«Στην οδό Μάιλ Εντ, απέναντι από το Βασιλικό Νοσοκομείο του Λονδίνου, υπήρχε ένα μικρό κατάστημα. Ένα τσουβαλόπανο αντικαθιστούσε την πόρτα εισόδου και ένα χαρτί έγραφε ότι το κοινό μπορούσε να δει τον Άνθρωπο Ελέφαντα με εισιτήριο δύο πένες. Πάνω στο πανί, ζωγραφισμένο με έντονα χρώματα, ήταν το πορτρέτο του Ανθρώπου Ελέφαντα. Αυτή η ακατέργαστη ζωγραφιά απεικόνιζε ένα τρομακτικό πλάσμα, που μόνο στους εφιάλτες του θα μπορούσε να το δει κάποιος: Η φιγούρα ενός άνδρα που θύμιζε ελέφαντα».
Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε το βιβλίο του «Ο Άνθρωπος Ελέφαντας και άλλες αναμνήσεις» ο δόκτωρ Φρέντερικ Τρεβς (1853-1923), ένας από τους γνωστότερους χειρουργούς στην Αγγλία του 19ου αιώνα με ειδίκευση στην ανατομία, και θεράπων ιατρός της βασίλισσας Βικτωρίας και του διαδόχου, Εδουάρδου Ζ΄. Το βιβλίο του, μείγμα επιστημονικής μελέτης και ευαίσθητης προσέγγισης σε αυτό το ανθρώπινο πλάσμα, εκδόθηκε το 1923, λίγους μόλις μήνες πριν το θάνατό του διαπρεπούς επιστήμονα. Τα γεγονότα που περιέγραφε είχαν συμβεί αρκετά νωρίτερα, στα τέλη του 19ου αιώνα.
Ο Φρέντερικ Τρεβς κατέγραψε με λεπτομέρειες τη βασανισμένη ζωή του Τζόζεφ Μέρικ (1862-1890), ενός ανθρώπου του οποίου το κεφάλι και το σώμα είχαν τέτοια φοβερή δυσπλασία, ώστε είχε καταντήσει έκθεμα σε περιφερόμενους θιάσους και τσαντίρια «τεράτων». Ο Τρεβς τον ανακάλυψε τυχαία, όταν ο Μέρικ ήταν 21 χρονών. Τον πήρε υπό την προστασία του και του χάρισε λίγα ήρεμα και ευτυχισμένα χρόνια στο τέλος της –σύντομης όσο και μαρτυρικής– ζωής του. Οι εμπειρίες που αποκόμισε από την επαφή με αυτόν τον δύσμορφο, αλλά ιδιαίτερα ευαίσθητο άνθρωπο, αποτέλεσαν το υλικό της εξιστόρησής του. Σε αυτό ακριβώς το βιβλίο, καθώς και στο «Άνθρωπος Ελέφαντας: Μια μελέτη στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια» (1973), του ανθρωπολόγου Άσλεϊ Μόνταγκιου, βασίστηκε η ταινία του Ντέιβιντ Λιντς «Ο Άνθρωπος Ελέφαντας». Προβλήθηκε το 1980, με τη συμπλήρωση 90 χρόνων από το θάνατο του Ανθρώπου Ελέφαντα και ήταν υποψήφιο για οκτώ Όσκαρ –ανάμεσά τους και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας. Ο Άντονι Χόπκινς (δόκτωρ Τρεβς) και ο Τζον Χερτ (Άνθρωπος Ελέφαντας), υποδύθηκαν τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες. Ο Τζον Χερτ, μάλιστα, με την ερμηνεία του (ιδίως στη σωματική έκφραση), κέρδισε μια υποψηφιότητα Όσκαρ και το βραβείο Bafta καλύτερου ηθοποιού τη χρονιά εκείνη.
Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε ο Χερτ, ήταν η μεταμόρφωσή του σε τερατόμορφο πλάσμα. Καθημερινά, απαιτούνταν επτά ώρες μακιγιάζ και άλλες δύο ώρες στο τέλος κάθε γυρίσματος, για να το αφαιρέσουν. Έπρεπε να βρίσκεται στο πλατό στις 5 το πρωί, προκειμένου να τον έχουν ετοιμάσει μέχρι το μεσημέρι για το γύρισμα. Το εξοντωτικό πρόγραμμά του ολοκληρωνόταν στις 10 το βράδυ, οπότε ανακτούσε την κανονική του όψη.
Η εντυπωσιακή μεταμόρφωση του ηθοποιού οφειλόταν στον Κρίστοφερ Τάκερ, ένα Βρετανό μετρ του προσθετικού μακιγιάζ. Το μέικ-απ σχεδιάστηκε με βάση τα ανατομικά εκμαγεία του σώματος του Τζόζεφ Μέρικ, που φυλάσσονται στο μουσείο του Βασιλικού Νοσοκομείου του Λονδίνου. Η εκπληκτική δουλειά του Τάκερ πάνω στο κεφάλι και το σώμα του Τζον Χερτ, σίγουρα άξιζε το Όσκαρ. Δυστυχώς για αυτόν, δεν υπήρχε ακόμα στις απονομές η κατηγορία του Καλύτερου Μέικ-Απ. Έγινε, πάντως, αιτία να προσθέσει η Ακαδημία το σχετικό βραβείο από την επόμενη χρονιά, εξαιτίας της έντονης κριτικής που δέχτηκαν τα μέλη της επειδή δεν τίμησαν το εξαιρετικό μέικ-απ αυτής της ταινίας.