Ωστόσο, ένας σχολαστικός παρατηρητής θα επισήμαινε ότι όλα αυτά τα έργα δεν περιγράφουν ταξίδια μέσα στο χρόνο αλλά συνέπειες μιας φυσικής ή τεχνητής μακροζωίας. Ένα από τα πρώτα έργα που περιγράφουν πραγματικά ταξίδια στο χρόνο είναι το El anacronópete (Ο αναχρονοπετών)
του Enrique Gaspar y Rimbau (1887).
Η «θεωρία» του συγγραφέα είναι ότι ο χρόνος «περνά» εξ αιτίας της ατμόσφαιρας – απόδειξη ότι τα ερμητικά κλεισμένα τρόφιμα που δεν έρχονται σε επαφή με την ατμόσφαιρα δεν φθείρονται αφού γι’ αυτά δεν περνά ο χρόνος. Συνεπώς, ταξιδεύοντας αντίστροφα από την φορά περιστροφής της Γης, ακυρώνουμε τις συνέπειες της ατμοσφαιρικής «ροής» και μπορούμε να ταξιδέψουμε αντίστροφα στο χρόνο. Αυτό ακριβώς επιτυγχάνει η συσκευή του δον Σιντούλφο, ο Αναχρονοπετών. Χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια για να ταξιδέψει με μεγάλη ταχύτητα αντίστροφα από την περιστροφή της Γης και καταφέρνει, εκκινώντας το 1878, να φτάσει, σε διάφορες ενδιαφέρουσες ιστορικές στιγμές του παρελθόντος, όπως η μάχη του Τετουάν το 1860, η κατάληψη της Γρανάδας το 1492 και η έκρηξη του Βεζούβιου που κατέστρεψε την Πομπηία το 79. Ο Αναχρονοπετών είναι εξοπλισμένος και με μια συσκευή που παράγει το «υγρό Γκαρσία» το οποίο εμποδίζει την ηλικία των ταξιδιωτών να ακολουθεί την πορεία του χρόνου προς τα πίσω. Γι να αποφύγει κανείς την τεχνητή αυτή αντιγήρανση, δεν έχει παρά να πιεί αυτό το υγρό. Μπορεί όμως και να μην το πιει, όπως επιλέγουν να κάνουν κάποιες ηλικιωμένες πόρνες που συμμετέχουν στο ταξίδι με αποτέλεσμα να «ξανανιώσουν».
Ο Gaspar y Rimbau δεν αποφεύγει τον πειρασμό να «πειράξει» το παρελθόν, κάτι που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα της μυθοπλασίας αυτού του τύπου. Βεβαίως αυτού του είδους οι επεμβάσεις αποτελούν πηγή διαφόρων παραδόξων όπως το «παράδοξο του παππού»: ταξιδεύοντας προς τα πίσω, ενδέχεται να συναντήσεις τον παππού σου, να τον σκοτώσεις και συνεπώς να καταστήσεις τη δική σου ύπαρξη αδύνατη…
Περί τα τέλη του 19ου αιώνα οι μαθηματικοί αρχίζουν να δημοσιεύουν θεωρίες για την τέταρτη διάσταση: η θέση ενός αντικειμένου καθορίζεται από τρεις χωρικές διαστάσεις (για παράδειγμα μήκος, πλάτος, ύψος) και μία χρονική διάσταση. Η πρόκληση για τους μυθοπλάστες είναι μεγάλη. Ο H. G. Wells, γενάρχης αρκετών υπο-ειδών επιστημονικής μυθοπλασίας, παρουσιάζει, το 1895 την Μηχανή του χρόνου. «Ο χρόνος», εξηγεί ο Ταξιδευτής του Χρόνου, ο κεντρικός ήρωας, «δεν είναι παρά μια τέταρτη διάσταση. Όπως οι προηγούμενοι επινόησαν συσκευές που να ταξιδεύουν στις τρεις άλλες διαστάσεις, έτσι κι εγώ επινόησα μια συσκευή που να ταξιδεύει στο χρόνο».