Η χρήση μορφών τέχνης (όπως είναι και ο λόγος) στην εκπαίδευση μπορεί ως μια διαφορετική εκπαιδευτική τεχνική να φανεί –κάτω από συγκεκριμένες διαδικασίες– χρήσιμη, καθώς τα παιδιά αποκτούν τη γνώση ενώ εκφράζονται, και αντίστροφα. Οι μαθητές μπορούν στο πλαίσιο αυτό να διευρύνουν το πεδίο αντίληψής τους, να αναγνωρίσουν καινούριες δυνατότητες και κυρίως να επικοινωνούν (Μπλιώνης, 2009).
Ένα καίριο σημείο στο σχεδιασμό κάθε εκπαιδευτικής παρέμβασης είναι το περιεχόμενό της να ενδιαφέρει και να διεγείρει την περιέργεια των μαθητών. Στο σημείο αυτό προνομιακή θέση κατέχει το περιβάλλον, ανθρωπογενές και φυσικό. Ειδικότερα το ανθρωπογενές περιβάλλον με όλα τα στοιχεία ιστορίας, πολιτισμού και ανθρώπινης δημιουργίας/παρέμβασης που περιλαμβάνει, αποτελεί ένα πεδίο δράσης που συνδέει αβίαστα τη γνώση με την εμπειρία και το συναίσθημα.
Η δημιουργική γραφή μπορεί να προσφέρει μια σειρά από πλεονεκτήματα στους μαθητές, όπως την ενίσχυση της φαντασίας, της κριτικής σκέψης και της αυτοέκφρασης. Επιπλέον, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες και να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση της γλώσσας.
Ο ήρωας, το σκηνικό, η δράση ενσαρκώνονται μέσα από δομημένες ασκήσεις δημιουργικής γραφής και οι εμπλεκόμενοι/ες αποκτούν βιωματικά μια ενορατική και διανοητική κατανόηση των λειτουργιών του λόγου (Βασιλάκη & Γιαννακουδάκης, 2009: 17).
Η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν τις ακόλουθες δεξιότητες:
Φαντασία: η δημιουργική γραφή απαιτεί από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους για να δημιουργήσουν νέες ιστορίες και χαρακτήρες.
Κριτική σκέψη: η δημιουργική γραφή απαιτεί από τους μαθητές να σκέφτονται έξω από το κουτί και να πειραματίζονται με νέες ιδέες.
Αυτοέκφραση: η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους με έναν δημιουργικό τρόπο.
Γλωσσικές δεξιότητες: η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, όπως το λεξιλόγιο, την γραμματική και τη σύνταξη.
Κατανόηση της γλώσσας: η δημιουργική γραφή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση της γλώσσας, καθώς μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα με έναν δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο.
Ως στόχος του εργαστηρίου Δημιουργικής Γραφής ήταν η δημιουργία μιας πρωτότυπης ιστορίας/ παραμυθιού όπου ίχνη της πόλης του Ηρακλείου και του Ν. Καζαντζάκη θα συνυφαίνονται δημιουργικά, με τίτλο «Ηράκλειο, Η Πύλη του Χρόνου».
Στοιχεία της δράσης:
Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του έργου «Δράσεις Προβολής και Δικτύωσης ΟΣΑΑ Δήμου Ηρακλείου», Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αστικής Ανάπτυξης (ΟΣΑΑ) Ηρακλείου «Ηράκλειο κάθε βήμα ... ένα ταξίδι στην Ιστορία» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κρήτης & Νήσων Αιγαίου 2007-2013» της προγραμματικής περιόδου «ΕΣΠΑ 2007-2013» με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).
Υλοποίηση Πράξης: Τμήμα Προστασίας & Ανάδειξης Παλιάς Πόλης, Οικιστικών Συνόλων & Ενετικών Τειχών, Δ/νση Τεχνικών Έργων & Μελετών.
Συντελεστές Δράσης:
8ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου. Τάξεις: Γ΄ – ΣΤ΄.
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: 1ο τμήμα, Γαραζανάκη Ελένη & Βλαχάκη Αγγελική και 2ο τμήμα, Κυρλάκη Μανουέλα.
Διευθύντρια Σχολείου: Θωμία Καραμάνου
Σκίτσα: Νικόλας Στεφαδούρος
Διοργάνωση εργαστηρίου, επιμέλεια κειμένου: Λευτέρης Γιαννακουδάκης
Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε:
Το εργαστήριο δημιουργικής γραφής που πραγματοποιήθηκε στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου βασίστηκε στη θεωρία της δημιουργικής γραφής. Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε περιλάμβανε τα ακόλουθα βήματα:
Επαφή με τον Νίκο Καζαντζάκη και το έργο του - Ο Καζαντζάκης ως λογοτεχνικός ήρωας οικείος στα παιδιά.
Οι πύλες του Ηρακλείου καθοδηγούν την ιστορία.
Ανάπτυξη της πλοκής – το σκηνικό συναντά τον χαρακτήρα.
Στην πρώτη φάση, οι μαθητές έκαναν μια σύντομη επαφή με τον Νίκο Καζαντζάκη και το έργο του. Ακολούθησαν ασκήσεις απελευθέρωσης και γνωριμίας, όπως η ακροστιχίδα σύστασης όπου από τα γράμματα των ονομάτων τους οι μαθητές δημιουργούσαν λέξεις και φράσεις που έδιναν στοιχεία για τον εαυτό τους. Σε επόμενη φάση το ονοματεπώνυμο του Νίκου Καζαντζάκη χρησιμοποιήθηκε με την ίδια τεχνική για να δημιουργήσουμε στοιχεία ενός λογοτεχνικού ήρωα. Τα παιδιά αποφάσισαν ότι θα χρησιμοποιήσουν τον Καζαντζάκη στην παιδική του ηλικία και θα δημιουργήσουν μία ιστορία με εκείνον ως πρωταγωνιστή. Αντίστοιχα χρησιμοποίησαν τον όνομα του Γκρέκο από την Αναφορά στον Γκρέκο για να δημιουργήσουν έναν δεύτερο χαρακτήρα με την μορφή ενός κουταβιού - συντρόφου του μικρού Νίκου Καζαντζάκη.
Η γνωριμία με τον Καζαντζάκη και το έργο του ήταν απαραίτητη για να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν το πλαίσιο της ιστορίας που θα δημιουργούσαν. Οι ασκήσεις απελευθέρωσης και γνωριμίας, από την άλλη πλευρά, βοήθησαν τους μαθητές να χαλαρώσουν και να εμπλακούν στη διαδικασία της γραφής.