Επιμέλεια Σελίδων: Δημήτρης Καλοκύρης

Ο συλλέκτης, εκδότης και γραφικός σχεδιαστής Φράνκο Μαρία Ρίτσι (o γοητευτικός εστέτ με το κόκκινο τριαντάφυλλο από βακελίτη στο πέτο, 1937-2020) γεννήθηκε σε πλούσια αριστοκρατική οικογένεια της Πάρμας.
Αν και ήθελε να γίνει αρχαιολόγος, σπούδασε Γεωλογία και μάλιστα εργάστηκε για λίγο σε μια εταιρεία αναζητώντας (μάταια) πετρέλαιο στην Τουρκία. Γρήγορα κατάλαβε ότι ο δρόμος του ήταν αλλού. Η εκδοτική σταδιοδρομία του άρχισε ανατυπώνοντας (1964-65) την περίφημη «Βίβλο της Τυπογραφίας», το εντελώς δυσεύρετο τρίτομο Εγχειρίδιο Τυπογραφίας (1818) του συμπατριώτη του εκδότη και σχεδιαστή τυπογραφικών χαρακτήρων Giambattista Bodoni (1740-1813). Τυπώθηκαν 900 αριθμημένα αντίτυπα σε ειδικό χαρτί Φαμπριάνο και δεμένο με μαύρο δέρμα. Η υπερπολυτελής έκδοση εξαντλήθηκε πολύ γρήγορα, γεγονός που τον ενθάρρυνε να προχωρήσει.
Έτσι, το 1972 τόλμησε να ξεκινήσει την αναστατική επανεκτύπωση της μεγάλης Εγκυκλοπαίδειας των Diderot και d’Alembert (1751-2) σε 18 χρυσοδερματόδετους τόμους μεγάλου σχήματος

To «Εγχειρίδιο Τυπογραφίας» του Μποντόνι

Η Eγκυκλοπαίδεια Diderot και d’Alember στην έκδοση του Ρίτσι.

Έχει παρατηρηθεί ότι ενώ στην Ιταλία κυριαρχούσε η «Αrte povera», ο Ρίτσι αντέταξε την τέχνη της υψηλής καλαισθησίας που απεθύνεται όμως στο ευρύ κοινό. Έτσι, το 1977 ξεκίνησε «Η Βιβλιοθήκη της Βαβέλ» [ βλ. Χάρτης #8 ] που διηύθυνε ο Μπόρχες και η οποία κυκλοφόρησε ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά ισπανικά και σε άλλες γλώσσες, περιλαμβάνοντας σπάνιους τίτλους. Τυπωνόταν σε χαρτί Fabriano και τα εξώφυλλα σε χαρτί Ingres, γαλλικό.

Ένα μικρό αφιέρωμα, λοιπόν, σε μια σπουδαία μορφή της αισθητικής και της Τέχνης.