Ο μεγάλος αμερικανός συγγραφέας
Ο Ευγένιος Ο’ Νηλ είναι χωρίς δεύτερη σκέψη ο σημαντικότερος αμερικάνος θεατρικός συγγραφέας. Ο πλήρης αναμορφωτής του αμερικάνικου θεάτρου, ο συγγραφέας αυτός που θα το πάρει από την επαρχιώτικη αντίληψη του θεάματος και θα το βουτήξει στα σκληρά νερά της σύγχρονης αγωνίας και του πολυεπίπεδου προβληματισμού. Το αμερικάνικο θέατρο, από τις γενιές που τον διαδέχτηκαν μέχρι σήμερα δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό χωρίς τον Ευγένιο Ο’ Νηλ. Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πως ο Κλίφορντ Όντετς, ο Θόρντον Γουάιλντερ, ο Τενεσι Ουίλλιαμς, ο Άρθουρ Μίλερ, ο Έντουαρντ Άλμπι, ο Ντέιβιντ Μάμετ, ο Σαμ Σέπαρντ και τόσοι ακόμα δεν θα είχαν υπάρξει αν δεν είχαν το προνόμιο να βαδίσουν στους δρόμους που τους άνοιξε ο Ο’ Νηλ.
Ταυτόχρονα, η σημασία των έργων του Ο’ Νηλ δεν περιορίζεται γεωγραφικά. Τα μόνιμα αιτήματα για ανανέωση των θεατρικών αφηγηματικών τρόπων και για διαρκή εμβάθυνση στα μύχια του ανθρώπου είναι εξίσου επίκαιρα και επείγοντα με την εποχή που ο αμερικάνος συγγραφέας μεσουρανούσε στις σκηνές του πλανήτη. Η θεατρική ανανέωση μπορεί να εντοπιστεί ήδη από τα πρώτα μονόπρακτα έργα του αλλά και τα πολύπρακτα έργα της πρώτης του περιόδου. Ρεαλισμός, ειλικρινής αποδοχή του οποιουδήποτε ανθρώπινου περίγυρου ως πρώτη ύλη για τη δημιουργία του δράματος, ψυχολογική εμβάθυνση και ανάπτυξη χαρακτήρων. Ο Ο’ Νηλ ξεκινά το θέατρό του από εκεί που έφτασαν ο Ίψεν, ο Τσέχωφ και κυρίως ο Στρίντμπεργκ. Αλλά στη συνέχεια της συγγραφικής του πορείας θα προσπαθήσει να ανανεώσει τη γλώσσα αυτή. Μέσω της χρήσης μασκών στο Ο μεγάλος θεός Μπράουν, μέσω του εξπρεσιονισμού στο Ο μαλλιαρός πίθηκος, μέσω των εσωτερικών μονολόγων στο Παράξενο Ιντερμέτζο μέσω της εκ νέου σηματοδότηση και διαχείρισης των ελληνικών τραγικών μύθων στο Πόθοι κάτω από τις λεύκες και στο Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα.
Η εμβάθυνση στα μύχια διαπερνά τα έργα του ήδη από τις πρώτες του απόπειρες. Αλλά πουθενά δεν θα είναι πιο προφανής και πιο εμβληματική από τα έργα που σηματοδοτούν την τελευταία του περίοδο και μαζί τη σημαντικότερη θεατρική του κατάθεση. Τα έργα που χτίστηκαν με τους πιο απλούς θεατρικούς μηχανισμούς, την ειλικρίνεια της προσωπικής εμπειρίας και εξομολόγησης. Τα έργα που πάτησαν στην προσωπική εμπειρία. Στα Ο παγοπώλης έρχεται, Το ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα.
Μια σπουδή στην ομίχλη
Το 1937 ο Ο’ Νηλ βρίσκεται ήδη στη δύση της ζωής του. Μια παρατεταμένη δύση που θα τον βασανίσει μέχρι το 1953. Η υγεία του σταδιακά χειροτερεύει, η φήμη του σταδιακά εξαχνώνεται. Είναι την περίοδο αυτή που τα θέματα και οι αναμνήσεις που τον στοιχειώνουν μια ολόκληρη ζωή θα έρθουνε στο προσκήνιο ως θεατρικό υλικό και ως ανάγκη αφήγησης. Ο Ο’ Νηλ έχει ήδη βραβευτεί με το Νομπέλ Λογοτεχνίας και με τρία Πούλιτζερ για τα θεατρικά του έργα (περισσότερα εκείνη την περίοδο από κάθε αμερικάνο συγγραφέα). Την περίοδο αυτή, απομονωμένος και μακριά από τα επικαιρικά φώτα της δημοσιότητας, θα γράψει τα δύο έργα που στέκουν σε απόσταση ως τα δύο σημαντικότερα αμερικανικά έργα και ταυτόχρονα ό, τι σημαντικότερο γράφτηκε στην αγγλική γλώσσα για το θέατρο μετά τον Σαίξπηρ. Για να το καταφέρει αυτό θα βυθιστεί στις πιο δύσκολες αναμνήσεις της ζωής του. Στην αποσύνθεση της οικογένειάς του και στα χρόνια της περιπλάνησης.