Σε άρθρο της, η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, με τίτλο: Το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι»,[1] εξηγεί τον λόγο που ξεχωρίζει ως μουσείο της καρδιάς της την Πινακοθήκη Μαουριτσχάους (Mauritshuis) της Χάγης. Ο λόγος που το θεωρεί ξεχωριστό είναι, μεταξύ άλλων, και δυο πίνακες του Γιοχάνες Βερμέερ (1632-1675). Ο ένας είναι ο περίφημος «Άποψη του Ντελφ» κι ο άλλος το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», που δίνει και τον τίτλο του άρθρου της. Μάλιστα σημειώνει ότι και οι δυο αυτοί πίνακες αποτέλεσαν στοιχείο αναφοράς, ο πρώτος σε βιβλίο λογοτεχνίας από τον Μαρσέλ Προυστ κι ο άλλος, πέρα από βιβλίο της Τρέισι Σεβαλιέ, έδωσε και μια εξαιρετική κινηματογραφική ταινία με κορυφαίους πρωταγωνιστές. Η μικρή αυτή εισαγωγή γίνεται για το γεγονός ότι, με άλλη αφορμή, στο βιβλίο Αμήχανο» Βλέμμα[2] παρατίθεται ακριβώς το ίδιο χωρίο του Προυστ που επικαλείται η αρθρογράφος, για άλλον, όμως, λόγο. Σημειώνεται εκεί η χρήση της έννοιας της ‘‘Ζυγαριάς’’ με αφορμή το ομώνυμο, πονεμένο ως προς την τραγικότητά του ποίημα του Θεσσαλονικιού ποιητή Γ.Θ. Βαφόπουλου (1903-1996). Επισημαίνεται, μάλιστα, στο βιβλίο η τραγικότητα των καταστάσεων που περιγράφει το συγκεκριμένο ποίημα με χαρακτηριστικό τρόπο. Μια τραγικότητα παράλληλη και σύστοιχη σε πολλές πτυχές της με την ένταση και τον πόνο όλων όσων ζούμε στους καιρούς μας, με διάχυτο τον τρόμο της πανδημίας του Covid-19 και τις πρωτόγνωρες συνέπειές της σε όλα τα επίπεδα, όπως σε συστήματα δημόσιας υγείας, σε δομές κοινωνικής συνοχής, στην οικονομία, στη δημιουργία σκηνικού έντονου φόβου με τους πολλούς θανάτους που θυμίζουν περιόδους μεγάλων πολέμων, κλπ. Όλα αυτά επιβάλλουν τον αναστοχασμό όλων μας για ιεράρχηση προτεραιοτήτων της ζωής μας, εν όψει και του επερχόμενου καλοκαιριού και των κρυφών προσδοκιών να υπάρξουν έστω και μερικές βελτιωτικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας και στις χαμένες ίσως επαγγελματικές μας ευκαιρίες. Μέσα σ’ αυτό το ομιχλώδες και βαρύ σκηνικό όλοι αναμένουμε να υπάρξουν, δειλά-δειλά, βήματα επιστροφής από την έντονα τραυματισμένη πραγματικότητα, με αβέβαιες τις όποιες εξελίξεις, ώστε να οδηγηθούμε σε ξέφωτα. Έχουμε εναποθέσει τις ελπίδες μας στις μικρές, έστω, επιτυχίες ερευνητών και γιατρών, που όλοι ευχόμαστε να υπάρξουν, μέχρι να βρεθεί κάποια οριστική (ή περίπου οριστική) λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα που βιώνουμε.
Ας δούμε, με αφορμή όλα όσα προηγήθηκαν, σκέψεις που μας προκαλεί καθώς και ορισμένες από τις πτυχές του ποιήματος «Η Ζυγαριά» του Γ.Θ. Βαφόπουλου, με γωνία θέασης όχι καθαρά φιλολογική, αλλά με τη ματιά ενός μαθηματικού. Δηλαδή, την ίδια ματιά προσέγγισης από την οποία διέπεται και η γραφή στο «Αμήχανο» Βλέμμα. Το βιβλίο αυτό, ‘ειρήσθω εν παρόδω’, προσεγγίζει το έργο τριών ποιητών με σπουδές στα μαθηματικά: του Δ. Γαβαλά, του Γ.Θ. Βαφόπουλου και του Έκτορα Κακναβάτου, σε αντίστοιχα τρία κεφάλαιά του. Στο τέταρτο και τελευταίο του κεφάλαιο προσεγγίζει το έργο του Χ.Λ. Μπόρχες. Από τους τέσσερις αυτούς ποιητές μόνο ο πρώτος είναι στη ζωή. Ας δούμε το ποίημα: