Η αυλαία ανοίγει. Στην πρώτη σκηνή, βιασμός και διπλό φονικό. Σκληρή εικόνα και ίσως μπούμε στη διαδικασία να αναλογιστούμε πώς ένα τόσο σκληρό θέμα επιλέγεται να παρασταθεί στη σκηνή μιας όπερας. Ξεκινώντας ήδη από την αρχαία τραγωδία και περιδιαβαίνοντας στην ιστορία της όπερας δεν είναι λίγα τα παραδείγματα φρικτών γεγονότων στο κέντρο της πλοκής ενός έργου. Στην πλειοψηφία τους, πάντως, αφορούσαν μυθικά ή βιβλικά πρόσωπα, ιστορικά γεγονότα, βασιλικές οικογένειες, περιβάλλοντα δηλαδή που επέτρεπαν στον θεατή μια συναισθηματική απόσταση. Από τον 20ό αιώνα και μετά οι δημιουργοί επιλέγουν πολύ συχνά τη θεματολογία τους σε συνάρτηση με την επικαιρότητα και το τι απασχολεί τον καθημερινό άνθρωπο. Αυτός είναι ένας ένας δρόμος που ακολουθούν και οι τωρινοί δημιουργοί ώστε το είδος της όπερας να συνεχίσει να μας αφορά αλλά και να αποτελεί όχημα προβληματισμού και κινητοποίησης του κοινού. Ζούμε σε μια εποχή στην οποία η τέχνη καλείται, και οφείλει, να πάρει θέση για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Υπάρχει η ανάγκη της διδασκαλίας μέσω του πολιτισμού, όχι με την έννοια του διδάγματος αλλά της εκπαίδευσης.
Η όπερα Dead man walking, σε μουσική του Jake Heggie και λιμπρέτο του Terrence McNally, έκανε πρεμιέρα στην Όπερα του Σαν Φρανσίσκο το 2000 και έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από εβδομήντα παραστάσεις στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τη Metropolitan Opera, της οποίας άνοιξε και τη σεζόν φέτος, είναι η πιο πολυπαιγμένη σύγχρονη όπερα του 21ου αιώνα. Βασισμένη στα απομνημονεύματα της Αδελφής Helen Prejean, η οποία όλη της τη ζωή αγωνίζεται για την κατάργηση της θανατικής ποινής, περιγράφει τον αγώνα της να πείσει έναν στυγνό δολοφόνο να σώσει την ψυχή του και αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα δείγματα γραφής του Jake Heggie. Οφείλεται άραγε αυτό στο δυνατό του θέμα; Πιστεύω πως ναι. Πρόκειται για ένα έργο που πραγματεύεται αληθινά εγκλήματα, μια ιστορία μεταστροφής, έναν οδηγό για τη γραφειοκρατία της θανατικής ποινής (κατηγορίες, καταδίκες, εφέσεις, αιτήσεις επιείκειας), μια αγωνιώδη συνάντηση με τις οικογένειες των θυμάτων και ένα επείγον επιχείρημα ότι κανείς δεν πρέπει να πεθάνει στα χέρια του κράτους.