Ρολόγια του Αγώνα

Εικόνα 1. Fabrique Jeannest, Ρολόι με θέμα «Λεωνίδας», επιχρυσωμένος μπρούντζος, Γαλλία, 1827. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 43.)
Εικόνα 1. Fabrique Jeannest, Ρολόι με θέμα «Λεωνίδας», επιχρυσωμένος μπρούντζος, Γαλλία, 1827. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 43.)

Η ευ­φά­ντα­στη και συ­χνά μυ­στη­ριώ­δης ει­κο­νο­γρα­φία και η ποιό­τη­τα των γαλ­λι­κής κα­τα­σκευ­ής δια­κο­σμη­τι­κών ρο­λο­γιών με φι­λελ­λη­νι­κά θέ­μα­τα, που ερα­νί­σθη­καν με ιδιαί­τε­ρη φρο­ντί­δα και με­λε­τή­θη­καν σε βά­θος στις σε­λί­δες της πρό­σφα­της έκ­δο­σης Οι ώρες του Αγώ­να: Τα γαλ­λι­κά φι­λελ­λη­νι­κά ρο­λό­για του Stéphan Adler, μας κά­νουν συ­χνά να λη­σμο­νού­με πως αυ­τά τα πο­λυ­τε­λή αντι­κεί­με­να δεν προ­ο­ρί­ζο­νταν ως μου­σεια­κά τεκ­μή­ρια ή ως ει­κο­νο­γρα­φή­σεις ιδε­ο­λο­γι­κών ρευ­μά­των της πε­ριό­δου κα­τα­σκευ­ής τους. [1] Ήταν δια­κο­σμη­τι­κά και χρη­στι­κά αντι­κεί­με­να, προ­ο­ρι­ζό­με­να για τα εσω­τε­ρι­κά ευ­ρω­παϊ­κών σπι­τιών, εμ­βα­πτι­σμέ­νων στο νε­ο­κλα­σι­κό στυλ. Σε μια μι­κρο­γρα­φία σε ελε­φα­ντό­δο­ντο, φυ­λασ­σό­με­νη σε ιδιω­τι­κή συλ­λο­γή στο Λον­δί­νο, πα­ρί­στα­ται ένα στιγ­μιό­τυ­πο οι­κο­γε­νεια­κού σπα­ραγ­μού γύ­ρω από το κρε­βά­τι του ετοι­μο­θά­να­του Charles Ferdinand d’Artois, δού­κα του Berry (1778-1820). [2] Στο προ­σκέ­φα­λό του κά­θε­ται ο θεί­ος του βα­σι­λιάς Λου­δο­βί­κος ΙΗ’ (1755-1824), αδελ­φός του άτυ­χου βα­σι­λιά Λου­δο­βί­κου ΙΔ’ (1754-1793), και σύμ­βο­λο της νέ­ας τά­ξης πραγ­μά­των στην Ευ­ρώ­πη με­τά τη συ­ντρι­βή του Να­πο­λέ­ο­ντα Α΄ (1769-1821). Στη δρα­μα­τι­κή σκη­νή δε­σπό­ζει ένα επί­χρυ­σο ρο­λόι. To αγκα­λιά­ζει μια αν­δρι­κή μορ­φή με ηρω­ι­κή γυ­μνό­τη­τα και έν­δυ­μα κλα­σι­κής έμπνευ­σης, όμοια με εκεί­νη του Σπαρ­τιά­τη βα­σι­λιά Λε­ω­νί­δα. (Ει­κό­να 1) Ένα νε­ο­κλα­σι­κό ρο­λόι πα­ρα­στέ­κε­ται και στη με­λέ­τη του με­θε­πό­με­νου βα­σι­λιά της Γαλ­λί­ας, Λου­δο­βί­κου Φι­λίπ­που A΄ (1773-1850), σε μια υδα­το­γρα­φία φι­λο­τε­χνη­μέ­νη 25 χρό­νια αρ­γό­τε­ρα. [3] (Ει­κό­να 2) Κο­σμεί­ται με μια μυ­θο­λο­γι­κή ή αλ­λη­γο­ρι­κή μορ­φή με πε­ρι­κε­φα­λαία, η οποία μάς θυ­μί­ζει τό­σο τη «Δό­ξα στους Έλ­λη­νες» όσο και τη μορ­φή του Λε­ω­νί­δα, ο οποί­ος εδώ, πά­ντα γυ­μνός, πα­τά­ει όχι πλέ­ον πά­νω στα όπλα των Περ­σών αλ­λά στο τουρ­μπά­νι των Τούρ­κων. (Ει­κό­νες 3 και 4)

Εικόνα 2. James Roberts (περ. 1800-1867), Το γραφείο του βασιλιά Λουδοβίκου Φίλιππου στο Νεϊγύ, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1845, Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 2. James Roberts (περ. 1800-1867), Το γραφείο του βασιλιά Λουδοβίκου Φίλιππου στο Νεϊγύ, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1845, Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 3. Ρολόι με θέμα «Δόξα στους Έλληνες», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 45.)
Εικόνα 3. Ρολόι με θέμα «Δόξα στους Έλληνες», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 45.)
Εικόνα 4. Άγαλμα του Λεωνίδα που πατά τουρκικά σύμβολα, μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 44.)
Εικόνα 4. Άγαλμα του Λεωνίδα που πατά τουρκικά σύμβολα, μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 44.)

Στο τέ­ταρ­το του αιώ­να που χω­ρί­ζει αυ­τά τα δύο βα­σι­λι­κά εσω­τε­ρι­κά, χι­λιά­δες ρο­λό­για σε εκα­το­ντά­δες δια­φο­ρε­τι­κά σχέ­δια κα­τα­σκευά­στη­καν στα ερ­γα­στή­ρια της Γαλ­λί­ας. Δεν προ­ο­ρί­ζο­νταν μό­νο για ανά­κτο­ρα. [4] (Ει­κό­να 5) Σπί­τια της γε­μά­της αυ­το­πε­ποί­θη­ση με­τά την Επα­νά­στα­ση με­σαί­ας τά­ξης κο­σμού­νταν από «γαρ­νι­τού­ρες», δια­κο­σμη­τι­κά σύ­νο­λα με ένα κε­ντρι­κό ρο­λόι και δύο πλαϊ­νά αγ­γεία, συ­χνά προ­στα­τευ­μέ­να σε γυά­λι­νες κα­μπά­νες αλ­λά και τα­πει­νά δια­με­ρί­σμα­τα φοι­τη­τών ή νέ­ων ζευ­γα­ριών αγλα­ΐ­ζο­νταν με αυ­τά τα απα­ραί­τη­τα μέ­σα μέ­τρη­σης του χρό­νου. [5] (Ει­κό­να 6) Κα­θώς η Γαλ­λία ήταν η πα­τρί­δα της ευ­ρω­παϊ­κής και αμε­ρι­κα­νι­κής κομ­ψό­τη­τας, τα ρο­λό­για τα­ξί­δευαν από την Ρω­σία έως την αντί­πε­ρα όχθη του Ατλα­ντι­κού. Στο αγ­γλι­κό αυ­τό δω­μά­τιο ένα επί­χρυ­σο ρο­λόι κα­τα­λαμ­βά­νει τη θέ­ση, όπου, εκτός από ελά­χι­στες εξαι­ρέ­σεις, εμ­φα­νί­ζε­ται κά­θε φο­ρά και στα γαλ­λι­κά εσω­τε­ρι­κά: την άνω επι­φά­νεια του τζα­κιού κά­τω από τον κα­θρέ­φτη. [6] (Ει­κό­να 7) Σε ένα ακό­μη εσω­τε­ρι­κό το ρο­λόι κα­τοι­κεί την ίδια επι­φά­νεια, όμως η διά­τα­ξη των επί­πλων έχει αλ­λά­ξει: Στέ­κο­νται πλέ­ον χύ­δην και όχι πα­ρα­τε­ταγ­μέ­να μπρο­στά στους τοί­χους. [7] (Ει­κό­να 8) Πλη­σιά­ζει η επο­χή της «βι­κτο­ρια­νής» αφθο­νί­ας – ή του «βι­κτο­ρια­νού» χά­ους. Η θέ­ση στο τζά­κι επα­να­λαμ­βά­νε­ται και στα ιτα­λι­κά σα­λό­νια, όπως σε ένα εσω­τε­ρι­κό στη Νά­πο­λη, όπου το ρο­λόι βρί­σκε­ται μπρο­στά σε κα­θρέ­φτη και αντί­κρυ από δύο πα­ρά­θυ­ρα με ανά­λα­φρες κουρ­τί­νες τις οποί­ες ανε­μί­ζει το θα­λασ­σι­νό αε­ρά­κι. [8] (Ει­κό­να 9)

Εικόνα 5. Hilaire Thierry (fl. 1815-1825), Σαλόνι στο στυλ της Παλινόρθωσης, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, αρχές δεκαετίας 1820. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 5. Hilaire Thierry (fl. 1815-1825), Σαλόνι στο στυλ της Παλινόρθωσης, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, αρχές δεκαετίας 1820. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 6. Bouilhet (fl. α΄ μισό 19ου αιώνα), Μια κρεβατοκάμαρα στην Γαλλία της Παλινόρθωσης, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1823. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 6. Bouilhet (fl. α΄ μισό 19ου αιώνα), Μια κρεβατοκάμαρα στην Γαλλία της Παλινόρθωσης, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1823. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 7. William Henry Hunt (1790-1864), Το πράσινο σαλόνι του Κόμη του Έσσεξ στο Κασιόμπερι, μολύβι, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, 1823. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 7. William Henry Hunt (1790-1864), Το πράσινο σαλόνι του Κόμη του Έσσεξ στο Κασιόμπερι, μολύβι, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, 1823. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 8. Mary Ellen Best (1809-1891), Εσωτερικό, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1837–1840. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 8. Mary Ellen Best (1809-1891), Εσωτερικό, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, 1837–1840. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 9. L. Iely (fl. 1820-1830), Σαλόνι στο Palazzo Satriano, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, Νάπολη 1829. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 9. L. Iely (fl. 1820-1830), Σαλόνι στο Palazzo Satriano, μολύβι, μελάνη και υδατογραφία σε χαρτί, Νάπολη 1829. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw

Η θε­μα­το­λο­γία και η τε­χνο­τρο­πία των ρο­λο­γιών, στον βαθ­μό που μπο­ρού­με να δια­κρί­νου­με από αυ­τά τα πορ­τρέ­τα δω­μα­τί­ων, εί­ναι κλα­σι­κή και νε­ο­κλα­σι­κή, αντί­στοι­χα. Η ευ­ρω­παϊ­κή ήπει­ρος, καί­τοι ανα­κου­φι­σμέ­νη από την απά­λει­ψη της να­πο­λε­ό­ντειας λαί­λα­πας, έχει από­λυ­τα εν­στερ­νι­σθεί το πο­μπώ­δες στυλ Empire της γαλ­λι­κής αυ­το­κρα­το­ρί­ας, με τις στιλ­πνές και αυ­στη­ρές επί­χρυ­σες επι­φά­νειες, τη λα­κω­νι­κό­τη­τα και κα­θα­ρό­τη­τα του χρώ­μα­τος και τις αγκυ­λω­μέ­νες χει­ρο­νο­μί­ες. Σε ένα σπά­νιο λεύ­κω­μα με σχέ­δια για ρο­λό­για που χρο­νο­λο­γεί­ται πε­ρί το 1820, η μορ­φή του γη­ραιού Χρό­νου μπο­ρεί να συ­γκρι­θεί με την ηρω­ι­κή γυ­μνό­τη­τα του Ελ­λη­νό­που­λου. [9] (Ει­κό­να 10) Ο λυ­ρω­δός Έρως προ­σο­μοιά­ζει το φι­λό­μου­σο πα­λι­κά­ρι. [10] (Ει­κό­να 11) Η ίδια η Ιστο­ρία φαί­νε­ται να γρά­φει τον επα­να­στα­τι­κό όρ­κο των Ελ­λή­νων. [11] (Ει­κό­να 12) Η ει­κο­νο­γρα­φι­κή διά­λε­κτος του νε­ο­κλα­σι­κι­σμού έχει δώ­σει τον σκε­λε­τό των συν­θέ­σε­ων και την αι­σθη­τι­κή. Από το 1821 και με­τά η επι­και­ρό­τη­τα ντύ­νει αυ­τόν τον σκε­λε­τό με φου­στα­νέ­λες, φέ­σια, τουρ­μπά­νια και άλ­λα εξω­τι­κά πα­ρελ­κό­με­να. Το φαι­νό­με­νο του πα­ρεν­δυ­τι­κού νε­ο­κλα­σι­κι­σμού δεν ήταν πρω­τό­γνω­ρο ού­τε και πε­ριο­ρι­ζό­ταν στους Έλ­λη­νες, οι οποί­οι, κα­τά κά­ποιον τρό­πο, δι­καιω­μα­τι­κά πα­ρι­στά­νο­νταν à la grecque. Σε ένα πρω­ι­μό­τε­ρο ρο­λόι δύο Ιν­διά­νοι της Αμε­ρι­κής ενα­γκα­λί­ζο­νται ως Έρως και Ψυ­χή. (Ει­κό­να 13)

Εικόνα 10. Ρολόι με θέμα «Το Ελληνόπουλο», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, 1830. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 47.)
Εικόνα 10. Ρολόι με θέμα «Το Ελληνόπουλο», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, 1830. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 47.)
Εικόνα 11. Ρολόι με θέμα «Νεαρός Έλληνας Μουσικός», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 214.)
Εικόνα 11. Ρολόι με θέμα «Νεαρός Έλληνας Μουσικός», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 214.)
Εικόνα 12. Ρολόι με θέμα «Ο Όρκος του Έλληνα», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 67.)
Εικόνα 12. Ρολόι με θέμα «Ο Όρκος του Έλληνα», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 67.)
Εικόνα 13. Laurent Ridel (μηχανισμός) και Jules-Simon Deverberie (θήκη, αποδ.), Ρολόι με μορφές Ινδιάνων της Αμερικής, Παρίσι, περίπου 1800. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, 59.208.79, κληροδότημα του James Hazen Hyde, 1959
Εικόνα 13. Laurent Ridel (μηχανισμός) και Jules-Simon Deverberie (θήκη, αποδ.), Ρολόι με μορφές Ινδιάνων της Αμερικής, Παρίσι, περίπου 1800. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, 59.208.79, κληροδότημα του James Hazen Hyde, 1959

Η ποι­κι­λία των πα­ρα­στά­σε­ων φι­λελ­λη­νι­κής θε­μα­το­λο­γί­ας εί­ναι εκτε­τα­μέ­νη: Κυ­ριαρ­χούν, βέ­βαια, οι μορ­φές πο­λε­μι­στών, γε­μά­τες ρο­μα­ντι­κό πά­θος για την ελευ­θε­ρία. Πε­ζοί, έφιπ­ποι, ση­μαιο­φό­ροι ή θνή­σκο­ντες. (Ει­κό­να 14) Η αγά­πη για τη μά­χη και τον ηρω­ι­κό θά­να­το θα αντα­να­κλού­νταν πα­ρά­ξε­να στους ακρι­βούς κα­θρέ­φτες των άνε­των, ζε­στών και πλού­σια δια­κο­σμη­μέ­νων σα­λο­νιών της ευ­ρω­παϊ­κής αρι­στο­κρα­τί­ας και με­γα­λο­α­στι­κής τά­ξης, πλάι σε πο­λύ­χρω­μα χα­λιά, μπρο­στά από τοί­χους επεν­δε­δυ­μέ­νους με στα­μπω­τά χαρ­τιά και κά­τω από με­τα­ξω­τά κορ­δό­νια που κα­λού­σαν στρα­τιές υπη­ρε­τών.
Υπάρ­χει εδώ ο πει­ρα­σμός να ανα­ρω­τη­θεί κα­νείς κα­τά πό­σον αυ­τή η θε­μα­το­λο­γία εί­ναι κα­θα­ρά δια­κο­σμη­τι­κή και δεν αγ­γί­ζει με κα­νέ­ναν πο­λι­τι­κό τρό­πο την εύ­θρυ­πτη γα­λή­νη των οι­κο­γε­νεια­κών ενα­σχο­λή­σε­ων στη Βρε­τα­νία, τη Δα­νία ή όπου αλ­λού. [12] (Ει­κό­να 15) Τι εί­χαν να κά­νουν με τους κα­ρα­βο­τσα­κι­σμέ­νους Έλ­λη­νες ναύ­τες οι εύ­πο­ροι της δυ­τι­κής και κε­ντρι­κής Ευ­ρώ­πης; Πό­σο κα­τα­νοη­τές ήταν όλες αυ­τές οι αλ­λη­γο­ρι­κές σκη­νές; Ήταν αναμ­φι­σβή­τη­τα εμπνευ­σμέ­να από την ει­δη­σε­ο­γρα­φία και τα σχό­λια των πο­λι­τι­κών ανα­λυ­τών, αλ­λά ίσως σε ένα οι­κια­κό πλαί­σιο ανά­γο­νταν σε σκη­νές βα­ρύ­γδου­που κλα­σι­κι­σμού. Μή­πως οι ανα­γεν­νώ­με­νες Ελ­λά­δες και Μπου­μπου­λί­νες δεν διέ­φε­ραν στα μά­τια των κα­τα­να­λω­τών από τη Λεϊ­λά των λαϊ­κών μυ­θι­στο­ρη­μά­των; (Ει­κό­νες 16, 17 και 18)

Εικόνα 14. Ρολόι με θέμα «Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 79.)
Εικόνα 14. Ρολόι με θέμα «Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 79.)
Εικόνα 15. Christian Olavius Zeuthen (1812-1890), Εσωτερικό στο σπίτι του Αυλάρχη O’Neill, Strandraede, Κοπεγχάγη, μολύβι, μελάνη και ακουαρέλα σε χαρτί, Δανία 1844. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 15. Christian Olavius Zeuthen (1812-1890), Εσωτερικό στο σπίτι του Αυλάρχη O’Neill, Strandraede, Κοπεγχάγη, μολύβι, μελάνη και ακουαρέλα σε χαρτί, Δανία 1844. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 16. Ρολόι με θέμα «Η Αναγεννώμενη Ελλάδα», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 49.)
Εικόνα 16. Ρολόι με θέμα «Η Αναγεννώμενη Ελλάδα», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 49.)
Εικόνα 17. Ρολόι με θέμα «Η Μπουμπουλίνα», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 113.)
Εικόνα 17. Ρολόι με θέμα «Η Μπουμπουλίνα», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 113.)
Εικόνα 18. Ρολόι με θέμα «Η Λεϊλά», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 272.)
Εικόνα 18. Ρολόι με θέμα «Η Λεϊλά», μπρούντζος επιχρυσωμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 272.)

Και κα­τά πό­σον ο λόρ­δος Βύ­ρων (1788-1824) ήταν κά­τι πα­ρα­πά­νω από ένας τα­λα­ντού­χος jeune premier; (Ει­κό­να 19) Οι ερευ­νη­τές δια­φω­νούν με αυ­τήν την οπτι­κή. Η γα­λή­νια επί­φα­ση του νε­ο­γοτ­θι­κού σα­λο­νιού της βα­σί­λισ­σας Βι­κτο­ρί­ας (1819-1901) [13] μπο­ρεί να μη δο­νού­νταν από τα ηρω­ι­κά πε­πρω­μέ­να του λα­ού της βαλ­κα­νι­κής χερ­σο­νή­σου, αλ­λά αυ­τή ήταν μια πο­λι­τι­κή επι­λο­γή – όπως πο­λι­τι­κά με την ευ­ρύ­τε­ρη έν­νοια ήταν και τα κί­νη­τρα όσων ξό­δευαν ση­μα­ντι­κά πο­σά αγο­ρά­ζο­ντας πο­λυ­τε­λή ρο­λό­για με φου­στα­νε­λά­δες και φε­σο­φο­ρε­μέ­νες. (Ει­κό­να 20) Τού­τη δεν εί­ναι μό­νον η επο­χή του ρο­μα­ντι­σμού, των ατε­λέ­σφο­ρων ερώ­των, των τρυ­φε­ρών ασθε­νειών και των μα­κρό­συρ­των θα­νά­των. Εί­ναι, επί­σης, η επο­χή που η πα­ρα­μι­κρή πα­ρά­στα­ση από την κλα­σι­κή μυ­θο­λο­γία επεν­δύ­ε­ται με πο­λι­τι­κή ση­μα­σία: Ο γε­ρο-Χρό­νος απο­κα­θι­στά την ισορ­ρο­πία και δι­καιώ­νει τη δυ­να­στεία των Βουρ­βό­νων. [14] Το κέ­ρας της Αμάλ­θειας που ξε­χει­λί­ζει πά­νω από τις ώρες συμ­βο­λί­ζει τη γο­νι­μο­ποιό ει­ρή­νη της μο­ναρ­χί­ας απέ­να­ντι στις στε­ρή­σεις της Επα­νά­στα­σης και των να­πο­λε­ό­ντειων εκ­στρα­τειών. [15] Η Ευ­ρώ­πη, ενω­μέ­νη ξα­νά κά­τω από τα στέμ­μα­τα αρ­χαί­ων δυ­να­στειών, έχει δα­μά­σει τον ταύ­ρο από την Κορ­σι­κή. [16] Εάν οι αν­θρω­πό­μορ­φοι θε­οί και ημί­θε­οι της αρ­χαί­ας Ελ­λά­δας γί­νο­νται φο­ρείς τέ­τοιων μη­νυ­μά­των, τό­τε οι λι­γό­τε­ρο οι­κεί­οι σύγ­χρο­νοι Έλ­λη­νες, ακό­μη και όταν τρα­γου­δούν τους καη­μούς τους ή ερω­το­τρο­πούν, δεν εί­ναι άμοι­ροι εμπλο­κής στην πα­ρού­σα συ­γκυ­ρία. Κι όμως δεν εί­ναι εύ­κο­λο να πι­στέ­ψου­με πως ο κύ­ριος που απο­λαμ­βά­νει ένα πού­ρο στο κα­πνι­στή­ριό του δια­κο­σμη­μέ­νο στο πιο επί­και­ρο style Alhambresque ατέ­νι­ζε τους μα­κρυ­μάλ­λη­δες ή βρα­κο­φό­ρους πο­λε­μι­στές ως ει­κό­νες των επί­και­ρων. [17] (Ει­κό­να 21) Η νο­σταλ­γία για την Ανα­το­λή, για τό­πους ηλιό­λου­στους, ελεύ­θε­ρους και –για­τί όχι;– ελευ­θέ­ριους, για αν­δρα­γα­θί­ες και θυ­ελ­λώ­δεις έρω­τες απο­τυ­πώ­νε­ται στα φω­τει­νά χρώ­μα­τα και τις πε­ρι­ποι­η­μέ­νες φο­ρε­σιές των πιο οριε­ντα­λι­στι­κών ρο­λο­γιών. (Ει­κό­να 22) Ο συ­ναρ­πα­σμός με τη φι­λελ­λη­νι­κή τέ­χνη εί­ναι από­το­κος εξί­σου της συ­γκί­νη­σης για τον αγώ­να των υπό­δου­λων χρι­στια­νών Ελ­λή­νων και του ορά­μα­τος μιας εξω­τι­κής, χρυ­σω­μέ­νης Ανα­το­λής.
Η επο­χή των νε­ο­κλα­σι­κών ρο­λο­γιών ξε­κί­νη­σε με μια επα­νά­στα­ση το 1789 και τε­λεί­ω­σε με μια σει­ρά από επα­να­στά­σεις το 1848. Εί­τε ως φο­ρείς πο­λι­τι­κών μη­νυ­μά­των, εί­τε ως δια­κο­σμή­σεις σε πο­λυ­τε­λή δω­μά­τια, εί­τε ως πα­ρά­θυ­ρα εξω­τι­κής ονει­ρο­πό­λη­σης, τα ρο­λό­για έμε­λε να απο­τυ­πώ­σουν μιαν ακό­μη επα­νά­στα­ση, μα­κρι­νή και για αυ­τό πιο ανώ­δυ­νη, πιο ου­το­πι­κή, την επα­νά­στα­ση που κα­τέ­λη­ξε στην ανα­γέν­νη­ση της Ελ­λά­δας.

Εικόνα 19. Ρολόι με θέμα «Ο Βύρων στα Ερείπια», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 261.)
Εικόνα 19. Ρολόι με θέμα «Ο Βύρων στα Ερείπια», μπρούντζος επιχρυσωμένος και πατιναρισμένος, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 261.)
Εικόνα 20. James Roberts (περ. 1800-1867), Ιδιωτικό σαλόνι της Βασίλισσας στο Ανάκτορο του Μπάκιγχαμ, Αύγουστος 1848, σχέδιο σε χαρτί. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 20. James Roberts (περ. 1800-1867), Ιδιωτικό σαλόνι της Βασίλισσας στο Ανάκτορο του Μπάκιγχαμ, Αύγουστος 1848, σχέδιο σε χαρτί. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 21. Emmanuel Coulange-Lautrec (1824-1898), Μαυριτανικό καπνιστήριο, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, Γαλλία 1856. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 21. Emmanuel Coulange-Lautrec (1824-1898), Μαυριτανικό καπνιστήριο, μελάνη, υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί, Γαλλία 1856. Νέα Υόρκη, Cooper Hewitt, Μουσείο Ντιζάιν Smithsonian, Συλλογή Thaw
Εικόνα 22. Εργαστήριο Jacob Petit, Ρολόι με θέμα «Η Νύφη της Αβύδου», πορσελάνη με σμάλτα και χρυσό, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 281.)
Εικόνα 22. Εργαστήριο Jacob Petit, Ρολόι με θέμα «Η Νύφη της Αβύδου», πορσελάνη με σμάλτα και χρυσό, Γαλλία, β΄ τέταρτο 19ου αιώνα. (Adler, Οι Ώρες του Αγώνα, 281.)

*

Το σύ­ντο­μο αυ­τό άρ­θρο απο­τε­λεί τη γρα­πτή μορ­φή μιας προ­φο­ρι­κής πα­ρέμ­βα­σης στην πα­ρου­σί­α­ση του βι­βλί­ου του Stéphan Adler, Οι ώρες του Αγώ­να: Τα γαλ­λι­κά φι­λελ­λη­νι­κά ρο­λό­για, στο Μου­σείο Μπε­νά­κη Ελ­λη­νι­κού Πο­λι­τι­σμού τη Δευ­τέ­ρα 12 Νο­εμ­βρί­ου 2018. Θα ήθε­λα να ευ­χα­ρι­στή­σω τον συγ­γρα­φέα και την κυ­ρία Ει­ρή­νη Λού­βρου των Εκ­δό­σε­ων Ολ­κός για την πρό­σκλη­ση να συ­νει­σφέ­ρω σε αυ­τήν την πα­ρου­σί­α­ση.



ΒΡΕΙ­ΤΕ ΤΟ ΒΙ­ΒΛΙΟ ΣΤΟΝ ΙΑ­ΝΟ:
Οι ώρες του αγώ­να του Stéphan Adler