Η συμβολή των σωματείων της Σμύρνης στην ανανέωση του ελληνικού αθλητισμού

Σμύρνη 1890 Μουσικός και Γυμναστικός Σύλλογος «Ορφεύς», Σμύρνη 1890
Σμύρνη 1890 Μουσικός και Γυμναστικός Σύλλογος «Ορφεύς», Σμύρνη 1890

Στον πα­λαιό δά­σκα­λό μου Άρη Η. Μι­σαη­λί­δη





Είναι πο­λύ δύ­σκο­λο να απο­φύ­γει κα­νείς τη συ­ναι­σθη­μα­τι­κή φόρ­τι­ση όταν ανα­φέ­ρε­ται στον μι­κρα­σια­τι­κό αθλη­τι­σμό –ει­δι­κά όταν από τα παι­δι­κά του χρό­νια υπο­στη­ρί­ζει τον Πα­νιώ­νιο Γυ­μνα­στι­κό Σύλ­λο­γο Σμύρ­νης και τον συ­νο­δεύ­ουν, πέ­ρα από τις βα­ριές ιστο­ρι­κές-συλ­λο­γι­κές κα­τα­βο­λές, μνή­μες αγα­πη­μέ­νων προ­σώ­πων, αγώ­νες στους στί­βους με τα χρώ­μα­τα της ομά­δας, σχέ­σεις με δια­χρο­νι­κούς φί­λους και αγω­νί­ες για την τύ­χη του συλ­λό­γου (όπως, βέ­βαια, και άλ­λων ιστο­ρι­κών σω­μα­τεί­ων). Για­τί, πραγ­μα­τι­κά, αυ­τό εί­ναι (κα­λύ­τε­ρα: πρέ­πει να εί­ναι) το με­γα­λείο του αθλη­τι­σμού: να σφυ­ρη­λα­τεί την αγά­πη για την άσκη­ση και την ψυ­χα­γω­γία, να καλ­λιερ­γεί την ευ­γε­νή άμιλ­λα και να προ­ά­γει τον πο­λι­τι­σμό, δη­μιουρ­γώ­ντας οι­κο­γε­νεια­κό κλί­μα και αλη­θι­νές φι­λί­ες που βα­σί­ζο­νται στην αλ­λη­λεγ­γύη και στην αλ­λη­λο­κα­τα­νό­η­ση τό­σο των αθλη­τών όσο και των φι­λά­θλων. Τα με­τάλ­λια σκου­ριά­ζουν, οι νί­κες ξε­θω­ριά­ζουν, οι ήτ­τες ξε­χνιού­νται, αλ­λά οι φι­λί­ες και οι αν­θρώ­πι­νες σχέ­σεις μέ­νουν.
Αυ­τό εί­χε την τύ­χη να το ζή­σει αλ­λε­πάλ­λη­λες φο­ρές ο γρά­φων σε όσα αθλη­τι­κά σω­μα­τεία έτυ­χε να βρε­θεί, με δια­φο­ρε­τι­κές ιδιό­τη­τες, για πολ­λά χρό­νια: ο Πα­νιώ­νιος στη Νέα Σμύρ­νη, ο ΠΑΟ Αγί­ου Δη­μη­τρί­ου, ο Πα­νελ­λή­νιος Γυ­μνα­στι­κός Σύλ­λο­γος στην Κυ­ψέ­λη και ο Εθνι­κός Γυ­μνα­στι­κός Σύλ­λο­γος της Αθή­νας απο­τε­λούν εν­δει­κτι­κές πε­ρι­πτώ­σεις: πα­ντού το ίδιο κλί­μα και άν­θρω­ποι αφο­σιω­μέ­νοι στον αθλη­τι­σμό και στον πο­λι­τι­σμό, έτοι­μοι να δώ­σουν και όχι να πά­ρουν· μέ­σα σε συν­θή­κες αντί­ξο­ες, με πε­νι­χρά μέ­σα και ελ­λι­πή στή­ρι­ξη αγω­νί­ζο­νται και δεν το βά­ζουν κά­τω – όπως συμ­βαί­νει με πά­μπολ­λους αφα­νείς ερ­γά­τες του αθλη­τι­σμού, σε όλη την Ελ­λά­δα, που ζουν μα­κριά από τα φώ­τα της δη­μο­σιό­τη­τας και ονει­ρεύ­ο­νται ένα κα­λύ­τε­ρο μέλ­λον για τα νιά­τα και την κοι­νω­νία, ευ­ρύ­τε­ρα.
Πρό­σφα­τα, έπε­σαν στα χέ­ρια του υπο­γρα­φο­μέ­νου δύο βι­βλία που σχε­τί­ζο­νται με τη γέν­νη­ση, την ανά­πτυ­ξη, την ανα­βί­ω­ση –μέ­σα από την τέ­φρα της κα­τα­στρο­φής– και την εξά­πλω­ση του μι­κρα­σια­τι­κού αθλη­τι­σμού στα νέα συμ­φρα­ζό­με­να, γραμ­μέ­να από τον Αν­δρέα Μπαλ­τά·[1] και τα δύο, κί­νη­σαν το εν­δια­φέ­ρον του πρώ­του και τον ώθη­σαν να ανα­ζη­τή­σει συ­να­φή βι­βλιο­γρα­φία που θα τον βοη­θού­σε να κα­τα­νο­ή­σει τους λό­γους για τους οποί­ους τα πα­λαιό­τε­ρα ελ­λη­νι­κά αθλη­τι­κά σω­μα­τεία εμ­φα­νί­στη­καν στα χώ­μα­τα της Ιω­νί­ας και τον βαθ­μό στον οποίο αυ­τά συ­νέ­βα­λαν στην πε­ραι­τέ­ρω άν­θι­ση (και σε κά­ποιες πε­ρι­πτώ­σεις ανα­νέ­ω­ση) του ελ­λα­δι­κού αθλη­τι­σμού, κυ­ρί­ως στα χρό­νια που ακο­λού­θη­σαν τη Μι­κρα­σια­τι­κή Κα­τα­στρο­φή, αλ­λά και αρ­γό­τε­ρα. Φυ­σι­κά, η έμ­φα­ση δό­θη­κε κα­τά την ανα­ζή­τη­ση αυ­τή στα προ­ερ­χό­με­να από τη Σμύρ­νη σω­μα­τεία, πρω­τί­στως επει­δή αυ­τά εί­ναι πα­λαιό­τε­ρα και χω­ρίς καμ­μιά διά­θε­ση από την πλευ­ρά του συ­ντά­κτη της ερ­γα­σί­ας να υπο­τι­μή­σει ή να υπο­βαθ­μί­σει τη συ­νει­σφο­ρά και τη λα­μπρή ιστο­ρία άλ­λων συλ­λό­γων με ση­μείο ανα­φο­ράς όχι μό­νο τη Μι­κρά Ασία, αλ­λά και την Κων­στα­ντι­νού­πο­λη ή τον Πό­ντο.
Όπως έχει προ πολ­λού κα­τα­δει­χθεί,[2] οι πρώ­τοι ελ­λη­νι­κοί αθλη­τι­κοί σύλ­λο­γοι[3]  συ­νέ­πε­σαν με την εμ­φά­νι­ση αρ­κε­τών πρώ­ι­μων θε­σμι­κών και γρα­φειο­κρα­τι­κών δια­δι­κα­σιών σε σχέ­ση με τον αθλη­τι­σμό, οδη­γώ­ντας στη θέ­σπι­ση κά­ποιας μορ­φής αθλη­τι­κής νο­μο­θε­σί­ας και επι­βάλ­λο­ντας μια πρώ­τη συ­στη­μα­το­ποί­η­ση και κω­δι­κο­ποί­η­ση των κα­νο­νι­σμών κά­θε αθλή­μα­τος – φαι­νό­με­να που, άλ­λω­στε, πα­ρα­τη­ρή­θη­καν και στον διε­θνή χώ­ρο. Αυ­τά έχουν σω­στά δια­συν­δε­θεί με την ανά­πτυ­ξη των με­σαί­ων / αστι­κών στρω­μά­των τό­σο στους ευ­ρω­παϊ­κούς όσο και στους ελ­λη­νι­κούς πλη­θυ­σμούς.
Ει­δι­κό­τε­ρα, η ανά­πτυ­ξη αυ­τή εντός των ορί­ων της Οθω­μα­νι­κής Αυ­το­κρα­το­ρί­ας συ­νέ­βα­λε στην ίδρυ­ση πο­λυά­ριθ­μων θρη­σκευ­τι­κών, φι­λαν­θρω­πι­κών, επαγ­γελ­μα­τι­κών, εμπο­ρι­κών, όπως και πο­λι­τι­στι­κών, εκ­παι­δευ­τι­κών, φι­λο­λο­γι­κών, καλ­λι­τε­χνι­κών και αθλη­τι­κών σω­μα­τεί­ων, αφού, ιδί­ως ως προς τα τε­λευ­ταία, η μέ­ρι­μνα για την ανά­πτυ­ξη του αν­θρώ­πι­νου σώ­μα­τος λαμ­βά­νει ολο­έ­να και με­γα­λύ­τε­ρη αξία για τους αστούς της πε­ριό­δου, ενώ ο αθλη­τι­σμός έχει κα­τα­στεί γι’ αυ­τούς όχι μό­νο μέ­σο ψυ­χα­γω­γί­ας και ευ­ε­ξί­ας, αλ­λά και μια πρώ­της τά­ξε­ως ευ­και­ρία για ανά­πτυ­ξη φι­λι­κών δε­σμών και κοι­νω­νι­κών συ­να­να­στρο­φών. Κα­θώς, μά­λι­στα, έδει­ξαν σχε­τι­κές έρευ­νες,[4] η εμ­φά­νι­ση και εδραί­ω­ση των ελ­λη­νι­κών αθλη­τι­κών σω­μα­τεί­ων της Σμύρ­νης, από­το­κες της ανό­δου, κα­τα­πώς ει­πώ­θη­κε, της αντί­στοι­χης αστι­κής τά­ξης, αφε­νός μεν, συ­νέ­τει­ναν στη δια­μόρ­φω­ση και δια­τή­ρη­ση ιδιαί­τε­ρων χα­ρα­κτη­ρι­στι­κών (σε σύ­γκρι­ση με άλ­λες εθνο­τι­κές κοι­νό­τη­τες της πε­ριο­χής), αφε­τέ­ρου δε, συ­νέ­βα­λαν, προ­ο­δευ­τι­κά και συν τω χρό­νω, στην προ­ώ­θη­ση της ανα­πτυσ­σό­με­νης τό­τε ελ­λη­νι­κής εθνι­κής ιδε­ο­λο­γί­ας, με την οποία τα συ­γκε­κρι­μέ­να σω­μα­τεία ταυ­τί­στη­καν.[5]
Ταυ­τό­χρο­να δε, οι προ­σπά­θειες αυ­τές πραγ­μα­τώ­θη­καν μέ­σα σε ένα ευ­ρύ­τε­ρο πλαί­σιο από­πει­ρας πο­λι­τι­κού και κοι­νω­νι­κού εκ­συγ­χρο­νι­σμού της πα­ρα­παί­ου­σας Οθω­μα­νι­κής Αυ­το­κρα­το­ρί­ας[6]  που, ιδί­ως με­τά τα μέ­σα του 19ου αιώ­να, αγω­νι­ζό­ταν να εν­σω­μα­τω­θεί στις κα­πι­τα­λι­στι­κές συ­νή­θειες της Δύ­σης, αφή­νο­ντας χώ­ρο για ανά­πτυ­ξη πο­λυ­πο­λι­τι­σμι­κού πε­ρι­βάλ­λο­ντος και πο­λι­τι­στι­κών δρα­στη­ριο­τή­των, πα­ράλ­λη­λα προς τις εμπο­ρι­κές και οι­κο­νο­μι­κές συ­ναλ­λα­γές, σε πλή­θος εθνο­τι­κών κοι­νο­τή­των στην επι­κρά­τειά της, ανά­με­σα στις οποί­ες κυ­ρί­αρ­χη θέ­ση κα­τεί­χε η ελ­λη­νορ­θό­δο­ξη. Σε τέ­τοια πο­λυ­πο­λι­τι­σμι­κά συμ­φρα­ζό­με­να, ακό­μη, ήταν φυ­σι­κό η έντο­νη πα­ρου­σία των ευ­ρω­παϊ­κών κοι­νο­τή­των (των λε­γό­με­νων Λε­βα­ντί­νων), όπως και των Αρ­με­νί­ων, να συ­ντε­λέ­σει στην υιο­θέ­τη­ση και ανά­πτυ­ξη όλων των τά­σε­ων που εμ­φα­νί­ζο­νταν στον αθλη­τι­σμό, ει­δι­κά στις δυ­τι­κές κοι­νω­νί­ες. Από την άλ­λη, και ο ελ­λη­νό­φω­νος ημε­ρή­σιος και πε­ριο­δι­κός Τύ­πος της πε­ριο­χής κά­θε άλ­λο πα­ρά ασχο­λί­α­στες άφη­νε τις αθλη­τι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες της ελ­λη­νι­κής, πρω­τί­στως, κοι­νό­τη­τας, αφού δεν πε­ριο­ρι­ζό­ταν στην απλή κα­τα­γρα­φή των αθλη­τι­κών γε­γο­νό­των, αλ­λά άφη­νε να δια­φα­νεί ο αντί­κτυ­πός τους στο φί­λα­θλο κοι­νό.
Ήδη από το 1874 πα­ρα­δί­δε­ται πως στο σμυρ­ναϊ­κό ιδιω­τι­κό σχο­λείο Ισο­κρά­της γί­νο­νταν μα­θή­μα­τα σπα­θα­σκί­ας, ρα­βδο­μα­χί­ας και γυ­μνα­στι­κής, ενώ στα 1880 λει­τουρ­γού­σε υπο­τυ­πώ­δες Γυ­μνα­στή­ριο στην Ευαγ­γε­λι­κή Σχο­λή Σμύρ­νης.[7] Ωστό­σο, η ου­σια­στι­κή απαρ­χή του σω­μα­τεια­κού αθλη­τι­σμού στην πό­λη έγι­νε με την ίδρυ­ση του μου­σι­κο­γυ­μνα­στι­κών σω­μα­τεί­ων Ορ­φεύς (το 1890) –πρό­γο­νο του Γυ­μνα­σί­ου (1893) και του Πα­νιω­νί­ου Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου Σμύρ­νης (1898)[8] – και Απόλ­λων (1891 – ανα­συ­στα­θέ­ντος το 1905),[9] με προ­φα­νείς τις ανα­ση­μα­σιο­δο­τή­σεις τους σε συ­νά­φεια με το αρ­χαιο­ελ­λη­νι­κό πα­ρελ­θόν[10] και στη δια­σύν­δε­σή του με την τέ­χνη και τον αθλη­τι­σμό, κά­τι που κα­θί­στα­το εμ­φα­νές και από την ορ­γά­νω­ση εορ­τα­στι­κών και αγω­νι­στι­κών εκ­δη­λώ­σε­ων, προ­ε­ξαρ­χό­ντων των Πα­νιω­νί­ων Αγώ­νων που πα­ρέ­πε­μπαν άμε­σα στους αντί­στοι­χους της αρ­χαιό­τη­τας και στο πνεύ­μα της αρ­χαί­ας Ιω­νι­κής Ομο­σπον­δί­ας.[11]  Ήταν δε τέ­τοια η επι­τυ­χία του εγ­χει­ρή­μα­τος, ώστε το Γυ­μνά­σιον, που απο­τε­λού­σε αμι­γώς αθλη­τι­κό σω­μα­τείο, συ­νέ­πρα­ξε στην ίδρυ­ση του Συν­δέ­σμου Ελ­λη­νι­κών Αθλη­τι­κών και Γυ­μνα­στι­κών Σω­μα­τεί­ων (ΣΕ­Α­ΓΣ, πρό­δρο­μο του ΣΕ­ΓΑΣ), το 1897, ενώ, πα­ράλ­λη­λα, πέ­ραν του Πα­νιω­νί­ου και του Απόλ­λω­να, η πό­λη γέ­μι­σε από αθλη­τι­κούς συλ­λό­γους: η Λέ­σχη των Κυ­νη­γών (1890-1899), το Σπόρ­τινγκ Κλουμπ (1893) και η Φι­λαρ­μο­νι­κή Εται­ρία (1896) ιδρύ­θη­καν μέ­σα στην ίδια δε­κα­ε­τία και ακο­λου­θή­θη­καν από πο­λυά­ριθ­μα άλ­λα σω­μα­τεία τα αμέ­σως επό­με­να χρό­νια, τό­σο μέ­σα στην ίδια τη Σμύρ­νη όσο και στην ευ­ρύ­τε­ρη επι­κρά­τεια της Μι­κράς Ασί­ας, της Κων­στα­ντι­νού­πο­λης και του Πό­ντου.[12]
Από πο­λύ ενω­ρίς, επί­σης, ορ­γα­νώ­νο­νταν πολ­λοί το­πι­κοί ή και μι­κρα­σια­τι­κοί αγώ­νες, στους οποί­ους συμ­με­τεί­χαν και αθλη­τές άλ­λης εθνι­κό­τη­τας κα­θώς και εκ­πρό­σω­ποι από διά­φο­ρες πε­ριο­χές του ελ­λη­νι­σμού, ενώ Μι­κρα­σιά­τες αθλη­τές λάμ­βα­ναν μέ­ρος σε αγώ­νες της ελ­λη­νι­κής επι­κρά­τειας (στις Ζάπ­πειες Ολυ­μπιά­δες ή Ολύ­μπια και στα Τή­νια), ήδη από τη δε­κα­ε­τία του 1850, κα­τα­λαμ­βά­νο­ντας επί­ζη­λες θέ­σεις και επι­τυγ­χά­νο­ντας αξιό­λο­γες, για τα δε­δο­μέ­να της επο­χής, επι­δό­σεις.[13]  Μά­λι­στα, από τα τέ­λη του 19ου αιώ­να, οι ση­μα­ντι­κό­τε­ροι από τους εν Μι­κρά Ασία αθλη­τι­κοί αγώ­νες, οι μνη­μο­νευ­θέ­ντες Πα­νιώ­νιοι, πραγ­μα­το­ποιού­νταν βά­σει του Ει­δι­κού Κα­νο­νι­σμού Αθλη­τι­κών Γυ­μνα­στι­κών και Πο­δη­λα­τι­κών Αγω­νι­σμά­των που εί­χε συ­ντα­χθεί με άξο­να τον κα­νο­νι­σμό των Ολυ­μπια­κών Αγώ­νων, ενώ αντί­στοι­χες διορ­γα­νώ­σεις (αλ­λά μι­κρό­τε­ρης εμ­βέ­λειας) πραγ­μα­το­ποί­η­σε ο Απόλ­λων Σμύρ­νης (Απολ­λώ­νια ή Απολ­λώ­νιοι Αγώ­νες). Φυ­σι­κά, σχε­τι­κά σύ­ντο­μα δη­μιουρ­γή­θη­καν και οι απαι­τού­με­νες –με τα μέ­τρα της πε­ριό­δου– υπο­δο­μές για την άθλη­ση των Σμυρ­νιών: στα τέ­λη του 19ου αιώ­να υπήρ­χαν τρία στά­δια, ιπ­πο­δρό­μιο και πο­δη­λα­το­δρό­μια στη συ­γκε­κρι­μέ­νη πε­ριο­χή, ενώ στην πρώ­τη δε­κα­ε­τία του 20ού κτί­στη­κε Γυ­μνα­στή­ριο (του Πα­νιω­νί­ου) που ακο­λού­θως, χά­ρη στη φρο­ντί­δα του μη­τρο­πο­λί­τη Σμύρ­νης Χρυ­σο­στό­μου, εξε­λί­χθη­κε σε στά­διο με ξύ­λι­νη εξέ­δρα χι­λί­ων θέ­σε­ων και στί­βο 335 μέ­τρων.
Πα­ράλ­λη­λα δε, ανα­πτύ­χθη­κε και η άθλη­ση / εκ­γύ­μνα­ση σε σχο­λι­κό επί­πε­δο, όπως αφή­νε­ται να δια­φα­νεί από τις δη­μο­σιευ­μέ­νες σχε­τι­κές πη­γές, που δεί­χνουν ότι το μά­θη­μα της γυ­μνα­στι­κής υφί­στα­το σε ιδιω­τι­κά εκ­παι­δευ­τή­ρια από το 1874[14] και πως πραγ­μα­το­ποιού­νταν γυ­μνα­στι­κές επι­δεί­ξεις από το 1891 κ.εξ.[15] Τό­σο με­γά­λη δε ήταν η έμ­φα­ση που δό­θη­κε σε αυ­τόν τον το­μέα, ώστε, για πά­νω από εί­κο­σι χρό­νια (1901-1922), να ορ­γα­νώ­νο­νται από τον Πα­νιώ­νιο (όχι χω­ρίς αντι­δρά­σεις κά­ποιων παι­δα­γω­γών) ετή­σιοι σχο­λι­κοί αγώ­νες με τη συμ­με­το­χή όλων των σχο­λεί­ων της Σμύρ­νης. Μά­λι­στα, το 1902 ο εν λό­γω Σύλ­λο­γος ίδρυ­σε Σχο­λή Γυ­μνα­στών,[16] της οποί­ας προ­ΐ­στα­το ο Σο­φο­κλής Μά­γνης, δι­πλω­μα­τού­χος γυ­μνα­στής του Δι­δα­σκα­λεί­ου Γυ­μνα­στι­κής Αθη­νών, δί­δο­ντας πτυ­χία σε πε­ρισ­σό­τε­ρους από δια­κό­σιους γυ­μνα­στές έως το 1914, συ­νερ­γα­ζό­με­νος προς τού­το με τις το­πι­κές εκ­κλη­σια­στι­κές αρ­χές.
Με­τά την επα­νά­στα­ση των Νε­ο­τούρ­κων και τους Βαλ­κα­νι­κούς Πο­λέ­μους, και κα­θώς οι στό­χοι της Με­γά­λης Ιδέ­ας έδει­χναν να ευ­δο­κι­μούν, οι πα­ρεμ­βά­σεις του ελ­λη­νι­κού κρά­τους στον αθλη­τι­σμό της Σμύρ­νης έγι­ναν εμ­φα­νέ­στε­ρες, κυ­ρί­ως μέ­σω χρη­μα­τι­κών επι­χο­ρη­γή­σε­ων σε όσα σω­μα­τεία της πε­ριο­χής λάμ­βα­ναν μέ­ρος σε Πα­νελ­λή­νιους Αγώ­νες. Ταυ­τό­χρο­να, όλο και πε­ρισ­σό­τε­ρο εμ­φα­νής γι­νό­ταν η απου­σία των οθω­μα­νι­κών αρ­χών από τις οι­κεί­ες εκ­δη­λώ­σεις. Τέ­λος, στη διάρ­κεια της Μι­κρα­σια­τι­κής Εκ­στρα­τεί­ας δεν ήταν λί­γες οι πε­ρι­στά­σεις κα­τά τις οποί­ες ορ­γα­νώ­θη­καν εσω­τε­ρι­κοί αγώ­νες, με τα εκεί αθλη­τι­κά σω­μα­τεία, όχι μό­νο για την εξύ­ψω­ση του ηθι­κού αλ­λά και για τη βελ­τί­ω­ση της φυ­σι­κής κα­τά­στα­σης των Ελ­λή­νων στρα­τιω­τών, ενώ το στά­διο του Πα­νιω­νί­ου έγι­νε χώ­ρος πολ­λών εκ­δη­λώ­σε­ων πα­τριω­τι­κού-εθνι­κού χα­ρα­κτή­ρα. Ήταν η πε­ρί­ο­δος, άλ­λω­στε, που πολ­λοί Σμυρ­νιοί αθλη­τές κα­τε­τά­γη­σαν στον Ελ­λη­νι­κό Στρα­τό και πο­λυά­ριθ­μοι Ελ­λα­δί­τες συ­νά­δελ­φοί τους εί­χαν με­τα­βεί στη Μι­κρά Ασία ως στρα­τιώ­τες, συμ­με­τέ­χο­ντας πα­ράλ­λη­λα, από κοι­νού, σε αγώ­νες που διορ­γα­νώ­θη­καν κα­τά τη διάρ­κεια της Εκ­στρα­τεί­ας.
Ας ση­μειω­θεί ότι τα αθλη­τι­κά σω­μα­τεία της Σμύρ­νης (κυ­ρί­ως ο Πα­νιώ­νιος και ο Απόλ­λων) ανέ­πτυ­ξαν στε­νές επα­φές τό­σο με­τα­ξύ τους (πα­ρά τις όποιες αντι­πα­λό­τη­τές τους που εμ­φα­νί­στη­καν κα­τά και­ρούς) όσο και με αντί­στοι­χους ελ­λη­νι­κούς συλ­λό­γους, μέ­σω ανταλ­λα­γής αλ­λη­λο­γρα­φί­ας αλ­λά και ορ­γά­νω­σης αθλη­τι­κών αγώ­νων και εκ­δη­λώ­σε­ων στους οποί­ους συμ­με­τεί­χαν αθλη­τές τους. Επι­προ­σθέ­τως, το γε­γο­νός ότι τό­σο ο Πα­νιώ­νιος όσο και ο Απόλ­λων πρω­το­εμ­φα­νί­στη­καν με τη μορ­φή μου­σι­κο­γυ­μνα­στι­κών σω­μα­τεί­ων απο­τε­λεί αδιά­ψευ­στο τεκ­μή­ριο της από την αρ­χαιό­τη­τα γνω­στής δια­σύν­δε­σης αθλη­τι­κών και πο­λι­τι­στι­κών δρά­σε­ων στη Σμύρ­νη αλ­λά και στη Μι­κρά Ασία. Ως τέ­τοια, λοι­πόν, σω­μα­τεία, δεν έπα­ψαν να εμ­φα­νί­ζουν πλού­σια καλ­λι­τε­χνι­κή και πο­λι­τι­στι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα, πα­ράλ­λη­λα προς τα αθλη­τι­κά τους επι­τεύγ­μα­τα, ορ­γα­νώ­νο­ντας ποι­η­τι­κούς δια­γω­νι­σμούς, εκ­θέ­σεις ζω­γρα­φι­κής, γλυ­πτι­κής και φω­το­γρα­φί­ας, μου­σι­κές συ­ναυ­λί­ες, φι­λο­λο­γι­κές δια­λέ­ξεις, προ­σκα­λώ­ντας, μά­λι­στα, προ­σω­πι­κό­τη­τες των ελ­λη­νι­κών γραμ­μά­των (όπως, με­τα­ξύ άλ­λων, οι Κω­στής Πα­λα­μάς, Νι­κό­λα­ος Πο­λί­της, Γε­ώρ­γιος Δρο­σί­νης, Γε­ώρ­γιος Μι­στριώ­της, Αρι­στο­μέ­νης Προ­βε­λέγ­γιος κ.ά.) να στε­λε­χώ­σουν τις οι­κεί­ες κρι­τι­κές επι­τρο­πές.
Εί­ναι, τέ­λος, η πε­ρί­ο­δος που και οι γυ­ναί­κες, δει­λά-δει­λά, αρ­χί­ζουν να ασχο­λού­νται με την εκ­γύ­μνα­ση του σώ­μα­τός τους, πα­ρα­κο­λου­θώ­ντας μα­θή­μα­τα σου­η­δι­κής γυ­μνα­στι­κής ή παί­ζο­ντας τέ­νις – στο οποίο κά­ποιες εξ αυ­τών δια­κρί­θη­καν ήδη από τα τέ­λη του 19ου και τις αρ­χές του 20ού αιώ­να, πα­ρέ­χο­ντας τη βά­ση σε Σμυρ­νιούς πα­ρά­γο­ντες για την ει­σα­γω­γή του γυ­ναι­κεί­ου αθλη­τι­σμού στην Ελ­λά­δα, σε κα­το­πι­νό­τε­ρα χρό­νια, όπως θα κα­τα­δει­χθεί εν συ­νε­χεία.
Σε γε­νι­κές γραμ­μές, αθλή­μα­τα όπως η πο­δη­λα­σία, το πο­δό­σφαι­ρο, η πε­το­σφαί­ρι­ση (βό­λεϊ), η αντι­σφαί­ρι­ση (τέ­νις), οι λεμ­βο­δρο­μί­ες (κω­πη­λα­σία), η κο­λύμ­βη­ση, οι κα­τα­δύ­σεις, η υδα­το­σφαί­ρι­ση (γουό­τερ πό­λο), οι ιπ­πο­δρο­μί­ες, η σκο­πο­βο­λή-οπλο­μα­χία, η ξι­φα­σκία, μα­ζί με την πά­λη, την άρ­ση βα­ρών, τη γυ­μνα­στι­κή και, φυ­σι­κά, τον στί­βο, ανα­πτύ­χθη­καν με ζη­λευ­τούς (για την επο­χή) ρυθ­μούς και προ­σέλ­κυ­σαν εκα­το­ντά­δες αθλη­τές και χι­λιά­δες φι­λά­θλους κα­τά την πραγ­μα­το­ποί­η­σή τους.

Όλ’ αυ­τά ίσα­με το 1922. Για­τί με­τά τη Μι­κρα­σια­τι­κή Κα­τα­στρο­φή, τα αθλη­τι­κά σω­μα­τεία της Σμύρ­νης μοι­ραία δια­λύ­θη­καν, αθλη­τές και πα­ρά­γο­ντές τους αιχ­μα­λω­τί­στη­καν ή θα­να­τώ­θη­καν και όσοι από τους εμπλε­κό­με­νους σε αυ­τά βρέ­θη­καν στην Ελ­λά­δα έπρε­πε να πα­λέ­ψουν με μια νέα, σκλη­ρή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, στην οποία δεν ήταν αντι­μέ­τω­ποι μό­νο με την κα­χυ­πο­ψία των γη­γε­νών που, πολ­λές φο­ρές, έβλε­παν τους πρό­σφυ­γες με «μι­σό μά­τι», αλ­λά και με τη δι­στα­κτι­κό­τη­τα των γο­νιών, ανε­ξαρ­τή­τως της κα­τα­γω­γής τους, που δεν άφη­ναν εύ­κο­λα τα παι­διά τους να αθλη­θούν. Κι όμως: χά­ρη στις επί­μο­νες προ­σπά­θειες Σμυρ­νιών, Μι­κρα­σια­τών, Πο­ντί­ων και Κων­στα­ντι­νου­πο­λι­τών πα­ρα­γό­ντων, ιδρύ­θη­καν σω­μα­τεία στα οποία εντά­χθη­καν αξιό­λο­γοι πα­ρά­γο­ντες και αθλη­τές, με απο­τέ­λε­σμα να επα­να­κα­θο­ρι­στεί η φυ­σιο­γνω­μία του ελ­λη­νι­κού αθλη­τι­σμού, η οποία, έτσι και αλ­λιώς, προσ­διο­ρί­στη­κε, σε όλη τη διάρ­κεια του Με­σο­πο­λέ­μου, «από τις πο­λι­τι­κές και κοι­νω­νι­κές εξε­λί­ξεις που επέ­φε­ρε η Μι­κρα­σια­τι­κή Κα­τα­στρο­φή το 1922».[17]
Στο δί­πο­λο, τώ­ρα: εκ­συγ­χρο­νι­σμός της εκ­γύ­μνα­σης και ανοίγ­μα­τος των αθλη­τι­κών δρα­στη­ριο­τή­των προς ευ­ρύ­τε­ρα κοι­νω­νι­κά στρώ­μα­τα (ιδί­ως μέ­σω του πο­δο­σφαί­ρου), που προ­ω­θού­σαν οι φι­λο­βε­νι­ζε­λι­κοί και πολ­λοί αθλη­τι­κοί πα­ρά­γο­ντες, και σύν­δε­ση της άσκη­σης με τις αθλη­τι­κές και γυ­μνα­στι­κές πα­ρα­δό­σεις της αρ­χαί­ας Ελ­λά­δας, που πρέ­σβευαν οι αντι­βε­νι­ζε­λι­κοί γυ­μνα­στές, όσα προ­σφυ­γι­κά σω­μα­τεία ανα­συ­στά­θη­καν από την τέ­φρα (κυ­ρί­ως οι Πα­νιώ­νιος, Απόλ­λων, Πέ­λοψ) ή συ­γκρο­τή­θη­καν από Μι­κρα­σιά­τες πρό­σφυ­γες, Κων­στα­ντι­νου­πο­λί­τες και Πο­ντί­ους, πα­ρά την κά­ποια προ­τί­μη­σή τους προς το πρό­σω­πο του Ελευ­θε­ρί­ου Βε­νι­ζέ­λου, φά­νη­καν να μην μπαί­νουν, ως επί το πλεί­στον, στο παι­χνί­δι του δι­χα­σμού και δού­λε­ψαν για την πραγ­μα­τι­κή προ­α­γω­γή του αθλη­τι­σμού.
Όλ’ αυ­τά δε, σε μιαν πε­ρί­ο­δο κα­τά την οποία δη­μιουρ­γή­θη­καν εκα­το­ντά­δες σύλ­λο­γοι άθλη­σης τό­σο από κα­τοί­κους της λε­γό­με­νης Πα­λαιάς Ελ­λά­δας όσο και από πρό­σφυ­γες, ενώ, πλάι στον ΣΕ­Α­ΓΣ (ΣΕ­ΓΑΣ από το 1929) και στην ΕΟΑ (Επι­τρο­πή Ολυ­μπια­κών Αγώ­νων) που προ­ϋ­πήρ­χαν της Κα­τα­στρο­φής, ιδρύ­θη­καν επι­μέ­ρους αθλη­τι­κές ομο­σπον­δί­ες και κυ­ριάρ­χη­σε, στα­δια­κά, το πο­δό­σφαι­ρο.[18]  Και πά­λι, όμως, τα προ­σφυ­γι­κά σω­μα­τεία, ιδί­ως τα προ­ερ­χό­με­να από τη Σμύρ­νη, δεν μπή­καν σε δια­μά­χες του τύ­που: Αθή­να - Πει­ραιάς ή Θεσ­σα­λο­νί­κη - Αθή­να και Πει­ραιάς. Ού­τε μπή­καν πο­τέ δυ­να­τά στο παι­χνί­δι της εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­σης και του επαγ­γελ­μα­τι­σμού. Πά­ντο­τε υπήρ­ξαν φυ­τώ­ρια τα­λέ­ντων και προ­α­σπι­στές της αθλη­τι­κής άμιλ­λας. Σπά­νια δε οι οπα­δοί αυ­τών των σω­μα­τεί­ων αντι­με­τώ­πι­σαν τους αθλη­τι­κούς (και δη πο­δο­σφαι­ρι­κούς) αγώ­νες ως προ­έ­κτα­ση δι­χα­στι­κών δια­μα­χών του πο­λι­τι­κού στί­βου ή ως προ­έ­κτα­ση της κοι­νω­νι­κής πραγ­μα­τι­κό­τη­τας.[19] Πα­ράλ­λη­λα, Σμυρ­νιοί αθλη­τές και μέ­λη συλ­λό­γων, με χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό­τε­ρες πε­ρι­πτώ­σεις εκεί­νες των Δη­μη­τρού Δάλ­λα[20] και Δη­μη­τρί­ου Μαρ­σέλ­λου, κα­θώς και του θρύ­λου των στί­βων και ποι­κί­λων τε­ρέν Δη­μη­τρού Κα­ρα­μπά­τη, ανα­δεί­χθη­καν σε κο­ρυ­φαί­ους αθλη­τι­κούς πα­ρά­γο­ντες. Ας ση­μειω­θεί, εντε­λώς εν­δει­κτι­κά, η συμ­βο­λή του πρώ­του εξ αυ­τών, ως προ­έ­δρου του Πα­νιω­νί­ου, στη θέ­σπι­ση Βαλ­κα­νι­κών Αγώ­νων (1929) –θέ­ση που στή­ρι­ξε από το βή­μα της Βου­λής και ο δεύ­τε­ρος ως πρό­ε­δρος του Απόλ­λω­να–, κα­θώς και στην ει­σα­γω­γή του γυ­ναι­κεί­ου αθλη­τι­σμού στην Ελ­λά­δα.
Μέ­σα στις δύ­σκο­λες συν­θή­κες της προ­σέ­λευ­σης, εγκα­τά­στα­σης και εν­σω­μά­τω­σης των προ­σφυ­γι­κών πλη­θυ­σμών στην ελ­λα­δι­κή κοι­νω­νία της πε­ριό­δου, ει­δι­κά τα πα­λαιά σω­μα­τεία της Σμύρ­νης, εκ­πρό­σω­ποι των οποί­ων εί­χαν κα­τα­φτά­σει στην Αθή­να, όχι μό­νον επι­χεί­ρη­σαν να εντο­πί­σουν και να επα­νε­ντά­ξουν στο δυ­να­μι­κό τους πα­λαιούς αθλη­τές τους, αλ­λά πε­ριέρ­χο­νταν τις γει­το­νιές πα­ρα­κι­νώ­ντας προ­σφυ­γό­που­λα και τέ­κνα γη­γε­νών να στρα­φούν προς τον αθλη­τι­σμό, πα­ρα­κάμ­πτο­ντας προ­κα­τα­λή­ψεις, αντι­μα­χί­ες, επι­φυ­λά­ξεις των γο­νιών κ.ά.π. Σε αυ­τήν την προ­σπά­θεια στά­θη­κε αρω­γός η Ελ­λη­νι­κή Πο­λι­τεία, κα­θώς και αθλη­τι­κοί φο­ρείς και σω­μα­τεία, ενι­σχύ­ο­ντας οι­κο­νο­μι­κά τις πρω­το­βου­λί­ες Σμυρ­νιών πα­ρα­γό­ντων, όπως ο Δάλ­λας, πα­ρέ­χο­ντας εγκα­τα­στά­σεις και διευ­κο­λύ­νο­ντας την εκ­γύ­μνα­ση των αθλη­τών των προ­σφυ­γι­κών σω­μα­τεί­ων ή ορ­γα­νώ­νο­ντας αγώ­νες τις ει­σπρά­ξεις των οποί­ων διέ­θε­ταν «απο­κλει­στι­κώς υπέρ της οι­κο­νο­μι­κής ενι­σχύ­σε­ως των συ­να­δέλ­φων προ­σφύ­γων αθλη­τών Πα­νιω­νί­ου, Απόλ­λω­νος και Αρ­με­νι­κού Συλ­λό­γου Σμύρ­νης».[21] Άλ­λω­στε, μό­λις τον Νο­έμ­βριο του 1922 εί­χε απο­φα­σι­στεί η με­τα­φο­ρά των εδρών των τριών ση­μα­ντι­κό­τε­ρων ελ­λη­νι­κών σω­μα­τεί­ων της Σμύρ­νης (Πα­νιω­νί­ου, Απόλ­λω­να και Πέ­λο­πα) στην ελ­λη­νι­κή πρω­τεύ­ου­σα –κά­τι που συ­ντε­λέ­στη­κε τους αμέ­σως επό­με­νους μή­νες–, ενώ αρ­χι­κά υπήρ­ξε η σκέ­ψη, με πρω­το­βου­λία των τριών προ­έ­δρων-πρω­τερ­γα­τών των πιο πά­νω Συλ­λό­γων (Δη­μη­τρού Δάλ­λα, Δη­μη­τρί­ου Μαρ­σέλ­λου και Αλε­ξάν­δρου Νι­κο­λο­πού­λου), να συμ­πτυ­χθούν σε ένα σω­μα­τείο με την επω­νυ­μία Σμυρ­ναϊ­κή Αθλη­τι­κή Ένω­σις – κά­τι που, τε­λι­κά, δεν έγι­νε.[22]
Ταυ­τό­χρο­να, ιδρύ­θη­καν από άλ­λους Μι­κρα­σιά­τες, Κων­στα­ντι­νου­πο­λί­τες και Πο­ντί­ους πρό­σφυ­γες πο­λυά­ριθ­μα αθλη­τι­κά σω­μα­τεία (γνω­στό­τε­ρα των οποί­ων κα­τέ­στη­σαν η ΑΕΚ και ο ΠΑ­ΟΚ)[23] που συ­νέ­βα­λαν στην πρό­ο­δο του ελ­λη­νι­κού αθλη­τι­σμού και απέ­κτη­σαν εκα­τομ­μύ­ρια οπα­δούς και θαυ­μα­στές, δί­πλα σε πά­μπολ­λες προ­σφυ­γι­κές ενώ­σεις, ομί­λους, λέ­σχες, συλ­λό­γους και εται­ρεί­ες με πα­ράλ­λη­λη πνευ­μα­τι­κή, καλ­λι­τε­χνι­κή και πο­λι­τι­στι­κή στό­χευ­ση. Ο στί­βος, η γυ­μνα­στι­κή, η κο­λύμ­βη­ση, η αντι­σφαί­ρι­ση, η πά­λη, η κω­πη­λα­σία, η πο­δη­λα­σία, το βό­λεϊ, το μπά­σκετ, το χάντ­μπολ, το πό­λο, η ορει­βα­σία, το πινγκ-πονγκ, η σκο­πο­βο­λή, η πυγ­μα­χία και, φυ­σι­κά, το πο­δό­σφαι­ρο, στην ανά­πτυ­ξη του οποί­ου οι πρό­σφυ­γες συ­νέ­βα­λαν κα­θο­ρι­στι­κά, ει­δι­κά στην ελ­λη­νι­κή επαρ­χία, ήταν τα πρώ­τα αθλή­μα­τα που καλ­λιέρ­γη­σαν στη νέα πα­τρί­δα οι διά­φο­ροι προ­σφυ­γι­κοί σύλ­λο­γοι στην πε­ρί­ο­δο του Με­σο­πο­λέ­μου.[24]
Ει­δι­κά δε στον στί­βο (και δευ­τε­ρευό­ντως στο βό­λεϊ) η τε­χνο­γνω­σία του Πα­νιω­νί­ου Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου Σμύρ­νης, που εί­χε απο­κτη­θεί από την πο­λύ­χρο­νη ορ­γά­νω­ση των Πα­νιω­νί­ων και Σχο­λι­κών Αγώ­νων, σε συν­δυα­σμό με τη διαρ­κή επα­φή του με δυ­τι­κά σω­μα­τεία στη Σμύρ­νη, την υιο­θέ­τη­ση νέ­ων τά­σε­ων στην αθλη­τι­κή πε­ρι­βο­λή, στην προ­πο­νη­τι­κή και στους κα­νο­νι­σμούς και την τόλ­μη του να δί­νει ώθη­ση στην πα­ρου­σία των γυ­ναι­κών στους αγω­νι­στι­κούς χώ­ρους συ­νέ­βα­λαν στην εδραί­ω­ση και κα­τα­ξί­ω­ση του αντι­κει­μέ­νου και στη νέα πα­τρί­δα του Συλ­λό­γου – κυ­ρί­ως μέ­σα από τη διαρ­κή και συ­στη­μα­τι­κή εκ­γύ­μνα­ση νέ­ων παι­διών και την ορ­γά­νω­ση αγω­νι­στι­κών εκ­δη­λώ­σε­ων (με απο­κο­ρύ­φω­μα τη συ­νέ­χι­ση των Πα­νιω­νί­ων και Σχο­λι­κών Αγώ­νων), άλ­λο­τε με τη συ­νερ­γα­σία σω­μα­τεί­ων που ανή­καν στον ΣΕ­ΓΑΣ (διά­δο­χο του ΣΕ­Α­ΓΣ) και άλ­λο­τε με συμ­με­το­χή ανε­ξάρ­τη­των αθλη­τών ή ανε­πί­ση­μων συ­νοι­κια­κών σω­μα­τεί­ων (στους Λαϊ­κούς Αθλη­τι­κούς Αγώ­νες), δια­δί­δο­ντας το αθλη­τι­κό ιδε­ώ­δες σε ευ­ρύ­τε­ρα λαϊ­κά στρώ­μα­τα.

Ως προς την εγκα­θί­δρυ­ση του γυ­ναι­κεί­ου αθλη­τι­σμού από τον Πα­νιώ­νιο, κα­λό θα ήταν να ση­μειω­θεί πως συ­νέ­χι­ζε μιαν πα­ρά­δο­ση της Σμύρ­νης,[25] αλ­λά και άλ­λων ελ­λη­νι­κών σω­μα­τεί­ων, όπως του Πα­νελ­λη­νί­ου Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου, που εί­χε από τη δε­κα­ε­τία του 1890 επι­χει­ρή­σει να συ­στή­σει σχο­λή γυ­μνα­στριών,[26] ή του Εθνι­κού Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου που, επί­σης πρώ­ι­μα, υπο­στή­ρι­ξε ανά­λο­γη πρω­το­βου­λία του Εκ­παι­δευ­τι­κού Τμή­μα­τος της Ενώ­σε­ως των Ελ­λη­νί­δων, προ­χω­ρώ­ντας, πα­ράλ­λη­λα, στην επι­λο­γή τριών γυ­ναι­κών στο διοι­κη­τι­κό του συμ­βού­λιο, στα 1901.[27]  Σε κά­θε πε­ρί­πτω­ση, όμως, για να εί­ναι κα­νείς δί­καιος, οφεί­λει να ση­μειώ­σει πως στις 2 Σε­πτεμ­βρί­ου του 1923, ο Πα­νιώ­νιος τέ­λε­σε στο Πα­να­θη­ναϊ­κό Στά­διο εσω­τε­ρι­κούς αγώ­νες νέ­ων, ανά­με­σα στα αγω­νί­σμα­τα των οποί­ων πε­ρι­λαμ­βά­νο­νταν –για πρώ­τη φο­ρά σε σω­μα­τεια­κούς αγώ­νες στί­βου– δρό­μος 60 μέ­τρων και άλ­μα εις μή­κος κο­ρα­σί­δων, ενώ τον Οκτώ­βριο του 1926 συ­νέ­στη­σε τμή­μα γυ­ναι­κεί­ου αθλη­τι­σμού και προ­κή­ρυ­ξε γυ­ναι­κεί­ους αθλη­τι­κούς αγώ­νες για τις 28 Νο­εμ­βρί­ου της ίδιας χρο­νιάς, οι οποί­οι στέ­φθη­καν από με­γά­λη επι­τυ­χία. Ας επι­ση­μαν­θεί, επί­σης, ότι από το 1925 ο ίδιος σύλ­λο­γος εί­χε ιδρύ­σει γυ­ναι­κεία ομά­δα βό­λεϊ και τον Απρί­λιο του 1926 εί­χε ορ­γα­νώ­σει πρω­τά­θλη­μα πε­το­σφαί­ρι­σης δε­σποι­νί­δων. Με τον τρό­πο αυ­τόν, οι όποιες από­πει­ρες φε­μι­νι­στριών για τη συ­γκρό­τη­ση εγ­χώ­ριας γυ­ναι­κεί­ας αθλη­τι­κής κί­νη­σης που εί­χαν προη­γη­θεί, λάμ­βα­ναν, πραγ­μα­τι­κά, σάρ­κα και οστά. Αντί­στοι­χα δε εγ­χει­ρή­μα­τα εμ­φα­νί­στη­καν την ίδια πε­ρί­ο­δο και από σω­μα­τεία άλ­λων πό­λε­ων, ιδί­ως δε της Θεσ­σα­λο­νί­κης.
Έτσι, ο Δη­μη­τρός Δάλ­λας δεν κα­τά­φε­ρε απλώς να πεί­σει το ευ­ρύ­τε­ρο κοι­νό πως και οι γυ­ναί­κες εί­χαν το δι­καί­ω­μα συμ­με­το­χής στην άθλη­ση (δί­χως να κιν­δυ­νεύ­ουν να γί­νουν οι μέλ­λου­σες μη­τέ­ρες, κα­τα­πώς διέ­δι­δαν, με­τα­ξύ άλ­λων, οι πο­λέ­μιοι του γυ­ναι­κεί­ου αθλη­τι­σμού), αλ­λά και να απο­σα­θρώ­σει το στε­ρε­ό­τυ­πο που ήθε­λε τις «Σμυρ­νιές» ως «μαλ­θα­κές, σαρ­κώ­δεις και φι­λή­δο­νες» Ανα­το­λί­τισ­σες, «για τα κοι­νά γού­στα», όπως τις εί­χε πε­ρι­γρά­ψει ο Κώ­στας Ου­ρά­νης[28]  — κά­τι που, βέ­βαια, ερ­χό­ταν σε αντί­θε­ση με τον ρό­λο των γυ­ναι­κών στη Σμύρ­νη και την κοι­νω­νι­κή τους δρά­ση.
Και όλ’ αυ­τά, πα­ρά τις δυ­σκο­λί­ες και τα προ­σκόμ­μα­τα που έφερ­ναν πα­ρά­γο­ντες και φο­ρείς του αθλη­τι­σμού, και μέ­σα σε ένα κλί­μα διαρ­κούς αντι­πα­ρά­θε­σης των γη­γε­νών και των προ­σφύ­γων (ή και με­τα­ξύ των ίδιων των προ­σφύ­γων, κά­ποιες φο­ρές), σε αρ­κε­τές πε­ριο­χές, ιδί­ως της πε­ρι­φέ­ρειας, με κοι­νω­νι­κές προ­ε­κτά­σεις και πο­λι­τι­κές ανα­φο­ρές.[29]  Δυ­σκο­λί­ες που, ει­δι­κά τον Πα­νιώ­νιο Γυ­μνα­στι­κό Σύλ­λο­γο Σμύρ­νης, πο­τέ δεν τον εμπό­δι­σαν να απο­νεί­μει τον Χρυ­σό Σταυ­ρό του σω­μα­τεί­ου σε εξέ­χο­ντες Έλ­λη­νες αθλη­τές (και όχι μό­νο δι­κούς του) – ήδη από την επο­χή της Σμύρ­νης αλ­λά και ίσα­με σή­με­ρα. Ενός συλ­λό­γου που μό­λις στο τέ­λος του Με­σο­πο­λέ­μου βρέ­θη­κε με ολό­τε­λα δι­κές του εγκα­τα­στά­σεις στη Νέα Σμύρ­νη, πλέ­ον – με ό,τι αυ­τό ση­μα­το­δο­τού­σε όχι μό­νο ως προς την ανά­πτυ­ξή του, αλ­λά και ως προς τη δια­τή­ρη­ση της μνή­μης της γε­νέ­τει­ρας πό­λης (μιας μνή­μης που με πα­ρό­μοιους ή/και άλ­λους τρό­πους επι­χει­ρεί­ται να κρα­τη­θεί ζω­ντα­νή σε πολ­λές πα­ρό­μοιες πε­ρι­πτώ­σεις προ­σφυ­γι­κών σω­μα­τεί­ων).[30]
Εί­ναι, τε­λι­κά, θε­τι­κό το πρό­ση­μο από την πα­ρου­σία των προ­σφυ­γι­κών αθλη­τι­κών σω­μα­τεί­ων –και ει­δι­κά αυ­τών της Σμύρ­νης– στο κοι­νω­νι­κό και πο­λι­τι­στι­κό γί­γνε­σθαι της σύγ­χρο­νης Ελ­λά­δας;[31]  Όποιος δεν το πα­ρα­δε­χθεί, θα έχει μάλ­λον άδι­κο. Όχι μό­νο για όσα δε­δο­μέ­να επι­ση­μάν­θη­καν στις γραμ­μές που προη­γή­θη­καν και που στό­χο εί­χαν να πε­ρι­γρά­ψουν, σε αδρές, έστω, γραμ­μές, τό­σο την πο­ρεία του σμυρ­ναϊ­κού αθλη­τι­σμού και τη δια­σύν­δε­σή του με τον πο­λι­τι­σμό στα χώ­μα­τα της Ιω­νί­ας όσο και την ου­σια­στι­κή συμ­βο­λή του στον εκ­συγ­χρο­νι­σμό και στην ανα­νέ­ω­ση του ελ­λα­δι­κού αθλη­τι­σμού στα χρό­νια του Με­σο­πο­λέ­μου, αλ­λά και αρ­γό­τε­ρα. Θα έχει άδι­κο για­τί εί­ναι ευ­ρύ­τε­ρα, κα­τά τη γνώ­μη του γρά­φο­ντος του­λά­χι­στον, γνω­στό ότι τα σω­μα­τεία της Σμύρ­νης (όπως και άλ­λων εστιών του προ­σφυ­γι­κού ελ­λη­νι­σμού) που με­τέ­φε­ραν τις έδρες τους σε κέ­ντρα της ελ­λη­νι­κής εν­δο­χώ­ρας ή όσα ιδρύ­θη­καν εδώ με­τά τη Μι­κρα­σια­τι­κή Κα­τα­στρο­φή πρό­σφε­ραν –και συ­νε­χί­ζουν να προ­σφέ­ρουν– πολ­λές συ­γκι­νή­σεις στους Έλ­λη­νες φι­λά­θλους, καλ­λιέρ­γη­σαν αν­θρω­πι­στι­κές αξί­ες και πί­στε­ψαν πως ο αθλη­τι­σμός εί­ναι και πο­λι­τι­σμός, μα­κριά από φα­να­τι­σμούς και δι­χα­στι­κές λο­γι­κές. Γι’ αυ­τό και αγα­πή­θη­καν και υπο­στη­ρί­χθη­καν δια­χρο­νι­κά από όλες τις κοι­νω­νι­κές τά­ξεις και απέ­κτη­σαν πά­ρα πολ­λούς οπα­δούς. Πε­ρισ­σό­τε­ρο, ωστό­σο, από το τε­λευ­ταίο, πα­ρέ­μει­ναν και πα­ρα­μέ­νουν συ­μπα­θή σε ανα­ρίθ­μη­τους υγιώς σκε­πτό­με­νους φι­λά­θλους, ενώ η συ­ντρι­πτι­κή πλειο­νό­τη­τα από αυ­τά (και πά­ντως οι σμυρ­ναϊ­κοί σύλ­λο­γοι) δεν μπή­καν πο­τέ (ευ­τυ­χώς!) στο κλί­μα του εφή­με­ρου μάρ­κε­τινγκ και της αντα­γω­νι­στι­κής εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­σης. Δια­τή­ρη­σαν έναν (πε­ρισ­σό­τε­ρο) οι­κο­γε­νεια­κό χα­ρα­κτή­ρα και έμει­ναν με το κε­φά­λι ψη­λά. Αν, μά­λι­στα, κά­ποιος ζή­σει από τα μέ­σα αυ­τό το κλί­μα, τό­τε θα κα­τα­λά­βει κα­λύ­τε­ρα όσα υπο­στη­ρί­ζο­νται από τον υπο­γρα­φό­με­νο.

Αυ­τή εί­ναι η με­γά­λη, η σπου­δαία πα­ρα­κα­τα­θή­κη του προ­σφυ­γι­κού αθλη­τι­σμού. Και για τού­το τον αγα­πούν και τον στη­ρί­ζουν και πά­ρα πολ­λοί με μη προ­σφυ­γι­κές κα­τα­βο­λές. Αγα­πούν την αύ­ρα του, την ατμό­σφαι­ρά του, το ήθος του και την ποιό­τη­τά του. Μια ποιό­τη­τα που ονει­ρεύ­ο­νται να μεί­νει πά­ντο­τε υψη­λού πο­λι­τι­στι­κού επι­πέ­δου και να συ­νε­χί­σει να με­τα­λα­μπα­δεύ­ε­ται στις επό­με­νες γε­νιές, ει­δι­κά σε και­ρούς έκ­πτω­σης και πλή­θους πα­ρακ­μια­κών φαι­νο­μέ­νων. Σε πεί­σμα των και­ρών, λοι­πόν, όσοι νοιά­ζο­νται για ένα πιο και­νο­τό­μο και φω­τει­νό­τε­ρο μέλ­λον του ελ­λη­νι­κού αθλη­τι­σμού, μπο­ρούν να δι­δα­χθούν πολ­λά από το πα­ρελ­θόν και το πα­ρόν των προ­σφυ­γι­κών αθλη­τι­κών σω­μα­τεί­ων – γε­νι­κά των αθλη­τι­κών συλ­λό­γων, θα μπο­ρού­σε άφο­βα να πει κα­νείς, που με πε­νι­χρά μέ­σα και εντός συν­θη­κών αντί­ξο­ων συ­νε­χί­ζουν να πα­ρά­γουν ήθος, να δια­πλά­θουν προ­σω­πι­κό­τη­τες και να υπη­ρε­τούν το κοι­νω­νι­κό σύ­νο­λο.

Ο Γυμναστικός Σύλλογος «Απόλλων» (φωτ. 1920)
Ο Γυμναστικός Σύλλογος «Απόλλων» (φωτ. 1920)

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αγ­γε­λά­κης, Γιώρ­γος (2019): Οπα­δι­κή κουλ­τού­ρα και δια­χεί­ρι­ση της προ­σφυ­γι­κής μνή­μης: η πε­ρί­πτω­ση της κοι­νό­τη­τας οπα­δών του Απόλ­λω­να Σμύρ­νης. Δι­πλω­μα­τι­κή Ερ­γα­σία, Αθή­να: ΕΑΠ - Σχο­λή Κοι­νω­νι­κών Επι­στη­μών [Αθλη­τι­κές Σπου­δές: Κοι­νω­νιο­λο­γία, Ιστο­ρία, Αν­θρω­πο­λο­γία].
Αρ­κου­λής, Γιώρ­γος (2020): Οι Πα­νιώ­νιοι δεν πλήτ­τουν πο­τέ. 50 χρό­νια πα­ρα­σκή­νιο, Αθή­να: Τό­πος.
Αρ­κου­λής Γιώρ­γος (2022): Για τον Απόλ­λω­να που αγα­πή­σα­με. Πρό­σω­πα, γε­γο­νό­τα, πα­ρα­σκή­νια, Αθή­να: Δ.Σ. Ερα­σι­τέ­χνη Απόλ­λω­να.
Γά­σιας, Γιώρ­γος (2005): Η πε­ρί­πτω­ση των πο­δο­σφαι­ρι­κών σω­μα­τεί­ων στην ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία του Με­σο­πο­λέ­μου 1922-1936, Ρέ­θυ­μνο: Πα­νε­πι­στή­μιο Κρή­της / Φι­λο­σο­φι­κή Σχο­λή / Τμή­μα Ιστο­ρί­ας - Αρ­χαιο­λο­γί­ας [Με­τα­πτυ­χια­κό Πρό­γραμ­μα Ει­δί­κευ­σης στη Σύγ­χρο­νη Ελ­λη­νι­κή και Ευ­ρω­παϊ­κή Ιστο­ρία].
Γκιό­σος, Γιάν­νης Π. (1994): «Τουρ­κο­με­ρί­τες και Αυ­στρια­κοί». Κοι­νω­νι­κές πα­ρά­με­τροι στο τρό­πο ορ­γά­νω­σης του πο­δο­σφαί­ρου στον Βό­λο 1922-90. Δι­δα­κτο­ρι­κή Δια­τρι­βή, Αθή­να: ΕΚ­ΠΑ / ΠΤ­ΔΕ.
Δα­λα­κού­ρα, Κα­τε­ρί­να / Ζιώ­γου-Κα­τα­στερ­γί­ου, Σι­δη­ρού­λα (2015): Η εκ­παί­δευ­ση των γυ­ναι­κών - Οι γυ­ναί­κες στην εκ­παί­δευ­ση (18ος-20ός αιώ­νας). Κοι­νω­νι­κοί, ιδε­ο­λο­γι­κοί, εκ­παι­δευ­τι­κοί με­τα­σχη­μα­τι­σμοί και η γυ­ναι­κεία πα­ρέμ­βα­ση, Αθή­να: ΣΕ­ΑΒ - ΕΜΠ [Ελ­λη­νι­κά Ακα­δη­μαϊ­κά Ηλε­κτρο­νι­κά Συγ­γράμ­μα­τα και Βοη­θή­μα­τα - www.​kal​lipo​s.​gr].
Ε[θνι­κός] Γ[υμνα­στι­κός] Σ[ύλ­λο­γος] (2021): η ιστο­ρία του, όπως πα­ρα­τί­θε­ται στον ιστο­χώ­ρο του: https://​www.​eth​niko​sgs.​gr/​wp-​content/​uploads/​2014/​02/​History.​pdf (επί­σκε­ψη: 12.8.2022).
Ζαϊ­μά­κης, Γιάν­νης - Φουρ­να­ρά­κη Ελέ­νη (επιμ.) (2015): Κοι­νω­νία και αθλη­τι­σμός στην Ελ­λά­δα. Κοι­νω­νιο­λο­γι­κές και ιστο­ρι­κές προ­σεγ­γί­σεις, Αθή­να: Αλε­ξάν­δρεια.
Κου­λού­ρη, Χρι­στί­να (1997): Αθλη­τι­σμός και όψεις της αστι­κής κοι­νω­νι­κό­τη­τας. Γυ­μνα­στι­κά και Αθλη­τι­κά σω­μα­τεία 1870-1922, Αθή­να: ΙΑ­ΕΝ / ΓΓΝΓ - ΚΝΕ / ΕΙΕ [αριθ. 32 - προ­σβά­σι­μο στο: https://​www.​aca​demi​a.​edu/​626592/​%CE%91%CE%B8%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B9... - επί­σκε­ψη: 6.8.2022].
Κου­σου­νέ­λος, Γιώρ­γος Η. (2012): Γ. Σ. Απόλ­λων Σμύρ­νης 1891-2011. Μία ομά­δα - Δύο πα­τρί­δες - Τρεις αιώ­νες. 120 χρό­νια αθλη­τι­σμός και πο­λι­τι­σμός, Αθή­να: Πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής.
Λα­γου­δά­κη, Ευ­γε­νία (2015): «Συμ­βο­λή των Μι­κρα­σια­τών προ­σφύ­γων στην ανά­πτυ­ξη του αθλη­τι­σμού στο Ηρά­κλειο», https://​mik​rasi​atis.​gr/​sym​voli... (ανάρ­τη­ση: 27.3.2015 - πρό­σβα­ση: 6.8.2022).

Λέ­σχη Φί­λων Πα­νιω­νί­ου (2010): Πα­νιώ­νιος Γ.Σ.Σ. 1890-1940. Λεύ­κω­μα. Ο αρ­χαιό­τε­ρος Αθλη­τι­κός Σύλ­λο­γος της Ελ­λά­δος (Σμύρ­νη 1890), [Αθή­να].
Λι­νάρ­δος, Πέ­τρος (1998): Η Σμύρ­νη του Πα­νιω­νί­ου. Από τη μι­κρα­σια­τι­κή πρω­το­πο­ρία στην αθη­ναϊ­κή ανα­γέν­νη­ση, Νέα Σμύρ­νη: Οι Φί­λοι των Τε­χνών.
Λι­νάρ­δος, Π. Ν. (2008): «Η ση­μα­σία της άθλη­σης της Σμύρ­νης», εφημ. Το Βή­μα, 24 Νο­εμ­βρί­ου 2008 [προ­σβά­σι­μο και στο: https://​www.​tovima.​gr/​2008/​11/​24/​sports/​i-​simasia-​tis-​ath​lisi​s-​sti-​smyrni/ (επί­σκε­ψη: 12.8.2022)].
Λι­νάρ­δος, Πέ­τρος Ν. (2018): Δη­μη­τρός Δάλ­λας. Ο πρω­το­μά­στο­ρας του αθλη­τι­σμού της Μι­κράς Ασί­ας και της προ­σφυ­γι­κής ανα­γέν­νη­σης του Πα­νιω­νί­ου Γ. Σ. Σμύρ­νης, [Γλύ­φα Βαρ­θο­λο­μιού Ηλεί­ας:] Εκ­δό­σεις Μπαλ­τά / εξ Ανα­το­λών.
Μα­μώ­νη, Κυ­ρια­κή - Ιστι­κο­πού­λου, Λή­δα (2006): Σω­μα­τεια­κή ορ­γά­νω­ση του ελ­λη­νι­σμού στη Μι­κρά Ασία (1861-1922), Εστία.
Μα­νι­τά­κης, Παύ­λος Ν. (1962): 100 χρό­νια νε­ο­ελ­λη­νι­κού αθλη­τι­σμού 1830-1930, Αθή­ναι.
Με­χτί­δης, Πέ­τρος Στ. (2015): «Οι απαρ­χές της γυ­μνα­στι­κής στη Σμύρ­νη (1870-1880)», εφημ. Μι­κρα­σια­τι­κή Ηχώ. Τρι­μη­νιαία έκ­δο­ση «Ενώ­σε­ως Σμυρ­ναί­ων», Ια­νουά­ριος - Φε­βρουά­ριος - Μάρ­τιος 2015, 10-11.
Μι­σιά­γκας, Στέρ­γιος (2020): Όψεις της ιστο­ρί­ας του Πα­νιώ­νιου Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου κα­τά τη διάρ­κεια του Με­σο­πο­λέ­μου (1922-1940). Πτυ­χια­κή / Δι­πλω­μα­τι­κή Ερ­γα­σία, Αθή­να: ΕΑΠ - Σχο­λή Κοι­νω­νι­κών Επι­στη­μών [Αθλη­τι­κές Σπου­δές: Κοι­νω­νιο­λο­γία, Ιστο­ρία, Αν­θρω­πο­λο­γία].
Μπαλ­τάς, Αν­δρέ­ας (2014): Ο ελ­λη­νι­κός αθλη­τι­σμός στη Σμύρ­νη 1890-1922, [Γλύ­φα Βαρ­θο­λο­μιού Ηλεί­ας:] Εκ­δό­σεις Μπαλ­τά / εξ Ανα­το­λής.
Μπαλ­τάς, Αν­δρέ­ας (2021): Προ­σφυ­γι­κά αθλη­τι­κά σω­μα­τεία στον Με­σο­πό­λε­μο 1922-1940, [Γλύ­φα Βαρ­θο­λο­μιού Ηλεί­ας:] Εκ­δό­σεις Μπαλ­τά / εξ Ανα­το­λής.
Μπε­λί­τσος, Θο­δω­ρής (2020): Πα­νιώ­νιος. 125 χρό­νια προ­σφο­ράς στον ελ­λη­νι­κό αθλη­τι­σμό. Η κυα­νέ­ρυ­θρη αθλη­τι­κή ιστο­ρία, Νέα Σμύρ­νη [Β΄ έκ­δο­ση με το Πα­ράρ­τη­μα «125+5 έτη» - προ­σβά­σι­μο στο: https://​www.​aca​demi​a.​edu/​437​6519​9/​%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%... - επί­σκε­ψη: 7.8.2022].
Π[ανιώ­νιος] Γ[υμνα­στι­κός] Σ[ύλ­λο­γος] Σ[μύρ­νης], Σμύρ­νη 1890 - Αθή­ναι 1922 (1931): Πα­νιώ­νιος Γυ­μνα­στι­κός Σύλ­λο­γος 1890-1930. 40-ετη­ρίς, [Αθή­να].
Πα­ντα­ζή Μα­ρία-Ελέ­νη (2021): Πτυ­χές της Ιστο­ρί­ας του Πα­νιω­νί­ου Γυ­μνα­στι­κού Συλ­λό­γου (1945-1967). Δι­πλω­μα­τι­κή Ερ­γα­σία, Αθή­να: ΕΑΠ - Σχο­λή Κοι­νω­νι­κών Επι­στη­μών [Αθλη­τι­κές Σπου­δές: Κοι­νω­νιο­λο­γία, Ιστο­ρία, Αν­θρω­πο­λο­γία].
Πα­χτί­κος, Γε­ώρ­γιος Δ. (1893): Ολυ­μπια­κοί αγώ­νες εν Βι­θυ­νία. Πραγ­μα­τεία ανα­γνω­σθεί­σα εν τω εν Αθή­ναις Συλ­λό­γω των Μι­κρα­σια­τών «Η Ανα­το­λή», Εν Αθή­ναις: Εκ του Τυ­πο­γρα­φεί­ου Αδελ­φών Η. Κα­λέρ­γη.
Σαλ­βά­νου, Αι­μι­λία (2018): Η συ­γκρό­τη­ση της προ­σφυ­γι­κής μνή­μης. Το πα­ρελ­θόν ως ιστο­ρία και πρα­κτι­κή, Νε­φέ­λη.
Σο­λω­μο­νί­δης, Χρή­στος Σω­κρ. - Λω­ρέ­ντης, Νί­κος Εμμ. (1967): Τα 75 χρό­νια του Πα­νιω­νί­ου. Πα­νιώ­νιος Γυ­μνα­στι­κός Σύλ­λο­γος.
Χα­τζα­του­ριάν, Βαγ­γέ­λης (2019): Πα­νιώ­νιος. 1890 Μνή­μες, Αθή­να: Μί­λη­τος.
Yıldız, Murat Cihan (2015): Strengthening male bodies and building robust communities: Physical culture in the late Ottoman Empire. A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in History, Los Angeles: University of California.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: