Γ΄
[ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΡΩΑ ]
[Ο Πλούταρχος, ο Αυρήλιος, ο Montaigne, ο Burton, ο Leopardi κ.ά. μου έδειξαν το αιωνίως αμετάβλητο των ανθρώπινων χαρακτήρων. Ο Έρασμος, με το Εγκώμιο της Μωρίας, μου χάρισε (εν τοις πράγμασι) –όπως ο Εμπεδοκλής στον Ικαρομένιππο–[3] την οξυδέρκεια ώστε αναλογιζόμενος πλέον τα πρόσωπα, νεότερα ή γηραιότερα, που από κοντά συναναστράφηκα, κυρίως δε εμένα τον ίδιο, συνειδητοποίησα κι εγώ με τη σειρά μου –γελώντας δημοκριτείως– ετούτο: Πως είμαστε όλοι και παραμένουμε, από την αρχαιότητα ως σήμερα και από τη νεότητα ως τον θάνατο, ένα κωμικότατο συνονθύλευμα μωρίας και φρόνησης, σε διάφορες αναλογίες. Με αυτά ως δεδομένα, βεβαιώθηκα πως δεν αξίζει κανείς να έχει περισσότερη εμπιστοσύνη στην ανθρωπότητα απ’ ό,τι της αρμόζει και ότι, συνακόλουθα, η Ηθική, ως η πρακτική φιλοσοφία του (κοινωνικού) βίου, είναι ζήτημα απόλυτα συμβατό με την Αιωνιότητα (όπου, φυσικά, στοχεύει κάθε σοβαρός και φρόνιμος Auteur), καθότι δεν φαίνεται (στον μακρινό αυτόν ορίζοντα) το ενδεχόμενο να παύσει η σημασία της. Έτσι καταστρώνω, πάραυτα, το ακόλουθο κήρυγμα προς τον ήρωά μου, το οποίο –αν θεωρήσουμε ως υπερόπλο των ηθικών κηρυγμάτων την Κριτική του Πρακτικού Λόγου του Kant– ας είναι ένα, άτσαλα καμωμένο, tommy-gun.]
Αυτός που πανηγυρικά φέρει επάνω του το βάρος αυτού που για εμάς δεν είναι παρά το-μέρος-κάτω-από-τον-ήλιο και ο προθάλαμος του-μέρους-κάτω-από-το-μέρος-κάτω-από-τον-ήλιο ή άλλως του-μέρους-πάνω-από-το-μέρος-πάνω-από-τον-ήλιο, αναλόγως τι προτιμάει κανείς για επέκεινα, τον κάτω κόσμο ή τα επουράνια, αν θέλει να είναι άξιος του ρόλου που υπερήφανα ανέλαβε, θα πρέπει να ζει σαν ένας φιλόσοφος της πράξης.
——————————————————
«Ο λόγος αποκαλύπτεται πολύ συγκεκριμένα ως πρακτικός σε κείνους τους εξόχως λογικούς χαρακτήρες που, κατά συνέπεια, ονομάζονται στην κανονική ζωή πρακτικοί φιλόσοφοι, και οι οποίοι διακρίνονται από ασυνήθιστη ψυχραιμία, τόσο σε δυσάρεστες όσο και σ’ ευχάριστες καταστάσεις, τη σταθερότητα της διάθεσής των, και αξιοσημείωτη επιμονή σε ειλημμένες αποφάσεις. Στην πραγματικότητα, είναι η πρωτοκαθεδρία της λογικής μέσα τους, τουτέστι η πλέον αφηρημένη παρά διαισθητική γνώση, κι ως εκ τούτου η διερεύνηση της ζωής μέσω των ιδεών, εν γένει και ως σύνολο, που έχει επιτρέψει σ’ αυτούς άπαξ δια παντός ν’ αναγνωρίζουν την απάτη της στιγμιαίας εντύπωσης, τη φευγαλέα φύση των πραγμάτων, το σύντομο της ζωής, την κενότητα των απολαύσεων, τη μεταβλητότητα της τύχης, και τα μεγάλα και μικρά κόλπα της πιθανότητας. Έτσι τίποτα δεν έρχεται σ’ αυτούς απρόσμενα, κι αυτό που γνωρίζουν σε επίπεδο αφαίρεσης δεν τους εκπλήσσει ούτε τους ενοχλεί όταν το συναντούν σε μια πραγματική, συγκεκριμένη περίπτωση, αν και δεν συμβαίνει το ίδιο στην περίπτωση εκείνων των λιγότερο συνετών χαρακτήρων επί των οποίων το παρόν, το αισθητό, το πραγματικό ασκεί τέτοια επιρροή, ώστε οι ψυχρές, άχρωμες ιδέες αποσύρονται στο παρασκήνιο της συνείδησης κι αυτοί, λησμονώντας αρχές και αξιώματα, γίνονται έρμαια συναισθημάτων και παθών κάθε είδους».
——————————————————
Σοπενχάουερ, Κριτική της καντιανής φιλοσοφίας, 139
————————— () —————————
–– ΚΙ ΑΣ ΜΗ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΣΤΑ ΕΞΗΣ––
Να συμπεριφέρεται με καλοσύνη, ν’ απέχει απ’ όλα τα είδη της φαυλότητας και της κακίας, από κάθε αδικία, προσβολή και κακοβουλία έναντι των ανθρώπων. Έτσι ριγμένος εδώ εκ γενετής, από το βέλος του χρόνου οριζόμενος, να ενεργεί στο παρόν έχοντας ως κύριο μέλημά του να καλυτερεύει τον εαυτό του και το μέλλον του κόσμου:
Το ότι ο χρόνος έχει μία μόνο κατεύθυνση, μαζί με το αίνιγμα του κόσμου … είναι το βαθύτερο πρόβλημα του σύμπαντος, και δεν είναι να μας εκπλήσσει που οι πιο εξαίρετοι διανοητές του κόσμου –ο Πλάτων, ο Αυγουστίνος, ο Καντ, ο Σοπενχάουερ– παρέμειναν σιωπηλοί περί αυτού, ακόμα και στα σημεία που καταπιάστηκαν με τον ίδιο τον χρόνο. …
Πολλά πράγματα δείχνουν πως ο χρόνος ως μονόδρομος είναι μια έκφραση της ηθικότητας του βίου …
Το μέλλον δεν είναι ακόμα πραγματικό. Το παρελθόν είναι … Παρελθόν και μέλλον συναντιούνται στο παρόν· το παρόν είναι η δυνατότητα του προσώπου. Το πρόσωπο δεν έχει πια ισχύ επί του παρελθόντος και καμιά ακόμη επί του μέλλοντος.
Η βούληση του ανθρώπινου όντος δημιουργεί το μέλλον …
Το ότι ο χρόνος έχει μία μόνο κατεύθυνση ταυτίζεται συνεπώς με το ότι εν τέλει ο άνθρωπος είναι ένα ον που βούλεται. Ο χρόνος είναι το εγώ ως βούληση. …
——————————————————
«Ζεις μονάχα μια φορά». Τούτο έχει εφαρμογή όχι μόνο στο όλον της ζωής σου, αλλά σε κάθε μία στιγμή της. [….]
— — — — — — — — — —
Otto Weininger,
Ο χρόνος ως μονόδρομος (από το «Περί των τελευταίων πραγμάτων, 1904-1907»)
——————————————————
Σύμφωνα με την αρχή της μέγιστης ευτυχίας, όπως αυτή επεξηγήθηκε ανωτέρω,[4] ο ύπατος σκοπός, σε σχέση με τον οποίο και για τον οποίο κάθε τι αποτελεί αντικείμενο επιθυμίας (είτε αναλογιζόμαστε το δικό μας καλό είτε των άλλων), είναι ένας τρόπος ύπαρξης που θα είναι απαλλαγμένος στο μέτρο του εφικτού από τον πόνο και πλούσιος σε απολαύσεις […] Έτσι, σύμφωνα με την άποψη των ωφελιμιστών, καθώς ο εν λόγω τρόπος ύπαρξης αποτελεί τον σκοπό του ανθρώπινου πράττειν, αποτελεί αναγκαστικά και το πρότυπο της ηθικής, το οποίο με τη σειρά του επιδέχεται την ακόλουθη περιγραφή: οι κανόνες και τα σχετικά με την ανθρώπινη διαγωγή προτάγματα, η τήρηση των οποίων μπορεί να εξασφαλίσει στον μέγιστο βαθμό για όλη την ανθρωπότητα έναν τρόπο ύπαρξης σαν κι αυτόν που περιγράφηκε. Και όχι μόνο για την ανθρωπότητα, αλλά όσο το επιτρέπει η φύση των πραγμάτων, για όλα τα συναισθητικά πλάσματα.
———————————
John Stuart Mill, Ωφελιμισμός, § II.10, μτφρ. Φιλήμων Παιονίδης
——————————————————
––ΚΥΡΙΩΣ, ΔΕ, ΣΤΟ ΕΞΗΣ–
ΤΟ ΚΑΛΟ
–ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ–
ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΛΟ
–ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ –
ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ
ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΙΞΗ
ΜΙΑΣ ΘΕΡΜΗΣ, ΘΕΡΜΟΤΑΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ
Μ’ ΕΝΑ ΨΥΧΡΟ ΚΕΦΑΛΙ
––ΚΑΘΩΣ ΑΛΛΩΣΤΕ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ––
Η πίστη μας στον Ορθό Λόγο, ως προτιμητέο παραγωγικό αίτιο της βούλησης και, άρα, των πράξεών μας, δεν οφείλεται σε κάποιον αφελή οπτιμισμό ως προς την ανθρώπινη φύση. Ισχύει –φίλοι– το ακριβώς αντίθετο: Η αιτία της πίστης αυτής δεν είναι η εμπιστοσύνη προς τη φύση μας –προς τα ορμέμφυτα, δηλαδή, και τα πάθη που μας σπρώχνουνε αυτομάτως–, αλλά η έλλειψή της.[5] Είθε ο ήρωας να διατηρεί, λοιπόν, σε ισορροπία το μείγμα συγκρατημένης αισιοδοξίας / περιφρόνησης για το ανθρώπινο είδος, που είναι απαραίτητο σε κάθε μετρημένο υπέρμαχο της σύμφωνης με τον Ορθό Λόγο δράσης. Απ’ τη σκοπιά των Αιώνων, οι (εν πάση περιπτώσει χρήσιμες από την άποψη της κριτικής) θολούρες του ηθικού σκεπτικισμού ενδεχομένως θα φαίνονται ως πλούσια κοιτάσματα Αλήθειας στον ξερότοπο της ανθρώπινης πλάνης. Από την άλλη, βαρυνόμαστε με μια φύση ελαττωματική που χρήζει, ολοένα, διορθώσεων + δεν έχουμε καμία πρόσβαση στο ως άνω παρατηρητήριο + κάπως πρέπει να διάγουμε, εδώ και τώρα, έναν καλό βίο.
[Τ’ άνωθι συμπυκνωμένα Εις Εαυτόν λαλούσε ψευδο-Διονύσιος, σε στυλ Θέλε-το-maximum-μπας-και-καταφέρεις-να-φτάσεις(-με-κόπο)-το-minimum ενόσω κάποιοι ζωηρότατοι-γεμάτοι Sturm und Drang – / ή κάποιοι άλλοι αμετανόητοι ντετερμινιστές
–αμφισβητίες της ελεύθερης βούλησης– / ή κάποιοι άλλοι αμετανόητοι σκεπτικιστές
–λάτρεις της θολούρας– / ή κάποιοι άλλοι φαντασμένοι υπερβατικοί –πέραν του καλού και του κακού– / ή κάποιοι άλλοι –που απλώς βαρέθηκαν– από μακριά τον χαιρετούσαν αντιδεοντολογικά –με τα δάχτυλα ανοιγμένα– κινούμενοι προς την έξοδο. ΑΥΤΟΣ απάντησε, δε, άκρως δεοντολογικά, εξαπολύοντας (με σφοδρότητα) μια Επίθεση
«Χαμόγελο» – ήτοι παραμερίζοντας λίγο τη μάσκα του Αθανάτου και εμφανίζοντας την πλήρη του στραβή-ως-αναιτίως-απείραχτη-από-σιδεράκια-όταν-έπρεπε-και-του-τό-λεγαν-οι-γονείς-του οδοντοστοιχία, υπερήφανα και με την αξιοζήλευτη φυσικότητα ενός αλόγου – ΕΝΩ ΕΚΕΙΝΟΥΣ, που είχανε στο μεταξύ αρχίσει να τρέχουν απ’ το σκιάξιμο, τους κατάπιε ολόκληρους η τάφρος που μας χωρίζει από την αμέσως επόμενη παράγραφο.]
– ΑΣ ΕΠΙΜΕΙΝΟΥΜΕ ΚΑΠΩΣ στην ιδιότητα εκείνη, την μακροσκοπικά ηθική καθότι συνέχεται με ένα πλέγμα ηθικών επιλογών, που δίνει, καταρχήν, σε όλους τη δύναμη να γίνουν οι ίδιοι ένας μοχλός της ανθρώπινης ιστορίας και που, για τον λόγο αυτόν, πρέπει να θωρακίζεται έτι περαιτέρω απέναντι σε δυο μεγάλους δυνάστες της ανθρώπινης νόησης, τη βλακεία και το θυμικό: Στην ιδιότητα του πολίτη μιας Δημοκρατίας.
——————————————————
We have frequently printed the word Democracy. ... It is a great word, whose history, I suppose, remains unwritten, because that history has yet to be enacted. It is, in some sort, younger brother of another great and often-used word, Nature, whose history also waits unwritten. As I perceive, the tendencies of our day, in the States, (and I entirely respect them,) are toward those vast and sweeping movements, influences, moral and physical, of humanity, now and always current over the planet, on the scale of the impulses of the elements. Then it is also good to reduce the whole matter to the consideration of a single self, a man, a woman, on permanent grounds. Even for the treatment of the universal, in politics, metaphysics, or anything, sooner or later we come down to one single, solitary soul.
— — — — — — — — —
W. Whitman, ό.π.
[ Η συνέχεια και το απρόσμενο τέλος προσεχώς ]