Η δεκαετία του 2010: μεταβάσεις, αδιέξοδα, κινητοποιήσεις
Τα χρόνια που μεσολάβησαν από το μακρινό –όπως μας φαίνεται τώρα, με τον καταιγισμό των εξελίξεων παγκοσμίως και επιστέγασμα τη σαρωτική πανδημία– 2010 έφεραν πληθώρα αλλαγών σε όλες τις εκφάνσεις της θεατρικής ζωής της Κύπρου. Στον παγκόσμιο χάρτη οι εξελίξεις ήταν, ανάμεσα σε άλλα, η οικονομική κρίση, τρομοκρατικές επιθέσεις, η υποχώρηση των δημοκρατικών ελευθεριών και η συντηρητικοποίηση των κοινωνιών σε χώρες της Ευρώπης, κινητοποιήσεις για την κλιματική αλλαγή, τα κινήματα Black lives matter και Me Too, το Brexit, καθώς και η θητεία Τραμπ στις ΗΠΑ με το επεισοδιακό φινάλε. Στον τοπικό χάρτη πολλές ήταν οι ανακατατάξεις σε όλο το φάσμα της πολιτικής ζωής: οι τριγμοί που προκάλεσε η πολύνεκρη έκρηξη σε στρατόπεδο το 2011, η μετάβαση της εξουσίας από τη μοναδική αριστερή κυβέρνηση στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην πιο νεοφιλελεύθερη ίσως, το κούρεμα των τραπεζικών καταθέσεων το 2013, η προσέγγιση στη διευθέτηση λύσης ομοσπονδίας στο Κυπριακό και το τέλμα που ακολούθησε με ρητές αναφορές στη διχοτόμηση, το άνοιγμα της κλειστής για 46 χρόνια πόλης της Αμμοχώστου, σκάνδαλα στο δημόσιο βίο. Παρακάτω θα επιχειρήσουμε να συνοψίσουμε τι άλλαξε στον θεατρικό χάρτη του νησιού αυτό το διάστημα.
Το πολιτικό κλίμα και η δικοινοτική διάσταση στο θέατρο
Αναγκαία είναι κατ’ αρχάς η διευκρίνιση ότι θα περιοριστούμε στη θεατρική δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στην Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς η θεατρική ζωή των Τουρκοκυπρίων δεν συγκοινωνεί με αυτήν των Ελληνοκυπρίων (οι δε μικρές εθνοτικές/θρησκευτικές κοινότητες των Μαρωνιτών, Αρμενίων και Λατίνων, ενσωματωμένες πολιτικά στην ελληνοκυπριακή, δεν διαχωρίζονται ως προς την επαγγελματική θεατρική δράση). Εξαίρεση αποτελούν μερικές περιπτώσεις επισκέψεων θεατρικών παραγωγών εκατέρωθεν − μια ελπιδοφόρα δυναμική που ανακόπηκε μετά το τελευταίο ναυάγιο των συνομιλιών στο Kραν Μοντανά (2017).
Αναφέρουμε ενδεικτικά την παράσταση-πολιτικό γεγονός στο Ριάλτο στη Λεμεσό, στην παρουσία του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη και του τότε Τουρκοκύπριου ηγέτη Μουσταφά Ακκιντζί, του ποιητικού κειμένου της Φαϊζέ Οζντεμιρτζιλέρ Κύπρος: Πικράθηκα στην ελληνική, πληγώθηκα στην τουρκική (2015), σε σκηνοθεσία και με ερμηνευτή τον Γιασάρ Ερσόι, μια εμβληματική προσωπικότητα του τουρκοκυπριακού θεάτρου. Επίσης τις δύο παραγωγές του Αγνοούμενου (Kayip) της Αλιγιέ Ουμμανέλ σε σκηνοθεσία της ιδίας: το 2014 στα Τουρκικά από το τουρκοκυπριακό Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, που τον επόμενο χρόνο παρουσιάστηκε για το ελληνοκυπριακό κοινό σε Λευκωσία και Λεμεσό, και το 2017 στα Ελληνικά από το Σατιρικό Θέατρο (με τη συμμετοχή στη διανομή του Ιζέλ Σεϊλανί), περιοδεύοντας και στον Βορρά, όπως και το έργο του Γιώργου Νεοφύτου Μπαμ! (Παραπλεύρως Παραγωγές, 2015), ενώ το Σπίτι (Ev) της Α. Ουμμανέλ, που ανέβηκε από τον προαναφερθέντα τουρκοκυπριακό θίασο, είναι το μοναδικό τουρκοκυπριακό έργο το οποίο παρουσιάστηκε (2016) στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, που συμπληρώνει φέτος μισό αιώνα ζωής.
Σημαντικό γεγονός αποτέλεσε η παράσταση του Ιππόλυτου
του Ευριπίδη από το κρατικό θέατρο της Κύπρου, σε σκηνοθεσία Νεοκλή Νεοκλέους, στο κατάμεστο αρχαίο θέατρο της κατεχόμενης Σαλαμίνας στην επαρχία Αμμοχώστου, τον Σεπτέμβριο του 2015. Η παράσταση τελούσε υπό την αιγίδα της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για τον Πολιτισμό και ήταν η πρώτη φορά που ο ΘΟΚ έπαιζε στο αρχαίο αυτό θέατρο μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Το γεγονός της μετάβασης του θιάσου στον Βορρά προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Παρόλ’ αυτά, τον επόμενο Σεπτέμβριο η συμπαραγωγή ΘΟΚ, Εθνικού Θεάτρου και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος της Αντιγόνης του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, παραστάθηκε στον ίδιο χώρο.
Μια συνοπτική αναφορά στον ΘΟΚ
Στο παρόν κείμενο, καθώς ήταν αναγκαίος ένας επίπονος περιορισμός τού υπό περιγραφή πεδίου, ώστε να μην ξεπεραστεί η επιθυμητή έκταση, επελέγη να εξεταστούν οι λιγότερο, ίσως, προσιτές για τον/ην εν Ελλάδι αναγνώστη/στρια πτυχές: αυτές που αφορούν το λεγόμενο ελεύθερο θέατρο, τους θιάσους δηλαδή πέραν του κρατικού θεάτρου. Όσον αφορά τον ΘΟΚ, θα παραθέσουμε τηλεγραφικά κάποιες από τις κομβικές αλλαγές που έλαβαν χώρα κατά την περασμένη δεκαετία: εγκαίνια του Θεάτρου ΘΟΚ στη Λευκωσία, μετονομασία της Παιδικής Σκηνής σε Σκηνή 018, δημιουργία του Θεατρικού Καταφυγίου με εκπαιδευτικές κυρίως δράσεις, κατάργηση της Πειραματικής Σκηνής, δημιουργία του θεσμού των Δράσεων στις Αποθήκες ΘΟΚ, κατάργηση του μόνιμου θιάσου και εφαρμογή συμβολαίων ανά παραγωγή, δημιουργία θέσης Καλλιτεχνικού Διευθυντή (την οποία κατέχει για δεύτερη τριετία ο Σάββας Κυριακίδης), διατήρηση του θεσμού των βραβείων ΘΟΚ εδώ και μια εικοσαετία περίπου, με αλλαγές στη μορφή. Επίσης, δημιουργήθηκε στη Λεμεσό, σε συνεργασία με τον Δήμο της πόλης, το Θεατρικό Μουσείο Κύπρου. Αναφέρουμε, τέλος, ότι η κρατική σκηνή φιλοξενεί τόσο ώριμες/ους σκηνοθέτριες/ες όσο και νεότερους/ες καθώς και επισκέπτες/τριες από διάφορες χώρες, κυρίως από την Ελλάδα.
Ο περιορισμός της έκτασης του κειμένου δεν επιτρέπει να καλυφθεί εδώ το εξ ορισμού πολύ σημαντικό θέατρο για ανήλικους θεατές, με συνεχή δραστηριότητα στην Κύπρο από το 1976. Αναφέρουμε μόνο ότι τα τελευταία χρόνια προσφέρεται και θέατρο για εφήβους, με «θέατρο βαλίτσα» που περιοδεύει σε σχολεία και με τις Δράσεις στις Αποθήκες ΘΟΚ.
Η νέα πνοή Ι: Καλλιτέχνες, χώροι, είδη
Ενώ κατά την τελευταία εικοσαετία του 20ού αιώνα το θεατρικό τοπίο είχε παραμείνει εν πολλοίς σταθερό (και συμπεριλάμβανε κυρίως τον ΘΟΚ, το Σατιρικό Θέατρο και το Θέατρο Ένα στη Λευκωσία, την Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (ΕΘΑΛ) και το Θέατρο Σκάλα στη Λάρνακα), μια έκρηξη από νέες ομάδες λαμβάνει χώρα κατά την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα: Θέατρο Διόνυσος, Θέατρο Ανεμώνα, Point To Contemporary Theatre, Open Αrts, Θέατρο Δέντρο (Λευκωσία), Θέατρο Versus και Κέντρο Παραστατικών Τεχνών Μίτος (Λεμεσός) και πολλές ομάδες χωρίς σταθερή στέγη: Θέατρο Λέξη, Θεατρική Οµάδα Persona, Οµάδα One/Off, Paravan Proactions, Θεατρική Ομάδα Σόλο για Τρεις, Rooftop Theatre Group, Alpha Square, Παραπλεύρως Παραγωγές κ.ά. − για να αναφέρουμε μόνο ομάδες που είναι έως σήμερα ενεργές. Η εμφάνιση νεών ομάδων συνεχίζεται κατά τη δεύτερη δεκαετία: Θέατρο Αντίλογος, Fresh Target Theatre Ensemble, Φανταστικό Θέατρο, Enacttheatre κ.ά.
Η δεκαετία του 2010 χαρακτηρίζεται από μεγάλο δυναμισμό με έναν φρέσκο αέρα να πνέει ευχάριστα, προερχόμενο κυρίως από τη νεότερη γενιά συγγραφέων, καλλιτεχνών και θεατρικών σχημάτων: νέες σκηνοθέτριες και νέοι σκηνοθέτες (Λέα Μαλένη, Πάρις Ερωτοκρίτου, Αθηνά Κάσιου, Μαρία Κυριάκου, Μαγδαλένα Ζήρα, Ευριπίδης Δίκαιος, Λούκας Βαλέβσκι, Μάριος Μεττής, Λέανδρος Ταλιώτης, Ανδρέας Αραούζος, Έλενα Αγαθοκλέους, Αιμίλιος Χαραλαμπίδης, Εβίτα Ιωάννου, Μαρία Καρολίδου κ.ά.) διαμορφώνουν μια εντυπωσιακή σε όγκο και εύρος συγκομιδή πολλών δεκάδων παραγωγών ανά θεατρική σεζόν.
Το ρεπερτόριο και η παραστασιακή εμπειρία έχουν εμπλουτιστεί με σύγχρονα έργα (έντονη είναι η παρουσία της βρετανικής δραματουργίας αλλά και της κυπριακής, όπως θα δούμε παρακάτω), περισσότερο πειραματικές προσεγγίσεις και καινούργιες αισθητικές προτάσεις, μεταφορές στη σκηνή μη θεατρικών κειμένων και μεταδραματικά είδη, όπως το site specific και το devised theatre (θέατρο επινόησης) – αλλαγές που είχαν ξεκινήσει από την προηγούμενη δεκαετία. Είναι μεγάλος ο αριθμός των θεατρικών ομάδων και ανάλογη η ρευστότητά τους ως προς την αντοχή στον χρόνο και ως προς τη σύσταση: κάποια ονόματα εμφανίζονται για μία ή μόνο δύο σεζόν – ο δε όρος ομάδα είναι κάπως προσχηματικός, καθώς στην πραγματικότητα έχουν ως επίκεντρο τον/την ιδρυτή/τρια σκηνοθέτη/τριά τους, που πλαισιώνεται από έναν κυμαινόμενο θίασο. Σε κάποιες περιπτώσεις επανέρχονται πιο συστηματικά συνεργάτες/τιδες ηθοποιοί ενώ σε άλλες ο θίασος διαφοροποιείται εξ ολοκλήρου. Ενδεικτικά, για το πρόγραμμα επιχορηγήσεων Θυμέλη του ΘΟΚ έκαναν αίτηση, στο διάστημα 2016-2019, 37 φορείς ανά έτος κατά μέσο όρο. Όσον αφορά τον αριθμό των παραγωγών τα τελευταία 2-3 χρόνια, μ’ έναν πρόχειρο υπολογισμό, μπορεί να λεχθεί ότι πλησιάζουν τις 100 ανά έτος.
Νέα θέατρα διαμορφώνονται, καθώς τα περισσότερα από αυτά τα σχήματα στεγάζονται ή φιλοξενούνται σε χώρους με άλλη αρχική χρήση, όπως βιοτεχνίες, αποθήκες, καταστήματα. Η πλειονότητα των ομάδων έχουν έδρα τη Λευκωσία αλλά όχι μόνιμη θεατρική στέγη, ενώ οι κάτοικοι άλλων πόλεων (κυρίως της Λεμεσού) έχουν ενίοτε την ευκαιρία να παρακολουθούν αρκετές από τις παραστάσεις που ανεβαίνουν στο νησί, όταν αυτές περιοδεύουν εκτός της πόλης παραγωγής τους.
Παράλληλα, ακμάζει το είδος της συλλογικής θεατρικής γραφής μέσα από το θέατρο επινόησης, το οποίο εμφανίστηκε κατά την προηγούμενη δεκαετία με το On/Off (Life Cuts) που σκηνοθέτησε η Λ. Μαλένη στην Πειραματική Σκηνή του ΘΟΚ και άφησε έντονη τη σφραγίδα του, κάνει έναν σημαντικό σταθμό με το Forget-me-not που σκηνοθέτησε η Μ. Κυριάκου με την ομάδα One/Οff, απασχολεί επίσης την Κατερίνα Λούρα και τους Paravan Proactions και ανανεώνεται με τη δουλειά της ομάδας Enacttheatre, όπως το Αισθητή η μείωση της σκόνης από αύριο. Μια υπόθεση εργασίας είναι ότι τo devising από ηθοποιούς φυσικούς ομιλητές της ελληνοκυπριακής διαλέκτου, έχοντας δώσει εκτός από κείμενα στην κοινή νεοελληνική και ρέουσες εκδοχές στη διάλεκτο, ενισχύει την τάση για τη χρήση της στο θέατρο, όπως θα δούμε παρακάτω.