Δύση & Ανατολή

Όταν μας κοι­τά­ζουν οι άλ­λοι, παίρ­νουν υπό­ψη τους το πώς τους κοι­τά­ζου­με; Ή μό­νον εμείς (δεν) παίρ­νου­με υπό­ψη μας το πώς μας κοι­τά­ζουν, όταν κοι­τά­ζου­με τους άλ­λους;
Το τι μπο­ρού­με να δού­με – προς ανα­το­λάς, όπου ο ήλιος τυ­φλώ­νει, ή προς δυ­σμάς, όπου ο ήλιος έχει φύ­γει – εί­ναι και αυ­τό ένα θέ­μα. Ή μάλ­λον θέ­α­μα, δη­λα­δή οτι­δή­πο­τε βλέ­πεις χω­ρίς να σε αφή­νει να δεις.
Η ανα­νέ­ω­ση κά­θε σύ­γκρι­σης και σύ­γκρου­σης Δύ­σης και Ανα­το­λής ταυ­τό­χρο­να επι­τρέ­πει να μη βλέ­πεις τη σχέ­ση Βορ­ρά και Νό­του.
Οι γε­ω­γρα­φι­κές θέ­σεις των τεσ­σά­ρων αυ­τών ση­μεί­ων του ορί­ζο­ντα, που δια­τρέ­χουν γε­ω­πο­λι­τι­κές και γε­ω­πο­λι­τι­στι­κές αντι­λή­ψεις, ιστο­ρι­κά ανα­προ­σαρ­μό­ζο­νται. Εκεί­νο που μέ­νει στα­θε­ρό δεν εί­ναι κά­ποια δε­δο­μέ­να θέ­α­σης ή θε­ω­ρί­ας, αλ­λά το βλέμ­μα που τα εξε­τά­ζει.
Για έναν εκτός γης επι­σκέ­πτη, το ζή­τη­μα ενός διαρ­κώς δια­φεύ­γο­ντος ορί­ζο­ντα ως συ­νό­λου ση­μεί­ων δια­νοη­τι­κού απο­προ­σα­να­το­λι­σμού θα απο­τε­λού­σε εν­δια­φέ­ρου­σα δια­τρι­βή για τις με­τα­φο­ρι­κές επι­νο­ή­σεις των κα­τοί­κων του εν λό­γω πλα­νή­τη, στον οποίο πραγ­μα­το­ποιούν τις με­τα­φο­ρές τους εξε­λι­κτι­κά αξιο­ποιώ­ντας ακρι­βώς τα ση­μεία αυ­τά.
Όπως και αν έχουν τα πράγ­μα­τα, τα πορ­τρέ­τα δια­φέ­ρουν. Οι δια­φο­ρές συ­νι­στούν μια μα­νιέ­ρα πρω­το­τυ­πί­ας. Έτσι ανα­κα­λώ δύο λήμ­μα­τα από το «Λε­ξι­κό ανα­μνή­σε­ων», που ακο­λου­θούν.

Δύση & Ανατολή
Πορτρέτο της Ανατολής στη Δύση


Μι­κρός κρύ­φτη­κε σε βάρ­κα, αλ­λά στην τρι­κυ­μία φά­νη­κε. Με­τά περ­πά­τη­σε μέ­χρι τα κτή­μα­τά τους, αλ­λά το κε­φά­λι του ήδη περ­νού­σε το ύψος της σο­δειάς. Αρ­γό­τε­ρα χά­θη­κε στην πό­λη, αλ­λά ηδο­νι­κά ρι­πι­δί­σμα­τα μιας κουρ­τί­νας τον πρό­δω­σαν.
Τε­λι­κά έφυ­γε με ένα κα­ρα­βά­νι. Τα πό­δια του έγλει­ψαν την πέ­τρα και σμί­λε­ψαν κα­τα­στρώ­μα­τα, ακο­λου­θώ­ντας την κί­νη­ση των κυ­μά­των και τα ίχνη ζώ­ων στο χώ­μα, με στα­θε­ρό ση­μείο προ­σα­να­το­λι­σμού το ση­μείο όπου άνοι­γε το μά­τι του ο ήλιος.
Οι δι­κοί του δεν άφη­σαν πο­τέ τον τό­πο τους, όπου τους βρή­κε θαμ­μέ­νους, όταν γύ­ρι­σε. Οι πλού­σιοι εί­χαν μοι­ρα­στεί την πε­ριου­σία τους, οι φτω­χοί τα χρέη, ενώ μό­νο άγνω­στοι γνώ­ρι­ζαν πια το όνο­μά τους.
Μί­λη­σε για όσα εί­χε δει, πε­ρι­γρά­φο­ντας με λε­πτο­μέ­ρειες αδια­νό­η­τες ανα­κα­λύ­ψεις, πώς τα νε­ρά ακο­λου­θού­σαν τους αν­θρώ­πους, πο­τί­ζο­ντας όπου φύ­τρω­ναν, πώς η φω­τιά σκαρ­φά­λω­νε στον ου­ρα­νό, εξη­με­ρώ­νο­ντας τη νύ­χτα και κα­ταρ­γώ­ντας τον αέ­ρα.
Δεν τον πί­στε­ψε κα­νείς βέ­βαια και, όταν βα­ρέ­θη­καν, τον έκλει­σαν στα κά­τερ­γα. Τους εί­χαν κου­ρά­σει οι δι­καιο­λο­γί­ες ότι πει­στή­ρια κα­τα­στρά­φη­καν ή τα έκλε­ψαν, εκτός από ένα σχέ­διο, που δυο γριές αδελ­φές, έλε­γε, εί­χαν ρά­ψει στο που­κά­μι­σό του.
Αν ήταν δυ­να­τόν, τον ανό­η­το, ένα αφη­ρη­μέ­νο σχέ­διο, που δεν εί­χε κα­μία ομοιό­τη­τα με πρό­σω­πο αν­θρώ­που, να ήταν το πορ­τρέ­το του από ζω­γρά­φο, λέ­ει, που ζού­σε στην αυ­λή του αυ­το­κρά­το­ρα ενός κο­ρυ­φαί­ου πο­λι­τι­σμού.

Πορτρέτο της Δύσης στην Ανατολή

Οι δύο κό­ρες του απε­σταλ­μέ­νου στη Δύ­ση εί­χαν τώ­ρα επι­στρέ­ψει στην αυ­λή του αυ­το­κρά­το­ρα. Έχο­ντας από μι­κρές ζή­σει πολ­λά χρό­νια στο εξω­τε­ρι­κό, ήθε­λαν να με­τα­φέ­ρουν στη χώ­ρα τους κά­ποιες ξέ­νες συ­νή­θειες, για να τους φαί­νε­ται λι­γό­τε­ρο ξέ­νη.
Οι με­ταρ­ρυθ­μί­σεις του αυ­το­κρά­το­ρα εί­χαν απο­τύ­χει οι­κτρά και η πρώ­τη παλ­λα­κί­δα εξα­να­γκά­στη­κε να πα­ντρευ­τεί και να φύ­γει. Ήταν προ­νό­μιο μό­νο της αυ­το­κρά­τει­ρας να δέ­χε­ται ικε­σί­ες ή ει­ση­γή­σεις, όπως επέ­με­ναν να τις απο­κα­λούν οι κό­ρες του απε­σταλ­μέ­νου τώ­ρα πια στη χώ­ρα των νε­κρών.
Θα ήταν μάλ­λον ευ­κο­λό­τε­ρο να εί­χε αρ­νη­θεί την πα­ρά­κλη­σή τους να φα­νούν χρή­σι­μες προ­σκα­λώ­ντας, για να κά­νει το πορ­τρέ­το της αυ­το­κρά­τει­ρας, έναν διά­ση­μο Δυ­τι­κό ζω­γρά­φο, που δεν απο­κλεί­ε­ται να ήθε­λε να ξα­να­δεί τη μη­τέ­ρα τους, η οποία θα εί­χε απο­μα­κρυν­θεί από την αυ­λή, αν δεν υπήρ­χαν οι κό­ρες της.
Ήταν αδύ­να­τον στην αυ­το­κρά­τει­ρα να φα­ντα­στεί ότι βα­σί­λισ­σα εί­χε πο­ζά­ρει ακί­νη­τη για τον ζω­γρά­φο, όπως υπαι­νίσ­σο­νταν οι συ­στα­τι­κές επι­στο­λές. Για ποιο λό­γο να το κά­νει; Ίσως ήταν δια­σκε­δα­στι­κό στην αρ­χή, αλ­λά μπο­ρού­σε με­τά να βά­λει οποιον­δή­πο­τε άλ­λον στη θέ­ση της.
Πο­λύς χρό­νος χά­θη­κε μέ­χρι να τε­λειώ­σει το πορ­τρέ­το και γί­νουν όλα σα­φή. Για­τί, τι εί­δους πορ­τρέ­το ήταν αυ­τό, αφού της έμοια­ζε; Τό­σο ανί­κα­νος ήταν ο Δυ­τι­κός ζω­γρά­φος, που μπο­ρού­σε να μι­μη­θεί μό­νο εκεί­νο που όλοι έβλε­παν;



Σχε­τι­κά κεί­με­να

Ποί­η­ση & ζω­γρα­φι­κή / Γιώρ­γος Χου­λιά­ρας - Χάρ­της
Σκού­πα, κλει­διά, κε­ρί: Samuel van Hoogstraten / Γιώρ­γος Χου­λιά­ρας - Χάρ­της

Για­τί δεν μου επι­τρέ­πουν να δια­βά­ζω όσα γρά­φω / Γιώρ­γος Χου­λιά­ρας - Χάρ­της

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: