«Visions, V_ideas, Performances / 2014-8»

(ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ, Β_ΙΝΤΕΟαΣ, ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙΣ/2014-8) [ΕΝ ΕΙΔΕΙ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ- A QUASI EVALUATION]

I. Προθέσεις, προβληματική

«Visions, V_ideas, Performances / 2014-8»

2014. Α εκδοχή

To λατινικό «videas» σημαίνει «βλέπεις». Ο κύκλος των εκδηλώσεων v_ideas, performances είναι αφιερωμένος στο «βλέπειν» των επιτελέσεων (performances), το «βλέπειν» μέσω των βίντεο που έχουν πραγματοποιηθεί με αφορμή επιτελέσεις των καλλιτεχνών από διάφορους χώρους και διαφορετικών τάσεων, και στο «βλέπειν» των βίντεο με μια επιτελεστική προοπτική και σκοπιά. Πρόκειται δηλαδή, για τη διερεύνηση των σημείων αλληλοτομής του βίντεο και της επιτέλεσης και των δυνατών τρόπων σύμπλευσης των δύο πεδίων. Το πρόγραμμα στοχεύει να θίξει τα ζητήματα που αναδύονται όταν τα βίντεο έρχονται να αποτυπώσουν, να τεκμηριώσουν, να αποδώσουν το ανεπανάληπτο της επιτέλεσης και σε μερικές περιπτώσεις τα ίδια τα βίντεο να διεκδικήσουν την υπόσταση του έργου τέχνης. Η επιτέλεση απαιτεί τον ιδιαίτερο χωροχρόνο της για να αναδειχθεί ως αισθητικό αντικείμενο. Το βίντεο αποσκοπεί στην εν-πραγμάτωση του χρόνου (διάρκεια, χρόνος μετρήσιμος και αναστρέψιμος) και του χώρου (αναγεννησιακή προοπτική εν κινήσει). Ποιες οι μορφές της συνύπαρξης ανάμεσα στους δυο χωροχρόνους;
Η επιτέλεση ανελίσσεται στο χρόνο και συνήθως δεν αφήνει ίχνη – εκτός από τα συναισθήματα, φορτίσεις, αισθήσεις, σκέψεις των συμμετεχόντων. Το βίντεο οργανώνει μια αναπαράσταση του χώρου και των δράσεων στο χρόνο, στο επίπεδο της κινητής εικόνας και του ήχου, και επιτρέπει την επαν(α)-έκθεση-παρουσίαση ενός «εδώ και τώρα» της επιτέλεσης, και ακόμη να δείξει και την πλήρη αναστροφή ή και ανατροπή του. Το «εδώ και τώρα» της επιτέλεσης είναι το κύριο συστατικό της, όταν αυτό εμπλέκεται στο μηχανισμό του βίντεο, ποια είναι η τύχη του; αποτύπωση απλή; ερμηνεία; ανάπλαση; Μήπως το «εδώ και τώρα» της επιτέλεσης θα χρειαστεί μια ριζωματική μεταγραφή ώστε να παραμείνει ένα «εδώ και τώρα»; Μήπως, εντέλει το βίντεο είναι η αναπόφευκτη «προδοσία» της επιτέλεσης; Η μήπως το βίντεο μπορεί να διεκδικήσει ισοδυναμία ή ομολογία με την επιτέλεση;
Τα προβλήματα αυτά θα γίνουν αντικείμενα διερεύνησης τόσο από τις επιτελέσεις όσο και από τα βίντεο. Επιπλέον δύο στοιχεία σε αυτή την προσπάθεια. Ένα άνοιγμα στους χώρους του Βοτανικού, σαν να ήταν ο Βοτανικός ο «βιότοπος» για τα βίντεο και τις επιτελέσεις, αλλά και για αυτό καθεαυτό το εγχείρημα και το πρόταγμα του ΒΕΤΟΝ7, ως Κέντρου Τέχνης και Πολιτισμού. Επίσης, θα γίνει η προσπάθεια να συνυπάρξουν επιτελεστές διαφορετικών γενιών και χωρών, ώστε να διαφανεί η δια-ηλικιακή εμβέλεια και η πολιτιστική χροιά των ερωτημάτων.

[ Από τις 7.5 έως τις 24.5.2014 η έκθεση με τίτλο v_ideas, performances στο Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton7 και σε διάφορους χώρους στην περιοχή του Βοτανικού περιλάμβανε performances (επιτελέσεις), video art, workshops και άλλες δράσεις. Ένας από τους κύριους στόχους του προγράμματος είναι να συνυπάρξουν επιτελεστές διαφορετικών γενεών και χωρών. Το πρόγραμμα περιλάμβανε performances, καθώς επίσης και μια έκθεση με συλλεκτικά performance video από διεθνείς συλλογές και από μεμονωμένους καλλιτέχνες. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν  και εργαστήρια όπου οι καλλιτέχνες είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στις σύγχρονες πρακτικές της performance art. ]



2015. Β’ εκδοχή

Το πρόγραμμα της Β’ εκδοχής (29 Μαîου έως 24 Ιουνίου 2015) περιλάμβανε επιτελέσεις, ποίηση, εγκατάστασεις, video art, σεμινάρια, καθώς και ραδιοφωνικές εκπομπές – beton7 artradio (web-radio / ραδιόφωνο διαδικτύου). Η αίθουσα τέχνης BETON7 παρουσίασε την εγκατάσταση των Aodan McCardle, Verity Spott (ποιητών των Veer Books) και μια σειρά από video performances από καλλιτέχνες και διεθνείς συλλογές (ISBA-Institut Superieure des Beaux Arts, Μπεσανσόν, Γαλλία). Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τους «Radical British poets» και ένα σεμινάριο με θέμα τη διεπιστημονική τέχνη. Επίσης στο πλαίσιο του  προγράμματος νέοι καλλιτέχνες και επιμελητές σχεδίασαν δράσεις και σύστησαν νέους καλλιτέχνες.  



2016. Γ΄ εκδοχή

Η Γ’ εκδοχή (27 Ιουνίου έως 8 Ιουλίου 2016) είχε ως επίκεντρο την τέχνη της επιτέλεσης και την ανάπτυξη δικτύων σε τοπικό και σε διεθνές επίπεδο. Το πρόγραμμα περιλάμβανε performances (επιτελέσεις), video performances (βίντεο-επιτελέσεις), ραδιοφωνικές εκπομπές καθώς επίσης και ένα αφιέρωμα στους καλλιτέχνες Phill Niblock (ΗΠΑ) και Katherine Liberovskaya (ΗΠΑ, Καναδάς). Επίσης, στο πλαίσιο και του προγράμματος της χρονιάς, νέοι καλλιτέχνες και επιμελητές σχεδίασαν δράσεις, συστήνοντάς μας καλλιτέχνες.



2017. Δ΄ εκδοχή

Η Δ ΄εκδοχή (12 έως 17 Ιουνίου 2017) κινήθηκε στο ίδιο πνεύμα με την Γ’ εκδοχή (2016), δηλαδή, επικεντρώθηκε στις συναρμογές της τέχνη της περφόρμανς (επιτέλεσης) και της τέχνης του βίντεο, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Το πρόγραμμα περιλάμβανε και πάλι, performances και video performances, στοχεύοντας στην εξερεύνηση του διαλόγου του βίντεο με την επιτέλεση σε μια διακαλλιτεχνική και διεπιστημονική προοπτική.



2018. Ε΄ εκδοχή

Η Ε ΄εκδοχή (12 έως 17 Ιουνίου 2018) περιλάμβανε οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, performances και video performances και στόχευε και πάλι στην εμβάθυνση του διαλόγου του βίντεο με την επιτέλεση σε διακαλλιτεχνική και διεπιστημονική προοπτική.

«Visions, V_ideas, Performances / 2014-8»

ΙΙ. Μαθήματα, ερωτήματα

Η δράση (action), σχεδόν ένα Φεστιβάλ :“Visions, V_ideas, Performances” γιόρτασε 5 χρόνια από την ανάδυση της στο πλαίσιο του BETON7. Τον Απρίλιο του 2014 δηλωνόταν ότι το σύνολο δράσεων αποσκοπούσε στη διερεύνηση της διεπιφάνειας μεταξύ της επιτέλεσης και του βίντεο, στις συνθήκες του Βοτανικού – τόπο εγκατάστασης του ΒΕΤΟΝ7.
Ένας απολογισμός ίσως να είναι απαραίτητος όχι με την έννοια της ολοκλήρωσης αλλά μια πρόταση στάθμισης ενόψει μιας μελλοντικής προσαρμογής.
Σύμφωνα με μια ορολογία, η επιτέλεση βρίσκεται στο σταυροδρόμι των ζωντανών τεχνών ( arts vivants ) που στηρίζονται δηλαδή στο ανθρώπινο σώμα ως κύριου εργαλείου και μοχλού για να πραγματωθεί η καλλιτεχνική πράξη αυτή καθαυτή (βλέπε το χορό για παράδειγμα) και τις εικαστικές τέχνες όπου τα υλικά στοιχεία επιτρέπουν τη μορφοποίηση χρονο-χωρικών δομών (π.χ. τη γλυπτική ). Σ’ αυτό το σταυροδρόμι παρεισφρύει και το βίντεο, που στην ουσία αποτελεί το πεδίο, την ευκαιρία για να δημιουργηθεί μια νέα εκδοχή για ότι συμβαίνει στο προαναφερόμενο σταυροδρόμι από αισθητική και κοινωνική άποψη.
Στις πέντε διοργανώσεις, καλλιτέχνες από διαφορικούς ορίζοντες και σχολές, από διαφορετικές γενιές και διαφορετικές χώρες (βλ. π.χ. www.degrafiotis.com/?p=6228) προσέφεραν τις ανησυχίες τους, τα έργα τους, τις χειρονομίες ώστε να δειχτούν οι πολυάριθμες συζεύξεις του βίντεο και της επιτέλεσης και αντίστροφα. Παράλληλα, αναδύθηκαν και οι δυσκολίες συνομιλίας του Φεστιβάλ με την κοινότητα του Βοτανικού. Σ’ αυτό το πνεύμα, για να δειχτούν οι πολλαπλές συζεύξεις, προβλήθηκαν βίντεο που προσεγγίζουν την επιτέλεση από ιστορική σκοπιά. Στη διάρκεια των δράσεων του Φεστιβάλ διαμορφώθηκαν βίντεο που τεκμηριώνουν τις επινοήσεις των καλλιτεχνών καθώς και την περιρέουσα ατμόσφαιρα των δραστηριοτήτων. Δημιουργήθηκε έτσι, ένα σύνολο από βίντεο που ανήκουν στο φάσμα που οριοθετείται από την παραγωγή βίντεο τεκμηρωτικού χαρακτήρα μέχρι την παραγωγή πειραματικών βίντεο με αναφορά στην επιτέλεση . Ταυτόχρονα, στην πραγμάτωση των επιτελέσεων έγινε συστηματική προσπάθεια να δοκιμαστούν διάφορες τεχνικές, ρητορικές εκφράσεις και αισθητικές αρχές, που προέχονται από το πεδίο του βίντεο, δηλαδή το βίντεο λειτουργεί ως εκφραστική μεταβλητή στην επικράτεια της επιτέλεσης. Ως προς την αλληλόδραση με την τοπική κοινότητα, η διαδικασία αυτή απαιτεί περισσότερο χρόνο απ’ ότι θα επιθυμούσαμε ή απ’ ότι φανταστήκαμε, όταν ξεκίνησε το Φεστιβάλ. Η υιοθέτηση από τη «γειτονιά» ενός Φεστιβάλ με έντονο διεθνιστικό και διερευνητικό χαρακτήρα και ο ενοφθαλμισμός του σ’ ένα κοινωνικο-πολιτιστικό περιβάλλον της ιστορικά ιδιότυπης γειτονιάς όπως ο Βοτανικός, είναι σίγουρα ζήτημα μακρόχρονης προσπάθειας.
Τέλος, από τις προαναφερόμενες προσπάθειες έγινε σαφές ότι καθώς οι νέες τεχνολογίες καθορίζουν όλο και πιο έντονα τις εκφραστικές δυνατότητες των τεχνών, καθώς το αίτημα της διεπιστημονικής προσέγγισης συμβαδίζει με την επιθυμία παραγωγής διάτεχνων έργων (interdisciplinary art works) και όχι μόνο πολύτεχνα έργα (multidisciplinary art works), μπορεί να θεωρηθεί ότι η «πείρα» των πέντε χρόνων αποτελεί την πρόωρη φάση μιας μεγάλης αλυσίδας μαθημάτων, που εμφανίζεται στον πολιτιστικό ορίζοντα διεθνοποιημένου κόσμου.

[Εκφράζονται θερμές ευχαριστίες στους καλλιτέχνες, τεχνικούς και διοργανωτές, καθώς και στους θεσμούς που συνέβαλαν στην πραγμάτωση όλων των δράσεων σε επίπεδο υλικό και στο επίπεδο των ιδεών και των προσανατολισμών. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Μιχάλη Αργυρό ιδρυτή και διευθυντή του ΒΕΤΟΝ7 , στη Ράνια Κλιάρη υπεύθυνη για τα εικαστικά του ΒΕΤΟΝ7 και στον Λουκά Δημητρέλλο συντονιστή του beton7artradio (web radio του beton7), χωρίς τη συνεχή υποστήριξη τους δεν θα μπορούσε να πραγματωθεί το όλο εγχείρημα. Τέλος, ευχαριστίες σε όλους τους τους φίλους(ες) και θεατές (γνωστοί και άγνωστοι) που μου χάρισαν τις φωτογραφίες και τα βίντεο που διαμορφώθηκαν στη διάρκεια των δράσεων όπως ο Γιώργος Τσούτσουρας, Δημήτρης Πρίφτης, Νίκος Σταθόπουλος, Ευθύμης Δημητρίου και τόσοι άλλοι].


«Visions, V_ideas, Performances / 2014-8»

ΙΙΙ. Συμμετοχή, υποστήριξη

ΙΙΙα. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:

2014. Δημοσθένης Αγραφιώτης, Ράνια Κλιάρη, Ανδρέας Πασιάς
2015. Δημοσθένης Αγραφιώτης, Ράνια Κλιάρη, Νίκος Σταθόπουλος, Ριλένα Μαρκοπούλου, Εύα Γιαννακοπούλου, Helen Remosa, William Rowe, Αντώνης Βολανάκης

2016. Δημοσθένης Αγραφιώτης, Ράνια Κλιάρη, Vago Τedosio, Όλγα Μπρούμα
2017. Δημοσθένης Αγραφιώτης

2018. Δημοσθένης Αγραφιώτης, Ράνια Κλιάρη


IIIβ. ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΘΕΣΜΟΙ

[ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ-ΙΔΡΥΜΑΤΑ]

  1. ΒΕΤΟN7-ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΑΘΗΝΑ,ΕΛ)
  2. ISBA-IΝSTITUT SUPERIΕURE DES BEAUX ARTS, BESANCON, FRANCE, (FR).
  3. NTA-NORWEGIAN THEATER ACADEMY/FSTFOLD UNIVERSITY COLLEGE (NO)
  4. MONTAGNE FROIDE/COLD MOUNTAIN, VIDEO CAPITALE (FR).
  5. AΘΗΝΑ, ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ - ΦΥΣΙΟΛΑΤΡΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΟΤΑΝΙΚΟΥ-ΡΟΥΦ
  6. ΝΟΡΒΗΓΙΚΗ ΠΡΕΣΒΕΙΑ
  7. ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΘΗΝΑΣ
  8. Α.Σ.Κ.Τ, ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ (Αθήνα)
  9. VEER BOOKS (Αγγλία)
  10. EXCEΝTRICITES. FESTIVAL DE PERFORMANCE, ISBA, (Γαλλία)
  11. OFAJ (Γερμανία)
  12. INTERMEDIA FOUNDATION, NY-ΗΠΑ
  13. BETON7ARTRADIO, web radio (Αθήνα)
  14. DANCE SINGULARITY (Αθήνα)
  15. ASSOCIATION THEATRE DIONYSOS ET APOLLON, (Αθήνα).
  16. EMILY HARVEY FOUNDATION-ARCHIVES, NY(ΗΠA) & Βενετία (Ιταλία)
  17. UNIVESRITY OF GLASCOW (Σκωτία)
  18. UNIVERSITE DE BESANCON (Γαλλία)
  19. ESTEPA EDITIONS (Γαλλία)
  20. Εκδόσεις Βακχικόν (Αθήνα)
  21. FIXERS-3D PRINTING (Αθήνα)
  22. ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ (Αθήνα)
  23. THE FACE OF MEN DANCE THEATRE CO. (Αθήνα)
  24. PLAYGROUND FOR THE ARTS (Ελλάδα)
  25. RADIO ACROPOLIS (Ελλάδα)
  26. C.A.S.A (Ελλάδα)
  27. ON - OFF (Ελλάδα)


II
Ιγ.  ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Δημοσθένης Αγραφιώτης, Ασημάκης Αλεξίου, Φίλιππος Βασιλείου, Αντώνης Βολανάκης, Μυρτώ Βρατσάνου, Ξανθή Γεωργίου, Νίκος Γκίκας, Ιωάννα Γκουζέλη, Γιοβάννα, Γιώργος Σιώρας-Δεληγιάννης, Κατερίνα Δρακοπούλου,Μαργαρίτα Δροσούλα, Ειρήνη Ζέρη, Εύα Ζυγούρη, Καρολίνα Θελερίτη, Αντιγόνη Θεοδώρου, Αλέξανδρος Κακλαμάνος, Αθηνά Κανελλοπούλου, Εύα Κουτσουπάκη,Ράνια Καπετανάκη, Θάνος Κοσμίδης, Ματίνα Κοκολάκη, Νικολέτα Κοντίτσα, Ισμήνη Κορωνίδη, Ιουλία Λαδογιάννη, Αναστασία Λάμπρου, Διδώ Λυκούδη, Μαρία Λύμπουρα, Τζάνος Μάζης, Αντώνιος Μάρος, Νικολίνα Μπαϊρακτάρη, Αντώνης Μπέρτος, Ιωάννα Μπίσμπη, Αγγελική Μπόζου,Όλγα Μπρούμα,Περσεφόνη Μύρτσου, Γιώργος Μωραΐτ, Τίνα Ούστα, Δήμητρα Παγκάλου, Ελένη Πέτσα, Απόστολος Πλαχούρης, Χρύσα Ποσνακίδου, Βασίλης Σκαρμούτσος, Παύλος Σκλαβενίτης, Γιάννης Σπηλιόπουλος, Νίκος Σταθόπουλος, Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου, Άννα Στερεοπούλου, Ελένη Τσαμαδιά, Αγγελική Χάιδω Τσόλη, Πάνος Χαραλάμπους, Θωμάς Χατζής, Βασιλική Ψαρρού, Michele Valle


IIΙδ.  ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Lisa Alexander (EN), Mathilda Melek An (FR-Turkey), Monmen Bonclade (FR), Sean Bonney (EN), Disa Bjornsdottir (DEN), Alice Centamore (USA), Michel Collet (FR), Andrien Colin (FR), Johannes Deimling (GE-NOR), Dolly Dollycore (EN), Mathew Doyle (USA), Shalon Gorewitz (USA), Fabien Guillermont (FR), Rachel Hadas (USA), Pato Hebert (USA), Tatiana Ilichenko (RU), Samuel Kawakita (JPN), Wendy Kirkup (UK),  Beskida Kraja (ALB), Frances Kruk (EN), Quentin Lacroix (FR), Saul Levine (USA), Katherine Liberovskaya (USA-CND), Piero Matarrese (IT), Hari Marini (EN-GR), Moritz Mattner (GE), Mio Matsuda (JPN), Aodan McCardle (IRL), Stephen Mooney (EN), Chiara Mulas (FR-IT), Simon Murray (UK), Dr Nanta Novello-Paglianti (FR-IT), Phill Niblock (USA), Ilya Nόe (FR), Andreas Pashias (CY), Elton Petri (IT), Patrizio Peterlini (IT), Serge Rey (FR), William Rowe (EN), Agustin Schang (FR-Turkey), Nidola Scrutton (UK),  James Simbouras (EL), Verity Spott (EN), Joulia Strauss (GE), Valentine Verhaeghe (FR), Lisdsey Viegas (FR), Sam Wolk (USA), Grazia Zattari, Female: pressure (international network).

IIΙε.  ΤΕΧΝΙΚΟΙ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΙ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΙ, ΒΙΝΤΕΟ-ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. (EΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ)

Όλγα Γερογιαννάκη, Άννα Δεληγιάννη, Στάθης Δογάνης, Μαργαρίτα Δοσούλα, Χρυσούλα Κοροβέμη, Θάνος Μπίκος, Όλγα Μπρούμα, Νίκος Νάτσης, Μαρία Παΐζη, Λουκιανή Παπαδάκη, Μαρία Σακκά, Μελίνα Σκούφου, Μυρτώ Σοφιαδέλη, Κατερίνα Φώτου, Διονυσία Χασάπη, Karol Jarek, Gary Salomon. {Για περισσότερες πληροφορίες , φωτογραφίες, βίντεο και άλλο τεκμηριωτικό υλικό μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα : www.dagrafiotis.com/ >>>(EL EN FR)>>> «επιμέλεια» ή/και «επιτέλεση». Τέλος, στο Αρχείο του Δ. Αγραφιώτη, ειδικός χώρος είναι αφιερωμένος στο πρόταγμα : “Visions , V_ideas,Performances”.}

[ Ένα πλήθος συν-οδοιπόρων έχουν συμβάλει στην πραγμάτωση των δράσεων που το όνομά τους δυστυχώς, μου διαφεύγει, τους ζητώ συγνώμη και τους στέλνω ένα εγκάρδιο «ευχαριστώ»].



ΒΡΕΙΤΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ Δημοσθένη Αγραφιώτη ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: