Σ’ ένα μέρος από το χαρτομάνι που μου κληροδότησαν οι ανιόντες μου, το οποίο κατόρθωσα πριν από μερικά χρόνια να βάλω σε λίγη τάξη (και παρέδωσα στην Γεννάδιο Βιβλιοθήκη),[1] βρέθηκε μια επιστολή του Άγγλου ιστορικού William Miller προς τον Σπύρο Θεοτόκη, τον «ιστοριοδίφη» αδελφό της νόννας μου, με ημερομηνία 17 Ιουνίου [1927],[2] γραμμένη στα ελληνικά, από την Αθήνα, όπως παρατίθεται και σε φωτοτυπία εδώ.
Ο Miller είχε εντοπίσει στη Γεννάδιο Βιβλιοθήκη τρεις επιστολές του Ύπατου Αρμοστή των Ιονίων Νήσων Sir Henry George Ward (1849-1855), με ημερομηνίες που ξεκινούν από τις 21 Απρίλιου 1850, προς τον τότε πρωθυπουργό της Μ. Βρετανίας Lord John Russell, και σκόπευε να τις δημοσιεύσει στην English Historical Review.
Σε μία από αυτές τις επιστολές αναφέρεται μια μυστική οργάνωση με την επωνυμία La Grande Fratellanza (Η Μεγάλη Αδελφότητα), για την οποία κάτι είχε ακούσει ο Miller αλλά δεν γνώριζε τι ακριβώς ήταν. Γι αυτό αναζητεί πληροφορίες από τον έλληνα συνάδελφό του, λέγοντας: «θα σας ήμουν πολύ ευγνώμων αν δύνηστε να μου γράψητε ό,τι ήτον αυτή η μυστική εταιρία».
Αλοζανφάν ή La Grende Fratellanza
Δεν ξέρω τι του απάντησε ο Σπύρος Θεοτόκης. Δεν ξέρω αν τον παρέπεμψε, πέραν του Ανδρέα Ιδρωμένου, που αναφέρει ο Miller, και στον Καιροφύλα που είχε καταγράψει ορισμένες σχετικές πληροφορίες σε κείμενο του 1919.[3] Γνωρίζουμε πάντως ότι ο άγγλος ιστορικός δημοσίευσε τις επιστολές αυτές στην English Historical Review
στο τεύχος 170 του τόμου 43, με ημερομηνία 1 Απριλίου 1928, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς σήμερα με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα του περιοδικού.[4]
Στο μεταξύ, η ιστορική έρευνα έχει φέρει στο φως αρκετά στοιχεία που μας δίνουν μια σχετικά σαφή εικόνα για την οργάνωση αυτή. Είναι όμως μια εικόνα που εκπέμπει μια θλιβερή γοητεία, σαν μια ψηφίδα στην ατελείωτη αλληλουχία απογοητεύσεων που μας έχει δώσει εκείνο που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε γενικά ως «αριστερό ακτιβισμό», απογοητεύσεων που κατά κανόνα έπονται υπεραισιόδοξων ηρωικών εκτινάξεων, και τρέφουν έναν μελαγχολικό ρομαντισμό – που κατ’ εμέ αποτελεί τον πυρήνα της ιστορίας της «συνειδητής πράξης» στην «εποχή των επαναστάσεων». Και η εικόνα στην περίπτωσή μας έχει κάπως έτσι:
Μετά από αλλεπάλληλες αποτυχίες της επαναστατικής δράσης στην Ιταλία (1815, 1820-21, 1830-31) και την οριστική διάλυση των καρμπονάρων το 1831, έρχεται το επόμενο κύμα εξεγέρσεων το 1848 που καταστέλλονται κι αυτές το 1849. Εξόριστοι ηττημένοι επαναστάτες καταφθάνουν σε διάφορα μέρη εκτός Ιταλίας, και αρκετοί καταφεύγουν στην κοντινή και εν μέρει ιταλόφωνη Κέρκυρα. Ανάμεσά τους και ο συνταγματάρχης Livio Zambeccari που είχε συμμετάσχει στις επαναστάσεις της Νότιας Αμερικής στη δεκαετία του 1820, και ο στρατηγός Antonio Morandi που είχε λάβει μέρος στις εξεγέρσεις στην Ιταλία και την Ισπανία (1820-21), αλλά και στην Ελληνική επανάσταση (μετά το 1825), και είχε διοριστεί μάλιστα ως ένας από τους αρχηγούς της χωροφυλακής στα πρώτα μετεπαναστατικά χρόνια στην Πελοπόννησο και στη Σύρο.
Στην Κέρκυρα λοιπόν, με σύνδεσμο στην Αθήνα τον υπέρμαχο της ένωσης της Επτανήσου με την Ελλάδα Χριστόδουλο Ποφάντη, που είχε εξοριστεί από τους Άγγλους λίγα χρόνια νωρίτερα, οι Ιταλοί εξόριστοι συγκροτούν μια οργάνωση με τον μεγαλεπήβολο στόχο της επαναστατικής κινητοποίησης στην Ιταλία καθώς και στην Οθωμανική επικράτεια, αλλά επιδιώκοντας ταυτόχρονα και την ένωση των Ιονίων Νήσων με την Ελλάδα.[5] Αυτή η οργάνωση είναι η Μεγάλη Αδελφότητα.
Πολύ γρήγορα η δράση της καταδόθηκε στις αγγλικές αρχές, που συνέλαβαν όλους τους πρωτεργάτες αυτής της υπόθεσης. Σύμφωνα με επιστολή του Ιταλού πρόξενου Mosca στις 22 Οκτωβρίου 1849, ο Zambeccari οδηγείται ως κρατούμενος μέσω Μάλτας στην Αγγλία. O Mosca παρατηρεί πώς ίσως αυτό αποτελέσει μάθημα που θα συνετίσει τους άλλους εμιγκρέδες, αν και αμφιβάλλει, ενώ τις ίδιες εκείνες μέρες ο Παπικός πρόξενος σε δική του επιστολή σημειώνει ότι «οι Άγγλοι δεν χωρατεύουν!» (gli inglesi non scherzano!)[6]
Ο Morandi θα καταφύγει στην Ελλάδα, όπου, παρά το φιλελληνικό παρελθόν του, θα συλληφθεί με την αιτιολογία ότι είναι εχθρός της Αυστρίας που αποτελεί φίλη χώρα της Ελλάδας. Η περίπτωση του Morandi είναι πολύ ιδιαίτερη, γιατί το 1848 ενώ βρίσκεται στην Ελλάδα, ως δημόσιος υπάλληλος πλέον, μαθαίνει για την εξέγερση στην Βενετία κατά των Αυστριακών, και ζητά άδεια από την υπηρεσία για να μεταβεί στο εξωτερικό. Η άδεια τού χορηγείται, και ο Morandi, στις 23 Μαρτίου, δηλαδή την επομένη της κήρυξης της επανασύστασης της Δημοκρατίας του Αγίου Μάρκου (που είχε καταλυθεί το 1799 από τον Ναπολέοντα), μπαρκάρει για την Ιταλία.
Στις αρχές Μαΐου αναλαμβάνει στρατιωτικά καθήκοντα, αρχίζοντας με την οργάνωση των εθελοντών, που καταφθάνουν στην Βενετία, σε τακτικό σώμα. Όμως, τον Αύγουστο του επομένου έτους το σύντομο αυτό κεφάλαιο της ιστορίας έχει λήξει, οι Αυστριακοί ανακτούν την Βενετία και ο Morandi επανακάμπτει στην Ελλάδα, όπου δεν θα βρει ασφαλές καταφύγιο, καθώς οι Αυστριακοί τον καταδιώκουν και εκεί και πετυχαίνουν τη σύλληψή του από τις ελληνικές αρχές.[7]
Αμετανόητοι losers, λοιπόν, όλοι αυτοί που οραματίζονται κάτι άλλο και συρρέουν σε κάθε εξέγερση που υπόσχεται μια αλλαγή; Πάντα με τους χαμένους στα μεγάλα παιχνίδια της ιστορίας; Ναι, μάλλον. Αλλά κυνηγώντας πεισματικά την «ακατανίκητη αυταπάτη»,[8] η ανωριμότητα αυτή εκπέμπει και μια γοητεία.
Και κάπως έτσι προχωρά το καραβάνι.
***
Κι επειδή η μεγάλη κίνηση της ιστορίας καμιά φορά (κι ίσως συχνότερα από ότι θα θέλαμε) αφήνει το αποτύπωμά της και στο κατώφλι του σπιτιού μας, νιώθω κι εγώ μια τέτοια γοητεία να έρχεται από κάποιον μακρινό ανιόντα μου, άλλον ένα που μου φόρτωσε χαρτούρα, ο οποίος βρέθηκε μέσα στα γεγονότα εκείνης της εποχής στην Ιταλία, και συγκεκριμένα το 1830-31.
Είναι ο εκ Ζακύνθου παππούς του παππού μου Δημήτριος Θ. Φραγκόπουλος (1810-1882), που σπούδασε νομικά στην Μπολόνια από 1828 ως το 1831 και στη συνέχεια στην Σιένα από το 1831 ως το 1832, και για τον οποίο ο Ντίνος Κονόμος, ο σημαντικότερος ίσως ερευνητής της ιστορίας της Ζακύνθου, αναφέρει ότι είχε κάποια συμμετοχή στη δράση των Carbonari κατά τα γεγονότα του 1830[9], όταν σε συνέχεια της επανάστασης του στο Παρίσι τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς (που ανέτρεψε τους Βουρβόνους), ξεσπά η εξέγερση κατά των Αυστριακών στην βόρεια Ιταλία και στα παπικά κράτη, όπου και η Μπολόνια. H συμμετοχή του προκύπτει, χωρίς να λέγεται βέβαια ρητά, και από την σωζόμενη αλληλογραφία (στα ιταλικά) του Δημητρίου με τον πατέρα του Θεόφιλο Δ. Φραγκόπουλο (1773-1834).
Λίγο μετά την εξέγερση στην Μπολόνια στις 4 Φεβρουαρίου 1831, ο Δημήτριος γράφει στον πατέρα του ότι δεν αισθάνεται ασφαλής στην Ιταλία και ότι θα επιθυμούσε να συνεχίσει τις σπουδές του στην Γαλλία, αν και γνωρίζει ότι ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν μπορεί να καλύψει τα έξοδα. Ωστόσο δείχνει περήφανος για τη συμμετοχή του, μαζί και με άλλους έλληνες φοιτητές, στα επαναστατικά γεγονότα. Σε επιστολή της 20ης Φεβρουαρίου αναφέρει: Ζητείστε από τον κύριο Μερκάτη να διαβάσετε ένα άρθρο που δημοσίευσε ο Δάσκαλός μου […] που μιλά για την επανάσταση και θα δείτε πώς εκθειάζει τους έλληνες που συμμετείχαμε σ’ αυτήν. Θα το είχα στείλει σε σας, αν δεν το είχε ήδη στείλει ο νεαρός Μερκάτης στον πατέρα του. Τότε θα δείτε καθαρά με τι μάτι μας βλέπουν εδώ εκείνοι που πάνω απ’ όλα φοβούνται ότι η επανάσταση γεννιέται εξ αρχής από υπέρμετρο φανατισμό για την ελευθερία.[10]
Λίγες εβδομάδες μετά την ημερομηνία αυτής της επιστολής, ξεκινά η Αυστριακή επίθεση, που αποκαθιστά την εξουσία του Πάππα στις περιοχές που είχαν εξεγερθεί. Η συντριβή του κινήματος των Καρμπονάρων είναι πλήρης. Κι έτσι και ο δικός μας Δημήτριος αναγκάζεται να καταφύγει στη Σιένα, εκτός των Παπικών κτήσεων, για να μπορέσει να συνεχίσει τις σπουδές του.
Θα τις ολοκληρώσει την επόμενη χρονιά – για να επανέλθει ως διδάκτωρ Νομικής στη Ζάκυνθο, όπου θα δικηγορήσει και, κατά καιρούς, θα πολιτευτεί, προσχωρώντας μετά το 1838 στο μετριοπαθές κόμμα των Μεταρρυθμιστών.[11] Τρεις δεκαετίες αργότερα, με την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα, θα αποσυρθεί από την πολιτική και κάθε δημόσια εκδήλωση. Βγήκε ελάχιστα από το σπίτι του μετά το 1864 μέχρι το θάνατό του το 1883.[12]
- http://www.ascsa.edu.gr/index.php/archives/spyridon-theotokis-papers
- Η χρονολογία δεν αναγράφεται στο χειρόγραφο, Ωστόσο η ημερομηνία της δημοσίευσης του άρθρου που αναγγέλλεται εδώ (1-2-1928] συνηγορεί υπέρ της προτεινόμενης χρονολόγησης της επιστολής.
- C. Kerofilas, «La Grecia e l’Italia nel Risorgimento italiano», Libreria della Voce, Φλωρεντία 1919, σσ. 51-5.
- http://ehr.oxfordjournals.org/content/XLIII/CLXX/240-a.full.pdf
- βλ. Stathis Birtachas, Solidarietà e scambi ideologico-culturali italo-ellenici in epoca risorgimentale: l’emigrazione politica italiana nelle isole ionie e in greci. «Mediterranea - ricerche storiche» - Anno IX 2012, σ. 461-474
- Ersilio Michel, «Esuli italiani nelle isole ionie (1849)», La libreria dello Stato, Ρώμη 1950, σ. 339
- βλ.Βιογραφικό Λεξικό του Andrea Argenio (Dizionario Biografico degli Italiani – τόμ. 76 (2012) https://www.treccani.it/enciclopedia/antonio-morandi_%28Dizionario-Biografico%29/). Σύμφωνα με το λεξικό αυτό, ο Morandi με τη σύλληψή του κατηγορείται για εγκατάλειψη θέσης και φυλακίζεται στο Ναύπλιο. Μετά από 5 μήνες ο Ιταλός φιλέλληνας προβάλλει προς υπεράσπισή του τα 27 έτη υπηρεσίας στην ελληνική υπόθεση και αποφυλακίζεται τον Ιούνιο του 1850. Ωστόσο η απόφαση αυτή προσβάλλεται από τις κρατικές αρχές και το 1852 του αφαιρούνται τα πολιτικά δικαιώματα και τα παράσημα που του είχαν απονεμηθεί. Ξεκινά μια διαμάχη του Morandi με το ελληνικό δημόσιο και – αυτό είναι ενδιαφέρον – ο Ιταλός φιλέλληνας δικαιώνεται από τα δικαστήρια και, δύο χρόνια αργότερα, αποκαθίσταται στη θέση του με το βαθμό του συνταγματάρχη και με πλήρη μισθό. Το 1859, με την έναρξη του δεύτερου πολέμου της ανεξαρτησίας στην Ιταλία, που θα οδηγήσει στο Risorgimento, ο Morandi φεύγει οριστικά από την Ελλάδα. Μετά από ευδόκιμη υπηρεσία και στην πατρίδα του, θα συνταξιοδοτηθεί και θα πεθάνει στην Μόντενα, χωρίς παιδιά, το 1883 σε ηλικία 82 ετών.
- Φράση κλεμμένη από τον W.B. Yeats, σε διαφορετικά συμφραζόμενα (the unconquerable delusion) από το ποίημα «Ego Dominus Tuus».
- Ντίνος Κονόμος, «Ζάκυνθος Πεντακόσια Χρόνια (1478-1978)», τόμ. 3β, Αθήνα 1981, σ. 75-76. Ο Κονόμος αναφέρει επίησς ότι υπήρξε ένα δίκτυο Ζακυνθινών φοιτητών στην Ιταλία («μια πολιτική κίνηση με μυστική οργανωτική δραστηριότητα») που αρθρογραφούσε την εφημερίδα Αιών της Αθήνας και στην Meditarraneo της Μάλτας, οι οποίες είχαν σημαντικό αναγνωστικό κοινό στα Επτάνησα, όπου πρόβαλλαν φιλελεύθερες ιδέες – αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα ονόματα του Γαήτα, του Ρώμα, του Βολτέρρα, του Κούρτσολα, του Μακρή και του Φραγκόπουλου.
- Μεταγραφή του πρωτότυπου κειμένου στα ιταλικά: chiederete al Sgr. Mercati a farvi leggere un’ articolo che mio Maestro [Costa?] mise fuori parlando della rivoluzione e vedrete come se loda i Greci chi prendevamo parte a la medesima. Ve l’avrei qui transmitto se il giovane Mercati non l’ avesse fatto prima. Ora chiaro vi si fara di qual’ ochio noi siamo riguardati massimamente che li temano inanzi che la rivoluzione nascesse come soverchiamente fanatici della libertà.
- Το κόμμα των Μεταρρυθμιστών ζητούσε αναθεώρηση του ανελεύθερου Συντάγματος του 1817 και επεδίωκε την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου των Ιονίων Νήσων, μεταθέτοντας την Ένωση στο απώτερο μέλλον. Ο Δ.Θ.Φ. θα εκλεγεί βουλευτής το 1833 και το 1837, και γερουσιαστής το 1852.
- Όπως αναφέρει ο Ζακυνθινός ιστοριοδίφης και εκδότης του περιοδικού Αι Μούσαι Λ.Χ. Ζώης, που πρόλαβε να τον γνωρίσει: «Ο Δημήτριος Φραγκόπουλος μετά την ένωσιν, αποσυρθείς της ενεργού πολιτικής, επεδόθη εις τα τόσω προσφιλείς αυτώ φιλολογικάς και φιλοσοφικάς μελέτας απολύων εν συναναστροφαίς φίλων όλους τους κρουνούς του φωτισμένου νου του». βλ. Λ.Χ. Ζώη, Οίκος Φραγκοπούλων, «Αι Μούσαι», Ζάκυνθος, τχ. 702, 15-6-1922, σ. 2