Η τσαρική Ρωσία, η Σοβιετική Ένωση, η σημερινή Ρωσία: ένα ανησυχητικά επίμονο μυστήριο για τους δυτικούς. Ελκυστικό ή φοβιστικό. Ή και τα δύο. Ταυτόχρονα ή εναλλάξ. Πάντως πιο πολύ ελκυστικό για τους Έλληνες. Γιατί/Για να συντηρούν ίσως πιο πολλούς μύθους γι’ αυτήν.
Υπάρχει ένα τρένο εξπρές της γραμμής του Υπερσιβηρικού που ξεκινάει μέρα παρά μέρα από το σταθμό Γιαροσλάβσκι της Μόσχας για να πάει στο Βλαδιβοστόκ – έξι μερόνυχτα και βάλε, 9.288 χιλιόμετρα, 90 πόλεις περίπου, 8 ωριαίες άτρακτοι (τα δρομολόγια βέβαια πάντα δίνονται σε ώρα Μόσχας, υπάρχουν ανάλογα ρυθμισμένα ρολόγια σε κάθε σταθμό). Το τρένο αυτό ονομάζεται «Ρωσία». «Ρωσία» 001 όταν αναχωρεί από τη Μόσχα. «Ρωσία» 002 όταν αναχωρεί από το Βλαδιβοστόκ. (Τα τρένα του Υπερσιβηρικού που κινούνται προς τα ανατολικά έχουν μονή αρίθμηση, αυτά που κινούνται προς τα δυτικά έχουν ζυγή). Η «Ρωσία» δεν έχει στις μέρες μας σχεδόν κανένα μυστήριο. Αρκεί να κάνει κανείς το ταξίδι. (Ή να διαβάσει, έστω, το βιβλίο που είναι και η αφορμή για τη συγγραφή αυτού του κειμένου). Η «Ρωσία» έχει εσωτερικά και εξωτερικά τα χρώματα της ρωσικής σημαίας: βαθύ κόκκινο, θαμπό μπλε, λευκό. Οι ώρες αναχώρησης και άφιξης τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια. Η Ρωσία έχει μεγάλη, παλιά και βαθιά κουλτούρα τρένου. Αν ήταν μέσο μεταφοράς θα ήταν τρένο, θα έλεγε κανείς. Αν και τώρα που λιώνουν σιγά-σιγά οι πάγοι της Αρκτικής ίσως να αρχίσουμε να τη βλέπουμε/νιώθουμε και σαν παγοθραυστικό.
Ο γνωστός μας Υπερσιβηρικός, όνειρο για δεκαετίες εκατομμυρίων ταξιδιωτών, οδηγεί στην εξιχνίαση πολλών ρωσικών μυστηρίων. Και στην αποδόμηση πολλών στερεοτύπων. Άμεσα. Και σχετικά φτηνά. Ειδικά αν ταξιδεύεις στην τρίτη θέση. Είναι η φθηνότερη και η πιο αποδομητική. Και απομυθοποιητική. Έκανα πριν τρισήμισυ χρόνια το ταξίδι στην τρίτη θέση. Κατά το ήμισυ. Μέχρι τα ανατολικά της λίμνης Βαϊκάλης, η οποία είναι μεγάλο σαμανικό κέντρο για όλη την ανατολική Ασία. Δηλαδή μέχρι το Ουλάν Ουντέ, μια κυρίως βουδιστική πόλη. Και πολύ σοβιετική. Με τα γηγενή βουδιστικά μοναστήρια σε απόσταση αναπνοής από τα επείσακτα ορθόδοξα. Έκανα το ταξίδι με σταθμούς και μετακινήσεις με τρένο ή λεωφορείο βορείως και νοτίως της γραμμής. Γιατί το ίδιο το ταξίδι, όσον αφορά τη θέα από το παράθυρο, είναι κάπως βαρετό. Τάιγκα γεμάτη ομοιόμορφα κωνοφόρα. Αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Ποτάμια, πολλά ποτάμια. Λιβάδια. Οριακά ολίγη στέπα. Και η Βαϊκάλη, η μεγαλύτερη λίμνη με γλυκό νερό στον κόσμο.
Η Ρωσία –το αγνοούμε αυτό είτε το λησμονούμε– την εποχή που οι άλλες ευρωπαϊκές δυνάμεις, δηλαδή η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Ολλανδία, άντε λίγο και η Γερμανία, η Ιταλία και η Δανία, επεκτείνονταν δια θαλάσσης (εννοώ την εποχή του αποικισμού), επεκτάθηκε δια ξηράς προς τα ανατολικά. Αρχής γενομένης τον 16ο αιώνα. Αποίκισε σιγά-σιγά τη Σιβηρία. Και, παράλληλα, μέσω συμμαχιών και πολέμων, μετέβαλε σε προτεκτοράτα το υπογάστριο της Σιβηρίας, τα ποικιλώνυμα μουσουλμανικά –σταν: Ουζμπεκιστάν, Καζακστάν, Κιργιστάν, Τουρκμενιστάν. Νοτίως της Σιβηρίας. Η Σιβηρία ήταν αρκετά αραιοκατοικημένη. Παρ’ όλα αυτά είχε πολλούς λαούς, πολλές γλώσσες, ποικίλες κουλτούρες, ποικίλες θρησκείες: Ισλάμ στο νότο της (όπως και στα –σταν), Βουδισμό στην «άγρια» Ανατολή της, διάφορες εκφάνσεις του σαμανισμού στη Β. Σιβηρία. Που επιβιώνουν, παρά την εξάπλωση της Ορθοδοξίας. Τα βλέπει αυτά κανείς ξεκάθαρα και περίλαμπρα σήμερα ο ταξιδιώτης του Υπερσιβηρικού. Στους συνταξιδιώτες του και στις πόλεις που περνά. Μια επιβίωση του αρχαϊκού στοιχείου δίπλα στο υπερσύγχρονο. Γιατί η Σιβηρία είναι και προνομιακός χώρος επενδύσεων, επιστημονικών κέντρων και ταχείας ανάπτυξης και πλουτισμού. Τα βλέπει. Με αποτέλεσμα την ταχεία αποδόμηση του δυτικού (και ελληνικού κυρίως) στερεοτύπου περί της ορθόδοξης (και ομόδοξης κυρίως) Ρωσίας. Άσε που πολλοί Ρώσοι εξακολουθούν να δηλώνουν άθεοι… Και να είναι! Όπως πολλοί είναι και οι νοσταλγοί του παλαιού καθεστώτος –τα μνημεία του δεν έχουν αποκαθηλωθεί.
Η Ρωσία επεκτάθηκε λοιπόν σε όλη αυτή την αχανή περιοχή κατά συνεχή τρόπο. Δεν μεσολαβούσε θάλασσα. Για να μπορέσει η Ρωσία να κρατήσει όλες αυτές τις (από)κτήσεις, κατά κάποιο τρόπο, και να τις αφομοιώσει, έπρεπε να κάνει πολλά και διάφορα. Γιατί σιγά-σιγά αναδύονταν και άλλες δυνάμεις οι οποίες τις εποφθαλμιούσαν. Η Αγγλία από τον νότο, από την Ινδία, αποικία της τότε. Και η Ιαπωνία, που είδε ξαφνικά την Ευρώπη «να της έρχεται» από απέναντι, από το Βλαδιβοστόκ. Γιατί η Ρωσία είναι φορέας ευρωπαϊκού πολιτισμού, υπό μία sui generis εκδοχή του: αυτήν του πολιτισμού των συνόρων, όπως τον προσδιορίζει ο Octavio Paz. O πολιτισμός των συνόρων εκφράζει και υπερασπίζει κατά ακραίο και ρηξικέλευθο τρόπο τις ακραίες και ρηξικέλευθες απόψεις του (ευρωπαϊκού, επί του προκειμένου) κέντρου. Για να πείσει (και να πειστεί;) για τη ρευστή και μη αποκρυσταλλωμένη ταυτότητα του. Ο τσάρος εκτόπιζε τους ριζοσπάστες διανοούμενους στη Σιβηρία. Για να τους ξεφορτωθεί από τη Μόσχα και την Πετρούπολη. Και για να εκπολιτίσουν –διάβαζε εκρωσίσουν– το Far East. Πολλοί τολμηροί (και ονειροπόλοι ίσως) ακτήμονες ή απόκληροι Ρώσοι αναζητούσαν την τύχη τους στη Σιβηρία· καμιά φορά τους παραχωρούνταν και γαίες από το κράτος. Η Σιβηρία είναι η γη της ελευθερίας στο ρωσικό φαντασιακό. Δε γνώρισε τη δουλοπαροικία. Έστω και αν ήταν, παράλληλα, γεμάτη στρατόπεδα συγκέντρωσης επαναστατών ή απλώς αντιφρονούντων. Στα τσαρικά και στα σοβιετικά χρόνια. (Τόπος ακραίας εμπέδωσης του λόγου του κράτους...). Ο Τρότσκι κουβάλησε τη φουτουριστική τέχνη και το σύγχρονο τότε επαναστατικό θέατρο στη Σιβηρία. Σε βαγόνια του Υπερσιβηρικού. Ο βαθύς πυρήνας αυτής της αντίφασης κάνει τη Σιβηρία άκρως γοητευτική. Η Σιβηρία σε οδηγεί να αναλογιστείς πώς θα ήταν π.χ. – λέμε τώρα…– το Μεξικό αν ανήκε ακόμα στην Ισπανία (και πήγαινες σε αυτό με τρένο από τη Μαδρίτη). Η Σιβηρία έγινε και τόπος κατανάλωσης άφθονης βότκας. Ο Γέλτσιν ήταν Σιβηριανός. No comments… Ταυτόχρονα, αυτός ο στοχαστικός εκρωσισμός (που δεν επέβαλε υποχρεωτικά το χριστιανισμό ούτε εξάλειψε τις ντόπιες γλώσσες) ήταν ο τρόπος διασφάλισής της από τη Ρωσία. Και αφομοίωσής της. Η οποία συνεχίζεται. Αναγκαστικά. Γιατί τώρα υπάρχει και ο κραταιός, άπληστος πλην υπομονετικός κινεζικός δράκοντας.