Το τέταρτο βιβλίο του Παναγιώτη Ιωαννίδη, Ρινόκερως, ξεκινά με μια επίκληση στην φιλευσπλαχνία του ταχυδακτυλουργού που δεν φαίνεται να προϋπάρχει. Ο ποιητής τον καλεί να αναδιαμορφώσει την πρακτική του: Φαίνεται πως το θαύμα της εμφάνισης του λαγού από το καπέλο είναι καταρχήν αρκετό. Η συνέχεια με το πριόνι δεν μοιάζει απαραίτητη. Αντίθετα, αν είναι να δοθεί συνέχεια στο θαύμα, προτείνεται κάτι μάλλον πρωτόφαντο: Η δημιουργία μιας ζεστής φωλιάς από μαντήλια, για να μην κρυώνει το ζωντανό. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι το θαύμα δεν εξαντλείται στον εντυπωσιασμό – είναι βαθιά φροντιστικό. Ο Ρινόκερως είναι το αγαπημένο μου βιβλίο του Ιωαννίδη, ακριβώς επειδή αυτή η φροντίδα για πρόσωπα και πράγματα από το βαθύ παρελθόν και το εγγύτερο παρόν που διατρέχει όλα του τα έργα, έρχεται στο προσκήνιο ξανά, με νέο τρόπο: ευθύ, αποφασιστικό που δεν χαρίζεται και δεν αφήνει δεύτερη επιλογή. Ναι, αυτός ο κόσμος και η ιστορία του χρειάζονται άμεσα να φροντιστούν.
Ο Aleister Crowley (1875-1947) γράφει το Βιβλίο 4 το 1913. Ο Crowley, πρακτικάριος και δάσκαλος της μαγείας, κερδίζει με το βάθος της ερευνητικής του φύσης, εξοργίζει με τις εξίσου βαθιά μισογυνικές και ευρύτερα κακοποιητικές θέσεις του. Πρωτοδιαβάζοντας το ποίημα «Ταχυδακτυλουργός» του Ιωαννίδη, σκέφτηκα πως, ναι, αυτός ο υποβιβασμός του μάγου σε ταχυδακτυλουργό, βάζει τα πράγματα στη θέση τους, και είναι καλή αρχή για να συνδιαλαγούμε με το υπερεγώ μας, προκειμένου να φτάσουμε στο μαγικό, όχι γενικά αλλά ειδικά, με τη γνώση, δηλαδή, πως, όπως γράφει και ο Crowley σχετικά με τον δίσκο του μάγου που αποτελεί την γήινη τροφή του, «εφόσον αυτός ο δίσκος κατασκευάζεται από καθαρό κερί, μην ξεχνάτε πως οτιδήποτε ζει είναι ιερό». Έτσι, φαίνεται πως από διαφορετικές αφετηρίες, ο Crowley και εμείς μπορούμε να συναντηθούμε σε αρκετές παραδοχές, μεταξύ των οποίων και ότι «όλα τα φαινόμενα αποτελούν μυστήρια. Κάθε γεγονός, ακόμη και κάθε ψεύδος, πρέπει να καταχωρηθεί σε αυτόν τον δίσκο∙ είναι η μεγάλη αποθήκη από την οποία αντλεί ο μάγος». Και αφού ο μάγος υποβιβάστηκε τώρα σε ταχυδακτυλουργό (δεξιοτέχνη, δηλαδή, αλλά όχι εκπρόσωπο του μαγικού) ποιος είναι πλέον ο μάγος; Μα, ο ποιητής φυσικά, που δεν χάνει ούτε μια ψηφίδα του μωσαϊκού προκειμένου να το συνθέσει σωστά: επιλέγει τα απαραίτητα, γιατί, κατά τον Crowley και πάλι, «ταξιδεύοντας από τη γη προς τα άστρα, κανείς δεν τολμάει να φορτωθεί πολύ βαριές αποσκευές. Ο,τι δεν αποτελεί απαραίτητο μέρος της μηχανής, πρέπει να αφήνεται απ’ έξω». Έτσι και οι στίχοι του Ιωαννίδη, ακριβείς, χωρίς αχρείαστα μπαγκάζια, επιβάλλονται στον αναγνώστη ώστε να κρατήσει τα απολύτως ουσιώδη: «Έβγαλες τον λαγό απ’το καπέλο σου / (…) για να του φτιάξεις μια ζεστή φωλιά/να μην κρυώνει (…)».