Tα φαινόμενα του κόσμου ―κάτι που βιώνεται στη γεωχωρική (κ.εξ. χωρική) πραγματικότητα― ταξινομούνται σε τρία μεγάλα θεματικά σύνολα, τρεις επιμέρους θεματικούς κόσμους: των «γεωμετρικών», των «φυσικών» και των «ανθρωπογενών». Η ταξινόμηση αυτή διευκόλυνε την κατανόηση και τη μελέτη του κόσμου και επηρέασε θετικά τις επιστημονικές και πρακτικές δράσεις συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που επιφέρουν οι διαχρονικές αλλαγές. Αποτέλεσε ένα από τα θεμέλια του δυτικού πολιτισμού και μια σταθερά εγγραμματισμού στην παράδοση της δυτικής μορφωτικής και εκπαιδευτικής σκέψης και πράξης.
Το σύνολο των «γεωμετρικών» φαινομένων αφορούν στον γεωχώρο (κ.εξ. χώρο) και στο περιβάλλον του· είναι π.χ. τα σημεία, οι γραμμές (ευθείες, καμπύλες), οι προσανατολισμοί, οι επιφάνειες της ξηράς και της θάλασσας (επίπεδες, καμπυλόγραμμες), οι μετρικές διαστάσεις, τα γήινα ανάγλυφα, οι βυθοί και η ακτογραμμή ― το ‘μεγαλειώδες’ αυτό όριο της ξηράς από τη θάλασσα (Χάρτης#7). Στον χώρο εξελίσσονται και τα σύνολα των «φυσικών» φαινομένων που παράγουν ενδογενώς οι δράσεις της φύσης, π.χ. οι σεισμικές, οι κλιματικές, οι εδαφολογικές, υδρολογικές κ.ά.· εκεί και των «ανθρωπογενών» φαινομένων, π.χ. ιστορικών, πληθυσμιακών, οικονομικών, κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών, τεχνολογικών κ.ά.: ό,τι δηλαδή δημιουργείται από τον άνθρωπο.
Τα «γεωμετρικά», «φυσικά» και «ανθρωπογενή» χωρικά φαινόμενα δεν παραμένουν αμετάβλητα στον χώρο· μεταβάλλονται διαχρονικά ―είναι δυναμικά― αλλά ο ρυθμός μεταβολής τους δεν είναι ο ίδιος. Άλλα αλλάζουν πολύ αργά έως αργά, άλλα με μέτριους ρυθμούς και άλλα ταχύτερα. Σε γενικές γραμμές, στην πρώτη κατηγορία μεταβολών ανήκουν κυρίως τα «γεωμετρικά», στη δεύτερη τα «φυσικά» και στην τρίτη τα «ανθρωπογενή»· τα τελευταία είναι τα πολυπληθέστερα και τα πλέον ‘ανήσυχα’. Όλα όμως (και των τριών συνόλων) είναι προσομοιώσιμα (simulable) σε πρότυπα, με διάφορους βαθμούς δυσκολίας και μετρήσιμα (measurable) διάφορων βαθμών ακριβείας· όλα παράγουν δεδομένα (data) και είναι χωρικά απεικονίσιμα (mappable).
Η χωρική απεικονιστική είναι το κλειδί της κατανόησης, εμπέδωσης και παρακολούθησης των τριών θεματικών συνόλων φαινομένων, όπως κατανέμονται και εξελίσσονται συνδυαζόμενα στον χώρο. Ιδιαίτερα χρήσιμη στην εποχή μας, όπου οι μεταβολές κρίσιμων «φυσικών» φαινομένων τα μετασχηματίζουν από ενδογενή σε «ανθρωπογενή», όπως είναι π.χ. η «ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή». Είναι τελικά η χαρτογράφηση που αποκτά μεγάλη προστιθέμενη αξία στην μελέτη τους ως ενιαίου συστήματος χωρικής αναφοράς ― με τους κανόνες βέβαια του σχετικού εγγραμματισμού (cartographic literacy)· σε αντίθεση με τις «στεγανές» απεικονιστικές αντιμετωπίσεις του παρελθόντος, κατά μεμονωμένο θέμα. Σε αυτό συμβάλλει σημαντικά και η χωρική απεικονιστική μνήμη, η οποία δεν είναι άλλο από τους ήδη υπάρχοντες χάρτες και την κληρονομιά τους.
Παλαιότερα, η χωρική απεικονιστική των τριών θεματικών κόσμων ακολουθούσε ανεξάρτητη πορεία, με τον χαρτογραφικό εγγραμματισμό ως απαραίτητη επιστημονική αποσκευή. Στη σημερινή εποχή, με τη διάχυση της ψηφιακότητας, και των ενοποιητικών της ιδιοτήτων, η χωρική απεικονιστική μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει αντικείμενο μιας ενιαίας αντιμετώπισης των τριών συνόλων φαινομένων σε περιβάλλον συστήματος για τη συλλογή πολυθεματικών δεδομένων, ομοιογενή επεξεργασία και απεικόνιση των αποτελεσμάτων· με χωρική αναφορά, από την αρχή με καλά ορισμένο το σύστημα για να είναι αντιστρέψιμο, με την προϋπόθεση τήρησης του χαρτογραφικού εγγραμματισμού.
Ένα τέτοιο σύστημα, εκτός από την αποφυγή σπατάλης που προκαλούν οι ασύνδετες λύσεις έργων «ειδικού σκοπού», θα μπορεί να αντιμετωπίσει την ανάγκη συνεκτικότητας των σύνθετων απαντήσεων στα σημερινά πολύπλοκα προβλήματα· όσων δημιουργούν στον κόσμο η έξαρση των μεγάλων δυναμικών αλλαγών στα αλληλεπιδρούμενα φαινόμενα του ―κυρίως― «φυσικού» και του «ανθρωπογενούς» κόσμου, όπως π.χ. η κλιματική αλλαγή, η μετανάστευση, το ενεργειακό ζήτημα, οι επιπτώσεις των καταστροφικών σεισμών, οι επιπτώσεις των νέων γεωπολιτικών ανισορροπιών, οι απειλητικές πανδημίες, η βιαιότητα των ανατροπών στα καθιερωμένα πολιτιστικά πρότυπα κ.ά.