Αφορμή για την παρούσα περιδιάβαση έδωσε η πρόσφατη έκδοση ποιημάτων της Τασούλας Καραγεωργίου με τίτλο Τα Πήλινα Ποιήματα από τις εκδόσεις Κέδρος. Το βιβλίο απαρτίζεται από δύο ποιητικές συλλογές, Η χελώνα του Κεραμεικού και Η πήλινη χορεύτρια που η πρώτη έκδοσή τους είχε πραγματοποιηθεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης το 2011 και 2019 αντίστοιχα και ήταν εξαντλημένες.
Η Τασούλα Καραγεωργίου δεν είναι νέα στην ποίηση, αφού οι εκδόσεις της συνεχίζονται εδώ και σχεδόν μία τριακονταπενταετία· από τότε που βγήκε η πρώτη της ποιητική συλλογή Fragmentum 53 (1986) μέχρι σήμερα, η ποιήτρια έχει βάλει το δικό της ουσιαστικό στίγμα στα ποιητικά δρώμενα του τόπου, δίνοντάς μας πολλά όμορφα και σημαντικά ποιήματα. Η παρούσα έκδοση με την μεταφορική αλλά και κυριολεκτική χρήση της υπαλλαγής στον τίτλο της (πήλινα ποιήματα), έρχεται να μας ξαναθυμίσει θέματα και μοτίβα η χρήση των οποίων είχε δοκιμαστεί και στο παρελθόν από την ποιήτρια με ευτυχή αποτελέσματα, που είχαν αποτελέσει μάλιστα αντικείμενο θετικών κριτικών, βραβείων και επαίνων. Είναι ενδεικτικό ότι για τη συλλογή Η πήλινη χορεύτρια (Γαβριηλίδης 2019) η ποιήτρια είχε τιμηθεί με το Βραβείο Λάμπρου Πορφύρα 2020 της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ για Το μετρό (Κέδρος 2004) είχε τιμηθεί με το βραβείο Γ. Αθάνα, πάλι της Ακαδημίας Αθηνών.
Έχει από νωρίς παρατηρηθεί ότι στο ποιητικό σύμπαν της Καραγεωργίου ένα πλήθος από εικαστικά θέματα ενέχουν βαρύνουσα σημασία στη νοηματοδότηση των ποιημάτων και τους προσδίδουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα.
Γιατί και η Καραγεωργίου εντάσσεται στη μεγάλη σειρά των ποιητών, Ελλήνων ή ξένων που ακολουθούν την πανάρχαια τεχνική της έκφρασης, «τη λεκτική αναπαράσταση μιας οπτικής αναπαράστασης» όπως έχει οριστεί,[1] αξιοποιώντας βασικά διαχρονικά της χαρακτηριστικά, εμπλουτίζοντάς την όμως και με αξιόλογους νεωτερισμούς. Στο άρθρο μας αυτό θα ανιχνεύσουμε αυτήν την τεχνική, όπου μέσα από στοιχεία περιγραφής ή αφήγησης, άλλοτε λιτά, άλλοτε πιο αναλυτικά, ξεδιπλώνεται το εικαστικό φαινόμενο.[2]
Πρέπει να αρχίσουμε από το εξώφυλλο του βιβλίου το οποίο κοσμείται με εικόνα δύο πήλινων μορφών, έργων του γλύπτη Θεόδωρου Παπαγιάννη. Του σημαντικού αυτού σύγχρονου Έλληνα γλύπτη το έργο χαρακτηρίζεται, σύμφωνα με τη Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη -Πλάκα από ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα στην αναζήτηση της έκφρασης. Οι πήλινες αυτές μορφές, θεωρούμε ότι είναι πολύ ταιριαστές με τον τίτλο του βιβλίου, αλλά και τη μνήμη του πηλού[3] που πολλά ποιήματα με ευλάβεια τιμούν. Είναι εντέλει η ανθρωπιά που αποπνέουν μέσα από τη διαχρονική τους ουσία και η οποία τα κάνει να συνομιλούν επιτυχώς με τα ποιήματα της Καραγεωργίου.
Τα έργα αναφοράς της ποιήτριας προέρχονται από την αρχαία ελληνική τέχνη όλων των περιόδων (αρχαϊκή, μυκηναϊκή, κλασική και ελληνιστική). Αγάλματα, αγγεία, ανάγλυφα, και θραύσματα ακόμη, γνήσια ή αντίγραφα έργων τέχνης παρελαύνουν στα ποιήματά της, σε αρκετά έχουν μάλιστα πρωτεύοντα ρόλο.
Κυριαρχούν τα έργα τέχνης από μουσεία ή αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής, φαίνεται δε ότι το ποιητικό υποκείμενο συχνά περιδιαβαίνει τα ερείπια της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς που εντάσσονται μέσα στο αθηναϊκό αστικό τοπίο.
Θα δούμε ότι αναφορές στον δημιουργό των έργων τέχνης, σε τεχνικές λεπτομέρειες, ή την καλλιτεχνική τους αποτίμηση ενσωματώνονται με επιτυχία μέσα στον ποιητικό ιστό και ανακαλούν, στον υποψιασμένο τουλάχιστον αναγνώστη γνωστά εκθέματα, ή επιγραφές από τα αντίστοιχα μουσεία. Κι ενώ αυτός θα ανακαλύψει ολόκληρο θησαυρό, βοηθούμενος και από τις ουσιαστικές σημειώσεις τέλους που παραπέμπουν σε πολλά ποιήματα,[4] το ενδιαφέρον του ποιητικού υποκειμένου εστιάζεται στα αισθήματα, τους συνειρμούς, τις διανοητικές προεκτάσεις που τα έργα προκαλούν, αποκαλύπτοντας σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με το έργο τέχνης μέσα στη μοναχικότητα της περιήγησης. Θέματα όπως η ομορφιά και η τέχνη, η γλώσσα, η παράδοση επανέρχονται για να επικεντρωθούν στον ποιητικό πυρήνα και να αποκαλύψουν την ουσία της ποίησης.
Στο άρθρο μας αυτό θα παρουσιάσουμε τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται κάποια εικαστικά θέματα σε έργα-σταθμούς στην ποιητική πορεία της Καραγεωργίου για να αποδείξουμε ότι συνεισφέρουν με τον τρόπο τους στην εξέλιξη της ποιητικής της φωνής.