_____________
Στη συγχρονία μας βιώνουμε μια πρωτοφανή πολλαπλότητα της κρισιακής συνθήκης, αλλεπάλληλες κρίσεις που επιμένουν σε διάρκεια (κοινωνικο-οικονομική, πολιτισμική, περιβαλλοντική, πανδημική, ενεργειακή, προσφυγική/μεταναστευτική, και βέβαια ο πόλεμος στην Ουκρανία) και μάλιστα εν μέσω της 4ης βιομηχανικής επανάστασης που φέρνει τη ψηφιακή υπερ-πραγματικότητα στο επίκεντρο της ζωής μας. Σε αυτό το πλαίσιο, όπου η κρισιακή συνθήκη πλέον έχει λάβει οντολογικές διαστάσεις τόσο για τη γενιά μας όσο βέβαια και ευρύτερα για την κοινωνία, όχι μόνο η διεπιστημονικότητα και η διακαλλιτεχνικότητα, αλλά και ο συνδυασμός διαφορετικών επιστημών με διαφορετικές μορφές τέχνης, αποτελούν μονόδρομο αν θέλουμε πρώτον να κατανοήσουμε και να περιγράψουμε την πραγματικότητα μας και δεύτερον να τη μετασχηματίσουμε προς το καλύτερο.
Προσωπικά, με γοήτευσε από νωρίς η επίδραση του φιλοσοφικού στοχασμού και της επιστημονικής σκέψης στην ποιητική και καλλιτεχνική πρακτική και αντιστρόφως. Η πολυεπίπεδη συσχέτιση στοχαστικού και ποιητικού λόγου ως σύζευξη ενοποιημένου δημιουργικού λόγου που όχι μόνο φανερώνεται αλλά και δύναται να μετασχηματίζει το πεδίο συνδυασμού της υλικής πραγματικότητας και της ψηφιακής υπερ-πραγματικότητας στο σύγχρονο πλαίσιο της ύστερης νεωτερικότητας.
Όσον αφορά στην ύπαρξη ή απουσία ορίων ανάμεσα στη σύγχρονη επιστήμη και την τέχνη, ανάμεσα στην πολιτικοποίηση του αισθητικού και την αισθητικοποίηση του πολιτικού, όπως και ανάμεσα στη βιολογικοποίηση του αισθητικού και στην αισθητικοποίηση του βιολογικού, στόχος μου υπήρξε μέσα από κριτικές προσεγγίσεις, που ενέχουν κυρίως πολιτισμικές και κοινωνικο-πολιτικές διαστάσεις, να εντοπιστούν γόνιμες συγκλίσεις, αλλά και εντάσεις ανάμεσά τους, αναζητώντας την πολυπόθητη σύζευξη.
Ξεκινώντας τις σπουδές και το ερευνητικό μου έργο από την οικονομική επιστήμη μετά στην ηπειρωτική φιλοσοφία και τη συγκριτική λογοτεχνία και συνεχίζοντας προς την αναλυτική φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών και του πολιτισμού, οι αντιφάσεις ήταν πολλαπλές και διαρκείς. Ωστόσο, καθότι ο μετεωρισμός όταν λειτουργεί συγκροτητικά, και όχι παραλυτικά, οδηγεί προς μια οιονεί πηγαία συνθήκη δημιουργικότητας, είναι αυτές οι, μονάχα φαινομενικές, αντιφάσεις που ενημέρωσαν τις διαφορετικές διαστάσεις της ποίησης μέσα μου, όπως αντιστοίχως και η ποίηση αυτές.
Με απασχόλησαν ερωτήματα σχετικά με τη φύση και τον ρόλο της φιλοσοφικής σκέψης και της ποιητικής πράξης, με ποιον τρόπο και σε ποιον βαθμό οι σχέσεις ανάμεσα στην ποιητική και την επιστήμη συμβάλλουν στην ανατροπή της μάλλον παρωχημένης μανιχαϊστικής άποψης ότι «η τέχνη εφευρίσκει και η επιστήμη ανακαλύπτει», διατηρώντας μέσα μου την ελπίδα να ανακαλυφθούν αλλά και διαμορφωθούν νέοι τρόποι σκέψης για τη σχέση ανάμεσα στην ποίηση και στον στοχασμό, ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη στις διαφορετικές πτυχές της σύγχρονης κοινωνίας.
Πιστεύω λοιπόν στην ανάγκη διερεύνησης της διαρκούς διαλεκτικής σχέσης ανάμεσα στον στοχασμό και στην ποίηση από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα— από τους Προσωκρατικούς μέχρι το metaverse. Καθώς αυτή η μεταξύ τους συσχέτιση αποτελεί ένα από τα πλέον καθοριστικά στοιχεία του πολιτισμού μας, το πρόταγμα ενοποίησής τους, το οποίο παραμένει ανοικτό ανάμεσα σε φανερώσεις και αποκρύψεις, μπορεί να ενέχει πολύτιμες απαντήσεις. Κατά την άποψή μου, κύριους άξονες διερεύνησης των διαφορετικών μορφών της σχέσης στοχαστικού και ποιητικού λόγου δεν μπορούν παρά να αποτελούν οι έννοιες της δημιουργικότητας και της αυθεντικότητας, της ελευθερίας και της ισο-αυτονομίας, της αισθητικής εμπειρίας και κρίσης, των διαφορετικών μορφών αλήθειας και ηδονής, του δέους και της έκπληξης. Βρισκόμαστε σε μια καθοριστική τομή αλλαγής εποχής, χρειαζόμαστε νέα ποιητική και στοχαστική γλώσσα για να εκφράσουμε τις νέες ανάγκες και να οικοδομήσουμε νέες προτάσεις στις πολλαπλές προκλήσεις — κοινώς, μετά την πλαδαρότητα και την άνοδο της ασημαντότητας των προηγούμενων δεκαετιών, είναι ξανά η στιγμή της πρωτοπορίας. Πιστεύω λοιπόν ότι ίσως να μπορούσαν να φανερωθούν διαδρομές και να οικοδομηθούν προτάσεις, αν επιτύχουμε, τουλάχιστον εν μέρει, την ταύτιση της ποιητικής σκέψης με τη στοχαστική ποίηση· τη σύζευξη, δηλαδή, φιλοσοφίας και ποίησης.
Νίκος Ερηνάκης