Μονόλιθος ή «μονόλιθος», ένας ή πολλοί; Kοινή συνθήκη του κινηματογράφου μυθοπλασίας είναι η ύπαρξη σεναρίου. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να είναι μια εξ υπαρχής δημιουργία, ή να βασίζεται σε μια παλαιότερη –του αυτού, ή περίπου του αυτού περιεχομένου–, συνήθως συγγραφική, ή σπανιότερα επίσης κινηματογραφική. Επειδή η Οδύσσεια… του Κιούμπρικ συχνά συγκρίνεται με το κάπως μεταγενέστερο αυτής Σολάρις του Ταρκόφσκι, αρκεί να λεχθεί ότι η αρχική πολωνική έκδοση του βιβλίου, στο οποίο σχεδόν πιστά βασίζεται το δεύτερο από τα δύο αριστουργήματα, προηγείται εκείνου κατά μια δεκαετία. Ομοίως, η πρώτη αγγλική μετάφρασή του, προηγείται όχι μόνον του ιδίου, αλλά και της Οδύσσειας. Αντιθέτως προς τον γενικό κανόνα, η Οδύσσεια του Κιούμπρικ δεν έπεται της έκδοσης του ομότιτλου βιβλίου του A. Κλαρκ, αλλά προηγείται αυτής, κατά ένα τουλάχιστον έτος. Είναι επίσης καλά γνωστό ότι το σενάριο της, αν και κατάγεται από το Sentinel, ένα πολύ παλαιότερο δημιούργημα του Κλαρκ, είναι εντούτοις, ως προς τα πλέον ουσιώδη, αποτέλεσμα της σκέψης του Κιούμπρικ.
Στο Sentinel (1948, πρώτη έκδοση 1951) επιστήμονες από τη Γη εργαζόμενοι στη Σελήνη ανακαλύπτουν σε κάποιο βουνό της ένα τεχνητό αντικείμενο με πανίσχυρο ενεργειακό πεδίο ηλικίας εκατομμυρίων ετών. Μετά από εικοσαετή εντατική προσπάθεια καταφέρνουν να εισχωρήσουν σε αυτό, με αποτέλεσμα, όμως, να το καταστρέψουν. Τότε αντιλαμβάνονται ότι η διακοπή του εκπεμπόμενου από το αντικείμενο σήματος θα έχει ως επακόλουθο την προσέλκυση της προσοχής των δημιουργών του, και τούτο θα μπορούσε να έχει κακές συνέπειες για την ανθρωπότητα.
Χωρίς να αδιαφορώ για τους φιλοσοφικούς λαβύρινθους των δυο αριστουργημάτων και δη για τα ψυχικά φαινόμενα των ηρώων του Σολάρις, εκείνο για το οποίο περισσότερο ένιωσα δέος είναι ο μονόλιθος. Δέος και μαζί θαυμασμό. Με μόνη την πρώτη του εμφάνιση στο ξεροτόπι με τους πιθηκάνθρωπους συνδύαζε την ιδέα του ορθόλιθου με εκείνη της τέλειας απλότητας. Η γεωμετρική περιγραφή του, μια λέξη και τρεις αριθμοί, αποτελεί τον ελάχιστο για στερεό σώμα ορισμό, σε πλήρη αντίθεση προς εκείνην του ακατέργαστου ορθόλιθου, η οποία ανάλογα με την προσέγγιση, μπορεί να θέλει εκατομμύρια αριθμητικές τριάδες. Πόσω μάλλον τα πέριξ. Παλιότερα με απασχολούσε το ερώτημα: είχε ο δημιουργός του μονόλιθου κάποια εμπειρία από αντικείμενα συναφή με εκείνο στην έρημη αποθήκη της γεωλογικής συλλογής του Πανεπιστημίου της Νάπολης; Τώρα θα προτιμούσα μια αρνητική απάντηση, τουλάχιστον για τον Κιούμπρικ, επειδή κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες, η αρχική του πρόθεση ήταν να επαναλάβει το σχήμα του μυστηριώδους αντικειμένου του Sentinel : ( πυραμίδα) ύψους περίπου 12 ποδών. Ο μόνος λόγος που τούτο δεν ευδοκίμησε ήταν ότι η εκτέλεση προβλημάτισε τους τεχνικούς των σκηνικών κατασκευών, οι οποίοι πρότειναν ως απλούστερο ένα παραλληλεπίπεδο, πράγμα που έγινε αμέσως δεκτό από τον Κιούμπρικ. Ακολούθως, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Anthony Masters, ανήσυχος για τις αναμενόμενες γυαλάδες και ανταύγειες, πρότεινε ο μονόλιθος να είναι μαύρος -η αρχική πυραμίδα ήταν λευκόστιλπνη. Έτσι μένει μόνον να επαναληφθεί το ερώτημα προς το μέρος του Clark. Επ’ αυτού όμως δυστυχώς δεν έχω πληροφορίες. Για ένα όμως είμαι σίγουρος:
παρά την πρώτη θέση του τετραέδρου στην κλίμακα των κανονικών πολυέδρων, στον κύβο και κατ’ επέκταση στο παραλληλεπίπεδο υπάρχει περισσότερη απλότητα: τρεις μόνον άξονες ή κατευθύνσεις, έναντι των τεσσάρων του τετραέδρου.
Γι’ αυτό οι αιγυπτιακές πυραμίδες ως τετράγωνες είναι πολύ πιο ήρεμες από οποιαδήποτε τριγωνική πυραμίδα.