Αθήνα, 18 Νοεμβρίου 2021
Aξιότιμες/οι φίλες/οι,
Σας γράφω με αφορμή το άρθρο «Η θεατρική αναβίωση του Βιζυηνού» που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Χάρτης» τ. 35 και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας δύο επισημάνσεις.
Η πρώτη αφορά στην παράσταση «Μορφές απ’ το έργο τουΒιζυηνού» και η δεύτερη στην ακόλουθη αναφορά στις προδρομικές παραστάσεις πουεπιχείρησαν να μεταφέρουν αφηγηματική πεζογραφία επί σκηνής. Και στις δύοπεριπτώσεις παραλείπεται το όνομα της αείμνηστης δασκάλας του ελληνικού θεάτρουΜίρκας Γεμεντζάκη.
Η σημαντική παράσταση «Μορφές απ’ το έργο του Βιζυηνού» ανέβηκεσε συνσκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη και της Μίρκας Γεμεντζάκη κάτι πουμπορείτε να επαληθεύσετε σε πλήθος δημοσιευμάτων. Ακολουθεί ένας ενδεικτικόςκατάλογος.
- https://www.dithepi.gr/el/events/4653/
- https://www.culturenow.gr/morfes-apo-to-ergo-toy-vizyinoy-me-tin-anna-kokkinoy-sto-dimotiko-theatro-peiraia/
- https://www.clickatlife.gr/theatro/story/171830
- Ψηφιοποιημένες συλλογές ΕΛΙΑ
- https://www.lifo.gr/guide/theater/news/morfes-apo-ergoy-toy-bizyinoy
- https://www.catisart.gr/
Η Γεμεντζάκη, επίσης, ήταν η πρώτη που μετέφερε τη «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη επί σκηνής, το 1991, αποσπώντας για αυτό της το εγχείρημα εξαιρετικές κριτικές και δίνοντας το έναυσμα για παρόμοιες απόπειρες.
Επισυνάπτω ενδεικτικά δημοσιεύματα και κριτικές στο τέλος της επιστολής.
Η Μίρκα Γεμεντζάκη αποτελείμια σημαντική προσωπικότητα του ελληνικού θεάτρου, η οποία πέρα απ’ τησυνεργασία της με τον Peter Stein στη θρυλική παράσταση της Ορέστειας του Αισχύλου, με τον Peter Brook, τον Ingmar Bergman, τον Bob Wilson, σκηνοθέτησε και δίδαξε η ίδια, όταν επέστρεψε στηνΕλλάδα, σπουδαία ελληνικά κείμενα και σφράγισε, με τον τρόπο της, και το πρώτο θεατρικόανέβασμα του Βιζυηνού, αλλά και την πρώτη σκηνική μεταφορά αφηγηματικούκειμένου.
Ένιωσα την υποχρέωση να σας στείλω αυτή την επιστολή ωςσυνεργάτιδα της αείμνηστης Μίρκας Γεμεντζάκη και, φυσικά, εκ μέρους της κόρηςτης, Mίνα ΧάνζενΧελιώτου, που συνυπογράφει το κείμενο. Με σεβασμό για το ερευνητικό έργο της συντάκτριας και, κυρίως,με σεβασμό απέναντι στη μνήμη και το έργο της σπουδαίας δασκάλας και προσωπικότηταςτου ελληνικού θεάτρου.
Θα ήμουν ευγνώμων εάν μπορούσατε να προβείτε σε ένα πρόσθετοενημερωτικό σημείωμα, ή ό,τι εσείς κρίνετε σωστό, προκειμένου να αποκατασταθείη μικρή αυτή ανακρίβεια είτε στην πρώτη περίπτωση, είτε στη δεύτερη, είτε καιστις δύο.
Ευχαριστώ θερμά για την προσοχή και τον χρόνο σας.
Με εκτίμηση και φιλία,
ΝÁNΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ & ΜΙΝΑ ΧÁNZEN ΧΕΛΙΩΤΟΥ