Στάση σε σταυροδρόμι1
Εγώ που εικονίζω βλέπω. Αυτό που εικονίζεται κοιτά. Ποιό απ' τα δυο είναι κάπου; Τι π' τα δυο είναι παντού; ———— Νίκος A. Παναγιωτόπουλος2
Είναι που το βλέμμα απλώνεται. Ο δρόμος καλεί σε παύσεις. Τα πρόσωπα είναι μεγάλες παύσεις. Το καθένα και ένας τόπος. Άλλος νησί. Άλλος ρίζα. Άλλος φωτιά. Άλλος χαρτί.
Είναι το βλέμμα που απλώνεται. Και τότε αρχίζει. Μιλούν οι τόποι. Αυτοί οι τόποι που 'ναι οι άνθρωποι μιλούν. Άλλοτε εγκάρσια. Άλλοτε διαμήκη κύματα. Κι αυτός που περπατά ακούει και στέκεται. Να δεχτεί αυτόν τον κυματισμό που εγγίζει και τον τέμνει. Η λήψη διασώζει τη συνομιλία που μόλις έχει αρχίσει. Όμως ἐν ἀρχῇ ἦν ἡ σιωπή. Και αυτός που σταματά, το έμαθε,
πόσο γόνιμη αυτή η σιωπή, όταν περάσει απ' το σκοτάδι στο φως.
Η λήψη έρχεται για να δοθεί την αμέσως επόμενη στιγμή. Η φωτογραφία είναι λήψη κυρίως. Και η λήψη δωρεά. Κάτι σου χαρίζεται, το αξιώνεσαι. Το κρατάς. Μέσα σ' αυτήν την ανοιχτή σκοτεινή κάμαρα. Το απλώνεις έπειτα στο φως.
——————————
1. “Ο δρόμος” γράφτηκε μέσα από τη στάση σε αυτό το σταυροδρόμι —τις 4 φωτογραφίες του Χαράλαμπου Βλαχοδήμου. Οι λήψεις πραγματοποιήθηκαν λίγο πριν την πρώτη καραντίνα του 2020 στην Αθήνα.
2. Νίκος Α.Παναγιωτόπουλος, «Το σπάργανο», Εκηβόλος, τχ. 8-9, 1981.