόρων έργων της. Ιδιαιτέρως η «Ποντικοπαγίδα», η οποία, χάρη στη θεατρική μακροβιότητά της, κατείχε (πριν ενσκήψει η καραντίνα λόγω κόβιντ) το παγκόσμιο ρεκόρ συνεχών παραστάσεων στο ίδιο θέατρο: 8.862 σε μια περίοδο 21 χρόνων. Η Ντέιμ Αγκάθα Μαίρη Κλαρίσα Κρίστι, όπως ήταν το πλήρες ονοματεπώνυμο και τίτλος της (1890-1976), έγινε κάποια στιγμή η ίδια πρωταγωνίστρια σε μια μυστηριώδη υπόθεση αντάξια των ιστοριών που έγραφε.
Το περιστατικό αυτό, που απασχόλησε έντονα την ειδησεογραφία της εποχής λόγω του –ήδη γνωστού– ονόματός της, αποτέλεσε το θέμα μιας ταινίας του 1979, σε σκηνοθεσία του Βρετανού Μάικλ Άπτεντ. Έχοντας ως τίτλο το μικρό της όνομα («Agatha»), παρουσιάζει μια εν μέρει αληθινή, εν μέρει μυθοπλαστική εκδοχή για την ανεξήγητη εξαφάνιση της διάσημης συγγραφέως. Σημειώθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 1926 και διήρκεσε 11 ημέρες, μέχρι την ανεύρεσή της, στις 14 Δεκεμβρίου, έχοντας συνταράξει την κοινή γνώμη. Στο διάστημα αυτό, τα πρωτοσέλιδα του βρετανικού και του διεθνούς τύπου γέμιζαν με φωτογραφίες και ρεπορτάζ από τις έρευνες των αρχών, εξάπτοντας την περιέργεια και αυξάνοντας την αγωνία. Περιέργως, οι 11 εκείνες ημέρες μυστηρίου αυξήθηκαν κατά μία στον ελληνικό τίτλο της ταινίας («12 μέρες μυστηρίου»), χωρίς να δοθεί κάποια εξήγηση επ’ αυτού. Το ερώτημα, που παρέμεινε άλυτο τόσο για την αστυνομία όσο και για τα εκατομμύρια θαυμαστών της, δεν ήταν «ποιος το έκανε» (όπως στα βιβλία της), αλλά «γιατί το έκανε».
Η Αγκάθα Κρίστι δεν αποκάλυψε τι συνέβη εκείνες τις μέρες, με αποτέλεσμα να υπάρξουν πολλές ευφάνταστες εικασίες, αλλά και λογικοφανείς θεωρίες, με την ταινία να αποτελεί μια από αυτές. Στο εισαγωγικό κείμενό της αναφέρεται ότι όσα πρόκειται να ακολουθήσουν αποτελούν μια φανταστική επίλυση ενός αυθεντικού μυστηρίου. Το μυστήριο αυτό είχε ήδη βασανίσει τη σεναριογράφο της ταινίας, Κάθλιν Τάιναν. Η εξαφάνιση της Αγκάθα Κρίστι την απασχολούσε χρόνια και κάποτε δοκίμασε να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για εκείνες τις 11 ημέρες. Όταν η προσπάθειά της απέτυχε λόγω έλλειψης χρηματοδότη, στράφηκε στη συγγραφή του σεναρίου. Έτσι, αντί της τεκμηρίωσης ενός πραγματικού γεγονότος, έπλασε μια φανταστική εκδοχή του. Στην ταινία, η Βανέσα Ρεντγκρέιβ υποδύεται πειστικά την Αγκάθα Κρίστι – ίσως λόγω… οικειότητας που αποκόμισε ως καμαριέρα Μαίρη Ντέμπενχαμ, σε μια προγενέστερη ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα της Κρίστι «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές».
Η ιστορία που ξεδιπλώνεται στην οθόνη ξεκινά όταν η ήδη επιτυχημένη συγγραφέας είναι 36 ετών. Η Αγκάθα πείθει τον σύζυγό της, Άρτσι (Τίμοθι Ντάλτον), τον οποίο αγαπά παρά τις απιστίες του, να την συνοδεύσει σε μια εκδήλωση για την κυκλοφορία του νέου μυθιστορήματός της. Ήταν το Ποιος σκότωσε τον Ρότζερ Ακρόιντ, στο οποίο ο Ηρακλής Πουαρό κάνει για τρίτη φορά την εμφάνισή του στις σελίδες της. Ανάμεσα στους καλεσμένους βρίσκεται ένας Αμερικάνος δημοσιογράφος, ο Γουάλι Στάντον (Ντάστιν Χόφμαν), που την παρακολουθεί από μακριά καθώς υπογράφει αντίτυπα του βιβλίου της. Ο Γουάλι Στάντον είναι ένας φανταστικός χαρακτήρας, που προστέθηκε στο μηχανισμό της πλοκής για δραματουργικούς λόγους. Από την άλλη, αρκετά γεγονότα που διαδραματίζονται στην ταινία ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα: Ο Άρτσι ζητά διαζύγιο, λέγοντας ότι αγαπά τη γραμματέα του, Νάνσι (στην πραγματικότητα, Τερέζα) Νιλ. Μετά από ένα έντονο καυγά, εκείνος φεύγει από το σπίτι για να περάσει το Σαββατοκύριακο με την ερωμένη του. Λίγο αργότερα, η γραμματέας της Αγκάθας, Σάρλοτ Φίσερ, την πληροφορεί ότι η Νάνσι θα πήγαινε σε ένα ξενοδοχείο, στο Χαρογκέιτ του Γιορκσάιρ. Η πληροφορία πυροδοτεί την εσπευσμένη αναχώρηση της συγγραφέως, στο κυνήγι της ερωμένης.