____________
Ομολογώ ότι μέχρι πρόσφατα δεν γνώριζα το έργο του μεγάλου αφηρημένου εξπρεσιονιστή Πάνου Σαραφιανού (1919-1968). Δεν γνώριζα την εκρηκτική ζωγραφική πορεία, ούτε το τεράστιο διδακτικό του έργο και την αφανή συμβολή του στην σύγχρονη ελληνική τέχνη.
Η γνωριμία όμως με τη δουλειά του και κυρίως με το ύστερο κομμάτι της ήταν συνταρακτική. Γιατί ο σκοτεινός τρεμάμενος πυρήνας της ζωγραφικής του μοιάζει να μας μιλά απεγνωσμένα για το οντολογικό δράμα του σύγχρονου ανθρώπου και για την αναζήτηση υπέρβασης στην σπαραγμένη μεταπολεμική Ελλάδα.
Το έργο του Σαραφιανού συντάσσεται υποδειγματικά με το αίτημα του 20ου αιώνα για απόρριψη μιας όρασης σφιγμένης στον κορσέ του ρεαλισμού. Και λέω «υποδειγματικά» γιατί διατρέχει με συνέπεια μια εξελικτική σειρά σταδίων για να φτάσει στην πιο ακραιφνή ζωγραφική πρωτοπορία της εποχής του. Όμως δεν ακολουθεί απλώς το πνεύμα των καιρών. Έχω την εντύπωση ότι ο Μοντερνισμός δεν ήταν γι αυτόν μια απλή επιλογή. Ήταν μια επίπονη και αγωνιστική πορεία προς την κατεδάφιση όλων των ψευδών βεβαιοτήτων της αναπαράστασης.
Στους καμβάδες των ανεικονικών έργων του Σαραφιανού ξεδιπλωνόταν μια δράση, ένα συμβάν. Κατά κάποιον τρόπο ο καλλιτέχνης από ένα σημείο και μετά αποτύπωνε όχι τα ίδια τα πράγματα αλλά τη σύγκρουσή του με τα πράγματα. Έφτασε σταδιακά να σαμποτάρει ολοκληρωτικά την ρητορική της εικόνας και τις επικοινωνιακές δυνατότητες της ζωγραφικής γλώσσας. Για να μείνει όσο πιο μετέωρος και γυμνός απέναντι στον ανείπωτο και αμετουσίωτο πυρήνα της πραγματικότητας.
Η έννοια της αφαίρεσης εύλογα συνοδεύει κάθε αναφορά στο ύστερο έργο του. Όμως αυτή η λέξη περιγράφει κάτι το ψυχρά επιχειρησιακό. Δεν μεταφέρει αυτό που εξελίσσεται στη συνείδηση του καλλιτέχνη. Θέλω να πιστεύω ότι ένα τέτοιο έργο ειδικά στην περίπτωση του Σαραφιανού δεν παράγεται από μια προγραμματική απόφαση ή από μια κλινική κι αποστασιοποιημένη διάθεση έρευνας.
Η χειραφέτηση από την εξουσία του κοινού νου δεν είναι κάτι απλό. Η πυρετώδης διάλυση κάθε απεικονιστικού ερείσματος της ζωγραφικής δεν είναι κάτι ανώδυνο. Είναι ένα άλμα στο κενό και γι αυτό δεν μπορεί να μην ανάβλυζε από μια έντονη ψυχική διεργασία. Για να καρποφορήσει μια τέτοια απόπειρα, πρέπει μέσα στον καλλιτέχνη να κοχλάζει μια ενέργεια που δεν επιδέχεται τακτοποίηση, που δεν μπορεί να βρει ειρήνη στις αυταπάτες του κονφορμισμού. Ο ζωγράφος που φτάνει σε αυτό το στάδιο βιώνει μια εξορία από κάθε συμβατικότητα και από κάθε βεβαιότητα. Τον διαπερνάει η καταλυτική αίσθηση της αποδιάρθρωσης. «Ο ποιητής κατασκηνώνει μέσα στα ερείπια», όπως γράφει ο Μάριος Μαρκίδης.
Στην εξπρεσιονιστικής διάθεσης ζωγραφική ζητούμενο είναι ο κλονισμός και όχι η ισορροπία. Ο κόσμος προσλαμβάνεται μέσω της αίσθησης της βλάβης και όχι της αρμονίας. Με εντάσεις και παραμορφώσεις, με εξαρθρωμένες και διαβρωμένες μορφές αποτυπώνεται το άλγος του σύγχρονου ανθρώπου. Αρθρώνεται ζωγραφικά η δυσφορία του υποκειμένου μέσα στη δεδομένη κοινωνική συνθήκη. Στον Σαραφιανό, η απόδοση αυτής της σοβούσας διαταραχής έχει πάντα κάτι το σωματικό. Το αισθαντικό και πάσχον και εξεγερμένο σώμα λειτουργεί σαν μια αλληγορία της περιπέτειας των πάντα ακτινοβόλων και πάντα προδομένων κοινωνικών οραμάτων. Γι' αυτό μέσα στη παραφορά των διατυπώσεών της η εξπρεσιονιστική εξακρίβωση της βλάβης συντελείται στον Σαραφιανό με έναν τρόπο βαθιά ευλαβικό.
Ο ποιητής Βύρων Λεοντάρης μας καλούσε σε ένα ποίημα του: “Να σπάσουμε το δίχτυ του αίματός μας / ν’ απελευθερωθεί το άχραντο αγρίμι / να βγούμε πια από τον λυρισμό μας”. Ο Σαραφιανός λοιπόν κάνει ακριβώς αυτό. Σπάει το δίχτυ του αίματος και καταγράφει το ξεχείλισμά του. Τα πράγματα του αισθητού κόσμου συντονίζονται με αυτήν τη ρήξη. Μεταμορφώνονται έτσι σε παλλόμενα σπλάχνα, σε ροές και εκχύσεις. Η ζωγραφική του σταδιακά γίνεται πλέον η καταστροφή της ζωγραφικής, η αιμορραγία της.
Η έννοια της αιμορραγίας μοιάζει η μόνη κατάλληλη να αποδώσει όσα συμβαίνουν στα μαύρα έργα του Σαραφιανού. Ένα είδος αιμορραγικής δράσης εμφανίζεται συχνά στα όρια των σχημάτων θρυμματίζοντάς τα σε μικρότερα ξέφτια εκροών και κηλίδων. Άλλοτε, η αιμορραγία δεν είναι ορατή αλλά είναι παρούσα στην βιαιότητα των τραυμάτων των εκδορών και των διαμελισμών που υφίστανται οι μορφές.
Σε πολλά όμως έργα, η αιμορραγία είναι το πρωταγωνιστικό γεγονός με την κυριολεκτική ροή του χρώματος να οργώνει ανεξέλεγκτα την ζωγραφική επιφάνεια. Το μαύρο αίμα δεν κάνει μια λίμνη αλλά διατρέχει με πλέγματα γραμμών το πεδίο, συχνά σε πολλές κατευθύνσεις. Σε μια ασυγκράτητη εκτίναξη λες και πετάγεται από μια ανοιγμένη καρωτίδα.