Με τον Αλέκο Λεβίδη γνωριζόμαστε από τότε που άνοιξε, μαζί με την Ειρήνη Λεβίδη, το βιβλιοπωλείο «Στροφή» μέσα στη δικτατορία. Έχω παρακολουθήσει τη δουλειά του, όσο τουλάχιστον μου το επέτρεπε η για πολλά χρόνια παραμονή μου εκτός Αθηνών. Μας συνδέει μια ακριβή φιλία χωρίς να βλεπόμαστε συχνά, και μια πολύχρονη εκτίμηση – δεν θα ξεχάσω ότι, όταν το 1975 είδε στο βιβλιοπωλείο του την πρώτη μου ποιητική συλλογή, με μικρά επιγραμματικά ποιήματα που άφηναν μεγάλα κενά στις σελίδες, ζωγράφισε με σινική μελάνη τα κενά στις σελίδες ενός αντιτύπου και μου το χάρισε. Το κρατώ σαν κόρη οφθαλμού.
Δέχτηκα με χαρά να μιλήσω σήμερα ως συγγραφέας για την έκθεση, τόσο από αγάπη προς τον ζωγράφο και το έργο του, όσο και για την κοινή λίγο-πολύ πορεία κάποιων ανθρώπων όλα αυτά τα χρόνια – ας μνημονεύσω ανάμεσά τους τον ωσεί παρόντα Άγγελο Δεληβοριά.[1] Μεγάλος ήταν, άλλωστε, ο πειρασμός του τίτλου : «Μυθ-ιστορικά», με μια παύλα στη μέση της σύνθετης λέξης, ίσως για να μην υποβιβάσουμε αυτή τη λέξη σε κάτι το μονοσήμαντο, ή σε μεταγενέστερες από την αρχική της σημασίες. Το όλον έμπαινε ξαφνικά μέσα στα δικά μου τα χωράφια, αφού κάλλιστα –σκέφτηκα– θα μπορούσα να βάλω κι εγώ μια παύλα ανάμεσα στα δυο συνθετικά μύθος και ιστόρημα, δηλαδή στη λέξη μυθιστόρημα, χωρίς να αλλοιώσω ιδιαίτερα τη σημασία της. Κι αφού, επιπλέον, ιστόρημα ή Ιστορία λίγη διαφορά έχουν όταν υπηρετούν την τέχνη της λογοτεχνίας ή της ζωγραφικής, με άλλα λόγια όταν ανασυντίθενται, έστω και αποσπασματικά, έστω και άτακτα –εκούσια βεβαίως και αποσπασματικά και άτακτα– με σκοπό να δημιουργήσουν την υποκειμενική πραγματικότητα ενός συγγραφέα, αγγίζοντας έτσι τα όρια του μύθου. Φυσικά η Ιστορία υπάρχει ως αυτόνομη και σημαντική επιστήμη, μυθοποιείται ωστόσο από τη στιγμή που αναδημιουργεί «εν φαντασία και λόγω» ένα ιστορικό γεγονός στις τέχνες. Κοντά σ’ αυτή τη διαπίστωση, θέλω να υπογραμμίσω την άποψή μου ότι οι σημαντικοί συγγραφείς και οι σημαντικοί ζωγράφοι εκφράζουν μέσα από το έργο τους τις πιο προχωρημένες ιστορικές αντιλήψεις της εποχής τους, κι αυτό κατά τη γνώμη μου είναι ένας από τους πολλούς λόγους που συχνά καινοτομούν. Θα έλεγα και κάτι παραπάνω, ότι δηλαδή ο τρόπος που γράφει ένας συγγραφέας ή ζωγραφίζει ένας ζωγράφος, σχετίζεται ευθέως με τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται την ίδια την Ιστορία. Δηλαδή, αυτά τα δύο συμπίπτουν σε ένα βαθύτερο, σε ένα φιλοσοφικό επίπεδο.