Η ποιητική συλλογή Νεωτερισμοί του μέχρι τότε άγνωστου Χάρη Αλεξίου κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2018 (Λέσχη Φίλων Εικοστού Αιώνα). Ποίηση τολμηρή, φτιαγμένη «από τα κάτω», με ευτελή υλικά, αλλά όχι εφήμερη, ήρθε να ταράξει τα ήσυχα βαλτόνερα της ντόπιας ποιητικής παραγωγής.
Λογοπαίγνια, αποσπάσματα από συζητήσεις κοινωνικών δικτύων, greeklish, ξεσπάσματα κατά της Τέχνης (Kunst στο πρωτότυπο). Ο τίτλος υπονοεί εμφανώς τη (μετα;)νεωτερικότητα που διατρέχει τους στίχους της συλλογής, η οποία προς επίρρωση κοσμείται στο εξώφυλλο από ένα σεμεδάκι. Ο ποιητής δηλώνει πως «οι στίχοι είναι τα σώβρακα του ποιητή», τα εσώτερα και απόκρυφα δηλαδή, απ’ το βαθύ πηγάδι της ψυχής του ανθρώπου. Ο Χάρης Αλεξίου παιγνιωδώς περιλαμβάνει στο οπισθόφυλλο μία παλιά διαφήμιση από το εμπορικό κατάστημα νεωτερισμών «ΤΙΡΙΓΓ» στη Θεσσαλονίκη, το οποίο κατέρρευσε μετά την πυρκαγιά του ’17. Μήνυμα για τη πρόθεση καταστροφής της Ποίησης και αναδόμησής της απ’ την αρχή; Θα δείξει με τα επόμενα βήματά του. Εμείς θα είμαστε εδώ να τα διαβάσουμε.
Ανθολόγηση από την ποιητική συλλογή «Νεωτερισμοί» του Χάρη Αλεξίου
Ο Χάρης Αλεξίου δεν είναι Κύπριος. Είναι ποιητής. Θεωρεί τον εαυτό του πνευματικό παιδί του Ezra Heinz. Ανήσυχο πνεύμα και πάντα πολυπράγμων, δεν έπαψε να επιζητεί διαρκώς το τραύμα της γραφής και τη γραφή του τραύματος. Όπως λέει συχνά, «κοιτά την ποίηση στα μάτια δίχως φόβο, γιατί έτσι έχει μάθει από μικρός». Έργα του μέχρι στιγμής είναι οι ποιητικές συλλογές Νεωτερισμοί (Λέσχη Φίλων Εικοστού Αιώνα, 2018) και Τα θερινά (Λέσχη Φίλων Εικοστού Αιώνα, 2019).
Die Kunst
Kunst
Στα
Μούτρα
Σας
Η ΛΕΠΙΔΑ
Όλοι το λένε στα βουνά
Κι αναστενάζουν με καημό
Πως η λεπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία
Όλοι το λένε,
Όλοι.
ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟΝ
Οβίδες πέφτουν
στην Πλας Ντε Λα Κονκορντ
Τρέχει ποτάμι το αίμα
κυλάει από δω
ως το μέλλον
αίμα των παιδιών μας
και το δικό μας.
ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΛΟΓΑ
Τα άλογα δε γράφουν ποίηση,
Τα άλογα.
Η ΠΟΙΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΟΣ
Οι άγνωστοί μας νομοθέτες
λογοτέχνες είν’ κι αυτοί.
Φόροι αντί στίχων,
πλοκή σπασμένη σε ποινές,
ύφος λιτό, ακριβές, σφιχτοδεμένο.
Κανένα χειροκρότημα, κανένα αυτόγραφο.
Καμιά καλή κριτική.
ΌΦΦΟΥ!
Ω! βαρεμάς
αποφράς!
Τον βίο μας
ρουφάς!
Χολέρα
στα χρόνια
του έρωτα.
LISTA HLI8IWN
Οι άνθρωποι που έχασαν το e-mail.
Οι άνθρωποι που δεν βρίσκουν το e-mail.
Οι άνθρωποι που δεν απαντούν στο e-mail.
Οι άνθρωποι που δεν απαντούν στο πέμπτο ίδιο e-mail.
Οι άνθρωποι που απαντούν στα τρία από τα πέντε bullet points.
Οι άνθρωποι που δεν απαντούν στο τηλέφωνο.
Οι άνθρωποι που έχουν δουλειά και θα σε πάρουν αμέσως μετά.
Οι άνθρωποι που δεν σε παίρνουν αμέσως μετά –ή μήπως δουλεύουν ακόμα;;;
Οι άνθρωποι που έπρεπε να είχαν παραδώσει το κείμενο προχθές.
Οι άνθρωποι που παραδίδουν το κείμενο με κενά πριν τις τελείες και τα κόμματα.
Οι άνθρωποι που έκαναν αλλαγές στο κείμενο με άλλη γραμματοσειρά.
Οι άνθρωποι που θα σε έπαιρναν αυτοί, αλλά τους πρόλαβες.
Οι άνθρωποι που έχουν κάνει τη δουλειά αλλά δεν σε ειδοποιούν.
Οι άνθρωποι που έχουν κάνει τη δουλειά αλλά δεν στη στέλνουν.
Οι άνθρωποι που θυμούνται μήνες μετά, την τελευταία μέρα πριν φύγεις για διακοπές.
Οι άνθρωποι που αποφάσισαν ξαφνικά ότι είναι επείγον.
Οι άνθρωποι που στέλνουν χωρίς συνημμένο.
Οι άνθρωποι που δεν βάζουν θέμα στα e-mail.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν φαξ.
Οι άνθρωποι που δεν βάζουν όνομα στο συνημμένο αρχείο.
Οι άνθρωποι που γράφουν μόνο με κεφαλαία.
Οι άνθρωποι που στέλνουν το τυπογραφικό .pdf με τους οδηγούς.
Οι άνθρωποι που δεν στέλνουν την περίληψη.
Οι άνθρωποι που δεν διορθώνουν αυτά που κοκκινίζει το word.
Οι άνθρωποι που δεν κάνουν γκουγκλ.
Οι άνθρωποι που τους λες να κάνουν γκουγκλ και δεν κάνουν γκουγκλ.
Οι άνθρωποι που δεν κάνουν ειδική επικόλληση – μόνο κείμενο.
Οι άνθρωποι που λένε «δεν πήρες το e-mail;»