Η σκοτεινή μας ρίζα της κραυγής

Carlos Francisco Monge
Carlos Francisco Monge

Με τον πα­σί­γνω­στο στί­χο του Φε­δε­ρί­κο Γκαρ­θία Λόρ­κα, τι­τλο­φο­ρού­με τη νέα σε­λί­δα μας στον Χάρ­τη, στην οποία θα πα­ρου­σιά­ζο­νται ποι­ή­μα­τα κραυ­γές κό­ντρα σε αδι­κί­ες και αδι­κή­μα­τα.
Με την πε­ποί­θη­ση ότι ο πό­λε­μος ανέ­κα­θεν ήταν άδι­κος κι ότι στην επο­χή μας εκτός από άδι­κος εί­ναι και αδι­καιο­λό­γη­τος, ενώ­νου­με και πά­λι τις φω­νές μας υπέρ της δο­κι­μα­ζό­με­νης Ου­κρα­νί­ας. Αυ­τή τη φο­ρά με­τα­φρά­ζου­με το ποί­η­μα που έγρα­ψε και μας έστει­λε για τη φε­τι­νή Ημέ­ρα Ποί­η­σης ο Κο­στα­ρι­κα­νός ποι­η­τής Κάρ­λος Φραν­σί­σκο Μόν­χε. Στη συ­νέ­χεια, πα­ρα­θέ­του­με ένα δι­κό μας, γραμ­μέ­νο το 2014 με­τά τη ρω­σι­κή ει­σβο­λή στην Κρι­μαία. Το πρώ­το έχει ανα­φο­ρές στο σι­τά­ρι και το ψω­μί∙ το δεύ­τε­ρο, στον σι­το­βο­λώ­να των αρ­χαί­ων χρό­νων∙ και τα δύο, στην ίδια πε­ριο­χή της γης.


Η σκοτεινή μας ρίζα της κραυγής

Adagio σι­τα­ριού και ου­ρα­νού

Στους πρό­σφυ­γες από την Ου­κρα­νία,
τον χει­μώ­να του 2022

Δε θα λεί­ψει η γη
ού­τ’ οι χα­ραυ­γές της∙
εκεί θα εί­ναι τα πο­τά­μια, κυ­λώ­ντας στην ομί­χλη,
οι επο­χές θα έρ­θουν,
οι νύ­χτες και οι μέ­ρες θα πε­ρι­στρέ­φο­νται όπως πά­ντα,
και η φω­τιά έτοι­μη θα ’ναι
να δώ­σει στο ψω­μί την ακρι­βή του γεύ­ση∙
αχ, όταν θα γυ­ρί­σου­με.
Θα επι­στρέ­ψουν τα βλέμ­μα­τα, τα βή­μα­τα, οι ψί­θυ­ροι
της πό­λης της κα­λυμ­μέ­νης με κα­θα­ρή χρυ­σό­σκο­νη,
σαν το σι­τά­ρι μπρος στον ου­ρα­νό,
σαν τα ηλιο­τρό­πια όταν χο­ρεύ­ουν με τον άνε­μο.
Εκεί θα ’ναι τα τρέ­να, οι ση­μαί­ες, οι πύρ­γοι
ρί­χνο­ντας μια σκιά κά­τω απ’ το φεγ­γά­ρι το μει­λί­χιο,
και θα ευω­διά­ζουν πά­λι, όπως πά­ντα, τα πεύ­κα
τα πάρ­κα κι οι δρό­μοι.
Εκεί θα εί­ναι τα γε­φύ­ρια κι οι κα­μπά­νες,
η ίδια πόρ­τα, ένα όνο­μα,
το κρα­σί, το ψω­μί με την ακρι­βή του γεύ­ση,
κι η ατέ­λειω­τη αγκα­λιά του ηλιο­τρό­πιου στον άνε­μο∙
αχ, όταν θα γυ­ρί­σου­με
για το σι­τά­ρι μπρος στον ου­ρα­νό.

«ΔΕΞΑΜΕΝΟΣ ΕΠΟΙΕ ΧΙΟΣ». Χρυσό δαχτυλίδι με ενεπίγραφο σφραγιδόλιθο από χαλκηδόνιο λίθο, 5ου π.Χ. αιώνα. Βρέθηκε στην Ουκρανία, στο αρχαίο Παντικάπαιο (σημερινό Κερτς), στα στενά του Κιμμερίου Βοσπόρου (στενά του Κερτς, στην είσοδο της Αζοφικής). Μουσείο Ερμιτάζ, Πετρούπολη
«ΔΕΞΑΜΕΝΟΣ ΕΠΟΙΕ ΧΙΟΣ». Χρυσό δαχτυλίδι με ενεπίγραφο σφραγιδόλιθο από χαλκηδόνιο λίθο, 5ου π.Χ. αιώνα. Βρέθηκε στην Ουκρανία, στο αρχαίο Παντικάπαιο (σημερινό Κερτς), στα στενά του Κιμμερίου Βοσπόρου (στενά του Κερτς, στην είσοδο της Αζοφικής). Μουσείο Ερμιτάζ, Πετρούπολη


Πα­ντι­κά­παιον*

Αχ, ήμουν κή­πος του πα­ντός
κι εσύ μι­κρός ερω­διός**
που έφευ­γες κι ερ­χό­σουν
ωραί­ος μα θα­να­τε­ρός,
λες κι εί­ν’ ο έρω­τας εχθρός
γι’ αυ­τούς που θα εν­δώ­σουν.

Σε καρ­τε­ρού­σα να φα­νείς
μέ­σ’ από στέ­πες αχα­νείς
και γέ­ρι­κα λι­μά­νια,
πρώ­τος εσύ κι άλ­λος κα­νείς
στην αγκα­λιά μου για να βρεις
δρο­σιά και πε­ρη­φά­νια.

Τώ­ρα σου κό­ψαν τα φτε­ρά
τα φύ­λα τα βαρ­βα­ρι­κά
κι ο κή­πος μου ντα­μά­ρι,
στης Δή­μη­τρας τα ιε­ρά
να χτί­ζουν πό­λεις και χω­ριά
που ο βο­ριάς θα πά­ρει.

*Από την ενό­τη­τα Μα­κρι­νές αποι­κί­ες. Αποι­κί­ες αρ­χαιο­ελ­λη­νι­κές, μα­κρι­νές πά­νω στη γη και μέ­σα στον χρό­νο. Αγα­θή Δη­μη­τρού­κα, Κή­πος με για­σε­μά­κια ο ου­ρα­νός, Εκ­δό­σεις Πα­τά­κη, 2019, σ. 278.

**Τα στοι­χεία ιστο­ρί­ας και πο­λι­τι­σμού του Πα­ντι­κά­παιου, που δια­φαί­νο­νται εδώ, έχουν αντλη­θεί κυ­ρί­ως από το βι­βλίο της Μα­ριάν­νας Κο­ρο­μη­λά, Οι Έλ­λη­νες στη Μαύ­ρη Θά­λασ­σα, Πο­λι­τι­στι­κή Εται­ρεία «Πα­νό­ρα­μα», 2001, σ. 217-225. Από το ίδιο βι­βλίο η ει­κό­να και η πε­ρι­γρα­φή του «δα­χτυ­λι­διού», σ. 219 και σ. 4, αντί­στοι­χα.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: