Το ετήσιο εκθεσιακό αφήγημα και η φαινομενολογία του: Η εκθεσιακή σεζόν στα εικαστικά ξεκινά τον Οκτώβριο και κρατά ως τον Μάιο. Μετά έρχεται η καλοκαιρινή που διατηρεί κάποια αυτονομία και ιδιαιτερότητα. Αυτό το χρονικό διάστημα έχει τα πάνω και τα κάτω του, τις δυνατές και τις χαμηλόφωνες στιγμές του, είναι μια περιπέτεια διαφορετική κάθε φορά για τον φιλότεχνο, ανάλογα με τους καλλιτέχνες που εκθέτουν, ανάλογα με τον μήνα και με τι είδους έργα αλλά ανάλογα, επίσης, με τον δυναμισμό των αιθουσών στο να δημιουργούν ένα γενικό κλίμα εντυπώσεων, δημοσίων σχέσεων, πωλήσεων κ.ο.κ.
Χωρίς αμφιβολία, οι πρώτες αυτές εκθέσεις του φθινοπώρου προοιωνίζονται το «αφήγημα» που θα δούμε κάθε φορά. Είναι κάπως σαν οιωνός και σαν πρώτες απαντήσεις στα βασικά ερωτήματα: Πολλές ή λιγότερες εκθέσεις; Καθιερωμένων ή νεότερων καλλιτεχνών; Ατομικές ή ομαδικές; Με ποιές αισθητικές και τεχνοτροπικές τάσεις;
Εμμέσως πλην σαφώς παίρνουμε κι άλλες πληροφορίες.
Αν έχουμε μεγάλα ονόματα ζωγράφων με νέα δουλειά, μάλλον η εικαστική αγορά έχει ανακάμψει και διεξάγεται αγώνας για την προώθησή τους στις γνωστές υψηλές τιμές που είχαν φτάσει παλαιότερα και τώρα δυσκολεύονται να διατηρήσουν.
Αν έχουμε νεότερα ή άγνωστα ονόματα, ασφαλώς θα έχουν χαμηλές τιμές και γίνεται προσπάθεια να διευκολυνθούν οι αγορές και η προσέλκυση νεότερων συλλεκτών, σε περιβάλλον κρίσης.
Νεότερες τάσεις αισθητικές και τεχνοτροπικές; Σπάνιο είδος πλέον, ούτε τις αποζητά πια κανείς, ούτε μοιάζει να προσφέρονται από καλλιτέχνες. Εδώ και καιρό ζούμε σε μια εποχή Μετά-τον-μοντερνισμό· όλα έχουν γίνει, και από την εισήγηση νέων καλλιτεχνικών γλωσσών περάσαμε στο «συντακτικό», την αναμορφωμένη σύνθεσή τους, στη θεμιτή παραλλαγή. Μανιερισμός, ναι· και γιατί όχι;
Έχουμε κι ένα άλλο θεσμικό θέμα, καινούριο αυτό, που θα αποτελέσει το κεντρικό ερώτημα που θα θέσουμε στον «Χάρτη» τον επόμενο μήνα: Ο ρόλος των μουσείων και ο αριθμός τους, που αυξήθηκε κατακόρυφα και ανεξήγητα, αφού χορηγοί δεν υπάρχουν λόγω κρίσης και αφού το κράτος χρήμα για επιχορηγήσεις δεν έχει.
Ας το πούμε προκαταβολικά από τώρα: Το Μουσείο Γουλανδρή που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, δημιουργεί νέα στάνταρ κριτηρίων και ωθεί σε ανακατατάξεις. Στις αίθουσες ωστόσο, η φαινομενολογία όσων είδαμε αυτόν τον Οκτώβρη δεν περιείχε κάποια καινοτομία, παρόλο που περιλάμβανε καλές δουλειές, σοβαρές προσπάθειες και αρκετές νέες ιδέες. Κυρίως δείχνει μια επιδεικτική όρεξη, μια αποφασιστική δήλωση ότι η τέχνη στην Ελλάδα υπάρχει, διεκδικεί την πιστοποίηση, την εξέλιξή της, την ιστορία της.