Δώδεκα κείμενα στον Χάρτη, κατά το επετειακό 2021, μαζί με το παρόν δέκατο τρίτο (25 μέχρι 36, 2021 και 37, 2022) γράφτηκαν για να αναδείξουν ένα θέμα, το οποίο δεν απασχολεί το κύριο ρεύμα των ιστορικών αφηγήσεων και αναστοχασμών, σχετικών με τους δύο τελευταίους αιώνες ζωής της χώρας· ίσως γιατί θεωρείται ελάσσονος σημασίας, περιθωριακό, μπορεί και άγνωστο. Το θέμα είναι η προβληματική συλλογική μας σχέση με τον γεωχώρο: μοναδικά παρεκκλίνουσα ―αν όχι εκτός― του ευρωπαϊκού παραδείγματος. Μια σχέση άγονη, που σέρνεται ατελέσφορα από το 1821. Πρόκειται για τα ‘γεωχωρικά διακυβεύματα’ τα σχετικά με την αποτύπωση, τεκμηρίωση, απεικόνιση και διαχείριση του γεωχώρου, τα οποία δημιούργησαν ―από τότε― μια νοσηρή σχέση κράτους–κοινωνίας που μοιάζει σήμερα με ‘γόρδιο δεσμό’· το δείχνουν οι σχετικές περιπέτειες πολιτών που καταγράφει ―ως παράνοια πλέον― η δημοσιογραφική επικαιρότητα...
Τα δώδεκα προηγούμενα κείμενα κάλυψαν το θέμα από το 1821 μέχρι τον Μεσοπόλεμο. Mε το παρόν ολοκληρώνεται η επόμενη περίοδος μέχρι την προτελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα· το υπόλοιπο διάστημα απαιτεί μια μεγαλύτερη χρονική απόσταση για να προσεγγιστεί. Από τα κείμενα προκύπτει ένα παράδοξο: η τεχνολογία ―εν γένει― και συγκεκριμένα τα ‘γεωχωρικά διακυβεύματα’ δεν αποτέλεσαν ύλη προς μεταφορά και εμπέδωση ανάμεσα στα πρότυπα (όπως π.χ. οι ιδέες, τα συντάγματα, οι τρόποι και άλλα) που μεταφέρθηκαν από τη Δύση για να συνθέσουν το είδος του κράτους που διαμορφώθηκε στην Ελλάδα. Η έλλειψη αυτή δεν ολοκληρώνει την εικόνα ενός δυτικού ―και φιλελεύθερου― κράτους, όπως το περιγράφει το ρεύμα των ιστορικών αφηγήσεων, εφόσον τα πρότυπα που μεταφέρθηκαν (περισσότερο από τη Γαλλία, τη Βρετανία και την Αμερική) ήταν μερικά και μάλιστα εκείνα που καλλιέργησαν στους Έλληνες περισσότερο την κουλτούρα του ‘λέγειν’ και ‘νομοθετείν’. Δεν μεταφέρθηκαν τα δύσκολα (όπως τα τεχνολογικά) που προάγουν την κουλτούρα και την κλίση προς το ‘πράττειν’ και ‘εφαρμόζειν’· εκείνα τα οποία συναρθρούμενα με τα πρώτα συνθέτουν τις κανονικότητες του δυτικού κράτους. Σε μια χώρα χωρίς προσλαμβάνουσες από την πρώτη βιομηχανική επανάσταση, με σοβαρές αδυναμίες στη δεύτερη και με παραμορφωτικές υστερήσεις στην τρίτη, δεν έγινε εφικτή η μεταφορά ευρωπαϊκών και αμερικανικών τεχνολογικών αναπτυξιακών προτύπων, όπως συνέβη με τα άλλα, των ιδεών. Και επειδή τα τεχνολογικά πρότυπα αδυνατούσαν να δημιουργηθούν ενδογενώς δεν υπήρξε πλήρης βάση για την ανάπτυξη ορθολογικής σκέψης, παραγωγικής νοοτροπίας και πρακτικής αποτελεσματικότητας στη σχέση κράτους και κοινωνίας. Έτσι επικράτησαν η ασάφεια, ο εμπειρισμός, η προχειρότητα, η αταξία, η αναβλητικότητα και τα παρόμοια. Τα ελλείμματα της τεχνολογίας και οι συνέπειές τους είναι αποταγμένα από το κύριο ρεύμα των αφηγήσεων των 200 χρόνων του επετειακού έτους. Μήπως άραγε ―ελαφρύνοντας κάπως τους συλλογισμούς― η απόταξη των ‘γεωχωρικών διακυβευμάτων’ να οφείλεται στο ότι η Ελλάδα δεν είχε π.χ. τοπογράφους ανάμεσα στους μεγάλους διαμορφωτές της πορείας της; Όπως ήταν οι τρεις από τους τέσσερις πατέρες του αμερικανικού έθνους Ουάσιγκτον, Τζέφερσον και Λίνκολν στα χρόνια της νεότητάς τους; Ή στο ότι δεν μας έτυχε βασιλιάς ο Λεοπόλδος για να ιδρύσει χαρτογραφική υπηρεσία ταυτόχρονα με την εισαγωγή συντάγματος, όπως το έκανε στο Βέλγιο, επίσης νέο κράτος της Ευρώπης το 1831;
Σε αυτό το έλλειμμα του επετειακού έτους λοιπόν, έρχεται να περιπλανηθεί, ως ―ας πούμε― αγάπης αγώνας άγονος ή/και όνειρο θερινής νυκτός, η ενότητα των δώδεκα μικρών κειμένων, συν το παρακάτω δέκατο τρίτο, τα οποία φιλοξένησε ο Χάρτης για τις περιπέτειες των ‘γεωχωρικών διακυβευμάτων’ της χώρας, τα οποία την ταλανίζουν από το 1821 μέχρι την εποχή μας.